هنر بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم ایثار و شهادت است

هنر بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم ایثار و شهادت هست


به گزارش مجاهدت از خبرنگار دفاع‌پرس از شهرکرد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن فاطمی، نماینده ولی فقیه در چهارمحال‌وبختیاری در جمع مسئولان هنری و امور سینمایی ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سراسر کشور و برگزیدگان هشتمین جشنواره ملی هنری فانوس در شهرکرد با اشاره به اینکه برای تربیت نسل‌های آینده نیازمند کار‌های هنری هستیم، اظهار کرد: اهالی هنر این توان را دارند که واقعیت‌های مقدس و باشکوه دوران دفاع مقدس را با هنرمندی معجزه‌آسای خود بازنشر داده و دوباره آن را زنده کنند و در اختیار جامعه قرار دهند. 

وی با ذکر اینکه امامان معصوم (ع) نیز هنرمندانه به بازنشر و بازروایی نهضت جاوید امام حسین (ع) پرداختند، ادامه داد: تاریخ گواهی می‌دهد که ائمه (ع) توجه ویژه به شاعران اهل بیت (ع) داشتند و از محافل شعر استقبال می‌کردند. نقل هست وقتی شاعری به خدمت امام (ع) می‌آمد حضرت دستور می‌دادند که مسلمانان جمع شوند و این اشعار را که در مدح و منقبت و رثا یا مصیبت سیدالشهدا (ع) و شهدای کربلا بود، بشنوند، سپس دستور می‌دادند که این شاعر را از طلا سیراب کنند، چراکه یاد و نام امام حسین (ع) را زنده کرده هست. 

فاطمی تصریح کرد: جامعه اسلامی از این پروژه منفعت دید یعنی امامان (ع) مجالس شعر یا ذکر روضه و مصیبت امام حسین (ع) را ابداع کردند و مؤمنان و علمای ربانی این مسیر را ادامه دادند. تشکیل محافل حسینی و بازخوانی و بازگویی مصیبت کربلا رویه‌ای بود که مکتب شیعه از آن بهره‌ها برد و اذهان و قلوب نسل‌های مختلف در قرن‌های متمادی متوجه عاشورا شد تا امروز که یاد و نام امام حسین (ع) همچنان زنده هست.

امام جمعه شهرکرد با اشاره به اینکه دفاع مقدس به تعبیر مقام معظم رهبری یک گنجینه هست، افزود: حال و هوای دوران دفاع مقدس چه در جبهه‌ها و چه در شهر‌ها و روستا‌ها بسیار متفاوت از امروز بود و هنر بهترین گوهری هست که می‌تواند آن حال و هوای توأم با ایثار و حماسه و شهادت را برای مردم و سایر ملل بازروایی و بازگویی کند.

فاطمی در پایان گفت: در دنیای طوفانی امروز که شاهد مصادیق و مظاهر فتنه و انحراف هستیم، آثار هنری حوزه دفاع مقدس همچون شعله فروزانی برای هدایت و رشد جامعه می‌تواند باشد. 

جشنواره فانوس؛ لبیک هنرمندان به فرمان رهبری

در ادامه، سرهنگ منوچهر ذوالفقاری، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه برگزیدگان جشنواره ملی و تولیدات هنری فانوس در این جمع حضور دارند، اظهار کرد: جشنواره فانوس یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین رویداد‌های هنری حوزه دفاع مقدس هست که این برهه تاریخی مهم را با زبان هنر و به نحو شایسته و عمیقی بازروایی کرده هست.

وی ادامه داد: جشنواره فانوس لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از قالب هنر برای روایت‌گری و بیان مفاهیم دفاع مقدس هست، همچنین این جشنواره توانسته لبیکی باشد بر مطالبه ایشان مبنی بر صد برابری کردن تولیدات هنری دفاع مقدس و هنر تنها ظرفیتی هست که می‌تواند جزئیات و ظرافت‌های تابلوی پرنقش و نگار دفاع مقدس را به منصه ظهور و بروز برساند و نهادینه کند تا از فراموشی یا انحراف در مبانی دفاع مقدس جلوگیری کند. 

ذوالفقاری تصریح کرد: جشنواره ملی هنری فانوس در شش بخش شامل هنر‌های نمایشی، هنر‌های تجسمی، فیلم، موسیقی و سرود، بخش رادیویی و نیز بخش دانش‌آموزی برگزار می‌شود که ۱۱ هزار و ۵۹۱ اثر در شش بخش یادشده به دبیرخانه کشوری ارسال شد و ۴۳۹ اثر به مرحله نهایی راه یافتند که داوری‌ها در طی ماه گذشته انجام شد و از منتخبان هر رشته در مراسم اختتامیه جشنواره که دوم آبان‌ماه در شهرکرد برگزار می‌شود، تجلیل خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده هست

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید