گسترش مناسبات، نگاه روسیه به روابط با دولت آینده ایران

گسترش مناسبات، نگاه روسیه به روابط با دولت آینده ایران


به گزارش خبرنگار مجاهدت به نقل از روز چهارشنبه ایرنا به دنبال اعلام پیروزی رسمی حجت الاسلام رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات جمهوری اسلامی ایران  بلافاصله پیامهای تبریک روسی به رئیس جمهور منتخب ابراز شد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نخست رئیس جمهوری در جهان بود که به رئیسی تبریک گفت .

نکته اصلی و مضمون این پیام ها بخصوص در پیام پوتین درخواست ارتقاء و افزایش مناسبات سنتی بین دو کشور بوده است .

توسعه روزافزون همکاری ها خواسته پوتین از رئیسی
در  پیام پوتین خطاب به رئیسی آمده است: شما می‌دانید که روابط کشورهای ما همواره و به طور سنتی مبتنی بر حسن همجواری بوده است. امیدوارم که فعالیت شما در پست عالی کنونی به توسعه روزافزون همکاری‌های دوجانبه کمک کند.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه این پیام آورده است: ما خواستار تعامل مشارکتی در امور بین الملل هستیم و امیدواریم که فعالیت شما در این عرصه به این مسأله کمک کند. بدون شک چنین چیزی منافع ملت‌های ایران و روسیه را تأمین خواهد کرد و موجب ثبات منطقه‌ای می‌شود.

ایران و روسیه در دولت آینده تلاش بیشتری برای تقویت روابط خواهند داشت
اسماعیل شعبانف عضو شورای روابط بین اقوام که زیر نظر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه فعالیت می‌کند، با تبریک پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، آن را رویداد مهم و تاریخی برای ملت ایران خواند.

شعبانف در بیانیه ای که برای دفتر ایرنا در مسکو ارسال شد، اظهار امیدواری کرد که در دوره ریاست جمهوری رئیسی، روابط فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران به رغم برخی مشکلات به سطح بالاتری ارتقاء کند.  

گسترش مناسبات، نگاه روسیه به روابط با دولت آینده ایران
این فعال اجتماعی فرهنگی روس ابراز امیدواری کرد که در دوره ریاست جمهوری رئیسی، وضعیت کشورهای همسایه ازجمله در منطقه قفقاز جنوبی با تلاش های ایران حل و فصل شود.  

وی همچنین سطح مبادلات اقتصادی و بازرگانی ایران و روسیه را ناکافی خواند و برای افزایش همکاریهای دو کشور در این عرصه در دوره رئیس جمهوری جدید ایران ابراز امیدواری کرد.

شعبانوف در بیانیه خود گفت: امیدوارم در دوره ریاست جمهوری رئیسی، ایران در تحکیم روابط دوستانه با روسیه تلاش و عزم بیشتری خواهد داشت.
 

اولویت رئیسی برقرای روابط با همسایگان است 

 رجب صفروف رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه ایران شناس نیز در مصاحبه با کانال روزنامه پراوداگفت:  برقرار کردن نزدیک ترین روابط با همسایگان از جمله روسیه اولویت اول رئیسی خواهد بود .

گسترش مناسبات، نگاه روسیه به روابط با دولت آینده ایران

وی افزود: اولویت دوم تعامل با جامعه جهانی بر مبنای ارزش های جمهوری اسلامی ایران و منافع ایران است.

روسیه آماده تحکیم روابط با ایران
سفارت روسیه در تهران هم در بیانیه ای تأکید کرده است: ما برای انتخاب ملت ایران احترام قائل می‌شویم. ما همچون ادوار گذشته همچنان آماده تحکیم روابط متقابل با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف هستیم. امیدواریم در طول مدت ریاست جمهوری آقای رئیسی تعامل میان تهران و مسکو در عرصه های منطقه ای و بین المللی و نیز در عرصه تقویت روابط دوجانبه، افزایش یابد.

درخواست برای تقویت روابط ایران با فدراسیون روسیه در تمام سطوح

شیخ راویل عین الدین رهبر مسلمانان روسیه هم در پیام خود به حجت الاسلام و المسلمین «ابراهیم رئیسی» اظهار داشت:  از طرف مسلمانان روسیه ابراز امیدواری می کنم که رویکرد تقویت تماس ها و روابط با فدراسیون روسیه در تمام سطوح در چارچوب منطقه ای و در دستور کار بین المللی ادامه می یابد.  

گسترش مناسبات، نگاه روسیه به روابط با دولت آینده ایران

وی افزود: جای خرسندی است که روابط حسنه بین دو کشور در عرصه اسلامی در سطح بالای اعتماد و احترام متقابل قرار دارد و در نزدیکی و تقریب مذاهب و در عرصه های فرهنگی و روشنگری بسیار موثر است.

سفیر ایران: گسترش روابط ایران-روسیه، مفهوم پیام های مقامات روسیه به رئیسی بود

 کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه ولادیمیر پوتین اولین رهبر جهان بود که برای حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری منتخب ایران پیام تبریک فرستاد، تصریح کرد: این به معنای اراده جدی فدراسیون روسیه برای گسترش بیش از پیش روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

گسترش مناسبات، نگاه روسیه به روابط با دولت آینده ایران

 
جلالی در گفت و گو با ایرنا افزود: پیام های تبریک مقامات و شخصیت های روسیه به رئیسی همان چیزی است که در نامه مقام معظم رهبری توسط رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم پوتین شد که در آن به روابط دو کشور در عرصه های مختلف بخصوص اقتصادی تاکید شده بود و پوتین به عنوان  اولین رئیس جمهوری و اولین رهبر در جهان بود که به رئیس جمهوری منتخب ما پیام دادند و معنای این پیام آن است که باید روابط بیش از پیش بتوانیم گسترش دهیم و این اراده ای جدی است.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در انتخاباتیجمعه 28 خرداد موفق به کسب بیش از ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار رای (۶۲ درصد آرای ماخوذه) شد و به عنوان هشتمین رئیس جمهوری ایران از سوی مردم انتخاب شد.



منبع خبر

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید