نقش موشک‌های «فادی ۱ و ۲» در زرادخانه حزب‌الله

موشک‌


گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- مهدی شهرودی؛ رزمندگان حزب‌الله از اکتبر سال ۲۰۲۳ تاکنون هزاران موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده‌اند که این اقدام به منظور دفاع از مردم مظلوم غزه بوده هست.

یگان‌های موشکی حزب‌الله توانستند در حملات موشکی خود با استفاده از موشک‌های «فادی ۱» و «فادی ۲» توانایی‌های ارتش رژیم صهیونیستی را زیر سوال ببرند و این موضوع مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی بوده هست. 

به عنوان مثال، رزمندگان حزب‌الله تقریباً یک هفته پیش، طی سه مرحله فرودگاه نظامی رژیم صهیونیستی موسوم به «مجیدو» واقع در غرب العفوله را با موشک‌های فادی ۱ و فادی ۲ هدف قرار دادند؛ همچنین پایگاه و فرودگاه صهیونیستی «رامات دیوید» بار‌ها در طول جنگ با موشک‌های «فادی ۲» هدف قرار گرفت. 

مقاومت اسلامی لبنان همچنین در ۱۰ روز اخیر با موشک‌های کلاس فادی بار‌ها به شمال سرزمین‌های اشغالی از جمله پایگاه «عاموس» (پایگاه اصلی حمل و نقل و پشتیبانی لجستیکی منطقه شمالی) حمله کرده هست. 

همچنین کارخانه‌های ساخت مواد منفجره در شمال سرزمین‌های اشغالی بار‌ها آماج حملات موشکی بوده هست که این موضوع باعث شده تا توان رزم زمینی صهیونیست‌ها تحلیل برود. تأثیرات حاصل از اصابت موشک‌های کلاس فادی، نشان‌دهنده قدرت تحسین‌برانگیز این موشک‌هاست و این مهم نتیجه تلاش‌های یگان‌های موشکی حزب‌الله لبنان در چند سال اخیر بوده هست.

موشک‌های فادی ۱ و ۲ با برد حدود بین ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتر و سر جنگی ۷۰ کیلوگرم تا ۱۷۰ کیلوگرم و طول ۶ تا ۷ متر قادر هستند هر هدفی را در بردهای اعلام‌شده، با قدرت مورد اصابت قرار دهند.

گزارش منابع میدانی نشان می‌دهد که سامانه‌های گنبد آهنین هم در مقابل موشک‌های فادی ۱ و ۲ نتوانستند آن‌طور که صهیونیست‌ها انتظار داشتند، قابلیت‌های خود را نشان دهند؛ زیرا این دو موشک دارای  سیستمی هستند که می‌توانند از سامانه‌های دفاع هوایی پرتعداد صهیونیست‌ها عبور کنند و ضرباتی را به دشمن صهیونیستی وارد آورند.

موشک‌های فادی ۱ و فادی ۲ موشک‌های زمین به زمین تاکتیکی هستند که غیرنقطه‌زن بوده و در مساحت‌های گسترده از آن‌ها استفاده می‌شود.

فادی ۱ دارای قطر ۲۲۰ میلی‌متر، طول ۶ متر و برد ۸۰ کیلومتر بوده و از سر جنگی ۸۳ کیلوگرمی بهره می‌بَرد؛ همچنین این موشک می‌تواند از سکو‌های ثابت و متحرک شلیک و در شعاع سنگین برای ایجاد اختلال در سیستم‌های دفاعی و خطوط تأمین و هدف قرار دادن پایگاه‌های دور از خطوط مقدم استفاده شود.

موشک فادی ۲ نیز دارای قطر ۳۰۲ میلی‌متر، طول ۶ متر و برد ۱۰۵ کیلومتر بوده و دارای سر جنگی به وزن ۱۷۰ کیلوگرم هست. این موشک در انهدام مواضع مستحکم و زیرساخت‌های دشمن عملکرد موفقی داشته هست. 

برخی منابع میدانی، موشک فادی ۲ را با موشک‌های «ام ۷۵» حماس و جهاد اسلامی و موشک «تشرین» ارتش سوریه مقایسه می‌کنند؛ اگرچه ویژگی‌های این موشک‌ها به فادی ۱ و ۲ نزدیک هست، اما کارایی و قدرت تخریب آن‌ها متفاوت هست.

رزمندگان حزب‌الله در کنار بهره‌مندی از قدرت موشکی، از توان رزم زمینی بالایی نیز برخوردارند تا حمله زمینی صهیونیست‌ها به مرزهای لبنان را با قدرت پاسخ دهند. آن‌ها با حضور در جنگ سوریه، آبدیده‌تر شده‌اند و همین موضوع باعث شده تا با اعتماد به نفس و توانایی بیشتری به مصاف دشمن صهیونیستی بروند؛ موضوعی که به یک چالش اساسی برای صهیونیست‌ها تبدیل شده هست. 

انتهای پیام / 271

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده هست

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید