نماد سایت مجاهدت

نغمه‌های «احمدعلی راغب» دوباره جان گرفت

نغمه‌های «احمدعلی راغب» دوباره جان گرفت



به گزارش خبرنگار مجاهدت به نقل از مشرق، چاپ دوم کتاب «بانگ آزادی» خاطرات شفاهی احمدعلی راغب، آهنگساز سرودها و ترانه‌های معروف انقلاب، توسط انتشارات «راه‌یار» منتشر و روانه بازار نشر شد.

بنابراین گزارش، «بانگ آزادی» زندگی و فعالیت‌های مرحوم احمدعلی راغب به عنوان یکی از چهره‌های اصلی موسیقی انقلاب را از دوران کودکی و نوجوانی در بندر انزلی و بعدها حضور در تهران را در هفت فصل روایت کرده است. البته فصل پایانی «بانگ آزادی» به تصاویر و اسناد مرتبط با فعالیت‌های احمدعلی راغب اختصاص دارد. همچنین خواننده کتاب، می‌تواند با اسکن QRکدهای درج شده، سرودها و ترانه‌های به یاد ماندنی ساخته شده توسط احمدعلی راغب را بشنود.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «هیچ ایرانی نیست که اثری از آثار احمدعلی راغب را نشنیده باشد. نسل دهه شصتی‌ها با آواها و نواهای او بزرگ شده است. از سرود «مدرسه‌ها وا شده»، «بابا خون داد» و «هم‌شاگردی سلام» تا قطعات ارکسترال «بانگ آزادی» و «شهید مطهر» و «آمریکا ننگ به نیرنگ تو» بگیرید تا تصنیف «خجسته باد این پیروزی» و «ظفر مبارک» و بعدها تا اولین آلبوم موسیقی پاپ بعد از جنگ مثل «رقص گل‌ها» و قطعاتی مثل «گل می‌روید به باغ» و «بیا به امداد ناتوانان» و… .

می‌توان گفت راغب، یکی از اصلی‌‎ترین آدم‌هایی است که چیزی به نام «سرود و موسیقی انقلاب» را در سال‌های پس از انقلاب بر سر زبان‌ها انداخت.او خالق دست کم بیست اثر هیت و مگاهیت(فراگیر) دوران انقلاب و پس از آن است که امروز بخشی از خاطره جمعی مردم ایران از دهه ۶۰ و ۷۰ شده اند. قطعه «شهید مطهری» که با آهنگسازی او انجام شد، به تأیید امام خمینی (ره) رسید و سرنوشت موسیقی پس از انقلاب را روشن کرد…»

براساس این گزارش، گفت‌وگوهای این کتاب برعهده مهدی چیت‌ساز و مرتضی قاضی بوده و تدوین آن هم توسط محسن صفایی‌فرد صورت گرفته است. «بانگ آزادی» در ۳۹۲ صفحه، شمارگان ۱۵۰۰ و با قیمت ۵۰ هزار تومان توسط انتشارات راه یار منتشر شده و علاقه‌مندان علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub و یا سایت vaketab.ir نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند.

لازم به ذکر است احمدعلی راغب، خالق ترانه‌ها و سرودهای ماندگار انقلاب، آذر ماه سال جاری در ۷۶ سالگی، پس از تحمل سال‌ها درد و رنج ناشی از بیماری سرطان درگذشت.



منبع خبر
خروج از نسخه موبایل