به گزارش خبرنگار مجاهدت به نقل از مشرق، محمدعلی باشهآهنگر با اشاره به معنای مقاومت، اظهار داشت: ایستادگی مدبرانه در برابر دشمنان داخلی و خارجی یکی از بارزههای اصلی مقاومت است که این را ملت از شهدا و رزمندگان دوران دفاعمقدس به خوبی آموختند. ایران در جغرافیایی قرار دارد که در طول تاریخ از همه جهات مورد تهاجم قرار گرفته است؛ در این شرایط تحلیلی و تصویر این رویداد یک ضرورت است.
وی ادامه داد: کشورهای متجاوز هر ساله سهمیههایی برای ساخت و تولید فیلمهای جنگی قرار میدهند و از ساخت این آثار حمایت میکنند، در چنین شرایطی ما نیز باید در حوزه سینمای مقاومت با جدیت و کمیّت و کیفیت بیشتری حضور پیدا کنیم تا جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به یک عادت تبدیل نشود.
این کارگردان سینما با اشاره به تعریف سینمای مقاومت، اظهار داشت: سینمایی که حرف اصلی مردم را در بحرانهای مختلف بزند و بیانگر دیدگاه مردم در موضوعات متنوع اقتصادی و اجتماعی و نظامی باشد، سینمای مقاومت است حتی اگر موضوع آن نظامی و جنگی نباشد. به عبارت دیگر، تولید فیلم سینمایی با موضوع مبارزه با اختلاس و رانت و گرانفروشی نیز مثل سینمای عدالتمحور در زمره سینمای مقاومت دستهبندی میشود.
کارگردان فیلم سینمایی بیداری رؤیاها ادامه داد: هجمه به کشور تنها هجمه نظامی نیست پس مقاومت نیز تنها مقاومت نظامی نیست گرچه بهترین بارزه مقاومت، دوران جنگتحمیلی است.
امروزه با بالا رفتن هزینههای ساخت و البته ابعاد گستردهای که فیلم سینمایی با موضوع دفاعمقدس دارد، ساخت فیلم در این زمینه بسیار گران است و عملاً این نوع سینما نمیتواند در مقابل اقتصاد سینما مقاومت کند؛ بنابراین اگر سیاست بر ساخت آثار باکیفیت همچنان وجود دارد، باید حمایت جدی و همهجانبه شود؛ در غیر اینصورت روند نزولی تولید آثار سینمایی با شیب تندتری ادامه خواهد داشت.
کارگردان فیلم سینمایی ملکه یادآور شد: سیر سینمای دفاعمقدس سینوسی بوده و فراز و نشیبهای بسیار داشته و البته در برخی موارد فیلمهایی شاخص نیز ساخته و عرضه شدهاند اما میتوان گفت هنوز حقمطلب ادا نشده است.
باشهآهنگر با بیان اینکه فیلمسازی مانند شاعری در سرشت افراد است، تصریح کرد: هنوز راههای نرفته بسیاری در سینمای دفاعمقدس وجود دارد. سینمای دفاعمقدس باید محلی برای ایدهپردازی خلاقانه و پرداختن به موضوعات مغفولمانده دوران جنگتحمیلی باشد.
وی تأکید کرد: سینمای مقاومت باید در کشورهای منطقه توسعه یابد زیرا امروزه مفهوم مقاومت در مرزهای ایران محدود نمیشود بخش زیادی از ملتهای منطقه با این موضوع عجین هستند.
این سینماگر خاطرنشان کرد: فضاها و قصههای تکراری و تنها نشان دادن ابعاد جنگی، نه جذابیتی برای مخاطب دارد و نه اثرگذاری در جامعه؛ هنرمند برای اثرگذاری باید از جامعه جلوتر باشد و موضوعاتی را ببیند که یا دیده نشدهاند و یا مغفول ماندهاند.
به گزارش خبرنگار مجاهدت به نقل از مشرق، محمدعلی باشهآهنگر با اشاره به معنای مقاومت، اظهار داشت: ایستادگی مدبرانه در برابر دشمنان داخلی و خارجی یکی از بارزههای اصلی مقاومت است که این را ملت از شهدا و رزمندگان دوران دفاعمقدس به خوبی آموختند. ایران در جغرافیایی قرار دارد که در طول تاریخ از همه جهات مورد تهاجم قرار گرفته است؛ در این شرایط تحلیلی و تصویر این رویداد یک ضرورت است.
وی ادامه داد: کشورهای متجاوز هر ساله سهمیههایی برای ساخت و تولید فیلمهای جنگی قرار میدهند و از ساخت این آثار حمایت میکنند، در چنین شرایطی ما نیز باید در حوزه سینمای مقاومت با جدیت و کمیّت و کیفیت بیشتری حضور پیدا کنیم تا جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به یک عادت تبدیل نشود.
این کارگردان سینما با اشاره به تعریف سینمای مقاومت، اظهار داشت: سینمایی که حرف اصلی مردم را در بحرانهای مختلف بزند و بیانگر دیدگاه مردم در موضوعات متنوع اقتصادی و اجتماعی و نظامی باشد، سینمای مقاومت است حتی اگر موضوع آن نظامی و جنگی نباشد. به عبارت دیگر، تولید فیلم سینمایی با موضوع مبارزه با اختلاس و رانت و گرانفروشی نیز مثل سینمای عدالتمحور در زمره سینمای مقاومت دستهبندی میشود.
کارگردان فیلم سینمایی بیداری رؤیاها ادامه داد: هجمه به کشور تنها هجمه نظامی نیست پس مقاومت نیز تنها مقاومت نظامی نیست گرچه بهترین بارزه مقاومت، دوران جنگتحمیلی است.
امروزه با بالا رفتن هزینههای ساخت و البته ابعاد گستردهای که فیلم سینمایی با موضوع دفاعمقدس دارد، ساخت فیلم در این زمینه بسیار گران است و عملاً این نوع سینما نمیتواند در مقابل اقتصاد سینما مقاومت کند؛ بنابراین اگر سیاست بر ساخت آثار باکیفیت همچنان وجود دارد، باید حمایت جدی و همهجانبه شود؛ در غیر اینصورت روند نزولی تولید آثار سینمایی با شیب تندتری ادامه خواهد داشت.
کارگردان فیلم سینمایی ملکه یادآور شد: سیر سینمای دفاعمقدس سینوسی بوده و فراز و نشیبهای بسیار داشته و البته در برخی موارد فیلمهایی شاخص نیز ساخته و عرضه شدهاند اما میتوان گفت هنوز حقمطلب ادا نشده است.
باشهآهنگر با بیان اینکه فیلمسازی مانند شاعری در سرشت افراد است، تصریح کرد: هنوز راههای نرفته بسیاری در سینمای دفاعمقدس وجود دارد. سینمای دفاعمقدس باید محلی برای ایدهپردازی خلاقانه و پرداختن به موضوعات مغفولمانده دوران جنگتحمیلی باشد.
وی تأکید کرد: سینمای مقاومت باید در کشورهای منطقه توسعه یابد زیرا امروزه مفهوم مقاومت در مرزهای ایران محدود نمیشود بخش زیادی از ملتهای منطقه با این موضوع عجین هستند.
این سینماگر خاطرنشان کرد: فضاها و قصههای تکراری و تنها نشان دادن ابعاد جنگی، نه جذابیتی برای مخاطب دارد و نه اثرگذاری در جامعه؛ هنرمند برای اثرگذاری باید از جامعه جلوتر باشد و موضوعاتی را ببیند که یا دیده نشدهاند و یا مغفول ماندهاند.
منبع خبر