«مقام شهدا در آیات و روایات»


به گزارش مجاهدت از خبرنگار دفاع‌پرس از اردبیل، کتاب «مقام شهدا در آیات و روایات» مجموعه‌ای که در چهار فصل به تبیین مقام شهادت در آیات و روایات اسلامی پرداخته هست که به نویسندگی «مریم فتحی جناقرد» در ۱۰۰۰ نسخه با حمایت مالی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل به چاپ رسیده هست.
بی شک شهادت به عنوان کشته شدن در راه خدا از موضوعات حائز اهمیتی هست که در هیچ دینی به اندازهی دین اسلام مورد توجه قرار نگرفته هست، هم چنین در آیات و روایات بیشتری به شهادت سفارش شده هست که قرآن مقام شهدا را در کنار انبیاء الهی و صدیقین و صالحین معرفی کرده هست. این مجموعه در چهار فصل به تبیین مقام شهادت در آیات و روایات اسلامی پرداخته هست.

در بخشی از کتاب آمده هست:
شهید یعنی آن که چیزی از علم وی پنهان و پوشیده نیست، یکی از نام‌های خداوند، شاهد، گواه، امین در گواهی دادن و نیز کشته شده در راه خدا، جمع آن شهدا می‌باشد.
برای شهید معانی اصطلاحی متعددی بیان گردیده هست که از این قرارند:
۱- شهید به مسلمانان طاهر و بالغی گفته می‌شود که در جنگ به ظلم به قتل رسیده هست.
۲- علامه طباطبایی ذیل آیات صد و چهل آل عمران، شصت و نه نساء و شصت و نه زمر می‌نویسد که منظور از شهید و شهدا در قرآن، شاهدان اعمال هست، نه کشتگان در راه خدا و شهید به معنای کشته در راه خدا، اصطلاحی هست که در بین مسلمانان رایج شده هست. همچنین شهادت یک گواهی بر مبنای پیروزی حق و به خاطر اظهار حق و زنده کردن حق هست.
۳- به کسی شهید گفته می‌شود که در یک راه مقدس و برای هدف مقدس جان خود را از دست بدهد.
۴- همچنین شهید در فرهنگ اسلامی منحصر به کسانی نیست که در میدان جهاد کشته می‌شوند، بلکه تمام کسانی که عقیده حق دارند، در همین مسیر حق از دنیا می‌روند، طبق روایات اسلامی، در زمره شهدا هستند.
انتهای پیام/

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده هست

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید