غرب آسیا به پیش از «طوفان الاقصی»بازنخواهد گشت/ «بحران هویت» رژیم صهیونی آشکار شده است

اگر «طوفان الاقصی» نبود امروز جهانی خالی از نام فلسطین داشتیم


 

اگر «طوفان الاقصی» نبود امروز جهانی خالی از نام فلسطین داشتیم

به گزارش خبرنگار نوید شاهد، با گذشت یک سال از عملیات غرور آفرین «طوفان الاقصی» که در 15 مهرماه سال 1402 (7 اکتبر سال 2023م)، با رشادت های رزمندگان حماس علیه رژیم اشغالگر قدس صورت گرفت، هنوز پیامده و آثار و لایه های ناشناخته ای از آن به ظهور و بروز می رسد. در همین راستا گفتگوی نوید شاهد را با شاهدی کارشناس مسائل خاورمیانه و قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین می خوانید:

 

محمد شاهدی قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین در گفتگو با خبرنگار نوید شاهد با اشاره به انگیزه، آثار و پیامدهای عملیات «طوفان الاقصی» گفت: طوفان الاقصی یک پاسخ طبیعی، با ضرورت قانونی، مشروع و اخلاقی بود که مردم فلسطین می توانستند به جنایات 76 سال گذشته که در حق مردم این سرزمین شده بود، بدهند.

 

وی با تاکید بر اینکه عقده های مردم فلسطین در خصوص این ظلم های چند ساله، تبدیل به ترکش هایی شد که بر تن رژیم صهیونستی نشست، ادامه داد: جنایاتی که رژیم صهیونیستی در تخریب شهرها و روستاها، پاکسازی های قومی و نژادی، نسل کشی ها و وضعیت بد زندانیان فلسطینی انجام داد، به همراه خیانت های دولت های عربی، موجب شد که اتفاق عظیمی با عنوان «طوفان الاقصی»، در سال گذشته رقم بخورد.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که عملیات «طفان الاقصی» واقعا بی نظیر بود، عنوان کرد: گاه اتفاقاتی که در تاریخ به وقوع می پیوندد، نقطه عطف بوده و تاریخ را به دو بخشِ پیش و پس از آن اتفاق تبدیل می کند؛ مانند انقلاب اسلامی که تاریخ ما را به قبل و پس از آن تقسیم کرد.

 

وی با اشاره به اینکه «طوفان الاقصی» عملا موجب شد که تاریخ فلسطین به دو بخش پیش و پس از آن تبدیل شود، اظهار کرد: پس از طوفان الاقصی، هر اتفاقی رقم بخورد حتی اگر کل کرانه باختری و غزه با خاک یکسان شود، ما دیگر به پیش از واقعه «طوفان الاقصی» بازنمی گردیم حتی اگر فلسطین شکست بخورد یا پیروز شود؛ در حقیقت فلسطینی ها با این عملیات، راهی را رفتند که پیش و پس ندارد.

 

شاهدی افزود: امروز اگر رژیم صهیونیستی پس از گذشت یک سال از این عملیات، با هر جنایتی که تا کنون انجام داده، حتی اگر صلح و آتش بس را بپذیرد و این جنگ را تمام کند، همچنان شکست بزرگی خورده و اگر این جنگ را ادامه هم دهد باز هم شکست بزرگتری را خورده است.

 

وی با تاکید بر این که شاید به جرات بتوان گفت رژیم صهیونیستی یکی از بزرگترین، طولانی ترین، پرهزینه ترین و پرتلفات ترین جنگ را در طول تاریخ 76 ساله به خود دیده است، گفت: در حقیقت از سال 1948 – زمان تاسیس این رژیم – اسراییل جنگ های متعددی را در طول این سالها با سابقه نسبتا موفق داشت، چنین شکستی برای او غیر قابل پیش بینی بود.

 

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین ادامه داد: جنگ های کلاسیکی که رژیم صهیونیستی در سال های 1956 و 1967 و 1973 با دولت های بزرگی عربی یعنی با ارتش های بزرگی همچون مصر، سوریه و اردن داشت، حتی در جنگ سال 1967 که دولت های عربی در آن پیش دستی کردند، مشاهده می کنیم اسراییل در شش روز توانست آن ها را مغلوب کرده و پیروز شد یا در جنگ «یوم کیپور» در سال 1973 توانست تا نزدیکی های قاهره پیش رود؛ این لذا این رژیم تا یک زمانی قدرت یکسره سازی و بازدارندگی داشت اما سال گذشته ملاحظه کردیم این ابهت در هم شکست و «طوفان الاقصی» شکست مفتضحانه ای برای آن بود.

 

وی در ادامه با بیان این که اسراییل برای خود اصول جنگی خاصی دارد که برای رسیدن به موفقیت به آن ها پایبند است، گفت: بن گوریون که از موسسان رژیم صهیونیستی بود، دکترینی را به نام «دکترین بن گوریون» پایه گذاری کرد که سه اصل جنگی دارد؛ نخست آن که جنگ باید برق آسا باشد، یعنی جنگ باید حالت غافلگیری داشته، فرسایشی نباشد و جنگ های اسراییلی ها باید خارج از سرزمین خود باشد؛ به همین دلیل آنها همواره سعی می کردند جنگ ها را به خارج سوق دهند.

 

شاهدی با تاکید بر اینکه اما از همین سه اصل دکترین بن گوریون، فلسطینی ها استفاده کردند، اضافه کرد: نخست اصل غافلگیری؛ یعنی ارتش رژیم صهیونیستی که تا بن دندان مسلح بود و ادعا می کرد شبکه وسیع موساد را دارد و به قول خودشان اگر برگی از روی درخت بیفتد آنها متوجه می شوند، با عملیات «طوفان الاقصی»، چنان سیستم های اطلاعاتی آنها غافلگیر شد که حتی فکرش را نمی کردند.

 

وی ادامه داد: بحث دوم برق آسا بودن است که نیروهای فلسطینی از این اصل هم استفاده کرده و به سرعت وارد سرزمین های اشغالی شده، با عملیات خود توانستند رقمی حدود 2500 نفر را کشته و بیش از 5 هزار نفر را زخمی کرده و بیش از 130 نفر را به اسارت بگیرند. لذا این موضوع باعث شد که عملا هیمنه رژیم صهیونیستی که در این 76 سال تلاش کرد موجودیت خود را تثبیت کرده و آن را توسعه و مشروعیت دهد و عادی سازی روابط کند، در هم شکند.

 

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین با بیان اینکه به تعبیر رهبر انقلاب «طوفان الاقصی» موجب شد رژیم صهیونیستی به 70 سال پیش خود یعنی به اصل تثبیت موجودیت خود بازگردد، تصریح کرد: لذا امروز رژیم صهیونیستی درگیر بحث موجودیت، و به دنبال حل بحران هویتی خود است. بنابراین اگر در روزهای آغازین عملیات طوفان الاقصی، دُول غربی و آمریکا وارد قضیه نشده و اتاق فرمان اسراییل را هدایت نمی کردند و حدود 20 هزار نیروی نظامی خود را به منطقه نمی آوردند، و اگر در جنگ غزه فرماندهی را قبول نکرده و پلی برای ورود تسلیحات نظامی خود ایجاد نمی کردند، امروز چیزی با عنوان رژیم صهیونیستی وجود نداشت.

 

وی افزود: در حقیقت این رژیم خود را باخته و در هم شکسته شده بود و همه ساختارهای سیاسی و امنیتی آن در حال پاشیدن از هم بود اما متاسفانه غرب به کمک آنها آمد و اجازه نداد موجودیت اسراییل به خطر بیفتد کما این که به خطر افتاده و امروزبحث حفاظت از موجودیت رژیم اشغالگر قدس است، به طوری که با گذشت یک سال از عملیات طوفان الاقصی، اگر میانگیر بگیریم، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه  آمریکا، تقریبا هر ماه در کابینه جنگی سرزمین اشغالی حاضر بود که این نشان از اهمیت موضوع برای آنها دارد.

 

شاهدی در ادامه تصریح کرد: این که در همان روزهای نخست مشاهده می کردیم بایدن رییس جمهور آمریکا، رییس جمهور فرانسه، صدر اعظم آلمان و نخست وزیر انگلیس، وارد سرزمین اشغالی شده و اعلام سرسپردگی و حمایت از این رژیم کردند، گویای اهمیت داشتن این عملیات و لزوم پابرجایی اسراییل برای آنها را دارد.

 

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین در ادامه با اشاره به اینکه حتی پیش از این بایدن گفته بود که اگر رژیم صهیونیستی وجود نداشت، ما آن را به وجود می آوردیم، اضافه کرد: امروز اسراییل نقش وظیفه ای نظام سلطه را بر عهده دارد و عملا در قلب جهان اسلام و در مرکز خاورمیانه قرار گرفته و می توان گفت همچون خنجری در پهلوی جهان اسلام فرو رفته تا در وهله نخست اجازه ندهد دولت های اسلامی به وحدت و اتفاق نظر برسند و در وهله دوم منابع انرژی این کشورهای اسلامی به یغما برود و عملا این رژیم بتواند منافع غرب را تامین کند.

 

وی با تاکید بر اینکه «طوفان الاقصی» نقطه عطف و برتری در عملکرد فلسطینی ها بود، بیان کرد: اگر این عملیات صورت نمی گرفت، امروز موضوعی به نام فلسطین کاملا از بین رفته بود، همان طور که در این 76 در حال کمرنگ شدن بود لذا با این اتفاق موضوع فلسطین در صدر اخبار دنیا قرار گرفت و حساسیت ها نسبت به آن زیاد شد.

 

شاهدی در پایان یادآور شد: در همان زمان شاهد بودیم ظلم و جفای بسیار به زندانی های فلسطینی می شد و بیش از شش هزار نفر در زندان ها بوده و رژیم صهیونیستی به دنبال اعدام این افراد بود و هیچ حقی را برای آنها قائل نبود؛ از سوی دیگر بحث عادی سازی روابط در حال رسیدن به درجه اعلای خود بود به طوری که در آن زمان کشورهایی همچون مغرب، سودان، امارات و بحرین بحث عادی سازی روابط را انجام داده بودند و در حال رسیدن به عربستان بود و اگر این اتفاق می افتاد دیگر موضوعی از فلسطین در منطقه باقی نمی ماند.

انتهای پیام/ع

 

 



منبع خبر

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید