به گزارش خبرنگار مجاهدت به نقل از مشرق، حجتالاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و آموزش و پرورش در یادداشتی نوشت: آیا کفش حضرت امیرالمومنین علی علیهالسلام تنها یک بعد همدردی با محرومین را در خود داشت یا ذو ابعادی بود محاسبه شده برای تشکیل یک جامعه بیطبقه توحیدی و فطرت سالار پایدار؟ برای پاسخ به این سؤال، لاجرم به برخی از زوایای کفش وصله چشیده و اتحاد بخش یک حاکم جامعه اسلامی می پردازیم.
نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح)
و من خطبة له (علیه السلام) عند خروجه لقتال أهل البصرة، و فیها حکمة مبعث الرسل، ثم یذکر فضله و یذم الخارجین:
حکمة بعثة النبی:
قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ دَخَلْتُ عَلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) بِذِی قَارٍ وَ هُوَ یَخْصِفُ نَعْلَهُ، فَقَالَ لِی مَا قِیمَةُ هَذَا النَّعْلِ؟ فَقُلْتُ لَا قِیمَةَ لَهَا. فَقَالَ (علیه السلام) وَ اللَّهِ لَهِیَ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ إِمْرَتِکُمْ إِلَّا أَنْ أُقِیمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ بَاطِلًا؛ ثُمَّ خَرَجَ فَخَطَبَ النَّاسَ فَقَالَ:
إِنَّ اللَّهَ [سُبْحَانَهُ] بَعَثَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه وآله) وَ لَیْسَ أَحَدٌ مِنَ الْعَرَبِ یَقْرَأُ کِتَاباً وَ لَا یَدَّعِی نُبُوَّةً، فَسَاقَ النَّاسَ حَتَّی بَوَّأَهُمْ مَحَلَّتَهُمْ وَ بَلَّغَهُمْ مَنْجَاتَهُمْ، فَاسْتَقَامَتْ قَنَاتُهُمْ وَ اطْمَأَنَّتْ صَفَاتُهُمْ.
سخنی از آن حضرت (ع) هنگامی که به نبرد مردم بصره می رفت:
عبد الله بن عباس گوید که در «ذوقار» بر امیرالمؤمنین (ع) در آمدم. کفشش را وصله میزد. مرا گفت: این کفش به چند می ارزد؟ گفتم: هیچ. گفت: به خدا سوگند، که من این کفش را از حکومت شما بیشتر دوست دارم، مگر آنکه در این حکومت حقی را برپای دارم یا باطلی را برافکنم.
سپس بیرون آمد و برای مردم سخن گفت و فرمود:
خداوند سبحان، محمد (صلی الله علیه وآله) را به پیامبری فرستاد و در میان قوم عرب کسی نبود که کتابی خوانده باشد یا دعوی پیامبری کرده باشد. پس محمد (صلی الله علیه وآله) آنان را براند و به جایی که باید بنشانید و به عرصه رستگاریشان رسانید. پس احوالشان، چونان نیزههایشان استقامت پذیرفت و جای پای محکم کردند و صخره ای که بر آن ایستاده بودند از لرزش باز ایستاد.
الف- ساحت آثار اعتقادی- عبادی- اخلاق:
۱- شهادت کفش بر یگانه پرستی صاحب آن
۲- کفش حامی عبادت فردی و اجتماعی
۳- کفش خضوع آفرین و درمانگر کبر و خود پسندی
۴- موقتی جلوه دادن جهان مادیات
۶- معرفی سبک زندگی پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله وسلم
۷ – معرفی ارکان اسلام ناب محمدی
۸- معرفی اخلاق اقتصادی در اسلام
ب- ساحت آثار سیاسی و اجتماعی:
۱- افشای فرهنگ مرفه مداری رجال سیاسی
۲- معرفی رجال سیاسی با سبک زندگی دو لایه با محرومین
۳- اثبات اقتدار گرایی رجال سیاسی در رفتارگرایی ضد طبقه
ج- ساحت آثار علمی:
۱- استفاده ابزاری کردن از دنیا برای وصول به جهان جاودان
۲- نشان دانشمندان را در ساده زیستی آنان معرفی کردن
۳- بها دادن به مقام علم و یاددهی در عین فقر و تنگدستی
۴- مادیات را در سکوی آموزش و یادگیری نشاندن
۵- تلازم زدایی از علم و ثروت
۶- بها بخشی علم به پوشش انسان نه ارزش دهی پوشش انسان به ایشان
۷- معرفی عظمت عالم حقیقی در عین محرومیت مادی
۸- قدرت انتخاب و اختیاردرست انسان را در اوج قدرت برای محرومین علنی کردن
د- ساحت آثار هنری و زیبا شناختی:
۱- از پراگندگی و پارگی در میان جامعه، پایداری و پایندگی را پدید آوردن
۲- اتحاد و اعتماد آفرینی برای خانواده محرومین با ارتباط عالمانه میان وصله و کفش
۳- آرامش بخشی بر دل کودکان بی کفش
۴- قناعت آفرینی در دل مردمان کم بضاعت
۵- به زانو در آوردن نگاه تحقیری ثروتمندان
۶- ایجاد فخربرای انبیائ و اولیای الهی و فرشتگان آسمان و زمین جهت مدیریت کامل برنفس و شیطان و مستکبرین عالم
ه- ساحت اقتصادی و حرفه سازی:
۱- فاصله انداختن میان خود و سالوسان فرصت طلب مادی
۲- رونق دادن به حرفه کفاشی و مشاغل مرتبط با آن
۳- درمانگری از مرض مصرفگرایی در جامعه بشری
۴- نمایشی کردن علو اقتصادی اسلامی در شبیه سازی سطح برخوداری مردم و مسئولین
۵- ناامید کردن کفار و مشرکین در طمع به مسئولین کشور اسلامی
۶- حقارت زادیی از خانواده فقرا و محرومین
۷- توسعه بخشی به تفکر تولیدی صادقانه و صادرات بشر دوستانه
۸- جراحی مرض تکدی گری از عوام و مرفه مداری از خواص
۹- معرفی فاصله میان زهد حقیقی و زهد انگلی
۱۰- معرفی شرافت انسانی به مقام همدردی با محرومین
۱۱- آموزش رهایی از اسارت صاحبان قدرت و ثروت مادی
۱۲- حمایت از نظام تبادل انسان با طبیعت در شیوه بهره برداری همگانی
و- ساحت زیستی و بدنی:
۱- آموزش زینت بدن جهت آرامش قلب
۲- ارتباط عبادی میان سبک رفتاری انسان و بهره گیری از جهان پیرامونی
۳- کاهش دادن فاصله انسان با جهان طبیعت
۴- به کارگیری بدن برای خدمت به خود و بی نیازی از غیر
۵- به نمایش گذاشتن زیست سازگار با محیط محرومین
۶- تربیت زیست بدنی دگران با ارتباط ساده زیستی آنان
ض- ساحت تاریخی:
۱- ثبت رفتار توحیدی در بخش اقتصاد تاریخ
۲- افشای سبک ظالمانه اقتصاد پادشاهان
۳- تقسیم تاریخ به بخش موحدانه و مشرکانه
۴- قدرت روشنگری توحیدی دادن به تاریخ بشر
۵- پیراستن آثار تاریخی پیامبران و اولیای الهی از دنیازدگی
و- ساحت بین المللی:
۱- قدرت مدیریت اقتصاد جهانی توسط حاکم اسلامی
۲- ارائه برترین الگو جهت اصلاح ستم های اقتصادی
۳- معرفی تنها سبک محرومیت زادیی از مستضعفان جهان
۴- ایجاد مناسب ترین بستر برای ایثار اقتصادی در مبادلات بین المللی برای محرومیت زادیی
منبع خبر