نرخ ارز ریخت اما بدون آمریکا و خلاف نقشه او

راز جمعیت جاری در شاهراه امام علی (ع)



به گزارش مجاهدت از مشرق، محمد ایمانی در کانال تلگرامی خود نوشت: قیمت دلار طی یک هفته اخیر به شکل محسوس ریزشی شد. این ریزش، دو علت داشت: یکی تدابیر تازه بانک مرکزی و دیگری تحرکات گسترده دیپلماتیک چند هفته اخیر که یک نمونه آن توافق با ریاض در متن راهبرد فراگیر دیپلماسی ایران در منطقه، بدون آمریکا و غرب بود.

برخی محافل غربگرا اصرار دارند ریزش نرخ ارز را هم به موضوع مذاکره حوالت دهند و خرج گزاره ایدئولوژیک خود درباره ضرورت مذاکره و توافق با آمریکا کنند؛

این در حالی است که ریزش اخیر ارز، همزمان با جا گذاشتن آمریکا در روند تعاملات آسیایی اتفاق افتاده؛ و نه رفتن به سمت مذاکره و توافق با آمریکای عهد شکن. نیویورک تایمز درباره توافق ایران و عربستان به صراحت نوشت: “آمریکا بیرون از اتاق مذاکره ماند”.

بله دیپلماسی هم می تواند در کاهش التهابات ارزی موثر باشد، اما نه با رفتن زیر سایه و فشار و مدیریت آمریکا، بلکه روند مثبت اخیر با جا گذاشتن آمریکایی رخ داده که از اواخر شهریور ماه به واسطه کلید زدن اغتشاشات و فشار به کشورهایی مانند عراق، سعی داشت بی ثباتی روانی و بحران ارزی- اقتصادی تولید کند.

ضمنا مذاکرات هسته ای (برجامی) وین، قریب یک سال است که تعطیل شده، اما بحران اخیر ارزی، از اوایل پاییز امسال، مقارن با اوج گیری اغتشاشات پدید آمد.

اجمالا این که می توان با دیپلماسی منطقه ای در ابعاد سیاسی و اقتصادی و ارزی هم بر ابعاد خارجی چالش ارزی فائق آمد و نباید سراغ آدرس انحرافی “بستن به هر قیمت با آمریکا” رفت. گفتنی است صادرات نفت ایران هم به تازگی به بالاترین سطح ظرف چهار سال گذشته رسیده است.

این روند، درست خلاف روند شرطی سازی و وابسته سازی در برجام است و تعمیق و گسترش آن، می تواند نقش مهمی در تنوع بخشی و با ثبات سازی اقتصاد کشور ایفا کند.

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید