واکاوی کارنامه حقوق بشری عربستان ۷ سال بعد از شهادت شیخ نمر

نگاهی به کارنامه حقوق بشری عربستان ۷ سال بعد از شهادت شیخ نمر


گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: رژیم آل سعود در سال‌های اخیر و در پوشش آغاز اصلاحات ساختاری در این کشور که توسط «بن سلمان» و با پوشش رسانه‌های این کشور و رسانه‌های غربی حامی او در سطح جهان بر روی آن تبلیغ و اطلاع رسانی می‌شود ظلم و جنایات خود را بر علیه مردم به خصوص شیعیان مظلوم و بی‌دفاع این کشور به شکلی قابل توجه و نگران‌کننده افزایش داده است.

ماجرا زمانی به اوج حساسیت خود می‌رسد که بر اساس اخبار و اطلاعات موجود می‌بینیم که رژیم حاکم بر عربستان از دو سال گذشته تا به امروز در سایه سکوت و حتی می‌توان گفت که بی‌تفاوتی نهاد‌های بین‌المللی و حقوق بشری موج گسترده‌ای از سرکوب و دستگیری مخالفان رژیم آل سعود به خصوص شیعین این کشور را آغاز کرده است.

موج حاضر از لحاظ شدت و گسترش دستگیری‌ها و سرکوب به حد و اندازه‌ای است که هم اکنون این کشور پادشاهی عربی را به یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین کشور‌های ناقض حقوق بشر در دنیای امروز تبدیل کرده است. موضوعی که حتی در سایت «سعودی لیکس» که اخبار مرتبط با وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی را منتشر می‌کند، در قالب گزارش‌های کامل و جامعی منعکس شده است.

البته هرچند در این بین شاهد بودیم که در طول سال‌های اخیر نهاد‌های حقوق بشری بار‌ها و بار‌ها در قالب درخواست‌هایی از سران و مقامات مختلف رژیم آل سعود درخواست کردند که دست از سرکوب مخالفان و نقض حقوق بشر بردارند. آن‌ها حتی در این میان پای خود را از این درخواست فراتر گذاشته و خواستار این مهم شده بودند که حاکمان سعودی با تغییر رویکرد و روش‌های خود نسبت به آزادی فوری زندانیان به خصوص زندانیان سیاسی اقدام کنند.

نگاهی به کارنامه حقوق بشری عربستان ۷ سال بعد از شهادت شیخ نمر

بر اساس اخبار و اطلاعاتی که در طول سال‌های اخیر توسط نهاد‌های بین‌المللی و حقوق بشری جمع‌آوری شده تا امروز صد‌ها فعال حقوق بشری ساکن در عربستان تنها به دلیل درخواست از رژیم آل سعود برای انجام اصلاحات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین ابراز عقاید خود بازداشت شده و ضمن محرومیت اجتماعی به زندان‌های آل سعود فرستاده شدند. این موضوع خود گواه است که حکومت آل سعود کوچکترین تاب، توان و حتی تحمل سخنان و فعالیت‌های مخالفان خود را نداشته و همچنان هم ندارد.

حال نکته مهم در این میان، سابقه بسیار طولانی رژیم حاکم بر عربستان سعودی بر سرکوب فعالان سیاسی و اجتماعی در طول سالیان اخیر است به صورتی که با توجه به نوع رژیم حاکم بر این کشور و طرز فکر حکام سعودی از سالیان قبل تا امروز اساسا چیزی به نام دموکراسی و رای مردم در ساختار حکومتی و حاکمیتی این رژیم جایی نداشته و ندارد و اگر هم در سال‌های اخیر اخباری مبنی بر آغاز اصلاحات سیاسی و اجتماعی در این کشور آن هم توسط «بن سلمان» در رسانه‌ها منتشر شده است فریبی بیش نبوده و نخواهد بود.

نگاهی به کارنامه حقوق بشری عربستان ۷ سال بعد از شهادت شیخ نمر

نکته دیگر در رابطه با نقض فاحش حقوق بشر در عربستان نحوه برخورد دستگاه قضایی این کشور با مخالفان سیاسی و چگونگی گذراندن دوران محکومیت خود در زندان‌های آل سعود است. بنابر اخبار و گزارش‌های دریافتی توسط نهاد‌های بین‌المللی و حقوق بشری زندانیان سیاسی که در این کشور عمدتا بدون محاکمه‌ای به حبس محکوم می‌شوند و مکانی هم که دوران حبس خود را در آن سپری می‌کنند در آپارتمان‌های مخصوصی است که زیرنظر آژانس امنیت دولتی عربستان اداره می‌شوند.

از طرف دیگر موضوع دیگری که سازمان عفو بین‌الملل و نهاد‌های حقوق بشری را به شدت نگران کرده بازداشت‌های فله‌ای و خودسرانه مخالفان و ناراضیان سیاسی و اجتماعی توسط نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی سعودی است که این افراد دستگیر شده در فرآیند بازداشت بدون محاکمه‌ای روانه زندان‌های طولانی مدت می‌شوند.

نگاهی به کارنامه حقوق بشری عربستان ۷ سال بعد از شهادت شیخ نمر

در پایان باید گفت ظلم و ستمی که رژیم آل سعود در طول سالیان اخیر علیه مردم، شیعیان و فعالان سیاسی و اجتماعی این کشور روا داشته و همچنان هم به این رویه غلط و نادرست خود ادامه می‌دهد موجب انباشت فراوان و غیرقابل کنترل نارضایتی آن‌ها شده و در آینده‌ای نه چندان دور این احتمال وجود دارد که این انباشت خشم به بحران و خیزش اجتماعی و سیاسی عظیمی تبدیل شده و حکومت آل سعود را سرنگون کند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید