مهمترین ویژگی انتخابات ۱۴۰۳ چیست؟

مهمترین ویژگی انتخابات ۱۴۰۳ چیست؟



رجایی: به نظر من اولین ویژگی این انتخابات دوقطبی بودن است. قطعا یک ضلع این دوقطبی اصلاح‌طلبان هستند که البته معتلین می‌توانند پشت سر آنها قرار بگیرند؛

به گزارش مجاهدت از مشرق، غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: آقای پزشکیان راجع به مسائل اینترنتی آقای پزشکیان شجاعانه‌تر ظاهر می‌شود و اینها دست به عصاتر ظاهر می‌شوند یا بعضا حرف‌هایی زده‌اند که مثلا در تأیید محدود کردن آزادی‌های اینترنتی بوده، قاعدتا این را به نفع پزشکیان می‌توانیم محاسبه کنیم.

در ادامه گفتگو غلامعلی رجایی با جماران را بخوانید:

** رجایی با تأکید بر اینکه تفرق اصولگرایان برای آنها یک آسیب است، گفت: اصلاح‌طلبان بر سر دوراهی بودند؛ یا باید تحریم می‌کردند و می‌گفتند ما سیاست عدم حضور داریم، ولی وقتی دیدند پزشکیان گزینه قابل اطمینانی است که گفته می‌شود با نظر حاکمیت هم تأیید شده، قاعدتا به مشارکت رسیدند.

** کفه اصلاح‌طلبان هم در تعداد و هم در درشتی و خردی گزینه‌هایی که معرفی می‌شوند، سبک‌تر از اصولگرایان است. به نظر من با یک نگاه ساده می‌شود فهمید که در این نکته عدالت رعایت نشده است. البته جامعه توقع ندارد اصلاح‌طلبان بعد از این همه محرومیتی که بعد از دوره آقای خاتمی در ورود به پاستور داشته‌اند و مجبور شدند به سراغ گزینه‌های نیابتی بروند، ترکیبی اتخاذ شود که کفه چهار به دو به نفع اصلاح‌طلبان باشد. الآن به هر ترتیب، پنج به یک است. آقای پورمحمدی جامعه روحانیت مبارز است و اگر بخواهد بایستد، کنار اصولگرایان می‌ایستد.

** تفرق اصولگرایان قاعدتا برای‌شان یک آسیب است؛ کما اینکه در آن دوره‌ای که آقای هاشمی، آقای معین و دیگران رقابت کردند، برای اصلاح‌طلبان دردسرساز شد و دفعه قبل هم برای اصولگرایان دردسرساز شد. به نظر می‌رسد اگر بعد از مناظرات ببینند بودن یا نبودن بعضی گزینه‌های آنها تعیین‌کننده است، دست‌شان باز است، اما اصلاح‌طلبان همین یک گزینه را دارند و لاجرم باید حامی او بمانند. هم برای آنها حُسن است که تمام اصلاح‌طلبان و معتدلین جریان مستقل می‌توانند پشت سر آقای پزشکیان بایستند؛ و قاعدتا من فکر می‌کنم همان طوری که دو دوره اصلاح‌طلبان به روحانی کمک کردند، این دوره معتدلین تمام قد پشت آقای پزشکیان می‌آیند. از این جهت برای آقای پزشکیان یک فرصت است.

** اما اگر به دلایلی آقای پزشکیان نتواند در مناظره‌ها قوی ظاهر شود، اصلاح‌طلبان راه پیش و پس ندارند و مجبور هستند از گزینه خودشان حمایت کنند. البته این گمان به آقای پزشکیان نمی‌روند که نتواند از خودش دفاع کند، ولی همین که پنج نفر مقابل بایستند و ایشان بخواهد شبهات، سؤالات و نقد آنها را پاسخ بدهد، وقت خودش گرفته می‌شود؛ و من توصیه می‌کنم آقای پزشکیان تا می‌تواند از حواشی که در مناظرات ایجاد می‌شود، خودش را کنار بکشد که مشکل کمبود وقت پیدا نکند

** به نظر من اولین ویژگی این انتخابات دوقطبی بودن است. قطعا یک ضلع این دوقطبی اصلاح‌طلبان هستند که البته معتلین می‌توانند پشت سر آنها قرار بگیرند؛ و مناظرات هم تعیین‌کننده است. قاعدتا آقای پزشکیان دارد در مناظرات و گفت‌وگوها پخته‌تر می‌شود و من فکر می‌کنم در مناظرات اصلی از این جهت جای نگرانی نیست. برای اینکه بخشی از جمعیت ساکت و تماشاچی صندوق‌های رأی را پای صندوق‌های رأی می‌کشاند و اصلاح‌طلبانی که می‌رفتند تا تماشاچی باشند را تأیید صلاحیت ایشان به صحنه آورد.

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید