ویژگی‌های حکمرانی مطلوب چیست؟

ویژگی‌های حکمرانی مطلوب چیست؟



نمایندگان مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در یک مناظره انتخاباتی در دانشگاه آزاد شرکت کردند.

به گزارش مجاهدت از مشرق، مصطفی کواکبیان به نمایندگی از مسعود پزشکیان، سید موسی پورموسوی به نمایندگی از محمدباقر قالیباف و امیرحسین ثابتی منفرد به نمایندگی از سعید جلیلی با حضور در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در خصوص چالش‌های فعلی کشور و راه حل‌های نامزدهای‌شان برای فائق آمدن بر مشکلات کشور و کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به مناظره پرداختند.

در ابتدای جلسه مجری درباره حکمرانی مطلوب از نگاه نمایندگان نامزدهای حاضر در جلسه سوال پرسید.

کواکبیان: پزشکان روی کار کارشناسی تاکید دارد

مصطفی کواکبیان پاسخ داد: قانون اساسی در قوانین عادی چارچوب‌های حکمرانی مطلوب را مشخص کرده است تا کسی فرا قانونی حرکت نکند و قانون را دور نزند.

وی ادامه داد: بهبود معیشت و زندگی مردم در حکمرانی مطلوب بسیار اهمیت دارد. حکمرانی مطلوب این نیست که فقط خودمان را ببینیم بی آنکه به دنیا توجه داشته باشیم و مرزهای دیپلماسی خارجی و مطلوبیت‌های آن را مورد توجه قرار ندهیم.

وی ادامه داد: عزیزان نباید به گونه‌ای صحبت کنند که با عملکرد کاندیداهای‌شان جور نیست. دکتر پزشکان روی کار کارشناسی تاکید دارد اما یک رئیس جمهور در همه دانش‌ها نمی‌تواند تخصص داشته باشد. استفاده از کارشناسان در علوم مختلف کمک خوبی به رئیس‌جمهور است.

ثابتی: حاکمیت مطلوب در نگاه قالیباف یعنی حاکمیت قانون و تبعیت از آن

امیرحسین ثابتی نیز پاسخ داد: اگر جلیلی در جایگاه ریاست جمهوری قرار گیرد، بر اساس اولویت کار خواهد کرد. اگر دولتی صدها اولویت را برای خودش تعیین کند معلوم است که به هیچ یک از آن‌ها نخواهد رسید. بلکه باید اولویت‌ها را محدود به ۵ اولویت کلان و اصلی کند و بداند در هر یک از این محورها چه می‌خواهد.

وی برنامه‌های مدون برای پیاده شدن اولویت‌ها را بسیار مهم دانست و افزود: نگاه و رویکرد برنامه‌ها اهمیت دارد اما متخصص بودن رئیس جمهور در این زمینه بسیار کمک کننده است. در حکمرانی مطلوب از انجام کارهای نمایشی باید پرهیز کرد. روحیه ضد فساد رئیس جمهور و اطرافیانش نیز در این زمینه اهمیت دارد.

وی افزود: حرف ما این نیست که رئیس‌جمهور تنهایی کشور را اداره کند و نیازی به کارشناس ندارد. دکتر پزشکیان با دو کارشناس اقتصادی در میز گرد اقتصادی شرکت کردند منتها با دو دیدگاه متفاوت. یکی دیدگاه چپ داشت و دیگری دیدگاه راست. اگر دکتر پزشکیان فردا رئیس جمهور شود چطور می‌خواهد به این دو تا دیدگاه متفاوت عمل کند.

ثابتی ادامه داد: رئیس جمهور باید در جریان امور کشور باشد تا متوجه شود کارشناسان در امور مختلف چه می‌گویند.

پورموسوی: در حاکمیت مطلوب نباید از ادبیات استقراضی استفاده شود

سید موسی پورموسوی هم گفت: حاکمیت مطلوب در نگاه قالیباف یعنی حاکمیت قانون و تبعیت از آن، کارآمدی و اثربخشی از ناحیه حاکمیت برای خدمت صادقانه و عقلانیت.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از حاکمیت مطلوب می‌شود نباید از ادبیات استقراضی استفاده کنیم. باید از مبانی فقهی و قانونی استفاده کرده و امور ملی از امور محلی تفکیک شود.

وی ادامه داد: دانایی و توانایی به رئیس جمهور این توان را می‌دهد که بداند چه می‌خواهد و چگونه می‌خواهد. رئیس جمهور باید قدرت تشخیص هم داشته باشد تا بداند چگونه نظرات کارشناسی را عملیاتی کند.

ادامه دارد…

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید