قبرس؛ متغیر بعدی بین اسرائیل، ایران و حزب‌الله 

قبرس؛ متغیر بعدی بین اسرائیل، ایران و حزب‌الله 



به گزارش مجاهدت از مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

قبرس: متغیر بعدی بین اسرائیل، ایران و حزب‌الله

مرکز الروابط البحوث و الدراسات الاستراتیجیه در آخرین گزارش خود نوشته است:

رویدادهای جاری بین اسرائیل، حزب‌الله و ایران همچنان ابعاد بین‌المللی و منطقه‌ای به خود می‌گیرد و واقعیت‌های میدانی به مناطق و سرزمین‌های جدید گسترش می‌یابد. قبرس یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی است که این احتمال درباره آن وجود دارد.

این جزیره ۲۰۰ کیلومتر با لبنان فاصله دارد و جنگنده اف-۱۶ اسرائیلی از آنجا می‌تواند ظرف مدت ۸ دقیقه به اهدافی در جنوب لبنان برسد. اسرائیل در آخرین رزمایش در قبرس حمله به تاسیسات ایران و حزب‌الله را شبیه‌سازی کرد.

همکاری بین قبرس و اسرائیل در امتداد فعالیت پایگاه‌های آمریکایی-انگلیسی در این جزیره است. بریتانیا دو پایگاه نظامی اصلی در قبرس دارد؛ یکی پایگاه هوایی آکروتیری در جنوب غرب و دیگری پایگاه «دکلیا» به مساحت ۷ کیلومتر مربع در جنوب شرقی قبرس و در ساحل شمالی خلیج لارناکا. آمریکا نیز از این دو پایگاه استفاده می‌کند. پایگاه «دکلیا» مقر اصلی پایگاه سلطنتی شرقی بریتانیا محسوب می‌شود و نیروهای آمریکایی چهار واحد تجسس در آن مستقر کرده‌اند.

این پایگاه‌ها از جمله مراکز جمع‌آوری اطلاعات در رابطه با منطقه خاورمیانه و سواحل دریای مدیترانه به‌شمار می‌روند و از آن‌ها به عنوان سکوی پرتاب انجام عملیات نظامی گسترده یاد می‌شود. این پایگاه‌ها همچنین ارائه‌دهنده خدمات لجستیک و امنیتی در حمایت از اسرائیل است.

علاوه‌بر مانورها و آموزش‌های نظامی سالانه، قبرس و اسرائیل در چارچوب همکاری‌های اقتصادی توافق کرده‌اند با سرمایه‌گذاری در احداث یک کارخانه گاز مایع و بهره‌برداری از منابع سواحل قبرس در نزدیکی شهر ساحلی لیماسول، امکان صادرات گاز طبیعی به بازارهای اروپایی را فراهم سازند.

پس از حوادث ۷ اکتبر و هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با اسرائیل توسط حوثی‌های یمن در دریای سرخ و خلیج عدن، اسرائیل به ایجاد بنادر دیگر برای خود روی آورده است. در این راستا اسرائیل به دنبال خرید یکی از بنادر قبرس با هدف رفع محاصره دریایی و استفاده از این بندر به عنوان جایگزینی برای حیفا در صورت هدف قرار گرفتن آن است.

برآوردها نشان می‌دهد که ائتلاف نظامی بریتانیایی-آمریکایی از قبرس به عنوان یکی از سکوهای رهگیری هرگونه حمله مورد انتظار ایران، حوثی‌ها و حزب‌الله استفاده خواهند کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید