«طوفان الاقصی» و «وعده صادق» همه معادلات دشمنان را بر هم زدند

«طوفان الاقصی» و «وعده صادق» همه معادلات دشمنان را بر هم زدند


«طوفان الاقصی» و «وعده صادق» همه معادلات دشمنان را بر هم زدند

هفتم اکتبر روز بزرگی در تاریخ ملت فلسطین است، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به واسطه این عملیات برجسته توانست به عمق سرزمین های اشغالی نفوذ کند و خسارت های زیادی را به متجاوزان تحمیل کند. از نظر شما انگیزه حماس از این عملیات چه بود؟

طوفان الاقصی پاسخی به تجاوزات و حملات مداوم صهیونیست ها و واکنشی به جنایات و کشتار فلسطینیان، نقض حقوق اولیه انسانی آنها و هتک حرمت به مسجدالاقصی و حمله به نمازگزاران آن، آزاد نشدن زندانیان فلسطینی، حملات گسترده به نوار غزه و محاصره آن و هجوم مکرر به کرانه باختری بود. زمانی که فریاد فلسطینی ها گوش شنوایی پیدا نکرد، مقاومت در داخل فلسطین مجبور شد عملیات مقاومتی خود را آغاز کند تا معادلات را تغییر دهد و موازنه جدیدی را به دشمن تحمیل نماید که از طریق آن شرایط تازه ای را در مورد مسجدالاقصی، آزادی اسرا و تغییر وضعیت موجود به وجود آورد و در نهایت حماس برای احقاق حقوق مردم فلسطین وارد میدان نبرد شد.

اما این ضربه مستقیم و وعده صادق، امت اسلام را بیدار کرد و نشان داد که اسرائیل بسیار ضعیف است و ثابت کرد که آمریکا می‌ترسد واکنشی نشان دهد.پاسخ جمهوری اسلامی ضربه مهلکی را به پروژه‌های آمریکا و هم‌پیمانان آن در اسرائیل وارد ساخت.

حمایت نظامی و میدانی برادران یمنی، عراقی و سوری که از آن به عنوان «وحدت عرصه ها (میدان ها)» نام می بریم چه تأثیری در وقایع منطقه داشته است؟

ما قبل از عملیات طوفان الاقصی هم از «وحدت عرصه ها» صحبت می کردیم. اما «وحدت تصمیم« و «وحدت سرنوشت» نداشتیم. پس از طوفان الاقصی همه معادلات عوض شد. این عملیات با تثبیت معادله جدیدی برنامه ریزی نمود. به این معنا که هر بخشی از محور مقاومت در معرض حمله قرار می‌گیرد، بقیه اعضا برای حمایت از آن بخشی که مورد حمله قرار گرفته است، قیام می کنند. آينده مقاومت از همین نقطه تاریخی متولد شد. به ويژه در فلسطين، مقاومتی كه در فلسطين و لبنان آغاز شد و رشد كرد به محور مقاومت در جهان اسلام تبديل شد. از ابتدای تجاوزات صهیونیستی به غزه، حزب الله لبنان در عمل علیه اشغالگران و در حمایت از فلسطین وارد میدان شد. تصمیم گیری و اقدام هماهنگ جبهه ها به خوبی در میدان نبرد صورت گرفت.

حزب الله از روزهای اول در حمایت از مقاومت فلسطین، به رژیم اشغالگر پاسخ داد. سپس شاهد آغاز پاسخ ها از جبهه فلسطین بودیم. مقاومت عراق به دشمن صهیونیستی حمله کرد و این حملات همچنان ادامه دارد. سوریه و یمن هم وارد شدند. نبرد دلیرانه رزمندگان یمنی برای حمایت از فلسطین ستودنی است. آنها با ارسال پهپادها و موشک های بالستیک علیه صهیونیست ها و آمریکایی ها و متحدان و نوکران آنها فشار زیادی به دشمن آوردند. ذکر این نکته هم لازم است که در جبهه لبنان در چند دهه اخیر پاسخ به دشمن محکم داده شده و بازدارندگی بر آنها تحمیل ‌شده است و شرایط بگونه ایست که نمی‌تواند فکر تهاجم به لبنان را هم در سر بپروراند.

همه این تجاوزات رژیم صهیونیستی علیرغم فریادهای فلسطینی ها گوش شنوایی پیدا نکرد، بنابراین مقاومت در داخل فلسطین مجبور شد عملیات مقاومتی خود را آغاز کند تا معادلات را تغییر دهد و موازنه جدیدی را به دشمن تحمیل کند

به نظر شما مرحله بعدی چگونه خواهد بود؟ در مورد نوار غزه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چه انتظاراتی دارید؟

در مورد فلسطین، مقاومت زنده، قوی و در میدان حاضر خواهد بود. دشمن اسرائیلی و آمریکایی قادر به نابودی حماس نخواهد بود. پس از گذشت ماه‌ها از جنگ، حمله هوایی و زمینی به افسران و سربازان و انهدام تانک‌ها و خودروهای زرهی دشمن صهیونیستی ادامه دارد. مقاومت بیش از 7ماه دوام آورده، آماده استقامت بیشتر است. حتی با وجود تکیه دشمن به حمایت آمریکا، اروپا و دیگران. آنها نتوانستند بازوی مقاومت اسلامی را بپیچانند و به او ضربه کاری بزنند. این مؤید آن است که منطقه برای مقاومت و آینده متعلق به فلسطین است. طوفان‌الاقصی به معنای ایستادن شیعه در کنار اهل سنت در فلسطین است. در نهایت ما پیروز میدان خواهیم بود. در این جنگ آرمان فلسطین به موضوع و هدف اصلی مجاهدان در را خدا تبدیل شده و رویای از بین رفتن حماس هرگز محقق نشده و نخواهد شد.

به عبارت دیگر این جنگ باعث شد حماس از دهان اژدها بیرون بیاید. نخست وزیر رژیم گزینه دیگری برای بقای خودش بجز ادامه جنگ ندارد و بعد از جنگ یا به زندان خواهد رفت و یا خانه‌نشین خواهد شد. دیدیم که اسرائیل پس از عملیات طوفان‌الاقصی به مظلوم‌نمایی پرداخت تا اینگونه به جهان القا کند که اسرائیل مظلوم است؛ اما وقتی تجاوز به غزه را آغاز کرد و به کشتار مردم بی گناه و زنان و کودکان پرداخت، فضا تغییر کرد. محور مقاومت به دشمن این حقیقت فهماند که شما هرگز قادر به تحقق هیچ دستاوردی نخواهید شد و قادر به تحقق اهداف خود در این جنگ نخواهید بود. با وجود اینکه بیش از 100 هزار نفر انسان کشتید یا زخمی کردید و حتی سیاست گرسنه نگه داشتن را بر ملت فلسطین تحمیل نمودید، با این وجود، بازنده و شکست خورده میدان هستید. جهان صدای مظلومان را شنیده است چنانکه امروز شاهد تحرکات و خیزشهای مردمی در سراسر جهان و جنبش هایدانشجویان در آمریکا و اروپا در دفاع از فلسطین هستیم.

مردم مظلوم و به ویژه شهدای غزه چه تاثیری در آینده آرمان فلسطین دارند؟

مردم غزه همواره فداکاری های بزرگی کرده اند. خون شهدا، صهیونیست‌ها را رسواتر کرده است و نادرست بودن آن ادعاهایی که اسرائیلی‌ها خواستار همزیستی و عادی‌سازی هستند را از قبل آشکارتر کرده است. امروز دروغ همزیستی با فلسطینی ها و رابطه با مردم منطقه افشا شده است. کشتارهای وحشیانه زنان، کودکان و غیرنظامیان و تخریب مؤسسات زیربنایی در غزه اعم از پزشکی، انسانی، اجتماعی به رسوایی دشمن منجر شده است. دشمن بخش اعظم باریکه غزه را ویران کرده است و این فقط نشان دهنده بربریت و نفرت است. چه کسی می تواند از این پس از همزیستی یا عادی سازی با رژیم صهیونیستی صحبت کند؟!

عملیات پیروزمندانه «وعده صادق» فصل جدیدی در جبهه مقاومت آغاز کرد و جمهوری اسلامی ایران، بعد از صبر استراتژیک خود، ثابت کرد که موازنه قدرت تغییر کرده است. ابعاد و پیام این اقدام تاریخ‌ساز را چگونه ارزیابی و تحلیلی می کنید؟

لازم است یادآوری کنم، وقتی ما (حزب الله) به رژیم صهیونیستی حمله می‌کنیم، آن‌ها حمله را از طرف ایران تلقی می کنند. در خصوص انصارالله یمن و سایر اجزای مقاومت هم همینطور است. حقیقت این است که جمهوری اسلامی جبهه ها را پشتیبانی می‌ کند. ایران قدرتمند اکنون در رأس جبهه مقاومت و جنگ علیه رژیم صهیونیستی قرار دارد.         

ما قبل از عملیات طوفان الاقصی هم از «وحدت عرصه ها» صحبت می کردیم. اما «وحدت تصمیم« و «وحدت سرنوشت» نداشتیم. پس از طوفان الاقصی همه معادلات عوض شد. این عملیات برای تثبیت معادله جدید برنامه ریزی جامعی کرد. به این معنا که هر بخشی از محور مقاومت در معرض حمله قرار می‌گیرد، بقیه اعضای برای حمایت از آن بخشی که مورد حمله قرار گرفته است، قیام می کنند

آنها «سید رضی» و در ادامه برخی مستشاران را در دمشق به شهادت رساندند و اماکنی را بمباران کردند. برخی از شهدا متعلق به حزب‌الله بودند و حزب‌الله به دشمن پاسخ داد. ایران بر اساس صبر استراتژیک و مصالح خود عمل نمود. اما حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق در اوایل بهار (۱۳ فروردین ۱۴۰۳ . ۱ آوریل ۲۰۲۴ م) بی سابقه بود و مصداق حمله به خاک جمهوری اسلامی محسوب می شد و به شهادت سردار محمد رضا زاهدی؛ فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، سردار حاجی رحیمی جانشین ایشان و جمع دیگری از مستشاران نظامی ایران منجر شد. دشمن در کنسولگری که جزء اماکن دیپلماتیک به شمار می‌رود و تعرض به آنها بر خلاف قوانین بین‌المللی است، شخصیت استثنایی مثل شهید زاهدی را ترور کرد. اینجا دیگر ایران سکوت و صبر نکرد و به این تجاوز پاسخ داد. بنابراین، تصمیم از سوی رهبرمعظم انقلاب و دیگر مسئولین گرفته و تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران قطعا به این تجاوز اسرائیل پاسخ دهد. طبق فرمایش رهبر انقلاب اسلامی، رژیم صهیونیستی باید تنبیه می شد.

آمریکا به ‌واسطه قطر پیغام داد که اسرائیل را نزنید تا ما تلاش کنیم جنگ غزه تمام شود. ایران هم مهلت داد، ولی آمریکا گفت: نمی‌توانیم جنگ را تمام کنیم! لذا جمهوری اسلامی پاسخی محکم و قدرتمندانه داد و اسرائیل فهمید ایران ترسی از رویارویی ندارد.

سناریوهای مختلفی درباره عملیات پاسخ وجود داشت و قوی‌ترین سناریوها را برای دادن پاسخ به رژیم اسرائیل انتخاب شد. آمریکا به ‌واسطه قطر پیغام داد که؛ اسرائیل را نزنید تا ما تلاش کنیم جنگ غزه تمام شود. ایران هم مهلت داد. ولی آمریکا گفت: نمی‌توانیم جنگ را تمام کنیم! لذا جمهوری اسلامی پاسخی محکم و قدرتمندانه داد و اسرائیل فهمید ایران ترسی از رویارویی ندارد. جمهوری اسلامی در عملیات وعده صادق پاسخ محکمی به دشمن داد.من معتقدم که آمریکا از طریق برخی میانجیگران همچون عمان و قطر از ایران خواست که از پاسخ دادن اجتناب کند و نیز ادعا کرد که توقف جنگ علیه غزه بهایی دارد و شما اگر می‌خواهید پاسخ دهید، پاسخ ضعیفی بدهید و از پاسخ قوی اجتناب کنید تا منجر به پاسخ اسرائیل یا جنگ نشود. اما این ضربه مستقیم و وعده صادق، امت اسلام را بیدار کرد و نشان داد که اسرائیل بسیار ضعیف است و ثابت کرد که آمریکا می‌ترسد واکنشی نشان دهد. پاسخ جمهوری اسلامی ضربه مهلکی را به پروژه‌های آمریکا و هم‌پیمانان آن در اسرائیل وارد ساخت. آمریکا می‌داند که هر گونه پاسخ اسرائیل به ایران با پاسخ مستقیم تهران مواجه خواهد شد. این عملیات اسرائیل و آمریکا را تحقیر کرد و به محور مقاومت، این توان و قدرت را داد که با هر گزینه‌ای که آمریکا در پیش بگیرد، مقابله کند.

انتهای پیام/



منبع خبر

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید