ضرورت تشکیل ارتش سایبری – رسانه‌ای و توجه به ایجاد نهضت تولید محتوا

ضرورت تشکیل ارتش سایبری -رسانه ای و توجه به ایجاد نهضت تولید محتوا


گروه استان‌ها دفاع‌پرس – سردار سرتیپ دوم «ابولفضل اسلامی»، ردپای رسانه‌های بیگانه در حوادث و اغتشاشات اخیر کشور به روشنی عیان بود، اما آنچه نیاز به بازنگری و تحول فوری دارد؛ تعیین رویکرد و استراتژی رسانه‌ای نوینی برای کشور است رویکردی راهبردی که بی‌تردید باید بر پایه اصول بنیادین جهاد تبیین و امید آفرینی در جامعه بنا شود تا ضمن مهیا ساختن بستر جذب و تاثیرگذاری حداکثری بر مخاطبان؛ زمینه تنویر افکار عمومی و بی اثر کردن هجمه رسانه‌های بیگانه را نیز فراهم آورد و چه بسا با ابزار‌های رسانه‌ای سبب ساز رسوایی رسانه‌های بیگانه شود.  

رسانه‌ها امروز به مثابه قدرت هستند و هر فرد یا گروهی که در جنگ رسانه‌ای دست بالا را داشته باشد، پیروز جنگ نرم خواهد بود.  

در این میان ایران به عنوان یکی از کانون‌های نوظهور قدرت در دنیا بیش از دیگر کشور‌ها در معرض حملات رسانه‌ای قرار دارد چنانچه؛ انبوه شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان که گویا تعدادشان به نقل از رسانه‌ها بالغ بر ۱۶۰ شبکه ماهواره‌ای است در کنار عزم روزافزون کشور‌های منطقه برای راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان جدید؛ حضور و فعالیت گسترده فعالان رسانه‌ای وابسته به سرویس‌های جاسوسی و اطلاع رسانی بیگانه در پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی جهان از یک جنگ رسانه‌ای تمام عیار علیه کشورمان خبر می‌دهد.

بی‌تردید کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به دنبال جذب نخبگان علمی، فعالان فرهنگی و رسانه‌ای کشورمان هستند؛ چنانچه دیده شده است برخی از کشور‌های حاشیه ایران با تبلیغات گسترده درصدد جذب نخبگان برنامه نویسی، هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین کشور هستند و شبکه‌های ماهواره‌ای نیز برنامه گسترده‌ای را برای جذب خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای کشور تدارک دیده‌اند.

در این میان بی‌توجهی به این مسائل علاوه بر تحمیل هزینه‌های گسترده فرهنگی – اجتماعی به جامعه؛ می‌تواند به خروج گسترده سرمایه انسانی از کشور و سوء استفاده از این نیرو‌های نخبه در سرویس‌های جاسوسی و تبلیغاتی بیگانگان منجر شود.

از دیگر سو در این جنگ فرهنگی -رسانه‌ای ضرورت توجه به بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان علمی، فرهنگی و رسانه‌ای به عنوان سربازان جنگ نرم بسیار مهم است و باید از این ظرفیت بزرگ در جهت ایجاد نهضت تولید محتوا و تحول فرهنگی رسانه‌ای کشور بهره برد.

فعالیت رسانه‌ای البته شامل ابعاد گوناگونی می‌شود؛ بی‌تردید با بهره گیری از نیرو‌های نخبه علمی باید به تولید و یا بومی سازی رسانه‌های نوین، چون متاورس، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، پیام رسان‌های اجتماعی نوین، بازی‌های رایانه‌ای – موبایلی و اَپ‌های هوشمند تلفن همراه به عنوان بستر و ظرفیت فعالیت رسانه‌ای – فرهنگی پرداخت و باید با تولید محتوای فاخر و ارزشمند به آن بستر هویت بخشید.

به نظر می‌رسد با یک برنامه ریزی صحیح و هوشمند ضمن تشکیل یک ارتش سایبری – رسانه‌ای می‌توان از خروج نیرو‌های نخبه کشور و جذب در نهاد‌های تجاری، سیاسی و یا جاسوسی بیگانگان جلوگیری به عمل آید و از طرفی زمینه جذب و به کارگیری آن‌ها در داخل کشور به شکل مطلوب و اثر بخشی مهیا شود.

در کنار آنچه گفته شد تربیت مستمر نیرو‌های متخصص، حرفه‌ای و فرهنگی – رسانه‌ای و فراهم کردن بستر جذب و ساماندهی آن‌ها بسیار ضروری است؛ نقد، بررسی و آسیب شناسی مستمر عملکرد رسانه‌های وطنی نه در جهت تخریب که در جهت شناسایی نقاط ضعف، بهینه سازی، ارتقاء و افزایش بهره‌وری یک ضرورت است؛ چنانچه نیاز به یک تحول جدی رسانه‌ای فرهنگی در صدا و سیمای کشور در جهت جذب و اثر گذاری بر مخاطب احساس می‌شود به گونه‌ای که باید این آسیب شناسی صورت گیرد که چرا برخی شبکه‌های ماهواره‌ای که از نظر سازمانی در حد شبکه‌های استانی ما نیستند؛ توانسته‌اند صحنه گردان حوادث واغتشاشات اخیر شوند؟

در خصوص آنچه گفته شد باید تدبیری اندیشیده شود تا از رسانه‌ها نه در موضع پدافند که در جایگاه آفندی نیز استفاده شود؛ چنانچه در این اواخر کشور آذربایجان با حمایت رژیم صهیونیستی هجمه رسانه‌ای گسترده‌ای را علیه کشورمان سامان داده که با تقویت شبکه‌های آذری زبان، چون شبکه سحر باید هویت ایرانی و اسلامی مردم قفقاز و کشور آذربایجان را به آن‌ها یادآورشده و با ایجاد فشار رسانه‌ای مانع زیادی خواهی و مانور قدرت مهره‌های بیگانه درمنطقه شد.  

در مجموع آنچه گفته شد گویای نیاز فوری کشور به یک تحول فرهنگی و رسانه‌ای است و در این راستا ترویج ارزش‌ها، معارف دفاع مقدس، مقاومت و انتقال آن‌ها به نسل‌های آینده در گرو حضور فعال در رسانه‌های نوین و توجه به نهضت تولید محتوای فاخر و ارزش محور در این بستر است.

انتهای پیام/

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید