گلزار شهدای بهشت رضا؛ محل حضور ملائکه‌ الهی

گلزار شهدای بهشت رضا؛ محل حضور ملائکه‌ الهی


به گزارش مجاهدت از خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، رزمندگان خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که استان خراسان برای ادای دین به انقلاب اسلامی، نقش تأمین نیروی انسانی با بیش از ۹ درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

استان خراسان در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، ۳۰۸ هزار و ۲۵۶ نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در ۹۸ عملیات شرکت داشت.

با توجه به نقش محوری شهر مشهد به‌عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند، خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی، توسط «محمدحسین حکیم‌نژاد» تهیه شده است.

شهدای بهشت رضا (ع)

سازمان بهشت رضا (ع) در مشهد مقدس از سال ۱۳۵۵ در زمینی با وسعت بیش از ۱۶۹ هکتار، آغاز به فعالیت کرد. این مکان که در کیلومتر ۱۰ آزادراه مشهد به باغچه، واقع شده است.

عارف واصل آیت‌الله «میرزا جواد آقا تهرانی» و آیت‌الله «سید مهدی عبادی» امام‌جمعه فقید مشهد در این آرامستان به خاک سپرده شده‌اند.

در دوران دفاع مقدس پیکر مطهر بیش از ۵ هزار شهید نیروهای مسلح، بسیج، جهاد سازندگی، مجاهدین عراقی و افغانستانی و همچنین شهدای گمنام، شهدای ترور و شهدای کمیته انقلاب اسلامی در این مکان به خاک سپرده شده‌اند.

شهیدان «محمود کاوه»، «عبدالحسین برونسی»، «ولی‌الله چراغچی»، «محمدحسن نظرنژاد»، «نورعلی شوشتری»، «رجبعلی محمدزاده»، «جلیل محدثی‌فر»، «علی‌اصغر حسینی محراب»، «ابراهیم شریفی»، «سیدعلی ابراهیمی»، «مهدی فرودی» از جمله فرماندهانی هستند که پیکر مطهرشان در گلزار شهدای بهشت رضا آرام گرفته‌ است.

باقی‌مانده‌ پیکرهای غیرقابل‌شناسایی ۲۷ تن از شهدای عاشورای ۱۳۷۳ حرم رضوی در بهشت رضا در قطعه شهدای گمنام به خاک سپرده شده‌ است.

با تحولات سوریه و شکل‌گیری تیپ فاطمیون برای دفاع از حرم آل‌الله که بعد از مدتی استعداد آن به لشکر ارتقا یافت توسط مجاهدان افغانستانی، تدفین پیکر مطهر شهدای مدافع حرم این لشکر از جمله شهید علیرضا توسلی فرمانده این لشکر و رضا بخشی جانشین این شهید والامقام و همچنین شهدای ایرانی مدافع حرم لشکر فاطمیون از جمله محمدجواد محمدی، مرتضی عطایی، حسین حریری، مصطفی عارفی، حسین محرابی و برادران مصطفی و مجتبی در قطعه شهدا معنویت بهشت رضا را دوچندان کرده است.

پیکر تعدادی از حجاج، حج تمتع ۱۳۹۴ که در فاجعه منا به فیض شهادت نائل آمدند در قطعه شهدای مدافع حرم بهشت رضا آرام گرفته‌اند.

شهدای مرزبانی و فراجا، شهدای خدمت، شهدای آتشنشانی، شهدای مدافع سلامت و شهدای امنیت زینت‌بخش گلزار شهدای بهشت رضا هستند.

همه‌روزه به‌خصوص شب‌های جمعه و مناسبت‌های خاص همچون نیمه شعبان، جمعیتی بالغ بر چند هزار نفر، برای زیارت در این مکان حضور پیدا می‌کنند. از برنامه‌های فرهنگی که در این مجموعه برگزار می‌شود، می‌توان به سالگرد شهدا، عطرافشانی مزار شهیدان در هفته دفاع مقدس و دهه فجر، برگزاری مراسم احیای شب‌های قدر و تحویل سال اشاره کرد.

انتهای پیام/

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید