مشارکت همگانی و امنیت اجتماعی

مشارکت همگانی و امنیت اجتماعی


گروه اجتماعی دفاع‌پرس – سرهنگ «امیر هوشنگ حیدریان» معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کردستان؛ با توجه به اینکه سازمان پلیس به ­عنوان گسترده‌ترین سازمان اجتماعی، بیشترین قابلیت دسترسی را برای شهروندان دارد با تشکیل پلیس جامعه ­گرا این قابلیت را توسعه داده است.

پلیس جامعه­ گرا با رویکردی انسانی به امر پلیسی کردن و پارادایمی نو در حوزه مسائل انتظامی است که به رویکردی غالب در بیشتر کشور‌ها تبدیل شده است.

در این پارادایم پلیس علاوه بر برخورداری از حمایت قانونی و سیاسی، امنیت را با مشارکت مردم و با هدف بالا بردن احساس آرامش و رضایتمندی آن­ها تأمین می­ کند؛ بنابراین پلیس در راستای اجرای راهبرد جامعه­ محوری و نزدیک شدن به اجتماع، با استفاده از ظرفیت­‌های نهفته و آشکار برای پیشگیری از جرایم و انحرافات اجتماعی، تلاش کرده تا از مشارکت همگانی در حفظ نظم و امنیت بهره ­مند شود.

مهمترین هدف پلیس جامعه­ گرا، جلب مشارکت عمومی در راستای حل مشکلات جامعه است و همان طور که می­ دانیم مشارکت از طریق همبستگی مبتنی بر نیاز دو جانبه و شیوه حل مشکل شکل می­ گیرد و در این راستا پلیس برای توفیق در انجام وظیفه، با شهروندان و سایر دستگاه ­ها مشارکت مستمری دارد چرا که باور دارد امنیت یک تولید جمعی است که با مشارکت مردم و نهاد‌های اجتماعی محقق می­ شود.

نتیجه همکاری و مشارکت مردم آثار بسیار سودمندی را برای خود مردم در برداشته و دارد در واقع، چون هدف تمام مأموریت­‌ها و برنامه­‌های فراجا ارائه خدمت بهتر به مردم در حوزه نظم و امنیت است، بنابراین هرچقدر مشارکت مردم در اجرای این برنامه ­ها با انتظامی بیشتر باشد؛ خود مردم از نتایج آن بیشتر بهرمند می­ شوند.

گسترش دامنه مشترک پلیس با مردم موجب نوآوری، خلاقیت در نظام اجتماعی و انضباط در حوزه امنیت اجتماعی می­ شود و مشارکت پلیس بیگانگی اجتماعی را تقلیل می­ دهد و از ایجاد آثار منفی روحی ـ روانی در مردم مانند بی­ اعتمادی، بی­ اعتنایی، تکروی، نداشتن تعاون و عدم تحرک در تأمین و برقراری امنیت جلوگیری می­ کند و در مقابل همبستگی، تعاون و وحدت ملی را در نظم و انضباط اجتماعی تقویت می­ کند.

بنابراین، سرمایه اجتماعی پلیس در میان شهروندان مجموعه ­ا­ی از ظرفیت ­ها، قابلیت­‌ها و منابع اجتماعی پلیس شامل اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، اقتدار و مقبولیت و مشروعیت (پذیرش مردمی) و وجهه و منزلت است به نحوی که بهره­ مندی از این منابع که در نتیجه تعامل جامعه و پلیس حاصل می­ گردد و زمینه تولید و بازتولید نظم و امنیت را در عرصه اجتماعی و پاسداری از ارزش­‌های آن جامعه فراهم می­ سازد.

با این حال پلیس اساساً برای موفقیت در انجام وظایف خود به همکاری و حمایت شهروندان متکی است و با حمایت عموم مردم، پلیس توانایی حل و فصل جرایم، کاهش مشکلات و حفظ نظم و همکاری در راستای جلوگیری از جرم را دارد؛ بنابراین اعتماد و اطمینان مردم به پلیس سنگ­ بنا و محور هر نوع همکاری عمومی برای مشروعیت پلیس در جوامع است.

منابع:

آدینه وند، سلمان و غنی فتحی، طارق (۱۳۹۴). حقوق متقابل مردم و نیروی انتظامی، چالش‌ها و راهکارها. فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی، دوره اول، شماره ۱.

دوستدار، رضا؛ غفاری، غلامرضا؛ آبنیکی، حسن؛ عبدی، توحید (۱۳۹۵). تبیین نظری سرمایه اجتماعی پلیس؛ تلاش برای مفهوم سازی. پژوهش­نامه نظم و امنیت انتظامی، سال نهم، شماره اول، صص ۷۵- ۱۰۸.

انتهای پیام/ 241

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید