نژاد پرستی و نقض حقوق بشر دو لبه قیچی آشوب‌های فرانسه

نژاد پرستی و نقض حقوق بشر دو لبه قیچی آشوب‌های فرانسه


گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: یکی از کشور‌هایی که مقامات آن خود را نمونه و الگوی تمدن نوین بشری دانشته و داعیه دار دفاع از حقوق بشر در سراسر جهان هستند، فرانسه است. کشوری که از دیرباز به صورت گسترده و متناوب با موج‌های متعدد اعتراضات مردمی روبرو بوده است. اما این تمام ماجرا نیست و چیزی که در این میان تمامی توجهات جهانیان را به خود جلب کرده میزان و شدت خشونت‌هایی است که نیرو‌های پلیس این کشور نسبت به مردم معترض حاضر در خیابان‌ها انجام می‌دهند.

جدیدترین موج اعتراضات مردمی در کشور فرانسه پس از آن صورت گرفت که پلیس فرانسه در اقدامی سوال برانگیز و خشونت‌آمیز که نقض فاحش حقوق بشر را با خود به همراه داشت نوجوانی ۱۷ ساله و آفریقای شمالی تبار به نام «نائل ام» را در حین رانندگی در حومه کارگری پاریس در «نانتر» با شلیک گلوله به قتل رساند. اقدامی که خشم بسیار شدید و فروخفته مردم این کشور به خصوص مهاجران ساکن در شهر‌های مختلف فرانسه را به همراه داشت و موجب شد تا لحظه تنظیم و انتشار این گزارش شاهد درگیری‌هایی بسیار شدید و خشنت آمیز در خیابان‌های اکثر شهر‌های فرانسه به خصوص شهر پاریس باشیم.

نژاد پرستی و نقض حقوق بشر دو لبه قیچی آشوب‌های فرانسه

پدیده‌ای که می‌رود به عنوان امری عادی در این کشور اروپای غربی تبدیل شود. ضمن آنکه موضوع دیگری که موجب شد تا این چرخه خشونت در فرانسه در مقایسه با اعتراضات و درگیری‌های گذشته بسیار گسترده‌تر و شدیدتر باشد خشونت بسیار شدید و غیرقابل تصور پلیس این کشور در برخورد با مردم معترضی است که عموما از جوانان و نوجوانان فرانسوی و مهاجران ساکن این کشور تشکیل شده است. امری که موجب شده تا در چند روز اخیر شاهد رشد و گسترس تصاعدی میزان خشونت موجود در خیابان‌های فرانسه باشیم.

نژاد پرستی و نقض حقوق بشر دو لبه قیچی آشوب‌های فرانسه

اما آن چیزی که در این میان جای سوال دارد و موجب تعجب همگان به خصوص کارشناسان بین‌المللی شده معیار و استاندارد دوگانه دولت‌های غربی و به دنبال آن رسانه‌های بین‌المللی با آشوب‌های این روز‌های فرانسه است. این نوع برخورد به صورتی است که اگر نگاهی گذرا به رسانه‌های مطرح جهانی داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که آشوب بزرگ، گسترده و مخرب این روز‌های شهر‌های فرانسه را خیلی کم اهمیت و ناچیز نشان می‌دهند. ولی اگر بیاییم و این نوع خبررسانی آن‌ها را با اغتشاشات سال گذشته کشورمان مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که با معیار و استانداردی دوگانه و تبعیض آمیز روبرو هستیم.

نژاد پرستی و نقض حقوق بشر دو لبه قیچی آشوب‌های فرانسه

البته آشوب‌های روز‌های اخیر فرانسه یک درس بزرگ هم برای سلبریتی‌ها و چهره‌های معروف و مطرح کشورمان داشت و آن عدم دخالت در امور سیاسی کشورشان و خودداری از تحریک و تهیج احساسات مردمی و بحرانی‌تر کردن اوضاع کشورشان است. در شرایطی که در اغتشاشات سال اخیر کشورمان با ورود اشتباه و غیرمسئولانه برخی از سلبریتی‌ها شاهد گسترش و طولانی‌تر شدن این ناآرامی‌ها بودیم، اما در آشوب‌های این روز‌های فرانسه به عینه می‌بینیم که هیچکدام از سلبریتی‌های فرانسوی کوچکترین اظهارنظری پیرامون وقایع اخیر کشورشان نکردند. ضمن اینکه می‌بینیم آن‌ها با نوشتن متن‌هایی مردم کشور خود را به آرامش دعوت می‌کنند.

نژاد پرستی و نقض حقوق بشر دو لبه قیچی آشوب‌های فرانسه

حال در این میان موضوع دیگری که شرایط این روز‌های فرانسه را تا به این میزان حاد و بحرانی کرده تبعیض‌های نژادی فراوان و دردناکی است که نه تنها در فرانسه که در سایر کشور‌های اروپایی و حتی آمریکا بر علیه مهاجران اعمال شده است. موضوعی که بار دیگر تبعیض‌های نژادی و ملی را بر علیه غیر اروپایی‌ها به خصوص آفریقایی‌ها و مسلمانان بیش از پیش نشان می‌دهد. بر این اساس اگر به جمعیت ۶ میلیون نفری مسلمانان در کشور فرانسه نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم که با چه جمعیت قابل توجه در این کشور اروپایی روبرو هستیم که با تبعیض و ستم سازمان یافته حکومتی روبرو هستتند.

نژاد پرستی و نقض حقوق بشر دو لبه قیچی آشوب‌های فرانسه

در پایان باید گفت اعتراضات و آشوب‌های خیابانی در کشور فرانسه در شرایط روی داده است که مردم و مهاجران این کشور همچنان اعتراضات سال ۲۰۰۵ میلادی فرانسه که به دنبال مرگ دو نوجوان تحت تعقیب پلیس به دلیل برق گرفتگی در شمال پاریس روی داد را فراموش نکرده‌اند. درگیری‌هایی که به دنبال این موضوع به مدت سه هفته به طول انجامید و در نهایت ژاک شیراک، رئیس جمهور سابق فرانسه برای غلبه بر این بحران وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید