ویژگی‌های خاصی که در شهید «قاسم سلیمانی» تبلور یافتند

ویژگی‌های خاصی که در شهید «قاسم سلیمانی» تبلور یافتند


به گزارش خبرنگار مجاهدت به نقل از خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار عبدالغفور ایران‌نژاد در مطلبی پیرامون وظیفه ما درقبال شهید «قاسم سلیمانی» در هفته‌نامه «صبح صادق» نوشت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی سرشار از ویژگی‌های ارزشمند الهی، معنوی و انسانی بود. ویژگی‌هایی، همچون ولایتمداری، ساده‌زیستی، بصیرت انقلابی و … که کم و بیش در این ایام به آن‌ها توجه شده است، اما در این پژوهش ویژگی‌ای بررسی می‌شود که کمتر به آن توجه می‌شود.

اولین ویژگی خاص سردار سلیمانی این بود که به انسان نه به مثابه یک ابزار، بلکه به منزله موجودی مکلف نگاه می‌کرد. انسان‌ها را دارای ارزش‌های ذاتی می‌دانست و به آن‌ها می‌نگریست. توجه به ابعاد الهی و وجودی انسان‌ها از ویژگی‌های بازر شخصیت حاج قاسم بود. بی‌شک، همین ویژگی او بود که به قول خودش جوانی روستایی از زابل به جبهه می‌آمد و «حسین عالی» یا «حسین یوسف اللهی» می‌شد؛ از این قبیل، افراد بسیاری در مجموعه‌های مدیریتی و فرماندهی او به‌صورت خارق‌العاد‌ه‌ای متحول و متعالی برخوردار شدند. از سویی دیگر توجه به کرامت و شأن و منزلت انسان‌ها برای او آنچنان اهمیتی داشت که بسیاری از مواقع اندک مسامحه و کاهلی در رسیدگی به بسیجیان و همرزمانش او را به شدت متاثر می‌کرد؛ که خاطرات ناگفته بسیاری در این زمینه وجود دارد.

دومین ویژگی خاص او این بود که جبهه را حرم می‌دانست و معتقد بود، همان‌گونه که شما همیشه سعی می‌کنید تا بهترین استفاده را در محیط حرم اولیاءالله یا حرم امن الهی داشته باشید، در حرم‌های مطهر زیارت می‌خوانید و دقت می‌کنید تا خطایی از شما سر نزند و دائم به یاد خدا باشید؛ بنابراین با همین نگاه او برای رزمندگان و فرماندهان آنچنان فضایی را ترسیم می‌کرد که افراد احساس کنند عمرشان به شدت گذراست و باید از لحظه لحظه وقتشان در این حرم استفاده کنند. در این میان، خودش نیز پرچمدار و الگوی عملی استفاده حداکثری از دقایق و لحظات عمر در جهت رضایت حضرت حق‌تعالی بود. رفتار عملی او سبب شده بود سایر همرزمان و همراهان او نیز با غنیمت شمردن همه لحظات عمر خود با لذت و شوق هرچه تمام در این مسیر گام بردارند. نتیجه این نگاه ایجاد فضایی صمیمی، نورانی و یارانی وفادار بر گرد ایشان بود.

سومین ویژگی حاج قاسم مدیریت صحنه‌های سخت بود. برای نمونه، در عملیات کربلای ۵ در دوران دفاع مقدس بسیاری از فرماندهان لشکر ۴۱ ثارالله (ع) اعم از جانشین لشکر، فرماندهان گردان‌ها، جانشین گردان‌ها و حتی تا فرماندهان گروهان‌ها و دسته‌ها به شهادت رسیده بودند. در عین حال، با تدبیر و مدیریت استثنائی این بزرگمرد آسمانی، لشکر ثارالله نه تنها به اهداف خودش دست یافت؛ بلکه بلافاصله با بازسازی خود و تعیین جایگزین برای فرماندهان شهید از بین نیرو‌های موجود، به کردستان شتافت و در عملیات‌های نصر ۴ و کربلای ۱۰ حضور مقتدرانه یافت. از این قبیل صحنه‌ها در زندگی حاج قاسم به وفور یافت می‌شود؛ صحنه‌هایی که هر یک گر‌های را از مشکلات جبهه و جنگ، نظام اسلامی ایران و جبهه مقاومت اسلامی گشوده است.

چهارمین ویژگی ایشان جدیت در اجرای دقیق تکالیف و وظایف فرماندهان بود. سردار سلیمانی بزرگوار درباره اشتباهات فرماندهان کوتاه نمی‌آمد و برخورد می‌کرد؛ زیرا معتقد بود اشتباه در جنگ همیشه خسارتبار و خونین است. از دیدگاه ایشان، هیچ کس حق نداشت اشتباه کند، به همین دلیل در آموزش‌ها بسیار سختگیر بود و برای حفظ جان و سلامت رزمندگان و بسیجیان هیچ توجیهی را نمی‌پذیرفت.

«اقدام به‌موقع و انقلابی» پنجمین ویژگی سپهبد شهید سلیمانی بود. این ویژگی عمیق را در لحظه‌های ناب دوران دفاع مقدس، مبارزه با اشرار و اخلالگران امنیت و آرامش مردم مظلوم و محروم در جنوب شرق کشور و حتی در بیرون از مرز‌های ایران اسلامی در سراسر جبهه مقاومت به عینه شاهد بوده‌ایم. راه‌اندازی سریع جریان‌های مردمی مبارزان در سوریه و عراق و سایر مناطق جبهه مقاومت برای مبارزه با غده سرطانی داعش، نماد بارز تحقق این ویژگی شخصیتی این بزرگوار بود.

اما آنچه مهم است، اینکه امروز و در شرایط خاص جامعه باید از خود بپرسیم اگر امروز حاج قاسم در بین ما بود، در مقابل هر یک از اتفاقات و رخداد‌های مسیر و موانع چه واکنشی نشان می‌داد و خود را موظف بدانیم در مقابل هر یک از اتفاقات، رفتار عملی حاج قاسم را ملاک عمل خود قرار دهیم؛ و اینگونه است که مکتب سلیمانی در جامعه و تاریخ جاری و ساری می‌شود.

انتهای پیام/ 112



منبع خبر

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید