واقعیت‌گرایی امام خمینی (ره) رمز پیروزی ایران در دفاع مقدس


گروه فرهنگ دفاع‌پرس ـ رسول حسنی ولاشجردی ـ نقش رهبری امام خمینی (ره) در طول جنگ تحمیلی تا تحقق پیروزی ایران اسلامی در این جنگ نیاز به بررسی فراوانی دارد، چرا که نقش بی‌بدیل امام راحل (ره) در دفاع مقدس دارای ابعاد بسیاری هست که باید مورد بررسی همه جانبه قرار بگیرد. در سلسله گزارش‌های «نقش امام خمینی در دفاع مقدس» در نظر داریم به بررسی بخشی از وجوه و زوایای این حضور مدبرانه بپردازیم، قسمت پنجم این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

دفاع مقدس” src=”https://defapress.ir/files/fa/news/1403/7/2/2615509_918.jpg” alt=”واقعیت‌گرایی امام خمینی (ره) رمز پیروزی ایران در دفاع مقدس” width=”600″ height=”400″ align=”middle”>

از شعار تا شعور

امام خمینی (ره) به تاسی از حضرت سیدالشهداء (ع) ایستادن در برابر ظالم و دفع متجاوز را یک فریضه می‌دانستند که باید بدون افتادن در دام شعارزدگی در آن گام نهاد، واقعیت‌گرایی امام خمینی (ره) در حقیقت یک رفتار کاملا حساب شده و راهبردی در جنگ تحمیلی هست که آحاد مردم با نگاهی بدور از شعارزدگی با مسئله جنگ تحمیلی مواجه شوند.

فرهنگ شهادت طلبی از منظر امام یک فرهنگی غنی و منبعث از روح عاشورایی انقلاب اسلامی هست، اما نکته قابل توجه اینجاست که شهادت در اندیشه امام خمینی (ره) نه هدف بلکه وسیله تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی یعنی تشکیل حکومت برای ظهور حضرت بقیه‌الله هست. به همین دلیل هست که قیام توابین از منظر و جهان بینی تشیع محل سوال هست. چرا که هدف بزرگان قیام توابین صرفا شهادت بود تا خود را از معصیت تنها گذاشتن امام حسین (ره) تطهیر کنند. در حالی که هدف قیام امام حسین (ع) برای امر به معروف و نهی از منکر بود که شهید شدن برای رسیدن به این هدف متعالی وسیله بود.

امام خمینی (ره) راه پیروزی قطعی در نبرد با دشمنان را پرهیز جدی از شعار‌های به ظاهر اسلامی می‌دانست که هیچ ریشه ندارد و باعث عقب ماندگی جهان اسلام می‌شوند.

امام خمینی (ره) در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۵۹ در دیدار هیأت بررسی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در این خصوص می‌فرمایند: «من امیدوارم که مسلمین و خصوصاً سران مسلمین از شعار به اسلام ـ که یک پوششی هست برای عدم عمل به احکام اسلام ـ دست بردارند، و به اسلام به حسب آنچه که هست فکر کنند و عمل کنند. تاکنون گرفتاری مسلمین و ملت‌های مظلوم اسلامی این بوده هست که سران آنها به شعار اسلامی اکتفا می‌کردند و در پوشش شعار مقاصد دیگری که داشتند اجرا‌ می‌کردند. من امیدوارم که ملت‌های اسلامی و خصوصا دولت‌های آنها از شعار منتقل بشوند به شعور و عمل به اسلام و قرآن کریم.»

آنچه که سبب به دست آمدن برکات و پیروزی‌های به دست آمده در جنگ شد، علاوه بر واقعیت‌گرایی امام خمینی (ره) عمل‌گرایی ایشان بود. امام راحل در طول رهبری انقلاب اسلامی عمل‌گرا بودن و پرهیز از انفعال را مشی و و روش مبارزه خود علیه طاغوت پهلوی و استبداد و استعمار غرب و شرق قرار داده بود. به همین دلیل بار‌ها مطلبی قریب به این مضمون فرموده بودند که اگر همه مرا تنها بگذارند دست از ادامه مسیر برنمی‌داردم.

الگوی عمل‌گرایی امام راحل هموراه مد نظر رزمندگان در جبهه‌های جنگ تحمیلی نیز بود. البته عمل‌گرایی توام با واقیت‌گرایی و درک درست از میزان قدرت نظامی دشمن و ایمان به استعداد و توان نیروی داخلی. عمل‌گرایی امری متفاوت از آرمان‌گرایی بدون پشتوانه هست. آنچه که باعث حیرت قدرت‌های جهان از مقاومت مردم ایران شد، همین عمل‌گرا بودن رزمندگان، فرماندهان و آحاد مردم بود. بدون شم باید گفت همین نکته ظریف در اندیشه و گفتار و رفتار امام خمینی (ره) باعث شد پیروز میدان در جنگ تحمیلی نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

انتهای پیام/ 161

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده هست

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید