مروری بر زندگینامه شهید «حسن اسکندری»

مروری بر زندگینامه شهید «حسن اسکندری»


به گزارش مجاهدت از خبرنگار دفاع‌پرس از فارس، شهید «حسن اسکندری» پانزدهم اردیبهشت سال 1341 در روستایی در بخش خشت کازرون به دنیا آمد و پس از مجاهدت و ایثار بسیار در اوج جوانی در تاریخ 19 خرداد 1361 در عمليات رمضان به شهادت رسید.

وی پس از اقامت خانواده در کازرون، دوران کودکی و ابتدایی خود را در این شهر در محله گنبد و در دبستان ابن سينا و دوران راهنمایی را هم در همین مدرسه گذراند.

حسن به گواه معلم و همکلاسی‌ها از هوش و استعداد سرشاری برخوردار بود که در کنار حسن خلق و سلوک رفتارش او را از همسن و سالانش متمایز می‌کرد و اخلاقش همچون نامش حسن بود و به علاوه در هنر و ادبیات و نقاشی نیز دستی داشت که به این هنر ذاتی از نگارش وصیت‌نامه‌های وی و آثار هنری به جای مانده از این شهید گرانقدر می‌توان پی برد.

مطالعه کتب مذهبی به ویژه قرآن و نهج البلاغه از دیگر عوامل رشد فردی و معنوی وی بود و همین روحیه او را به تاب نیاوردن در برابر ظلم زمانه واداشت و با خانواده و دوستان و همکلاسی‌ها در تظاهرات‌های قبل از انقلاب نقشی فعال داشت و یکی دو بار هم توسط نيروهاي شهرباني کازرون دستگير، بازداشت و مورد ضرب و شتم واقع شد.

سرانجام وی که به عنوان بسيجي فعال دوره‌های مختلف تربیتی، فرهنگي و عقيدتي و آموزش‌های نظامی و دفاعي را گذرانده بود در اوايل سال 1360 همراه با اعزام اولين گروه‌های دانش‌آموزی شهرستان کازرون به جبهه خود را از پشت سنگر علم و دانش به خاکریز و سنگر مبارزه با دشمن متجاوز رساند و در چندین عمليات از جمله عمليات غرورآفرين طريق‌‍‌القدس و آزادسازی بستان شرکت کرد که خاطرات به جای مانده از وی و نامه‌ها و وصیت‌نامه‌هایش حاکی از حضور حماسی وی در عملیات به ویژه در گردان‌های خط شکن داشت.

 نهایتا حسن اسکندری در عمليات رمضان در تاريخ 19 خردادماه 1361 به‌ عنوان فرمانده بخشي از گردان‌های تيپ امام سجاد (ع) مفقودالاثر می‌شود و پيکر پاکش که چند تکه استخوان پاک و یک پلاک بیشتر از آن باقی نمانده بود پس از پانزده سال توسط رزمندگان تحقيق و تفحص منطقه پيدا و در مراسم باشکوهی توسط مردم ولایتمدار کازرون تشييع و  در گلستان شهداي سيد محمد به خاک سپرده مي شود.

انتهای پیام/ س

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید