لحظاتی قبل از عملیات کربلای ۴ در لشکر نجف/ صلوات محمدی رزمنده‌ها بیخ گوش بعثی‌ها + فیلم

لحظاتی قبل از عملیات کربلای ۴ در لشکر نجف/ صلوات محمدی رزمنده‌ها بیخ گوش بعثی‌ها+ فیلم


به گزارش مجاهدت از خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، دی ماه سال ۱۳۶۵ عملیات گسترده آبی_خاکی کربلای چهار بعد از چندین ماه برنامه ریزی توسط فرماندهان ایرانی در سال ششم جنگ اجرا شد. در این عملیات ۲۳ هزار و ۷۳۳ نفر پاسدار، ۶۶ هزار ۸۴۷ نفر سرباز و ۱۱۳ هزار و ۲۳۱ نفر نیروی بسیج مردمی حضور داشتند که در قالب ۱۴ لشکر، ۸ تیپ و ۳۱ گردان توپخانه سازماندهی شدند.

هدایت فرماندهی عملیات بر عهده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) سپاه پاسداران بود و چهار قرارگاه عملیاتی نیز اجرای آن را بر عهده داشتند. قرارگاه نجف هدایت نیرو‌های لشکر ۱۹ فجر، لشکر ۵ نصر، لشکر ۱۷ علی ابن ابی طالب (ع)، لشکر ۱۵۵ ویژه شهدا، تیپ ۲۱ امام رضا (ع)، تیپ ۵۷ حضرت اباالفضل (ع)، تیپ ۱۲ حضرت قائم (ع)، ۴ گردان توپخانه را بر عهده داشت.

قرارگاه قدس و لشکر ۲۵ کربلا هدایت نیرو‌های لشکر ۴۱ ثارالله (ع)، لشکر ۱۰ سید الشهدا (ع)، ۴ گردان توپخانه، قرارگاه کربلا، لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص)، لشکر ۱۴ امام حسین (ع)، لشکر ۸ نجف اشرف، لشکر ۳۱ عاشورا، تیپ ۴۴ قمربنی هاشم (ع)، لشکر ۳۲ انصار الحسین (ع) و ۴ گردان توپخانه را بر عهده داشت.

قرارگاه نوح نیز هدایت نیرو‌های لشکر ۷، ولی عصر (عج)، تیپ ۳۳ المهدی (عج)، تیپ ۱۸ الغدیر، ناو تیپ امیرالمومنین (ع)، ۴ گردان و ۱ آتش بار توپخانه را عهده دار بود.

غواص‌های خودی ساعاتی قبل عملیات به درون آب رفته و به سمت خط دشمن حرکت کردند. در این میان، نیرو‌های دشمن که کاملا آماده و هوشیار بودند، ضمن پرتاب منور، با تیربار و خمپاره به طرف نیرو‌های ایرانی شلیک می‌کردند.
ساعت ۱۲:۱۰ بامداد غواصان با عبور از موانع ایجاد شده خط نخست، اهداف اولیه خود را بدست آوردند و در برابر حملات شدید دشمن مقاومت کردند. ساعت یک بامداد رادیو عراق در اقدامی بی‌سابقه خبر حمله ایران را همراه با مکان و محور عملیات اعلام کرد که نشان از آمادگی قبلی آنان داشت.

در مجموع، عملیات خارج از کنترل و هدایت فرماندهی قرار گرفته بود و قبل از هر دستوری، یگان‌ها با توجه به نوع وضعیت و هوشیاری و عکس‌العمل دشمن به محض رسیدن به ساحل، درگیری را آغاز می‌کردند. در این حال، رمز عملیات «کربلای ۴» اعلام شد و نیرو‌های عمل‌کننده فقط توانستند در جزایر «سهیل»، «قطعه»، «ام‌الرصاص»، «ام‌البابی» و «بلجانیه» نفوذ کنند. در مقابل، نیرو‌های دشمن با پرتاب پی در پی منور و اجرای چند مورد بمباران کنار نهر «عرایض» (عقبه برخی از یگان‌ها) و همچنین اجرای آتش موثر روی رودخانه اروند، عملا سازمان غواص‌ها و نیرو‌های موج دوم و سوم را به هم زد.

لشکر ۸ نجف از لشکر‌های زرهی سپاه پاسداران و از شناخته‌شده‌ترین یگان‌های عملیاتی در دفاع مقدس بود که بخش اعظم نیرو‌های آن متعلق به شهرستان نجف‌آباد اصفهان بود. این لشکر پس از عملیات ثامن‌الائمه (ع) در سال ۱۳۶۲ تشکیل شد و نخستین فرمانده آن شهید «احمد کاظمی» بود. عملیات کربلای ۴ از جمله عملیات‌هایی بود که لشکر ۸ نجف آباد در آن شرکت داشت.

در فیلم پیش رو که سوم دی ۱۳۶۵، چند ساعت قبل از شروع عملیات کربلای ۴ ضبط شده، در ابتدا عباس نیلفروشان فرمانده یکی از گردان‌های لشکر ۸ نجف‌اشرف، برای نیرو‌های غواص و خط‌شکن صحبت کرده و در ادامه سه نفر از فرمانده گروهان‌ها، نیرو‌های حاضر را نسبت به ماموریت‌شان توجیه می‌کنند. نفر سوم، شهید محمدعلی خرمیان است که چند روز بعد و طی همین عملیات به شهادت رسید.

یکی از نکات جالب صحبت‌های او که به صورت خیلی کوتاه نیز ضبط شده، موقعی است که او از نیرو‌ها می‌خواهد صلوات بلندتری بفرستند و مرحوم قاسم شفیعی با اشاره دست از خطر شنیده شدن صدای رزمندگان توسط دشمن خبر می‌دهد.

این سخنرانی در خرمشهر و نزدیک خطوط عراق در این منطقه انجام شد.

کد ویدیو

انتهای پیام/ ۱۴۱

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید