قیام مردم قم؛ طلیعه پیروزی انقلاب اسلامی

قیام مردم قم؛ طلیعه پیروزی انقلاب اسلامی


گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ شهادت آیت‌الله سید مصطفی خمینی در آبان ۱۳۵۶ سبب شد تا روند انقلاب اسلامی شتاب بیشتری به خود بگیرد. برگزاری اربعین فرزند امام خمینی (ره) و واکنش رژیم پهلوی به این جریان سبب زدن جرقه‌های بعدی شد و چهره انقلابی امام راحل بیش از پیش نمایان شد و این امر موجب وحشت شاه شد. دستگاه پهلوی برای زیر سوال بردن این چهره و حمله به شخصیت مبارز حضرت امام خمینی (ره) برآن شد دست به اقدامی متقابل بزند تا سدی در مسیر انقلاب اسلامی ایجاد کند. اما این اقدام پیش از آنکه به نفع شاه تمام شود باعث شعله‌ورتر شدن آتش انقلاب شد.

در دی سال ۱۳۵۶ مقاله‎ای موهن و سراسر اهانت به آموزه‌های اسلام با عنوان «ایران و استعمار سرخ و سیاه» با امضای «احمد رشیدی مطلق» در روزنامه اطلاعات منتشر شد. این مقاله با حمله به قیام مردمی امام خمینی (ره)، احکام اسلامی از جمله حجاب و توهین به مراجع تشیع سعی داشت تا کشتی در حال غرق شدن رژیم پهلوی را به ساحل سلامت برساند. اما بیداری و بصیرت مردم و در میدان بودن علمای حوزه علیمه قم سبب شد این کشتی به گردابی که خود ایجاد کرده بود نزدیک‌تر شود.

هر چند این مقاله با امضای مستعار رشیدی مطلق نگاشته شده بود اما جزئیات آن زیر نظر مستقیم شاه تنظیم شده و با دستور مستقیم دربار برای انتشار به روزنامه اطلاعات ارسال شد. بود. پخش سراسری روزنامه در کشور سبب خشم مردم بخصوص در شهر قم شد و مراجع، علما و مدرسین حوزه علیمه قم درس‌های خود را در روز هجدهم دی تعطیل کردند و با تشکیل اجتماعی بزرگ اقدام به تظاهرات علیه دستگاه پهلوی کردند. تظاهرگنندگان به شعارهایی در حمایت از حضرت امام خمینی (ره) به سوی بیت آیات عظام کردند که نیروهای امنیتی برای جلوگیری از گسترش تظاهرات و متفرق کردن مردم وارد خیابان‌ها شدند اما با مقاومت جدی مردم روبه‌رو شدند.

این تظاهرات به پیوستن بازاریان قم در روز نوزدهم دی ادامه پیدا کرد و  در مقابل شدت عمل نیروهای امنیتی نیز بیشتر شد. در جریان تظاهرات مأموران امنیتی به طرف مردم آتش گشودند و این تیراندازی تا شب همان روز ادامه پیدا کرد. این اتفاق که باعث شهادت و مجروحیت عده‌ای از مردم شد این ادعای رژیم را که کشور دارای فضای باز سیاسی و شنیده شدن صدای مخالف را زیر سوال برد.

قیام نوزدهم دی مردم قم که هر چند در ظاهر نتیجه انتشار مقاله «ایران و استعمار سرخ و سیاه» بود اما بی‌ارتباط با شهادت آیت‌الله مصطفی خمینی نبود. خون این شهید انقلابی سبب شد تا اربعین‌های متعددی در تکریم شهدای انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف برگزار شود و رژیم عده بیشتری را به شهادت برساند. روندی که پیروزی انقلاب اسلامی را زودتر از آنچه تصور می‌شد محقق کند. به همین دلیل بود که حضرت امام خمینی (ره) درگذشت آیت‌الله مصطفی خمینی را از الطاف خفیه الهی برشمردند.

انتهای پیام/ 161

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید