راهکارهایی برای افزایش ایمنی بدن در برابر آنفلوآنزا و سرماخوردگی

راهکارهایی برای افزایش ایمنی بدن در برابر آنفلوآنزا و سرماخوردگی



یک متخصص ایمونولوژی با بیان این‌که افراد مبتلا به آلرژی‌های فصلی بیشتر مستعد عفونت‌های سینوزیتی هستند، کم‌خوابی، استرس و اضطراب و مصرف قند و نوشابه را از جمله موارد کاهش ایمنی بدن و ابتلا به بیماری‌های تنفسی ذکر کرد.

به گزارش مجاهدت از مشرق، بهاره فاضلی درخصوص تقویت ایمنی بدن برای مقابله با ویروس آنفلوآنزا و سرماخوردگی، اظهار کرد: با توجه به اینکه سیستم ایمنی و عصبی بدن نزدیک به‌ هم و با هم در ارتباط هستند؛ کسانی که استرس و نگرانی بیشتری دارند ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های ویروسی قرار گیرند، اما از آن جایی که ویروس‌ها داخل سلول قرار می‌گیرند، سیستم ایمنی است که ویروس‌ها را از بین خواهد برد.

تاثیر بیدارخوابی و کم‌خوابی بر عفونت‌های ویروسی

وی خاطرنشان کرد: خواب کافی برای پیشگیری از بیماری‌های عفونتی بسیار اثرگذار است؛ سیستم ایمنی بدن افراد طوری تطابق پیدا کرده که از ساعت ۹ شب تا ۴صبح، حداقل فعالیت خود را داشته باشد.

فاضلی افزود: در این بازه زمانی، سیستم ایمنی بدن بسیار انرژی مصرف می‌کند و می‌تواند سرطان و ویروس‌ها را حذف کند، لذا وقتی فردی مبتلا به آنفلوانزا یا سرماخوردگی می‌شود، در طول شب نسبت به روز بیشتر اذیت می‌شود. بنابراین، وقتی فرد دچار بیدارخوابی و کم‌خوابی می‌شود، بیشتر در معرض عفونت‌های ویروس قرار می‌گیرد.

بهترین مکمل‌ برای بیماری‌های ویروسی و واگیردار، ویتامین C است

این متخصص ایمونولوژی بیان کرد: بهترین مکمل‌ برای بیماری‌های ویروسی و واگیردار، ویتامین C است که به تمام رده‌های سلولی سیستم ایمنی، بسیار کمک می‌کند. توصیه می‌شود هر فردی به صورت روزانه، جایگزین نوشابه یا هر نوشیدنی‌ دیگری، قرص جوشان ویتامین C استفاده کند.

راهکارهایی برای افزایش ایمنی بدن در برابر آنفلوآنزا و سرماخوردگی

وی دررابطه با اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری‌های آنفلوانزا و سرماخوردگی، اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات جلوگیری از بیماری‌های ویروسی، محدود کردن مصرف شکر و قند است. مصرف هرنوع شکر و قندی مانند شکلات یا شیرینی باعث می‌شود که سیستم سلول‌های ایمنی حالت بی‌قراری و بیش‌فعالی پیدا کند؛ مانند کودکی که سرکلاس بیش‌فعال است و هیچ توجهی به درس ندارد. همچنین، در فصل پاییز میوه‌های بسیاری مانند لیموشیرین، نارنگی و انار وجود دارد که ویتامین C دارند. بنابراین، مصرف میوه‌های پاییزی به ویژه آن‌هایی که دارای ویتامین‌C هستند، به صورت روزانه توصیه می‌شود.

فاضلی ادامه داد: کاهش استرس به هرصورت اعم از مدیتیشن، یوگا، احساس خوب یا حتی با قرص ضداضطراب، می‌تواند تا حد بسیاری مانع از بیماری‌های عفونتی مانند سرماخوردگی شود.

وی اظهار کرد: توصیه می‌شود افرادی که با وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند مترو یا اتوبوس مخصوصا در ساعات شلوغ تردد می‌کنند، استفاده از ماسک و شستشو مکرر دست‌هارا فراموش نکنند.

نوشابه در وعده‌غذایی، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود

این متخصص ایمنی‌شناسی، با اشاره به تغذیه افراد خاطرنشان کرد: مصرف پروتئین، کربوهیدرات و چربی مفید مانند روغن زیتون، در هر وعده غذایی بسیار به موتورخانه سلول‌ها کمک می‌کند تا به شکل صحیح کار خود را انجام دهند.

فاضلی افزود: مصرف نوشابه درهر وعده غذایی با توجه به قند بالای آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همچنین، افرادی که سیگاری هستند، مصرف سیگار تاثیراتی در جریان خون یکسری از سلول‌ها و التهاب مزمن بر راه‌های هوایی فرد می‌گذارد.

وی اضافه کرد: مصرف فست‌وفودها باید در فرد محدود شود؛ لذا باتوجه به اینکه فست‌وفودها در روغن‌ها به صورت مکرر سرخ می‌شوند، باعث می‌شود که سطح اکسیدان‌های بدن افزایش یابد و افزایش اکسیدان‌های بدن، نمی‌گذارد سیستم ایمنی بدن به شکل صحیح کار کند. توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد، افراد بیشتر از غذاهای خانگی استفاده کنند.

افرادی که آلرژی فصلی دارند، بیشتر در معرض بیماری‌های عفونی قرار می‌گیرند

فاضلی تصریح کرد: افرادی که با آلرژی‌ و حساسیت‌های فصلی درگیر هستند، خیلی سریع مستعد عفونت‌های سینوزیتی یا عفونت‌های راه‌های هوایی به دلیل التهاب مزمن در سینوس و راه‌های هوایی هستند و از آنجا که التهاب مزمن باعث می‌شود، سیستم ایمنی به حالت بی‌تفاوتی برسد و مقابله نکند، بنابراین، توصیه می‌شود افرادی که آلرژی دارند، مخصوصا در این فصول به صورت روزانه از قرص‌های آلرژی مانند نئوتادین یا لوراتادین استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین، افرادی که دچار بیماری آسم هستند،می‌توانند در این فصول از قرص مونته لوکاست نیز به صورت شبانه استفاده کنند. بنابراین، اگر زمینه آلرژی افراد کنترل شود، احتمال ابتلا به سینوزیت و عفونت‌های ویروسی در فرد بسیار کاهش می‌یابد.

فاضلی تاکید کرد: افراد باید به هر نوعی که می‌توانند استرس و اضطراب را از خود دور کنند؛ چراکه سیستم ایمنی فرد اگر به صورت صحیح کار نکند، منجر به سرماخوردگی، آنفلوانزا یا حتی بیماری‌های دیگر مانند سرطان نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: افراد باید از طریق شکرگزاری و احساس خوب به خود، استرس و اضطراب خود را مدیریت کنند، همچنین، افراد باید شب‌بیداری‌های خود را به حداقل برساندند، لذا خواب کم و وعده غذایی در طول شب، انرژی بسیاری را از گوارش فرد خواهد گرفت.

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید