مکتب مقاومت از دل دفاع مقدس بیرون آمد

مکتب مقاومت از دل دفاع مقدس بیرون آمد


مکتب مقاومت از دل دفاع مقدس بیرون آمدبه گزارش خبرنگار مجاهدت به نقل از خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سرلشکر رحیم صفوی رئیس پژوهشگاه علوم و معارف سردار سلیمانی در مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و پژوهشگاه علوم و معارف سردار سلیمانی با اشاره به سه گفتمان رایج دهه اخیر که «تغلیب (گفتمان غلبه)»، «اصلاحات» و «مقاومت» است، اظهار داشت: گفتمان غلبه غربی‌ها بر این اساس بود که چون غربی‌ها از نظر نظامی و تکنولوژی بالاتر هستند کشور‌های اسلامی باید تابع آنان باشند و آنچه غربی‌ها می‌گویند را در همه ابعاد بپذیرند. گفتمان اصلاحات می‌گفت چون غرب از نظر تولید و تکنولوژی، پزشکی و نظامی برتر است باید تلفیقی بین بومی‌سازی و تعامل با آنان در حوزه‌های آموزش با غربی‌ها برقرار کنیم و مخلوطی از دانش خود و غرب را داشته باشیم، اما گرایش بیشتر به سمت غرب بود. این گفتمان با بنیان‌گذاری دارالفنون در ایران شروع شد، در زمان پهلوی دکتر مصدق به دنبالش بود و در دوره خودمان مهندس بازرگان تلفیق اسلام و غرب را می‌خواست.

وی افزود: گفتمان سوم گفتمان انقلابی و مقاومت بود که به مقابله با استبداد داخلی و استعمار خارجی و تغییر در نظام سیاسی فرهنگی و اجتماعی اعتقاد داشت و با محکوم کردن همه ابعاد سلطه غربی به دنبال استقرار نظامی جدید براساس حکومت نبوی (ص) و سیره امیرالمونین (ع) بود. این گفتمان از زمان سید جمال‌الدین اسدآبادی شروع شد و در ادامه حضرت امام (ره) انقلاب اسلامی را از دل قرآن و سیره امیرالمومنین (ع) و ائمه اطهار (ع) به پیروزی رساند و حکومت تشکیل داد.

صفوی با بیان خاطره‌ای از نگرش امام (ره) نسبت به تشکیل حکومت اسلامی بیان داشت: من قبل از انقلاب فراری بودم، یک ماهی در فرانسه خدمت امام (ره) رسیدم، روز‌های اول ایشان می‌گفتند که می‌خواهیم حکومت اسلامی در ایران تشکیل بدهیم، مدتی بعد گفتند می‌خواهیم جمهوری اسلامی تشکیل بدهیم. برخی خبرنگاران پرسیدند منظور از جمهوری چیزی شبیه به پاکستان یا عربستان است؟ امام فرمودند خیر ما از دل احکام اسلامی و سنت پیامبر (ص) و شیوه امیرالمومنین (ع) حکومتی اسلامی تشکیل می‌دهیم و این موضوع خبرنگاران را سردرگم کرده بود که جمهوری اسلامی چگونه خواهد بود.

وی ایران را قلب جهان اسلام دانست و اظهار داشت: از این انقلاب دفاع مقدسی شکل گرفت که در تاریخ بی‌نظیر است و از دل دفاع مقدس مکتب مقاومت پدید آمد.

صفوی در توضیح کار پژوهشگاه سردار شهید سلیمانی اضافه کرد: پژوهشگاه چهار بخش دارد که شامل جبهه مقاومت، دفاع مقدس، امنیت داخلی و جنگ‌های نامنظم می‌شود و یک مرکز دائره المعارف دفاعی امنیتی دارد که تعداد زیادی از واژه‌های این دائره المعارف مربوط به شهداست. قرار است برای تحقق اهداف در این چهار پژوهشکده و دائره المعارف با بنیاد شهید ارتباط علمی داشته باشیم. در این تفاهمنامه کلیاتی نوشته شده، نمایندگانی از دو طرف برای اجرایی شدن تفاهمنامه جلساتی را برگزار و به صورت مصداقی نوع همکاری‌ها را مشخص کنند.

انتهای پیام/ 141



منبع خبر

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید