وقتی جنگ با مین‌هایش هنوز ادامه دارد

وقتی جنگ با مین‌هایش هنوز ادامه دارد


وقتی جنگ با مین‌هایش هنوز ادامه داردبه گزارش خبرنگار مجاهدت به نقل از خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‎‌پرس، در ظاهر هشت سال دفاع مقدس در سال ۱۳۶۷ به پایان رسید و صدام ادوات و تجهیزات جنگی خود را به پشت مرز‌هایی برد که سال ۱۳۵۹ به بهانه ب آن جنگ مخربی را علیه ایران اسلامی آغاز کرد، اما پرونده جنگ بعد از این تاریخ بسته نشد و همچنان تا امروز ادامه دارد.

جنگ از لحظه‌ای که آغاز می‌شود و تا روزی که رسما به پایان می‌رسد تنها در یک بازه زمانی محدود نمی‌ماند. آثار و تبعات آن چه پیش از آغاز و چه پس از پایان تا سال‌ها ادامه دارد و گریبانگیر آدم‌ها و شهرهاست. خرابی و ویرانی، تبعات روحانی و عاظفی، شهدا و مفقودین و جانبازان، و ده‌ها مسئله دیگر دلیلی است بر این مدعا که تا جنگی پایان یابد باید دهه‌ها از آن عبور کرد و تازه بازهم آثار روحی آن بر جامعه خواهد ماند.

جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم صدام علیه ایران تا امروز که بیش از سه دهه از پایان آن گذشته هنوز شهید و مجروح می‌گیرد. کافیست نگاهی به اخبار مربوط به ورود پیکر شهدای تازه تفحص شده یا جانبازان شیمیایی که در اثر جراحات ناشی از جنگ هر روز در گوشه و کناری از کشور در گمنامی و مهجوری بال در بال ملائک می‌کشند بیاندازیم، عطر دفاع مقدس و شهادت تا همین لحظه درفضای شهر جاری و ساری است به خصوص برای آنان که عاشقانه به دنبال شهادت و راه شهدا هستند.

آبادانی و ساختمان‌های جدید و بازسازی شهر هر چقدر که کار خودش را برای تغییر کرده باشد، اما هنوز چهره جنگ را کامل از شهر‌های جنگ زده خرمشهر و آبادان نبرده. این را وقتی می‎بینید که جزئیات شهر را با دقت‌تر ببینید. هنوز آثار روز‌های دفاع و مقاومت مردم مقابل نیرو‌های بعثی صدام باقی مانده و جای گلوله و خمپاره روی در و دیوار شهر هنوز خودنمایی می‌کند.

همین ۲ روز پیش بود که بازهم جنگ تلفات گرفت و اینبار قرعه نه به نام جانبازی از جانبازان وطن بود و نه کشف پیکر شهید مفقودالاثر که به نام ۲ تن از جستجوگران نور افتاد. مین‌های به جای مانده از جنگ تحمیلی در عراق که هنوز در مناطقی از ایران و عراق وجود دارد و زمین‌ها را آلوده به ادوات انفجاری کرده محمود حاجی قاسمی و حاج علیرضا گل محمدی را به رهسپار بهشت ابدی کرد و نام آنان را در کنار دیگر شهدای تفحص قرار داد.

در طی سال‌های پس از دفاع مقدس کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح مسوول کشف و شناسایی پیکر مطهر شهدای مفقودالاثری شد که در جریان جنگ تحمیلی در مناطق عملیاتی ایران و عراق به شهادت رسیده، اما پیکر آنان بازنگشته بود. در این مسیر و در راه کشف پیکر شهدای مفقودالاثر نیرو‌های مخلص کمیته جست‌وجوی مفقودین که بیشتر آنان را با عنوان جستجوگران نور می‌شناسند مسوولیت کشف پیکر شهدا را برعهده گرفتند و تعدادی از آنان نیز در این سال‌ها به شهادت رسیدند که نام مجید پازوکی، محمد زمانی و علیرضا شهبازی بیش از دیگران شنیده شده است.

انتهای پیام/ 141



منبع خبر

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید