چگونه معلم زبان انگلیسی شویم؟

چگونه معلم زبان انگلیسی شویم؟


آیا شما هم رؤیای معلم زبان انگلیسی بودن را در سر می‌پرورانید؟ معلم شدن یک راه عالی است برای آن که عشق‌تان به زبان و ادبیات انگلیسی را با زبان‌آموزان به اشتراک بگذارید. معلم‌ها همیشه نقش مهمی در زندگی افراد ایفا می‌کنند.

این رؤیا، دور از دسترس نیست. اما پیش از حرکت به سوی آن باید هدفتان را دقیق‌تر مشخص کنید. قصد دارید معلم زبان انگلیسی مدرسه باشید؟ در کلاس‌های آزاد تدریس نمایید؟ یا تدریس خصوصی زبان انگلیسی را ترجیح می‌دهید؟

هر روز با گسترش تکنولوژی، امکاناتی که می‌توانید به عنوان یک معلم زبان انگلیسی در اختیار داشته باشید، رو به افزایش است. بنابراین حتی می‌توانید به این فکر کنید که ترجیح می‌دهید بیشتر اوقات در خانه بمانید و به صورت آنلاین به تدریس زبان انگلیسی بپردازید، یا می‌خواهید در کلاس‌های حضوری با دانش‌آموزانتان در ارتباط باشید؟

انواع روش‌های تدریس زبان انگلیسی

اجازه بدهید مسیرهایی را که می‌توانید طی کنید تا معلم زبان انگلیسی شوید، با هم بررسی کنیم. هر چه دقیق‌تر بدانید هر مسیر چه چالش‌هایی دارد و چه امکاناتی در اختیار شما قرار می‌دهد، آگاهانه‌تر می‌توانید مسیر مناسب خودتان را انتخاب کنید.

معلم زبان انگلیسی در مدرسه

اگر بخواهید به عنوان معلم رسمی زبان انگلیسی در مدرسه تدریس کنید می‌توانید به سه طریق به هدف خود برسید.

یکی از بهترین گزینه‌هایی که پیش رو دارید، تحصیل در دانشگاه فرهنگیان در رشته تربیت دبیر زبان انگلیسی است. برای قبولی در این رشته باید در کنکور سراسری گروه آزمایشی زبان‌های خارجی شرکت کنید و حد نصاب نمره قبولی در برای رشته دبیری را به دست آورید. اما برای ورود به دانشگاه فرهنگیان قبولی در کنکور کافی نیست و لازم است شما مراحل مصاحبه و گزینش را نیز پشت سر بگذارید. علاوه بر آن، شرط سنی قبولی در دانشگاه فرهنگیان، حداکثر 22 سال است.

اما تحصیل در این دانشگاه مزایایی دارد که می‌ارزد برای ورود به آن تلاشتان را بکنید. دانشجویان دبیری در طول تحصیل حقوق دانشجویی دریافت می‌کنند؛ و پس از پایان تحصیل موظف به تدریس در مدارس هستند. بنابراین نگران پیدا کردن شغل نخواهید بود.

چگونه معلم زبان انگلیسی شویم؟

یک راه دیگر شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش است. اگر شما مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد زبان انگلیسی داشته باشید، می‌توانید در این آزمون شرکت کنید. علاوه بر مدرک تحصیلی، ممکن است شرایط دیگری نیز وجود داشته باشد که برای اطلاع از آن‌ها باید پیش از شرکت در آزمون، دفترچه راهنما را مطالعه نمایید. پس از قبولی در این آزمون نیز باید مراحل مصاحبه علمی و گزینش را پشت سر بگذارید تا جذب آموزش و پرورش شوید.

در نهایت اگر مدرک زبان انگلیسی معتبری دارید، می‌توانید به آموزش و پرورش یا مدارس شهر خود مراجعه کنید و درخواست خود را برای جذب به عنوان معلم حق‌التدریس ارائه نمایید.

همکاری با آموزشگاه‌های زبان

در حقیقت آموزشگاه‌های زبان انگلیسی ممکن است قوانین و چارچوب‌های متفاوتی برای همکاری داشته باشند. اما مهم‌ترین نکته، داشتن تسلط کافی به تدریس زبان انگلیسی است. برای همکاری با آموزشگاه‌ها باید مستقیم به آن‌ها مراجعه کنید یا رزومه و درخواست خود را برای آن‌ها بفرستید.

قطعاً داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر برایتان امتیاز به شمار می‌آید. اما به طور معمول لازم است در یک مصاحبه نیز شرکت کنید تا میزان تسلط‌تان را نشان دهید.

همکاری با پلتفرم‌های تدریس خصوصی زبان

اگر به تدریس خصوصی زبان انگلیسی علاقه دارید، کافی است تلاش کنید به این زبان و روش‌های تدریس مسلط شوید. سپس برای دسترسی و ارتباط با تعداد زیادی از زبان‌آموزان می‌توانید از پلتفرم‌های تدریس خصوصی زبان‌های خارجی مانند HiTalki.org استفاده کنید. تدریس خصوصی زبان انگلیسی می‌تواند درآمد خیلی خوبی برایتان داشته باشد.

همکاری با پلتفرم‌های تدریس خصوصی این مزیت را برای شما دارد که دیگر دغدغه تبلیغات و جذب دانش‌آموز را نخواهید داشت. می‌توانید با خیال آسوده زمانتان را به تدریس و پیشرفت اختصاص دهید. شما این امکان را نیز دارید که با کمک این پلتفرم‌ها تدریس زبان انگلیسی را به صورت آنلاین یا حضوری انجام دهید. در تدریس آنلاین زبان انگلیسی، دیگر فاصله شما با زبان‌آموز اهمیت ندارد؛ بنابراین گستره مخاطبانتان بسیار بزرگ خواهد شد.

مدرس خصوصی مستقل

اگر علاقه‌مند باشید که به طور مستقل به تدریس خصوصی زبان انگلیسی بپردازید، باید زمانی را هم به تبلیغات و جذب زبان‌آموزان اختصاص دهید. به ویژه زمانی که کارتان را تازه شروع می‌کنید، این موضوع می‌تواند چالش بزرگی برای شما باشد. اما زمانی که تعداد زیادی دانش‌آموز داشته باشید، اگر تدریس را به خوبی انجام دهید، کارتان با سرعت خوبی پیشرفت خواهد کرد.

مدارک لازم برای تدریس زبان انگلیسی

مسلم است که شما برای فعالیت به عنوان معلم زبان انگلیسی باید هم کاملاً به این زبان مسلط باشید و هم روش‌های تدریس را بشناسید. علاوه بر آن بهتر است برای زبان‌آموزانی که دوست دارید با آن‌ها به عنوان معلم در ارتباط باشید، یک گروه سنی در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید زبان انگلیسی را به کودکان آموزش دهید، باید روش‌های ارتباط با کودک و آموزش به کودکان را یاد بگیرید. و اگر قصد آموزش به بزرگسالان را دارید، باید تکنیک‌های مناسب برای این گروه سنی را تمرین کنید.

تحصیلات دانشگاهی

شما با داشتن مدرک کارشناسی زبان انگلیسی، دانش لازم برای تدریس این زبان را دارید. اما در کنار آن باید روش‌های تدریس و مهارت‌های یک معلم خوب را نیز بیاموزید. در رشته دبیری زبان انگلیسی این مهارت‌ها نیز به شما آموزش داده می‌شود.

اگر تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری زبان انگلیسی نیز ادامه دهید، می‌توانید به عنوان استاد حق‌التدریس یا هیأت علمی در دانشگاه‌ها مشغول به کار شوید.

گواهی‌نامه‌های معتبر تدریس زبان انگلیسی

تعداد زیادی از مؤسسات آموزش عالی و آموزشگاه‌های زبان انگلیسی در ایران دوره‌های تربیت مدرس یا TTC (Teacher Training Course) برگزار می‌کنند. شما با گذراندن این دوره‌ها می‌توانید گواهی‌نامه معتبری برای تدریس زبان انگلیسی دریافت کنید. پیش از انتخاب دوره، اعتبار مدرک آن را بررسی نمایید. گواهی‌نامه‌ای که بعضی از مؤسسات برای دوره تربیت مدرس زبان انگلیسی ارائه می‌کنند مورد تأیید وزارت علوم است.

چگونه معلم زبان انگلیسی شویم؟

اما اگر قصد دارید یک گواهی‌نامه بین‌المللی برای تدریس زبان انگلیسی بگیرید، می‌توانید در دوره‌های CELTA شرکت کنید که توسط دانشگاه کمبریج در سراسر دنیا برگزار می‌شود. متاسفانه در سال‌های اخیر این دوره در ایران برگزار نمی‌شود و داوطلبان معمولاً دوره را در کشورهای همسایه مثل ترکیه یا ارمنستان می‌گذرانند.

ویژگی‌های یک معلم زبان انگلیسی خوب

برای آن که در تدریس زبان انگلیسی موفق شوید، لازم است علاوه بر دانش زبان انگلیسی، روی برخی از مهارت‌های ارتباطی و شخصیتی خود نیز کار کنید. یک معلم زبان انگلیسی خوب:

  • به زبان و ادبیات انگلیسی تسلط کامل دارد.
  • می‌تواند ارتباط خوبی با دانشجویان خود برقرار کند.
  • صبور و متعهد است و برای آموزش شور و شوق دارد.
  • در آماده کردن و سازماندهی دروس مهارت دارد.
  • به‌روز است و می‌تواند به خوبی از تکنولوژی‌های روز استفاده کند.
  • سطح و نیاز زبان‌آموزان را تشخیص می‌دهد.
  • و می‌تواند به زبان‌آموزان انگیزه بدهد و آن‌ها را علاقه‌مند نماید.

چقدر طول می‌کشد تا معلم زبان انگلیسی شوم؟

اگر هدفتان تدریس در مدرسه یا دانشگاه است، باید دوره تحصیل را کامل پشت سر بگذارید. اما برای آن که تدریس خصوصی زبان انگلیسی را شروع کنید زمان مشخصی وجود ندارد. هر زمانی که تسلط کافی به زبان انگلیسی و روش‌های تدریس داشته باشید، می‌توانید کارتان را شروع کنید و تجربه کسب نمایید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید