کتاب مهمترین سند برای حفظ تاریخ دفاع مقدس است

کتاب مهمترین سند مکتوب برای حفظ تاریخچه دفاع مقدس است


سردار سرتیپ دوم پاسدار «ابوالفضل اسلامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در البرز با بیان اینکه تاریخ دفاع مقدس مملو از داستان‌های جذاب است که هر یک می‌توانند موضوع یک کتاب جذاب باشند؛ اظهار داشت: پرداختن به دفاع مقدس علاوه بر اینکه یک ادای دین به شهدا و ایثارگران است؛ می‌تواند سوژه‌های ناب و زیبایی را در اختیار نویسندگان قرار دهد و بی‌تردید یک نویسنده توانمند می‌تواند از این سوژه‌ها به بهترین شکل ممکن در جهت خلق یک اثر فاخر و ماندگار بهره گیرد.

سردار اسلامی با اشاره به اینکه تاریخ دفاع مقدس گنجینه‌ی کم نظیری در اختیار نویسندگان قرار می‌دهد؛ افزود: چالش کشف یک سوژه ناب در میان نویسندگان و ادیبان همواره مطرح بوده است و متاسفانه گاهی سوژه‌ها بسیار سطحی و کلیشه‌ای هستند در حالی که دفاع مقدس پر از سوژه‌های جذاب و واقعی است که می‌تواند برای مخاطبان بسیار جذاب و دلنشین باشد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با بیان اینکه ادبیات دفاع مقدس می تواند از جنبه‌های گوناگون حماسی، عرفانی، مذهبی، عاشقانه و حتی طنز دارای کشش و جذابیت باشد؛ عنوان کرد: یک نویسنده خلاق با بهره‌گیری از اسناد به جا مانده از دفاع مقدس می‌تواند به دریایی از سوژه های ناب دست یابد و در صورت هوشیاری و توانایی هر یک از این سوژه‌ها را به یک اثر جذاب و ماندگارتبدیل سازد.

وی در ادامه بر ضرورت دقت پژوهشگران بر مستند بودن روایت‌ها و شرح وقایع و رویدادها در آثار پژوهشی، داستانی و ادبی حوزه دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: کتاب یک سند ماندگار برای بشریت است و نویسندگان باید با مسئولیت و حفظ تعهد اخلاقی نهایت دقت را در بررسی، ثبت و بازتاب وقایع دفاع مقدس به جا آورند تا از یک سو خود مسبب تحریف تاریخ دفاع مقدس نشوند و از طرفی در انتقال صحیح تاریخ دفاع مقدس به نسل‌های آینده نیز خللی وارد نشود.

وی همچنین واقع‌گرایی را یکی دیگر از ضرورت‌های نگارش آثار ادبی در حوزه دفاع مقدس برشمرد و تصریح کرد: برخی نویسندگان و پژوهشگران تصویری غیر واقعی از جبهه‌ها ارائه می‌دهند که این امر یک آسیب برای دفاع مقدس است.

سردار اسلامی افزود: رزمندگان در فضای معنوی جبهه‌ها انسان‌های متفاوتی شدند و به تعالی رشد معنوی دست یافتند اما این را نباید از یاد ببریم که رزمندگان نیز مانند همه انسانها با همان خصویات انسانی زندگی می کردند.

وی با اشاره به اینکه گاهی در کتاب یا رسانه‌های مختلف تصویری غیر واقعی از جبهه‌ها ارائه می‌شود که با واقعیت هم خوانی ندارد؛گفت:  نویسندگان و پژوهشگران در برابر شهدا، ایثارگران و نسل‌های آینده مسئول هستند و به همین سبب باید فرآیند تحقیق و پژوهش در تولید آثار ادبی و فرهنگی حوزه دفاع مقدس بسیار عمیق و با دقت صورت پذیرد.

سردار اسلامی همچنین به ضرورت دقت در نوع بیان، روایتگری و انتقال مفاهیم در تولید یک اثر ادبی نیز اشاره کرد و افزود: گاهی پژوهشگر یا نویسنده فرآیند تحقیق و مطالعه را با دقت و حوصله به سرانجام می‌رساند اما در ارائه و بازتاب وقایع عجله به خرج می‌دهد یا روایتی را ناقص ارائه می‌کند که این مساله نیز از چالش‌هایی است که تولید آثار دفاع مقدس با آن روبرو است و به همین دلیل اهل قلم باید با حساسیت با این مساله برخورد نمایند.

انتهای پیام/

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید