حجتالاسلام «احمدرضا باوقار» رئیس دفتر نمایندگی ولیفقیه در امور اهل سنت هرمزگان، در گفتوگو با خبرنگار دفاعپرس در هرمزگان، با بیان اینکه پیامبر (ص) می فرماید برای شهادت امام حسین (ع) حرارتی در دلهای مؤمنان است که هرگز سرد نمیشود، اظهار داشت: قیام امام حسین (ع) یکی از استثناییترین قیامهایی بود که در طول تاریخ رخ داده است.
قیام امام حسین (ع) نه تنها الگو و اسوه برای تمام قیام های پس از خود است بلکه از همان بدو آغاز حرکت، توجه مورخین،اندیشمندان و… را به خود جلب کرد تا به آنجا که پس از 1400 سال با آنکه بیش از پنج هزار کتاب و مقاله هنوز جا برای سخن دارد و همواره ابعاد گوناگون آن مورد بررسی و تحلیل اندیشمندان قرار گرفته و خواهد گرفت.
وی افزود: امام حسین (ع) یک شخصیت با بینش عمیق تاریخی است که سخنان وی از بدو حرکت تا لحظه شهادت در چهار موقعیت استراتژی امام حسین (ع) سخنانی را فرمودند که خیلی مهم است. جای تحلیل و تعمق دارد که همگی حاکی از شناخت حکیمانه قیام وی دارد.
خطبه نخست: پس از مرگ معاویه
حجت الاسلام باوقار با اشاره به خطبه نخست،تصریح کرد: سخنان سید الشهدا هنگامی که خبر مرگ معاویه را دادند و یزید به فرماندار مدینه نامه نوشت که از امام حسین (ع) بیعت بگیرد. او هم کسی را در پی ایشان فرستاد و مروان گفت معاویه مرده است شما باید با یزید بیعت کنید.
وی ادامه داد: امام حسین (ع) در آنجا فرمودند :«إِنَّا أَهْلُ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلاَئِكَةِ وَ بِنَا فَتَحَ اللَّهُ » ماييم خاندان نبوت و معدن رسالت و محل رفت و آمد فرشتگان و محل نزول رحمت الهى. خداوند، دين و آيين خود (اسلام) را از خاندان ما شروع كرده) و ادامه دادند يزيد مردى است تبهكار، که شرب خمر می کند و انسانهای با احترام را می كشد تا آنجا که آشكارا گناه مىكند و مثل من با چون اويى بيعت نخواهد كرد، سپس نزد برادرش محمد ابن حنفیه رفتند تا آنجا که برادرش از قصد رای آگاه گشت و گریه کرد و سخنانی بین آنان رد و بدل شد پس امام مدینه را به مقصد مکه ترک کردند.
خطبه دوم: هنگام خروج از مدینه
رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت هرمزگان عنوان کرد: امام حسین (ع) سخنرانی روشنگر، فرهنگی و.. را در مکه ارائه کرد و در خطبه خود هنگام خروج به سوی عراق فرمودندمرگ بر فرزندان آدم چونان گردنبند بر گردن دخترکان، نقش بسته است، تا آنجا که در پایان خطبه گفتندهر که در راه ما خون می دهد و برای دیدار ما (لقاء الله) آماده است، پس کوچ کند که من به خواست خدا، صبح،حرکت میکنم و آنجا بود که حجت را بر یاران خود تمام کرد و هدف غایی خود را بیان کرد.
خطبه سوم: سخنان امام حسین و حر بن یزید
حجت الاسلام باوقار ادامه داد: مرحله سوم سخنان امام حسین و حر بن یزید و سپاهیان و یارانش بود تا آنجا که حر و سربازانش هنگام ظهر امام (ع) به حر خطاب کرده فرمودند: می خواهى با ياران خويش نماز بگزاری؟ حر پاسخ داد: نه؛ تو نماز می گزارى و ما نيز به تو اقتدا می كنيم و سپس امام (ع) آنجا دو خطبه خواندند یک خطبه را حضرت صرفآ برای اصحاب خودشان خواندند که در آن به بیان علت حرکت قیام خود پرداختند و خطبه دیگر را خطاب یه حر و سربازانش ایراد نمودند.
وی اضافه کرد: امام حسین (ع) فرمود: “اَلا تَرَوَنَ اِلَى الحقِّ لا یُعمَلُ بِهِ وَ اِلى الباطِلِ لا یُنتَاهى عَنْهُ لیَرغَبِ ….مگر شما نمیبینید کسی به حق عمل نمی کند و همه به سمت باطل گرایش دارند و عملا باطل عمل می کنند و جلوگیری از باطل نمی کند و دین پیوسته از سوی دشمنان در معرض تحریف است و بدعتها زنده شده است فَاِنّى لا اَرَى المَوتَ اِلا سَعادهً و الحیاهَ مَعَ الظالِمیِنَ الاّ بَرَماً” همانا من مرگ را چیزی جز شهادت نمی بینم.
خطبه نهایی: در ظهر عاشورا پس از شهادت اصحاب و یارانش
رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت هرمزگان در ادامه با بیان اینکه بزرگترین هدف سیدالشهداءامربه معروف و نهی ازمنکر دانست و ادامه داد: این سخنان و روشنگری ها تا روز عاشورا ادامه داشت و امام در هرموقعیتی به امر به معروف و نهی از منکر می پرداخت تا آنکه روز عاشورا هنگامی که تمام اصحابش به شهادت رسیدند فرمود: ای مردم آگاه باشید این حرامزاده من را بین دو کار مجبور کرده است بین شمشیر و ذلت و من ذلت را نمی پذیرم.
حجت الاسلام باوقار افزود: هنگامی که انسان مخیر می شوید که بین عزت مندی و ظلت یکی را انتخاب کنید طبیعتا نفس سلیم و عقل سلیم عزت مندی را انتخاب می کند که البته این معقوله جای سخن فراوان داردکه به آن باید پرداخته شود.
این مقام مسئول در پایان گفت: با نگاه به فرمایشات تاثیرگذار سید الشهدا (ع) هنگامی که تمام یاران و اصحاب و.. به شهادت رسیدند درسهای فراوانی نهفته است تا آنجا که در می یابیم راستی عزت است و انسان باید به دنبال عزت و شرف باشد یعنی محال است یک انسان در روح خودش احساس عزت و نیرو و شرف کند و حاضر باشد تن به ذلت بدهد.
انتهای پیام/
این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است