قشم در سوگ شهادت شمس الشموس گریست 

قشم در سوگ شهادت شمس الشموس گریست 



شیعیان و دوستداران امامت و ولایت در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس همزمان با سراسر کشور در غم سالروز شهادت حضرت امام رضا(ع) با شرکت در آیین های مختلف عزاداری سنتی خون گریستند.

به گزارش مجاهدت از مشرق، به همین مناسبت، سخنرانان و مداحان اهل بیت در مساجد، حسینیه ها و هیات های مذهبی به ذکر مصیبت خاندان عصمت و طهارت پرداخته و مرثیه سرایی کردند.

قشم در سوگ شهادت شمس الشموس گریست 

شماری از عاشقان عصمت و طهارت در سالروز شهادت هشتمین پیشوای مسلمانان جهان در شب گذشته و همچنین صبح امروز به سوگ نشسته و در غم شهادت امام رضا (ع) در محل های عزاداری خود به مراسم سنتی سینه زنی و نوحه خوانی نشسته به عنوان یکی از آیین های مرسوم با قدمتی چندین ساله در جزیره قشم پرداختند.

صدها عزادار و عاشق ساحل نشین از راه دور و از کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس و جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب با عرض سلام و صلوات و قطره های اشک، این ماتم را به عزا نشستند.

قشم در سوگ شهادت شمس الشموس گریست 

ماتمی که روزها و شب هایش در ایام رحلت رسول خدا(ص) و امام حسن مجتبی(ع) در دهه پایانی ماه صفر، فضای جزیره قشم را روحانی تر کرده بود و دیشب و امروز این داغ به مناسبت شهادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام رضا(ع) بیشتر شد.

همچنین از صبح امروز و دقایقی قبل، تعدادی از عزاداران با حضور در آستان مقدس امامزاده سید مظفر(ع) جزیره قشم ضمن برگزاری آیین عزاداری، زیارت ثامن الحجج(ع) را قرائت کردند.

قشم در سوگ شهادت شمس الشموس گریست 

شب گذشته نیز تعزیه خوانی مجلس شهادت امام رضا(ع) در میدانگاه مسجد امام حسین(ع) شهر قشم برگزار شد.

در این آیین های عزاداری مذهبی که تا بعدازظهر امروز ادامه دارد، تنها امامزاده این جزیره، خیابان ها و میادین این شهرستان مرزی نیز صحنه نمایش بی نظیر حضور دلسوختگان و شیفتگان ثامن الحجج امام رضا(ع) هستند.

ایران اسلامی و به ویژه جزیره قشم که غمبارترین شب های خود را در سوگ پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) پشت سرگذاشت بار دیگر عرصه شور و شعور امام رضا(ع) شده است.

امام رضا(ع) هشتمین امام معصوم(ع) در ۱۱ ذیقعده ۱۴۸ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود، ایشان فرزند امام موسی بن جعفر(ع) و نجمه خاتون بود.

«ابوالحسن»، «ابوالحسن ثانی» و «ابوعلی» از کنیه های هشتمین پیشوای شیعیان و مشهورترین لقب ایشان «رضا» بود؛ در روایتی از امام جواد(ع) آمده که این لقب از طرف پروردگار به پدر بزرگوارش اعطا شده است.

امام رضا(ع) در سی ام صفر ۲۰۳ هجری قمری توسط مامون عباسی با نوشاندن شربت زهرآگین به شهادت رسیدند.

بر طبق منابع تاریخی، مکانی که پیکر مطهر امام رضا(ع) در آن به خاک سپرده شده است در اصل روستای کوچکی به نام «سناباد» بوده که در حاشیه‌ شهر «توس» قرار داشته است.

از این روستای کوچک به برکت وجود حضرت ثامن الحجج(ع)، شهری حول محور حرم امام رضا(ع) ساخته شد که امروز به مشهدالرضا معروف شده است و شهر توس در حاشیه‌ آن قرار دارد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

منبع: ایرنا

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید