پیامد‌های جنگ قدرت بی‌سابقه در میان خاندان سلطنتی بحرین

پیامد‌های جنگ قدرت بی‌سابقه در میان خاندان سلطنتی بحرین


گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: در روز‌های اخیر شاهد انتشار اخبار و گزارش‌هایی پیرامون بالا گرفتن جنگ قدرت شدیدی در میان خاندان سلطنتی بحرین هستیم. در این میان، زمانی این درگیری از اهمیت بالایی برخودار می‌شود که بدانیم این رقابت و جنگ قدرت شدید و بی‌سابقه مابین «سلمان بن حمد آل خلیفه» ولیعهد بحرین و برادر ناتنی او ایجاد شده است.

البته جنگ و کشمکش بر سر کسب نفوذ و قدرت در بحرین و سیطره بر منابع و ثروت‌های آن موضوع تازه‌ای نیست بلکه این جدال از دیرباز بین دو شاخه از خاندان رژیم حاکم بر بحرین وجود داشته است. شاخه‌ای از رژیم آل خلیفه که به خونریز بودن و سلطه‌جویی معروف است به «خالدی‌ها» معروف است و شاخه دوم در مقایسه با شاخه نخست، مقداری صلح‌طلب توصیف می‌شود. ولی بر اساس اسناد و مدارک موجود می‌توانیم بگوییم که هر دو شاخه، هدف مشترکی دارند.

کشمکش و درگیری برسر قدرت بین این دو شاخه از سابقه بسیار قدیمی و طولانی برخودار بوده است. این رقابت بر سر قدرت از زمانی که قبیله آل خلیفه با کمک قبایلی در خارج از بحرین قدرت را به زور شمشیر در این کشور به دست گرفت، آغاز شد و تا امروز نیز وجود داشته است.

در نهایت نیز شاهد بودیم که رژیم آل خلیفه توانست بر ملت بحرین که متشکل از اکثریت شیعیان و اقلیت سنی‌ها حاکمیت پیدا کند. این خاندان برای آن که تمامی ثروت‌های بحرین را به تاراج ببرد، هم شیعیان و هم سنی‌ها را استثمار کرد. در واقع اینگونه شده که امروز شاهد هستیم رژیم آل خلیفه با حمایت و پشتیبانی آمریکا و عربستان در تمامی سرزمین بحرین سیطره پیدا کرده است.

این اشاره به سابقه کشمکش و رقابت برسر قدرت در بحرین لازم بود تا مخاطبان با گذشته نزاع برای به دست آوردن قدرت در این کشور آشنا شوند. اما اکنون جنگ قدرت در بحرین آن هم درمیان ولیعهد این کشور و برادر ناتنی او بر سر این است که چه کسی حکومت کند تا به تنهایی بر کل ثروت‌ها و منابع کشور مسلط شود.

حال در این میان گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه در جریان رقابت مابین «سلمان بن حمد» ولیعهد بحرین و «ناصر بن حمد» برادر ناتنی او به دلیل اینکه بیشتر مورد توجه پدرش قرار دارد، ضمن اینکه حمایت و پشتیبانی او را به همراه خود دارد به عنوان رقیبی سخت و قدرتمند بری ولیعهد بحرین تبدیل شده است.

از طرف دیگر اخبار و گزارش‌های تائید شده‌ای فاش کرده که شاهزاده «ناصر بن حمد آل خلیفه» پسر مورد علاقه پادشاه بحرین در حال اجرای طرحی است که پدر او آن را با دقت طراحی کرده است. حال اینکه ناصر به علت به عهده داشتن مسئولیت ایجاد تحول در بخش انرژی بحرین، بر اقتصاد این کشور سیطره بیشتری دارد.

نکته مهم و قابل توجه دیگر در این بین این است که شیخ ناصر در نزاع و رقابت با ولیعهد و بردار ناتنی خود برای کسب مسئولیت دستگاه امنیتی بحرین، توانست مسئولیت‌های حاکمیتی را در منامه به دست آورد. این موضوع نیز به او این توانایی را می‌دهد تا در جریان کشمکش «ناصر بن حمد آل خلیفه» با ولیعهد فعلی بحرین کمک فراوانی به فرزند خود در رسیدن به صندلی قدرت کند.

رقابت شدید مابین ولیعهد بحرین و برادر ناتنی در شرایطی هر روز بیشتر و وسیع‌تر می‌شود که ولیعهد فعلی بحرین هم اکنون نخست وزیر این کشور است و از همین روی نیز از توان و قدرت به نسبت بیشتر و بالاتری برای اعمال نفوذ و قدرت در دستگاه حاکمیت بحرین برخودار است.

در پایان باید گفت حال اگر در کنار تمامی این کشمکش‌های سیاسی و جنگ شدید قدرت وضعیت نامناسب سیاسی این کشور و نارضایتی مردم به ویژه شیعیان این کشور را هم اضافه کنیم با وضعیتی نامشخص، مبهم و حتی بحرانی روبرو می‌شویم که موجودیت و آینده این حکومت پادشاهی را به شدت تهدید می‌کند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید