وقتی خطای شناختی ما را از اصل دین دور می‌کند

وقتی خطای شناختی ما را از اصل دین دور می‌کند


گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سیده فاطمه سادات کیایی؛ ما در تفسیر و تببین و نقد موضوعات گاه در مهمترین امر که اهم و فی‌الاهم باشد. اولویتی که به شناخت درست ما از مسائل باز می‌گردد و نتیجه می‌شود صحبت در مورد امری که از درجه اهمیت کمتری برخوردار است و رها سازی امری که از مهم و حیاتی است.

در حرکت امام حسین (ع) به سمت کربلا و قیام عاشورا این اهم و فی الاهم نیز دیده می‌شود. آنچه در تاریخ نقل شده ابی اباعبدالله روز هشتم ذی‌‍الحجه از مکه خارج شده تا سفر به سمت کربلا و آغاز قیام را که با دعوت مردم کوفه شکل گرفته بود آغاز نماید. امام حسین (ع) پیش از موسم حج تمتع آهنگ سفر به سوی عراق را کرد.

حال آنکه امروز بسیاری در عدم فهم درست اهم و فی الاهم دین به سراغ آن چیزی می‌روند که در از درجه اهمیت کمتری برخوردار است و در موقعیت حساسی که اصل دین نشانه گرفته شده به سراغ فرعیات دین می‌روند. اگرچه فرعیات نیز در جای خود مهم و اثرگذار هستند و ممکن است در جایی اصل را هم به مخاطره بیاندازند، اما در تشخیص این موضوع درست عمل نمی‌کنند.

حال انکه در ایام محرم که ماه قیام ابی عبدالله و توجه به اساس اسلام است یک برنامه سلبریتی محور با موضوع محرم و عزاداری چنان مهم بشود که همه مردم با صرف وقت و تحلیل به آن بپردازند و از موضوع مهمی، چون اهانت به قرآن کریم، کتاب یک میلیارد مسلمان غافل شوند. دومینوی اهانت به قرآن کریم موضوع کوچکی نیست که ساده از کنار آن عبور کرد. حمله به اصل دین و سناریوی برنامه ریزی شده‌ای برای کمرنگ کردن غیرت مردمی در مواجه با ضربه زدن به اسلام است؛ که اگر پیش از این در مواجه با اقدامات مشابه همیت و غیرت جمعی واکنشی اساسی و کوبنده از سوی مسلمانان را در پی داشت هیچ گاه شاهد تکرار آن نبودیم.

در روزگاری که اصل اسلام به واسطه داشتن ابزار‌های گوناگون غربی و استکبار در حال ضربه خوردن است پرداختن فعالان فرهنگی به یک برنامه ترکیبی که در یکی از پلتفرم‌های ایرانی به مناسبت محرم پخش می‌شود در حقیقت پرداختن به حواشی است.

انتهای پیام/ 141

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید