پاسداشت زبان فارسی در حوزه تبلیغات و رسانه‌ها جدی پیگیری شود

پاسداشت زبان فارسی در حوزه تبلیغات و رسانه‌ها جدی پیگیری شود


به گزارش مجاهدت از خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی که صبح امروز برگزار شد، با تاکید بر اهتمام جدی دولت نسبت به موضوع زبان فارسی، اظهار داشت: جلسه‌ای در دولت وجود ندارد که در آن موضوع زبان فارسی مطرح نشده باشد.

وی توجه مسوولین در واژه‌گزینی کلمات فارسی را مطوب دانست و ادامه داد: در بسیاری از جلسات که عمدتاً مرتبط به موضوعات اقتصادی و دارای اهمیت است به‌واسطه توجهاتی که صورت گرفته است اعضای محترم نسبت به زبان فارسی توجه پیدا کرده‌اند و کلمات جایگزین فارسی را مورد بهره‌برداری قرار می‎دهند چراکه زبان فارسی جزو جدایی‌ناپذیری از هویت ملی است و این موضوع جناحی و حزبی و متعلق به جریان خاصی نیست هرچند این مسئله در انقلاب اسلامی و توسط امام خمینی (ره) و به‌ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی احیا شده است.

رئیس شورای هنر تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون پاسداشت زبان فارسی را راه‌گشا دانست و تصریح کرد: شاید اگر تاکیدات رهبری درخصوص زبان فارسی نبود ما امروز در این‌باره وضعیت نامناسب‌تری داشتیم درحالی که زبان فارسی جزء جدایی ناپذیر هویتی ما بوده است. البته توجه به زبان فارسی به‌معنی نفی خرده فرهنگ‌ها و تنوع گویش‌ها و سایر زبان‌های رایج در ایران که رنگین‌کمانی زیباست، نیست بلکه توجه به زبان رسمی کشور است که طبق قانون اساسی موظف به پاسداشت آن هستیم.

عضو شورای انقلاب فرهنگی از مجموعه وزارت صمت و اتاق اصناف بخاطر اهتمام در ایجاد سامانه تشکر کرد و اظهار داشت: بخش مهمی از تعدی به زبان فارسی با لعاب و پوشش‌هایی مثل لزوم انجام کار اقتصادی، صنعتی و حفظ پیوستگی جهانی و بین‌المللی اتفاق می‌افتد که این نگاه منفعلانه باعث شده تا بسیاری از واژه‌هایی که می‌توانست معادل فارسی داشته باشد را نداشته باشیم.

اسماعیلی بهره‌گیری از نام عملیات‌های بزرگ دوران دفاع مقدس را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید وارد فضا‌هایی شویم که مردم را در استفاده از کلمات فارسی تهیج کند و اسم‌هایی را مورد نظر قرار دهیم که شکوه را به مخاطب و گوینده انتقال دهد.

وی همکاری وزارتخانه‌های اقتصادی در به‌کارگیری از اسامی فارسی را ضروری دانست و تاکید کرد: وزارتخانه‌هایی که تولیداتی دارند که نیاز‌های روزمره مردم را تامین می‌کنند باید نسبت به مسئله زبان فارسی و به‌کارگیری کلمات فارسی توجه داشته باشند و ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه توجه دادن به این موضوع را داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حساسیت‌های معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه درخصوص زبان فارسی اشاره کرد و افزود: بنده شخصا نسبت به وضعیت کنونی زبان فارسی تاسف می‌خورم و در حوزه‌های تبلیغات تلویزیونی و شهری و دیگر مسائل درباره زبان فارسی احساس نگرانی داریم و باید در جلسات مختلف فعالیت مستمر صورت گیرد. ما در وزارتخانه موضوع نظارت بر تبلیغات را به هیچ دستگاهی واگذار نکرده‌ایم و قانون این اجازه را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده است.

رئیس شورای هنر با تاکید براینکه نظارت بر تبلیغات منحصراً در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، ادامه داد: در خصوص تبلیغات غیراخلاقی و نادرست تذکر و لغو مجوز کانون‌های تبلیغاتی صورت خواهد گرفت، اما در حوزه پاسداشت زبان فارسی در مطبوعات و خبرگزاری‌ها هیئات نظارت بر مطبوعات باید ورود داشته باشد چراکه پاسداشت زبان فارسی در حوزه تبلیغات و رسانه‌ها باید جدی پیگیری شود.

اسماعیلی حفظ و پاسداشت زبان فارسی را ماموریت اول معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و افزود: در حوزه فیلم‌های سینمایی سازمان سینمایی دقت داشته باشد و در مجوز ساخت و نمایش حتما در ممیزی‌ها به کلمات فارسی دقت شود چراکه در تبلیغات نباید از کلمات خارجی استفاده شود.

وی فرهنگسازی صداوسیما در پاسداشت زبان فارسی را مهم و قابل تقدیر خواند و اظهار داشت: فعالیت‌های صداوسیما در حوزه پاسداشت زبان فارسی مناسبت، اما در حوزه ورزش استفاده از کلمات غیرفارسی کاملا جا افتاده است که باید اصلاح شود و در حوزه برنامه‌های ورزشی و بازی‌های رایانه‌ای گزارشات مستمر صورت گیرد تا در این زمینه به کارنامه روشنی برسیم.

انتهای پیام/ 121

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید