وحدت در جوامع بین‌المللی راهی برای مقابله با خشونت است/عمق بحران غزه و ادامه حملات وحشیانه به لبنان خارج از توصیف است

وحدت در جوامع بین‌المللی راهی برای مقابله با خشونت است/عمق بحران غزه و ادامه حملات وحشیانه به لبنان خارج از توصیف است



رئیس‌جمهور با بیان اینکه وحدت در جوامع بین‌المللی راهی برای مقابله با خشونت است، گفت: تفرقه میان مسلمانان تنها به نفع دشمنان است و باید با همدلی به مقابله با آن پرداخت.

به گزارش مجاهدت از مشرق، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور در همایش بین‌المللی با عنوان «ارتباط متقابل عصرها و تمدن‌ها» که به مناسبت بزرگداشت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن برگزار شد، اظهار کرد: از رئیس‌جمهور و رهبر ملی ترکمنستان بابت دعوت از اینجانب و میزبانی نشست فرهنگی بزرگداشت شاعر شهیر مختومقلی فراغی صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی افزود: در قلمروی بزرگ سیاسی- فرهنگی که امروز ایران و ترکمنستان در قلب آن جای گرفته‌اند و در زمان سلجوقیان و شاعران و تاریخ نگاران سرحد آن را از جیحون تا فرات و گاه از کاشغر تا حلب ذکر کرده‌اند، از دیرباز مردمانی با صلح و صفا زندگی می‌کنند که با وجود گوناگونی و تنوع در قوم و زبان، میراث تمدنی و فرهنگی مشترکی دارند.

رئیس جمهور ادامه داد: در این قلمروی سرزمینی گسترده، ساختار فرهنگی کما بیش واحدی حاکم بوده؛ با وجود اقوام گوناگون و گویش ها، زبان ها و لهجه های متفاوت و برآمدن و برافتادن سلسله های حکومتی مختلف، نمودهای فرهنگی این پهنه عظیم همواره از آبشخورهای یکسان سیراب شده است، از این رو جلوه های گوناگون فرهنگ، هنر و ادبیات چنان مشابهت و نزدیکی دقیقی دارد که جز با قائل شدن به زیرساخت فرهنگی واحد، قابل توصیف و توجیه نیست.

پزشکیان با بیان اینکه روابط و دوستی دو ملت ایران و ترکمنستان به عنوان دو همسایه با مرزهای طولانی همواره روابطی دوستانه، برادرانه، سازنده و مبتنی بر منافع متقابل بوده، گفت: میراث فرهنگی مشترک ایران و ترکمنستان، بستر صلح و توسعه پایدار است.

پایداری دوستانه میان ملت‌ها وامدار دغدغه‌های شاعران استوی تصریح کرد: نقش‌های مهمی از تاریخ، ادبیات و فرهنگ مردم ایران با مردم حوزه تمدنی آسیای مرکزی از پیوستگی بالایی برخوردار است و به‌سان نوری است که از یک منشور تابیده و جهان پیرامون ما را غرق در شکوه و وسعت گیرای خود ساخته است.

رئیس جمهور ادامه داد: وجود دین اسلام و گسترش آیین های اسلامی از مسیر ایران و آسیای مرکزی و تبادل فرهنگی در کنار قرابت زبانی میان اقوام ایرانی با قومیت های ساکن در گستره آسیای مرکزی بر رونق و غنای تمدن مشترک افزوده است.

پزشکیان قوام و پایداری دوستانه میان ملت‌ها وامدار فعالیت‌ها و دغدغه‌های عالمان و شاعران اخلاق و معنویت دانست و گفت: تبادل اندیشه و تعاملات فرهنگی میان گروه‌های انسانی خارج از اراده دولت‌ها شکل گرفته است و مرز و حصار نمی‌شناسد.

وی عنوان کرد: اقوام ایران و آسیای مرکزی از آبشخورهای فرهنگی یکسان سیراب شده‌اند و پیوستگی تمدنی عمیقی دارند.پزشکیان اظهار کرد: دیوان اشعار و آثار به‌جای مانده از مختومقلی، گویای دریایی از مضامین اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.وی ادامه داد: بسیاری از گویش‌های زبانی ما مدیون تلاش وافر شاعران بزرگی همچون مختوم‌قلی فراغی است که از جان مایه گذاشته‌اند.

رئیس‌جمهور مطرح کرد: بسیاری از دلایل ماندگاری آداب سنن و گویش‌های زبانی ما مدیون تلاش وافر بزرگانی بوده است که از جان مایه گذاشته‌اند، اگر زبان فارسی شاعران بزرگی چون فردوسی را برای احیای خود دیده است زبان و ادب ترکمن نیز مدیون تلاش شاعران و ادیبان بزرگی همچون که نقش به بدلی برای حفظ ادبیات ترکمن از خود بر جای گذاشته است.

نگاه به وحدت فقط مختص به جوامع اسلامی نیست

پزشکیان گفت: یکی از موضوعاتی که تمایل دارم در خصوص آن سخن بگویم وجود دسیسه‌های پنهان برای واگرایی و ایجاد دشمنی میان مذاهب اسلامی است موضوعی که لازم است مد نظر همه جامعه اسلامی قرار گیرد.

وی افزود: بخش‌های مهمی از جهان اسلام در معرض تهدید افراط و رشد گروه‌هایی است که فلسفه وجودی خود را در تزریق افتراق و جدایی جامعه اسلامی می‌بینند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: وقتی بزرگانی مانند مختوم قلی صحبت از همگرایی و اتحاد جوامع اسلامی می‌کنند به خوبی از زوایای تاریک و مصائب جدایی آگاه هستند.

پزشکیان اظهار کرد: آیه «واعتصموا بحبل اللـه جمیعا ولا تفرقوا» بهترین و مؤثرترین راه برای جلوگیری از هرگونه نفاق و ایجاد کننده وحدت به معنای حقیقی آن در دنیای پرتلاطم کنونی است.

وی ادامه داد: نگاه به وحدت و ایجاد وفاق فقط مختص به جوامع اسلامی نیست بلکه صحبت از صلح و تعمیق برادری و پی‌ریزی گفتمان وفاق نیاز امروز جامعه بین‌المللی است اما در این گذر هنوز هم مؤلفه‌های یکجانبه‌گرایی همزیستی جامعه جهانی را با اختلال مواجه کرده است.

عمق بحران غزه و ادامه حملات وحشیانه به لبنان خارج از توصیف است

رئیس‌جمهور گفت: مصداق یکجانبه‌گرایی در مسئله فلسطین و نادیده گرفته‌شدن حقوق ملتی می‌بینیم که دارای تاریخ، فرهنگ و عناصر فرهنگی مختص به خود هستند، عمق بحران غزه و ادامه این جنگ نابرابر و ادامه حملات وحشیانه به لبنان خارج از توصیف است.

پزشکیان ادامه داد: از مصادیق شعر مخدومقلی درک درست و ترس وی از جهل و آسیبی بود که با دوری از اخلاق می‌توانست جامعه بشری را به سوی انقیاد و یا بی‌اخلاقی سوق دهد.

وی با بیان اینکه وحدت اسلامی نیرویی برای مقابله با تهدیدات و جلوگیری از نفاق است، گفت: تفرقه میان مسلمانان تنها به نفع دشمنان است و باید با همدلی به مقابله با آن پرداخت.

رئیس‌جمهور گفت: آموزه‌های اسلامی همواره بر اهمیت اتحاد و اجتناب از افتراق تأکید دارند. با پایبندی به اصول اسلام، به جامعه‌ای مبتنی بر برادری و تفاهم خواهیم رسید.

وی با تأکید بر اینکه دوری از معنویت سال‌هاست که روزگار ما را با چالش‌ مواجه کرده‌ است، تصریح کرد:‌ امیدوارم با تقویت و توسعه همکاری‌های فرهنگی و برگزاری مراسم‌های مشابه گام مهمی در معرفی شایسته مفاخر و گنجینه‌های ادبی برداریم.

پزشکیان در پایان تصریح کرد: از دولت محترم ترکمنستان بابت این نشست مهم فرهنگی تشکر می‌کنم و امیدوارم توسعه همکاری‌های فرهنگی گامی مهم در معرفی مفاخر و گنجینه‌های ادبی مشترکمان برداریم.

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید