«یحیی سنوار»، خالق نماد مبارزه در عصر جدید مقاومت

حماس حماسی‌تر می‌شود؟


حماس حماسی‌تر می‌شود؟

به گزارش نوید شاهد، تصویری که از یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس، در لحظه شهادتش منتشر شد، روایت صهیونیستی‌ها را که طی یک‌سال جنگ توسط نهادهای صهیونیستی ساخته شده بود، به‌کلی نابود کرد. آن‌ها ادعا می‌کردند فرماندهان حماس در ناز و نعمتند و این مردم غزه‌اند که زیرگلوله قرار دارند. این ادعا توسط رسانه‌های وابسته و گروه‌های ضدمقاومتی منطقه نیز تکرار می‌شد.

آن مرد مجاهد به همراه دو همرزمش در منطقه تل السلطان در رفح، درحالی‌که سلاح در دست داشت، به شهادت رسید و تصاویر دوربین‌های کوادکوپتر صهیونیست‌ها نشان می‌داد او درحال مبارزه با این وسیله با یک‌تکه چوب است که به نظر می‌رسید پس از زخمی شدن بر اثر شلیک تانک به ساختمان محل حضورش، از آن به‌عنوان عصا استفاده می‌کرد. دست راست سنوار در آخرین لحظات به‌شدت آسیب‌دیده بود.

این صحنه برای مبارزان فلسطینی صحنه غریبی نیست و آنها را به یاد برخی رسانه‌های اشغالگران می‌اندازد که عبدالقادر الحسینی، رهبر فلسطینی را که در نبرد القسطل در 8 آوریل 1948 به شهادت رسید، نشناختند. این موضوع یک نماد جدید برای فلسطینی‌ها ایجاد می‌کند که به تاریخ مبارزاتی آنها از عبدالقادر الحسینی تا یحیی السنوار متصل است و این‌گونه سنوار خود را به‌عنوان ادامه طبیعی مبارزان اولیه مردمش ثبت می‌کند و پاسخی طبیعی به نکبت ممتد از 76 سال قبل می‌دهد.

یحیی السنوار در سال 1962 در اردوگاه پناهندگان خان یونس در نوار غزه به دنیا آمد و بارها توسط اشغالگران بازداشت شد. در سال 1988، به اتهام تأسیس یک دستگاه امنیتی مرتبط با مقاومت فلسطینی، به چهار بار مجازات حبس ابد محکوم شد و پس از 23 سال زندانی بودن، در سال 2011 در چهارچوب یک توافق تبادل اسیران به نام «وفای آزادگان» آزاد شد که در آن صدها اسیر فلسطینی در ازای یک سرباز صهیونیستی به نام «گلعاد شالیت» آزاد شدند.

پس از آزادی، سنوار به کار خود در داخل جنبش حماس ادامه داد و مسئولیت‌های متنوعی را برعهده گرفت، ازجمله رهبری پرونده‌های امنیتی و نظامی و سپس به رهبری جنبش در نوار غزه منتقل شد. در سال 2017، او به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه انتخاب و به یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار در شکل‌دهی به سیاست‌های جنبش در سطح داخلی و خارجی تبدیل شد.

سال‌های رهبری یحیی السنوار مرحله‌ای محوری و وسیع در سیاست‌های جنبش حماس به‌شمار می‌آید که وی با رویکردهای استراتژیک متعدد که نتیجه سال‌ها مطالعه و ارزیابی در زندان بود، تلاش کرد شکل مؤثرتری برای مقابله ایجاد و نحوه تغییر جنبش حماس و مقاومت فلسطینی را از فرسودگی در مشغله‌های داخلی به ابعاد استراتژیک مسئله فلسطین منتقل کند.

یحیی السنوار را می‌توان مردی استثنایی توصیف کرد؛ این موضوع هنگامی‌که به‌دقت مسیر او را دنبال می‌کنیم، مشخص می‌شود. اگر ما این دوره را تجربه نکرده بودیم و داستان‌های او را نمی‌دیدیم و حرکات و مواضع او را نظاره نمی‌کردیم، گمان می‌کردیم آنچه درباره‌اش روایت می‌شود به افسانه‌ای خیالی نزدیک‌تر است. چگونه ممکن است مردی در دهه ششم زندگی‌اش که پس از گذراندن بیش از ۲۰ سال در زندان‌های صهیونیستی آزادشده، از زندگی آسوده و لذت بردن از باقی‌مانده عمرش صرف‌نظر کند و از همان لحظه نخست آزادی‌اش به بازگشت به نقش خود در صفوف مقاومت و رویارویی با اشغالگران بپردازد؟

انتهای پیام/



منبع خبر

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید