نگرانی صهیونیست‌ها از موج گسترده حملات سایبری

نگرانی صهیونیست‌ها از موج گسترده حملات سایبری


گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: در دنیای کنونی جنگ‌ها تنها به رویارویی نظامی محدود نمی‌شود و با پیشرفت تکنولوژی، تهدیدات هم ابعاد گسترده‌ای به خود گرفته است و حملات سایبری یک نمونه آن است که در سال‌های اخیر رهبران کشورها را به شدت نگران کرده است. اما مواجهه کشورها با حملات سایبری شدت و ضعف دارد و برخی بازیگران به شدت در این عرصه آسیب‌پذیر هستند که این مسئله راه نفوذ هکرها را باز می‌کند.

رژیم صهیونیستی از این دست بازیگرانی است که در سال‌های اخیر بیش از دیگران در معرض حملات سایبری قرار داشته و زمانی نیست که این تهدیدات را تجربه نکند. در تازه‌ترین اقدام، به ‌دنبال شهادت خضر عدنان عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین، هکرهای «انانیموس سودان» روز سه‌شنبه وبگاه سازمان زندان‌های رژیم صهیونیستی را هدف حمله سایبری قرار دادند و آنرا از دسترس خارج کردند. در این حمله سایبری، سایت دولت صهیونیستی هم از دسترس خارج شد که این مسئله به شدت مقامات تل‌آویو را نگران کرده است.

پیش از این رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که گروه هکری «آنانیموس سودان» سایت شرکت برق این رژیم را هدف حمله سایبری قرار داده و از دسترس خارج کرده است. طی ماه‌های گذشته چندین حمله سایبری سیستم بانکی، بهداشتی، فرودگاه بن گوریون و چند مرکز دیگر در اراضی اشغالی را هدف قرار داده است و ابعاد آن روز به روز گسترده‌تر می‌شود.

این مسئله نشان می‌دهد که برخلاف ادعای مقامات تل‌آویو به قدرت سایبری در دفع حملات هکری، اما این رژیم به شدت در این زمینه آسیب‌پذیر است. اگرچه مقامات صهیونیستی آماری از میزان خسارات وارده به شبکه‌های امنیتی و زیرساختهای خود ارائه نمی‌دهند اما «رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون» و نگرانی و وحشتی که در بین صهیونیست‌ها ایجاد شده، نشان می‌دهد که خسارات گسترده است و اختصاص بودجه‌های هنگفت برای مقابله با این تهدیدات هم این حقیقت را نشان می‌دهد. پنهانکاری رژیم صهیونیستی در مورد حملات سایبری ناشی از ترس از افشای مقیاس حملات و سرقت اطلاعات و داده‌های غیرنظامیان یا نظامیان است تا گروه‌های هکری از این اطلاعات برای تدارک حملات دیگر استفاده نکنند اما این سیاست هم راه به جایی نبرده است و روزانه چندین حمله به زیرساختها در سرزمینهای اشغالی انجام می‌شود. به عبارتی، حملات سایبری به رژیم صهیونیستی برای هکرها نوعی تفریح و سرگرمی شده است و هر وقت خواستند به راحتی این کار را انجام می‌دهند.

مقامات امنیتی صهیونیستی پیشتر اعلام کرده بودند که تنها در سال 2022، بیش از 1500 حمله سایبری به مراکز مختلف این رژیم انجام شده است اما بر اساس برآورد‌های غیررسمی رژیم صهیونیستی، برخی گروه‌های هکری به منظور هک اطلاعات حساس، اختلال در کار موسسات هدف و ایجاد سردرگمی در اینترنت، ۳ هزار حمله الکترونیکی علیه اهداف صهیونیستی انجام داده‌اند و این حملات هر ساله روند تصاعدی به خود می‌گیرد. علاوه‌بر مراکز حساس نظامی، سازمان پست، شبکه‌های آب و برق، موسسات اقتصادی و حمل و نقل، شبکه‌های رادیو و تلویزیون اسرائیل هم بارها از سوی هکرها مورد حمله قرار گرفته است.

هر چند مقامات صهیونیستی مدعی هستند در عرصه سایبری توانمندی‌های زیادی دارند اما حجم حملات و خسارات وارده به این رژیم در سالهای اخیر این واقعیت را بازگو می‌کند که صهیونیست‌ها به شدت در عرصه دفاع سایبری آسیبپذیر هستند.

طبق مطالعه‌ مجله «سرمایه گذاری امنیت سایبری»، از مجموع 500 شرکت‌ فعال در حوزه سایبری در جهان، رژیم صهیونیستی با ۴۲ شرکت پس از آمریکا در جایگاه دوم قرار دارد. هر چند که این مطالعه نشان می‌دهد که علاوه بر ۴۲ شرکت صهیونیستی، ۴۰ شرکت صهیونیستی دیگر هم به دلایل مالیاتی در آمریکا ثبت شده‌اند؛ بنابراین تعداد واقعی شرکت‌های سایبری رژیم صهیونیستی در جهان ۸۲ شرکت است. اما به گفته «گابی پورتنوی»، مدیر کل اداره سایبری رژیم صهیونیستی، با وجود این تعداد شرکت‌ سایبری، تل‌آویو نتوانسته با حملات سایبری مقابله کند. وب‌سایت تک‌مانیتور فعال در زمینه امنیت سایبری، اخیرا در گزارشی اعلام کرد که حملات سایبری علیه اسرائیل در چهار ماه اول 2023 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایشی ۱۳۷ درصدی داشته است. همچنین ارتش صهیونیستی افزایش ۷۰ درصدی فعالیت‌های سایبری متخاصم را در سال‌های اخیر شناسایی کرده است.

مقامات تل‌آویو به دلیل آسیب پذیری در عرصه سایبری سعی دارند با کمک برخی کشورهای منطقه دیوارهای امنیتی خود را مستحکم کنند و به همین دلیل از ماهها پیش با کمک برخی سازشکاران عرب از جمله امارات، کویت و مراکش طرح تاسیس سامانه «گنبد آهنین سایبری» را در دستورکار قرار داده‌اند تا بتوانند با مشارکت و همکاری همدیگر با این حملات مقابله کنند. با وجود هزینه‌های زیادی که رژیم صهیونیستی برای مقابله با موج حملات سایبری از خارج انجام می‌دهد، اما نتوانسته موفقیتی در این زمینه کسب کند و افزایش حملات سایبری در ماههای اخیر هم این واقعیت را برملا می‌کند.

بیشتر حملات سایبری در دو سال گذشته به مراکز حساس امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی انجام شده است، مراکزی که نفوذ به آنها به راحتی امکان پذیر نیست و در صورتی که اسناد محرمانه امنیتی به بیرون درز کند، می‌تواند برای صهیونیست‌ها گران تمام شود. مراکز دفاعی به دلیل حساسیت‌های زیادی که دارند به سیستم‌های امنیتی به شدت قوی مجهز هستند اما با این حال، هکرها تواسنته اند به مراکز امنیتی اسرائیل نفوذ کرده و اطلاعات آنها را به سرقت ببرند. سازمان جاسوسی موساد هم به رغم قابلیت‌های زیادی که دارد حتی نتوانسته در برابر موج حملات سایبری مقاومت کند و اخیرا سایت این سازمان هم هک شده بود. نفوذ به لایه‌های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی زنگ خطر را برای مقامات این رژیم به صدا درآورده است که هیچ نقطه‌ای در سرزمینهای اشغالی در امان نیست.

حمله سایبری به مراکز نظامی با توجه به اینکه چندان با زندگی مردم عادی سر و کار ندارند، مشکلی پیش نمی‌آید اما اگر این حملات گسترده به شبکه‌های حمل و نقل، بهداشت، آب و برق و موسسات مالی از جمله بانک مرکزی انجام شود، زندگی روزمره شهروندان اسرائیلی را مختل خواهد کرد و سراسیمگی و آشفتگی در سرزمینهای اشغالی ایجاد خواهد شد. باتوجه به موج صعودی حملات سایبری به زیرساختهای صهیونیستی، در آینده چالشهای جدیدی پیش روی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم و راستهای افراطی گشوده خواهد شد. این چالشها در زمانی که کابینه نتانیاهو با موج گسترده اعتراضات در داخل و درگیریهای فزاینده با فلسطینی‌ها مواجه است، ناامنی را در سرزمین‌های اشغالی تشدید خواهد کرد.

پیش از این گروه هکری «عصای موسی» حملاتی را به زیرساختهای امنیتی رژیم صهیونیستی انجام می‌داد اما در هفته‌های اخیر گروه آنانیموس سودان، گروه انتقام جویان سایبری، گروه‌های هکری از مالزی و اندونزی هم به جمع اضداد این گروه‌ها پیوسته‌اند و نشان می‌دهد که دامنه این حملات ابعاد جهانی پیدا کرده است. هر چند معلوم نیست این گروه‌ها از کدام منطقه حملات سایبری را طراحی و هدایت می‌کنند اما واضح است که این گروهها وابسته به دولت خاصی نیستند و به تنهایی عمل می‌کنند. به عبارتی، گروه‌های فراملی و غیردولتی به خاطر آرمان قدس و دفاع از ملت مظلوم فلسطین، از توانایی خود برای متنبه کردن صهیونیست‌ها استفاده می‌کنند تا تکلیف خود را در حمایت از مسلمانان فلسطین اینگونه به جا آورده باشند.

تازه این حملات در زمانی انجام می‌شود که رژیم صهیونیستی با گروه‌های مقاومت در منطقه درگیر جنگ نیست و در شرایط بحران این حملات کار برای اشغالگران به مراتب سخت‌تر خواهد شد. هک سامانه گنبد آهنین، هک آژیرهای خطر، فقط بخشی از حملات سایبری است که در زمان جنگ، صهیونیست‌ها را با چالش بزرگ و مرگباری مواجه خواهد کرد.

مقامات صهیونیستی سال گذشته برخی کشورهای منطقه و گروه‌های مقاومت را به اجرای حملات سایبری متهم می‌کردند اما نتانیاهو و دوستانش مدتی است که سکوت اختیار کرده‌اند. زیرا تصورشان این است که نسبت دادن این حملات به دشمنان، اعتراف به قدرت دشمن و نشان دادن ضعف خود است و مقاومت را در موقعیت برتر قرار می‌دهد و لذا سعی دارند اظهارنظری در این باره نکنند. چرا که در شرایط کنونی اعتراف نتانیاهو به نقطه ضعف در برابر گروه‌های مقاومت، نوعی خودزنی است و بهانه‌ای به دست مخالفان می‌دهد تا کابینه را به بی‌کفایتی متهم کرده و بدین ترتیب دولت او را به فروپاشی بکشانند.

ناتوانی ارتش صهیونیستی در مقابله با گروه‌های فلسطینی و آشکار شدن ضعف و آسیب‌پذیری این رژیم در در عرصه سایبری، نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها در همه زمینه‌ها موازنه بازدارندگی را از دست داده‌اند و این مسئله دست صهیونیست‌ها را از ورود به جنگ با گروه‌های مقاومت می‌بندد و پیش از هر گونه اقدامی، همه جوانب آنرا باید بسنجند. و حملات سایبری تنها یک بخش از این کار است که مقاومت نشان داده در این زمینه تبحر خاصی دارد.

انتهای پیام/ 411

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید