نقش شهید سلیمانی در پیروزی جبهه مقاومت/ حاج قاسم فرمانده رزم و تقوا بود

حاج قاسم؛ فرمانده رزم و تقوا


«حسین اکبری» رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات مجمع جهانی بیداری اسلامی و سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در لیبی درباره نقش شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، اظهار داشت: دوران دفاع مقدس در تاریخ کشور ما منحصر بفرد است؛ چرا که در این دوران افرادی شاخصی همچون حاج قاسم سلیمانی‌ها تربیت شدند که به دلیل نبوغ بی‌بدیلشان در کوتاه‌ترین زمان به بالاترین درجات نظامی دست پیدا کردند.

اکبری شجاعت و ایمان شهید سلیمانی را از مهمترین توانمندی‌های او دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین توانمندی‌های فرماندهان ما در دوران دفاع مقدس که زبانزد همه است، اتکا به شجاعت و ایمانشان در عملیات‌ها بود. حاج قاسم یکی از این فرماندهان شاخص بود که در ایمان، اخلاص و شجاعت بی‌بدیل و بی‌نظیر بود. گفته می‌شود که در دوران دفاع مقدس وقتی یک معبر پیچیده‌ای بود و فتح آن سخت بود، حاج قاسم می‌گفته هر کدام از گردان‌هایم که اخلاص بیشتری دارند، فاتحان آن میدان‌های پیچیده هستند؛ یعنی در کنار تخصص و آموزش، ایمان و اخلاص نیز برای وی مهم بود.

رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات مجمع جهانی بیداری اسلامی ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی در طول دوران دفاع مقدس در صحنه‌های پیچیده ایفای نقش کرد و به‌عنوان یک فرمانده موفق از دفاع مقدس بیرون آمد و بعد از آن با توجه به اینکه در شرق ایران مسائل و مشکلات فراوانی بوجود آمد در آن مناطق حضور موثری داشت.

وی با اشاره به چگونگی تقویت و برجسته شدن شخصیت حاج قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: زمانی شخصیت حاج قاسم سلیمانی تقویت و برجسته شد که وی در جنوب شرق کشور در سیستان و بلوچستان و زاهدان و در آن منطقه چند سالی مسئول مبارزه با اشراری بود که از مرز‌های ناامن وارد کشور می‌شدند و ناامنی را برای مردم به خصوص منطقه به وجود می‌آوردند.

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در لیبی اضافه کرد: حاج قاسم بعد از حضور در شرق کشور، به تقویت جبهه مقاومت پرداخت؛ تا جایی که در محور مقاومت بر این عقیده هستند که بعد از اینکه حاج قاسم فرمانده نیروی قدس سپاه شد، یک جهش کلی در جبهه مقاومت صورت گرفت و با دوراندیشی ایشان محور مقاومت خود را برای تهدید‌های آینده آماده کرد؛ پس اگر حزب الله برای تهدید آینده آماده نمی‌شد حتما در جنگ ۳۳ روزه نمی‌توانست خودش را تجهیز کند.

اکبری نقش حاج قاسم در کادرسازی مشتمل بر دو بُعد دانست و عنوان کرد: یک بُعد نیرو‌های داخلی و بُعد دیگر نیرو‌های میدان و مقاومت است. وقتی خود آن مدیر یا فرمانده یا مسئول در سخت‌ترین صحنه‌های بحران حضور پیدا کند و ایفای نقش کند این خود یک آموزش و تربیت مدیر است. مدیر میدان هم این احساس را دارد که باید خودش در صحنه و نفر اول باشد و یک فرمانده اتاق شیشه‌ای نباشد که آن عقب بنشیند و دستور بدهد و بقیه هم انجام دهند.

وی در پایان تصریح کرد: حاج قاسم پایبند به یک اصول و مبانی بود و به هیچ وجه در هیچ شرایط سخت و پیچیده‌ای حاضر نبود از آن اصول و مبانی‌اش دست بردارد و آن اصول و مبانی بود که کمک کرد که ایشان هم موفق باشد و هم رفتارش آموزنده برای همه آن اطرافیانی که با ایشان درگیر کار بودند، باشد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید