پروژه جدید نتانیاهو برای قطع ارتباط ایران و عربستان

پروژه جدید نتانیاهو برای قطع ارتباط ایران و عربستان


گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی که از برقراری مجدد روابط دو کشور ایران و عربستان ناامید و نگران است در دور جدیدی از سعی و تلاش خود قصد دارد تا با تطمیع و تهدید همزمان «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور سعودی و نزدیک کردن تل‌آویو به ریاض در مسیر ایجاد اخلال و کارشکنی در مسیر روابط کشورمان با کشور عربستان این رابطه تازه برقرار شده را به شکست بکشاند.

در واقع باید گفت بر کسی پوشیده نیست که برقراری روابط بین دو کشور بزرگ مسلمان منطقه یعنی ایران و عربستان و تغییر و تحولاتی که در منطقه خاورمیانه به سود کشور‌های مسلمان منطقه و به ضرر و زیان رژیم صهیونیستی و حامی آن یعنی آمریکا، به هیچ عنوان برای سران تل‌آویو و مقامات کاخ سفید قابل قبول نیست و این موضوع را در سکوت معنادار مقامات رژیم صهیونیستی و اظهارنظر‌های پیدا و پنهان سران کاخ سفید روشن و واضح است.

بر همین اساس است که مشاهده می‌کنیم که مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا به تلاش و تکاپو افتادند تا با هر وسیله و هر روش ممکن ضمن به تاخیر انداختن عادی‌سازی روابط ایران و عربستان، مسیری را که دو کشور تا امروز باهم و با میانجیگری کشور چین پیمودند را خراب کرده و رابطه تازه برقرار شدن این دو کشور را خراب کنند. با توجه به اختلافات قدیمی دو کشور ایران و عربستان به نظر می‌رسد که یکی از همین اهرم‌ها برای آسیب زدن به روابط این دو کشور تاکید بر مسائل و اختلافات قدیمی بین دو کشور است.

اما حربه دیگری که رژیم صهیونیستی و در پشت صحنه آمریکا برای اخلال در روابط ایران و عربستان استفاده از آن را در دستور کار خود قرار دادند تلاش برای پیش بردن روند عادی‌سازی روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی است. زیرا آن‌ها به خوبی می‌دانند که اگر ریاض در مسیر عادی‌سازی روابط با تل‌آویو گام بردارد بر خلاف همان مسیر باید شاهد از بین رفتن روابط تازه برقرار شده خودش با تهران باشد.

حال در این میان شاهد هستیم که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در طول ماه‌های اخیر دست کم دو بار محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با صورت تلفنی تماس گرفته و گفت‌وگو کرده است. در حقیقت این تماس‌ها را می‌توان در راستای همان فعالیت‌ها و اقدامات تل‌آویو دانست که با هدف سعی و تلاش در جهت تخریب روابط ایران و عربستان دانست.

از طرف دیگر برخی اخبار و گزارش‌ها حاکی از این است که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور فعلی آمریکا تل آویو را تحت فشار خود قرار داده تا با دادن امتیاز‌هایی به فلسطینی‌ها مسیر عادی‌سازی روابط خود با عربستان را هموار کند. در واقع این امر به خوبی نشان می‌دهد که آمریکا تا چه اندازه تل‌آویو را برای عادی‌سازی روابط با عربستان تحت فشار گذاشته است. اما نکته جالب اینجاست که پیشنهادات و توصیه‌های آمریکا تا امروز به صورت کامل توسط کابینه نتانیاهو رد شده است.

البته بر کسی پوشیده نیست که «بنیامین نتانیاهو» از سال‌های گذشته تا امروز همواره به صورت منظم تلاش‌های فراوانی را برای ارتباط گرفتن با مقامات عربستان سعودی به منظور عادی‌سازی روابط با این کشور انجام داده است، اما در هفته‌های اخیر شاهد هستیم که بعد از اعلام توافق بین ایران و عربستان، تلاش‌های نتانیاهو هم چند برابر شده است. زیرا نخست وزیر رژیم صهیونیستی به خوبی از ابعاد عادی‌سازی روابط و تعمیق آن بین ایران و عربستان باخبر و آگاه است.

در پایان باید گفت بر خلاف تمامی فشار‌های پیدا و پنهان آمریکا بر رژیم صهیونیستی به منظور عادی‌سازی روابط با عربستان با هدف دور کردن این کشور از ایران، چشم انداز روشن و واضحی برای این موضوع دست کم در آینده‌ای نزدیک متصور نیست و در همین راستا هم «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان نیز تا امروز به تمامی تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط پاسخ مثبت و روشنی نداده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید