مقاومت مردم گیلانغرب عملیات سریع و برق آسای ارتش عراق را در هم شکست

مقاومت مردم گیلانغرب عملیات سریع و برق آسای ارتش عراق را در هم شکست


به گزارش مجاهدت از دفاع‌پرس از کرمانشاه، ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ با تهاجم سراسری نیروهای حزب بعث به مناطقی از کشورمان و شروع رسمی جنگ، جنگده‌های میگ عراقی منطقه ویژنان در گیلانغرب را بمباران کردند، چند روز پس از این بمباران سوم مهرماه بود که پس از اشغال قصرشیرین، لشکرهای چهار و ۱۲ ارتش رژیم بعث عراق به منظور تصرف گیلانغرب پیشروی کرد و اسم عملیات آغاز جنگ را سریع و برق آسا گذاشته بود.

ساعت پنج عصر روز سوم مهرماه از قصرشیرین خبر آمد که ارتش رژیم بعثی عراق در حال پیشروی به طرف گیلانغرب هست که مردم گیلانغرب با شنیدن این خبر در شهر مانده و در قالب نیروهای مردمی متشکل از شهرنشینان، روستاییان و عشایر آرایش دفاعی گرفته و آماده رزم شدند که پیش از رسیدن ارتش رژیم بعثی عراق به ورودی شهر گیلانغرب، با کندن سنگر در مناطق جلوتر از سمت باغ فلاحت تا میدان کنونی مقاومت و تپه ماهورهای اطراف شهر به مقابله با نیروهای متجاوز پرداخته و با سلاح های شکاری و تبر به مبارزه پرداختند.

چهارم مهرماه سال ۱۳۵۹ قسمتی از گردان ۲۸۵ از تیپ ۲ زرهی لشکر ۸۱ ارتش نیز به گیلانغرب اعزام شد و با هماهنگی ژاندارمری، اهالی گیلانغرب بسیج شدند تا از شهر دفاع کنند.

هسته مرکزی دفاع از گیلانغرب تشکیل و موفق شد از سقوط شهر جلوگیری کند و بعد از تصرف قصرشیرین، لشکر چهارم پیاده ارتش عراق صبح روز پنجم مهرماه سال ۱۳۵۹ به قصد تصرف گیلانغرب به سوی این شهر حرکت کردند و به ورودی شهر گیلانغرب‌ رسیدند.

شهرستان گیلانغرب در دوران جنگ تحمیلی از سوی رژیم متخاصم بعثی عراق ۱۵۰ بار هدف حمله و بمباران هوایی قرار گرفت که در نتیجه این حملات شهر و ۳۲ روستای منطقه تخریب شد ولی با وجود شدت این حمله ها اهالی دیارشان را ترک نکردند و به واسطه همین ایستادگی و پایمردی و جانفشانی بود که رهبر معظم انقلاب گیلانغرب را دومین شهر مقاوم کشور نامیدند.

شهرستان گیلانغرب در دوران هشت سال دفاع مقدس ۱۲ هزار رزمنده بومی را برای دفاع از مرزهای کشور تربیت کرد که در قالب یک تیپ مستقل عمل کردند، این شهرستان ۷۵۰ شهید، بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ جانباز، ۱۳۳ آزاده از بین ۱۲ هزار رزمنده داوطلب تقویم انقلاب اسلامی کرده هست که مردم این منطقه به صورت خودجوش با تشکیل تیپ رزمی مسلم بن عقیل (ع) به صورت مستقیم کنترل و دفاع از منطقه را بر عهده گرفتند.

انتهای پیام/

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده هست

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید