پزشکیان: اولویت دولت چهاردهم اجرای عدالت در آموزش است

پزشکیان: اولویت دولت چهاردهم اجرای عدالت در آموزش است



رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اولویت ما در دولت چهاردهم اجرای عدالت در آموزش است، گفت: باید کار تیمی کنیم و ساختاری مناسب در این زمینه فراهم سازیم تا بر اساس عدالت در آموزش عمل کنیم.

به گزارش مجاهدت از مشرق، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در آیین تکریم و معارفه وزیر آموزش‌وپرورش ضمن یاد و خاطره شهدای دولت، گفت: در حقیقت ما محصول معلمان هستیم، زیرا اگر معلم‌ها نبودند ما به این نقطه نمی‌رسیدیم.

وی افزود: آقای صحرایی گفتند که من یک روستازاده بودم و وزیر شدم و بنده هم یک دهاتی بودم و رئیس‌جمهور شدم لذا هیچ تفاوتی ندارد، اما خودم را از قرارگرفتن در این جایگاه گم نمی‌کنم.

رئیس‌جمهور مطرح کرد: آنچه که به دنبال آن هستیم حق و عدالت است و بارها این را گفته‌ام که برای رسیدن به حق و عدالت لاجرم باید اصلاحات کرد، چون در حال حاضر از آن فاصله داریم و این نارضایتی‌ها به‌خاطر نبود حق و عدالت است.

وی با بیان اینکه الان در جامعه از حق و عدالت بسیار فاصله داریم، تصریح کرد: علت نارضایتی‌ها، مشکلات و گرفتاری‌ها به عدم هماهنگی و شکافی که میان طبقات، قومیت‌ها و افراد و استان‌ها بازمی‌گردد که به‌خوبی هم دیده می‌شود. با گفتن هم نمی‌توان آن را انکار کرد. آنچه را انسان لمس و احساس می‌کند هرچقدر هم بگویند چنین نیست احساس می‌شود. من که احساس می‌کنم بی‌عدالتی را می‌بینم.

پزشکیان تأکید کرد: خدمات باید برای همه مردم به مساوات باشد و مردم در هر نقطه ایران باید خدمات تعریف شده‌ای را دریافت کنند.

وی ادامه داد: اصل مسئله هم باید از آموزش‌وپرورش شروع شود. باید به اسنادی که نوشته شده بار دیگر نگاهی کرد؛ اگر ما بتوانیم در چارچوب ساختاری که وجود دارد خدمات موردنیاز تعریف شده را بر اساس پولی که در کشور وجود دارد به همه مردم ارائه دهیم، مشکل حل می‌شود نه این‌که کسی که آشنا داشته باشد و دسترسی یا علم و توان دارد بتواند به جایی برسد و فردی که کسی را ندارد به جایی نرسد.

همه مشکلات را با وحدت و انسجام حل خواهیم کرد

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در موضوع بهداشت و درمان وقتی از پزشک خانواده صحبت می‌کنیم مفهومش این است که فرد تعریف شده به جمعیت تعریف شده خدمات مشخصی دهد و پاسخگو هم باشد. اگر این کار را کنیم در دورافتاده‌ترین نقاط این کشور مردم یک خدمت تعریف شده را دریافت می‌کند. پزشکی که آنجاست هم باید همان استانداردی را داشته باشد که پزشکی در برخوردارترین منطقه دارد.

پزشکیان با طرح این پرسش که آیا استاندارد شهرستان و حتی تهران ما در رابطه با آموزش مثل هم هستند، اظهار کرد: من خودم در زمانی که رزیدنت بودم نمی‌توانستم بچه‌هایم را در مدرسه‌ای ثبت‌نام کنم که با یک وضعیت استانداردی آموزش ببینند. همیشه این پرسش در ذهنم بود که چرا دو متخصص که من و همسرم باشیم نمی‌توانیم بچه‌هایمان را در مدرسه‌ای با آموزش استاندارد ثبت‌نام کنیم؟ چرا فقط باید پول زیادی داشته باشیم که این اتفاق رخ دهد.

وی با تأکید بر اینکه باید عدالت را پیاده کنیم، تصریح کرد: محصولی که ما در بیرون درباره رفتار جوانان می‌بینیم نباید آن را به نهادی دیگر برای هدایت بسپاریم، زیرا این آموزش‌وپرورش است که هدایت می‌کند.
رئیس‌جمهور گفت: مقصر خودمان هستیم که نتوانسته‌ایم رفتار و انگیزه برون‌رفت از مشکلات را به جامعه یاد بدهیم.

وی با بیان اینکه همه مشکلات را با وحدت و انسجام حل خواهیم کرد، اظهار کرد: آموزش برای توانمندسازی باید در همه بخش‌ها فراگیر شود.

پزشکیان بیان کرد: باید وحدت داشته باشیم؛ دسته‌ها و گروه‌های فراوانی در کشور داریم که همه هم ادعای اصلاح و اصول دارند؛ باید تیمی کار کنیم، موضوعی که باید از مدرسه به ما آموزش می‌دادند.

آموزش در عمل است نه در تئوری!

وی افزود: اراده و عزمی که باید برویم و راهی را پیدا کنیم در بچه‌های خود ایجاد نمی‌کنیم و جستجوگر، نقاد و پژوهشگر تربیتشان نمی‌کنیم و تا پرسش می‌کنند بر سرشان می‌زنیم که همانی که من می‌گویم درست است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آموزش در عمل است نه در تئوری، تصریح کرد: آموزش در عدالت است و اینکه آموزش کودکی که در سیستان و بلوچستان است همان‌طور آموزش ببیند که یک کودک در تهران و در مدارس چندمیلیونی آموزش می‌بیند. آیا این‌گونه است، این نظام آموزشی عدالت‌محور است که ما درست کرده‌ایم.

پزشکیان با تأکید بر اینکه اولویت ما در دولت اجرای عدالت در آموزش است، گفت: ما باید رفتاری داشته باشیم که با تمام ابزار تبلیغاتی و رسانه‌ای نتوانند بچه‌های ما را از مسیری که باید بروند با همه قدرت تبلیغاتی منحرف کنند. این وظیفه ماست و کار آسانی هم نیست. حتی در دوره ما که اگر چهار سال دیگر هم بمانیم شاید کسی نتواند نتایج آن را ببینیم.

وی خاطرنشان کرد: تغییر رفتارها از افتتاح ساختمان و دستگاه‌ها خیلی مهم است. دستگاه را اذهان بچه‌هایی می‌سازد که ما تربیت می‌کنیم و آموزش می‌دهیم. افتخار ما به دستگاه‌هاست درحالی‌که باید به آن بچه‌ها و اذهانشان افتخار کنیم و هرکس را به نسبت توانمندی و علایق خود به کار بگیریم. کار تیمی کنیم و ساختاری مناسب در این زمینه فراهم سازیم تا بر اساس عدالت در آموزش عمل کنیم.

پزشکیان عنوان کرد: باید کاری کنیم که دشمنان نتوانند با استفاده از تمامی ابزارهای‌شان، فرزندان ما را منحرف کنند. ما در این عرصه مسئولیت داریم و باید تلاش کنیم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما در روند انتخاب وزرا به دنبال کسانی بودیم که شایسته باشند و دعوای ما این بود که بر اساس وفاق جلو برویم نه بر اساس کار جناحی و گروهی که بگوییم همه قبلی‌ها فاسد بودند و کنارشان بزنیم بلکه از تجربه افراد که به‌راحتی به دست نمی‌آید استفاده کنیم و آن را در نظر بگیریم نه این‌که افراد صفرکیلومتر را بیاوریم، چون صرفاً آدم خوبی است بنابراین باید به توان و مهارت و تجربه باید توجه کنیم.

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید