به گزارش نوید شاهد، بیستم جمادی الثانی 1320 قمری مطابق با اول آبان 1281 شمسی، در روز تولد بزرگ بانوی فضیلت و کوثر کرامت و نور محمدی (ص) حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا سلام الله علیها، فرزندی از سلاله اطهر آن مادر همه شاهدان و شهیدان عالم و اول مدافع و شهید مکتب وحی و ولایت، دیده به دنیا گشود که احیای تفکر دینی و بیداری اسلامی و اندیشه آزادی از اسارت نظام سلطه اهریمنی طاغوتهای مستکبر زمین با نام مبارکش گره خورده است: حضرت امام روح الله خمینی اعلی الله مقامه الشریف، یادگار عصر پیامبران و میراثدار امانت بعثت و علمدار مکتب توحید و کاروانسالار قافله حق و عدالت در دورانی بود که غولهای شرق و غرب، جهان را تبدیل به نقشه تقسیم مناطق نفوذ و منافع نظام سلطه کرده بودند و هیچ بارقه امیدی در ظلمت شرک و مادیت، نمیدرخشید. به گفته جانشین خلف و شایسته امام راحل عظیم الشان (ره)، حضرت آیت الله خامنهای: «او ودیعه خدا، حجت حق و نشانه عظمت الهی بود»
ولایت فقیه و تفکر تاسیس «حکومت دینی» و حاکمیت «اندیشه اسلام ولایی»؛ میراث بزرگ امام
امام خمینی(ره) با تبیین نظریه ولایت فقیه، بهعنوان پایهای برای حکمرانی اسلامی، مدل جدیدی از نظام سیاسی را ارائه داد که توانست در سطح جهانی بمثابه یک مدل حکمرانی مبتنی بر ضوابط دینی و معیارهای الهی از سویی و حاکمیت مردم از سوی دیگر، تبیین و بعنوان بدیلی منحصر به فرد در برابر نظام های شرقی و غربی و کاپیتالیستی و کمونیستی، حاکمیت ارزشها و فضیلتهای منبعث از دین را در طراحی نظام سیاسی و ساختار مدیریتی، طرح ریزی و پیاده کند. این نظریه، نهتنها به عنوان یک الگو برای کشورهای اسلامی مطرح شد، بلکه در سایر نقاط جهان نیز به عنوان یک نظام بدیل در برابر دموکراسیهای غربی به شکل گسترده مورد بررسی قرار گرفت. تأثیرات جهانی این اندیشهها، موجب گسترش تفکر اسلامی در عرصههای مختلف از سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع شد و بدین ترتیب امام خمینی(ره) به یکی از شخصیتهای تأثیرگذار در عرصه بینالمللی تبدیل شد. تکیه و تاکید او بر «مردم» بعنوان پشتوانه اصلی و اصیل انقلاب و نظام و هدفگذاری او بر خدمت به محرومان و مستضعفان و تامین رفاه و عزت و امنیت و آزادی و حقوق مردم، در عین محوریت احکام اسلامی و قابلیت اسلام فقاهتی روزآمد و روشمند در ایجاد الگویی جامع، متمرکز و فراگیر برای اداره همه امور فردی و جمعی، آییننامهی این الگوی حاکمیتی و بینش حکمرانی است.
الگوی مدیریت مبتنی بر: «عزت – حکمت – مصلحت»
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) به عنوان رهبر بیبدیل نهضت اسلامی، وظیفهی رهبری کشور را به عهده گرفت. ایشان در این برهه، با چالشهای متعددی در داخل و خارج مواجه بود. رژیم شاه سقوط کرده بود، اما دشمنان داخلی و خارجی برای براندازی نظام تازهتأسیس جمهوری اسلامی، دست به اقدامات مختلفی زدند. امام خمینی(ره) با تکیه بر هوش سیاسی و توان رهبری و مدیریتی خود، توانستند این چالشها را مدیریت کرده و نظام اسلامی را تثبیت کند. او با تکیه بر حضور مردم، همانگونه که انقلاب را به پیروزی رساند، در مدیریت همه بحران ها از جمله مقابله با توطئه های گروهکهای محارب مسلح تجزیه طلب ضد انقلاب و مزدور در کردستان و گنبد و ترکم صحرا و خوزستان و…، ساماندهی دفاع و دفع تجاوز دشمن به کشور در طول هشت سال جنگ تحمیلی، مقابله با شرارت و ترور و تخریب منافقین در داخل، و انواع مخاطرات و چالشهای بزرگ، با همین قابلیت و ظرفیت مردمی بودن انقلاب و نظام، فائق آمد و روشی ماندگار در موفقیت حکومتی برخاسته از متن مردم و منبعث از اراده و اعتقاد و باور و انگیزه آنان به جا نهاد.
در دوران رهبری امام خمینی(ره)، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز متأثر از اصول انقلاب اسلامی بود. ایشان با سیاستهای ضد استکباری خود، مقابله با سلطهجویی کشورهای غربی را سرلوحهی امور قرار دادند. سیاستگذاریهای امام خمینی(ره) در این دوره، به گسترش روابط با کشورهای اسلامی و ایجاد سدی محکم در برابر نفوذ و منافع قدرتهای غربی انجامید. ایشان همواره تأکید داشتند که ایران باید به عنوان یک کشور مستقل، مبتنیبر اصول اسلامی، خود را از سلطهی بیگانگان برهاند و به نظام خودکفایی دست یابد. این سیاستها باعث شکلگیری نهادهایی همچون وزارت امور خارجه مستقل و سازماندهی سیاستهای ضد استکباری در حوزه بینالملل شد.
امام خمینی(ره) با نگاه راهبردی خود، به توسعه و تقویت انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور پرداخت. او در برابر تهدیدات نظامی و اقتصادی دشمنان، از دیپلماسی اسلامی بهره برد و توانست جایگاه ایران را به عنوان یک قدرت مستقل در عرصه جهانی تثبیت کند. اقدامات امام در این دوران، علاوهبر تقویت ساختارهای سیاسی و نظامی، بر اساس اصول دینی و عدالتخواهانه شکل گرفت. او همواره بر مبارزه با استعمار، دفاع از حقوق ملتهای مظلوم و حفظ اصول انقلاب اسلامی تأکید داشت و این تفکر، سنگ بنای توسعه اندیشه انقلاب اسلامی و تأثیرات عمیق آن در جهان شد.
در مسیر نهادسازی و ساختارمندی حاکمیت اصول انقلابی
یکی از مهمترین اقدامات امام راحل پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تأسیس و تقویت نهادهای انقلابی بود. در این دوران، ایشان به بنیان نهادن ساختارهای سیاسی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی ایران پس از انقلاب بر محور اهداف و آرمانهای متعالی خود اقدام کرد. نهادهایی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیتههای انقلاب، بنیاد شهید، کمیته امداد امام، بنیاد مسکن، بنیاد 15 خرداد، بنیاد مستضعفان، از جمله نهادهایی بودند که در این دوران تأسیس شدند. این نهادها نقش مهمی در تثبیت امنیت داخلی، بازسازی اقتصادی، مقابله با دشمنان خارجی و حفظ دستاوردهای انقلاب داشتند.
امام خمینی(ره) با مدیریتی حکیمانه، از نهادهای انقلابی برای تحقق اهداف کلان انقلاب استفاده کرد. نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی، که بهصورت مستقیم تحت رهبری ایشان فعالیت داشت، وظیفه قانونگذاری و نظارت بر امور کشور را به عهده داشت. همچنین، شورای نگهبان به عنوان یکی از مهمترین ارکان نظام جمهوری اسلامی، تحت نظارت ایشان، به تضمین صحت قوانین و تطابق آنها با اصول اسلامی و قانون اساسی، پرداخت. مدیریت این نهادها بهگونهای بود که بتوانند نقشی اساسی در شکلدهی به سیاستهای کلان کشور داشته باشند و در عین حال استقلال و هویت انقلابی خود را حفظ کنند.
امام خمینی(ره) علاوهبر مدیریت نهادهای داخلی، با نظارت و هدایت این نهادها، توانستند ایران را در برابر تهدیدات خارجی نیز مقاوم کنند. سیاست داخلی و خارجی مبتنی بر اصول انقلابی، نه تنها امنیت و ثبات داخلی را فراهم ساخت، بلکه باعث پیشرفت در حوزههای مختلف اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی شد. با ایجاد نهادهای انقلابی، ایشان مسیر توسعهی همهجانبهی کشور را ترسیم کردند و توانستند ایران را به یک الگوی موفق از نظام اسلامی مستقل تبدیل کنند که در مقابل فشارها و توطئههای دشمنان ایستادگی کند.
جهانیسازی اندیشه اسلامی و الگوی محور مقاومت ضد استکباری-ضد صهیونیستی جهان اسلام
امام خمینی(ره) با تلاش برای جهانیسازی اندیشه اسلامی، جایگاه منحصر بهفردی در تاریخ معاصر دارد. او با تکیه بر مبانی معرفتی انقلاب اسلامی و تلاش برای بیداری اسلامی، تأثیرات عمیقی بر جوامع اسلامی در سراسر جهان گذاشت و روح خودباوری، عزت طلبی و اقتدار را در پیکره این جوامع تزریق کرد. اندیشههای او از طریق تفسیر انقلاب اسلامی بهصورت یک الگوی حکومتی مبتنیبر دین، به سایر کشورها انتقال یافت و این الگو بهویژه در کشورهای اسلامی که با چالشهای مشابه استعمار و استبداد مواجه بودند، الهامبخش شد.
یکی از مهمترین جنبههای جهانیسازی اندیشه امام خمینی(ره)، تأسیس و تقویت روابط با جریانهای اسلامی در سراسر جهان بود. او با حمایت از گروههای آزادیخواه و اسلامی، توانست پیوند محکمی بین انقلاب اسلامی ایران و سایر جنبشهای اسلامی برقرار کند. این تلاشها بهویژه در حمایت از مبارزات فلسطین، لبنان، عراق و سایر کشورهایی که تحت سرکوب و ستم نظام سلطه و استعمار و استکبار جهانی بودند، نمایان بود. امام خمینی(ره) با تأکید بر وحدت اسلامی، نقش بیبدیلی در شکلگیری جبههای واحد در برابر صهیونیسم و استکبار جهانی ایفاء کرد و آغازگر راه و مسیری تازه در این روند بیداری و بعثت جهانی شد.
نقش جهانی امام خمینی(ره) بهعنوان الگویی برای مقاومت اسلامی، تأثیر شگرفی بر جریانهای اسلامی در سراسر دنیا داشت. او توانست تفکر انقلاب اسلامی را از مرزهای ایران فراتر برده و به الگوی سیاستگذاری و مقاومت در برابر نظامهای جهانی مبتنیبر ظلم و استکبار تبدیل کنند. این حرکت جهانی، بیداری جدیدی در جوامع اسلامی ایجاد کرد و رهبران و جریانهای انقلابی جدیدی را در کشورهای مختلف شکل داد که بر اساس اندیشههای امام خمینی(ره) به دنبال احیای اسلام در ابعاد مختلف بودند. بی شک، ظهور جنبشهای بزرگی چون «حماس»، «جهاد اسلامی»، «حزب الله»، «انصارالله»، «حشدالشعبی»، و… که علم جهاد و مقاومت در برابر منافع نامشروع و ظالمانه آمریکا و صهیونیسم بین الملل را برافراشته و حیثیت جهان سلطه و غصب و غارت را در جهان اسلام، خرد کرده و ستون فقرات محور مقاومت را با برهم زدن نقشه نظام سلطه و استکبار و تعریف نظمی نو برای منطقه شکل داده اند، همه از برکات اندیشه های این حکیم الهی و سالک طریق توحید است.
امام خمینی(ره) با رهبری حکیمانه و اندیشههای عمیق خود، توفیق یافت تا پس از به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی در ایران، اندیشههای اسلامی را به جهانیان عرضه کند. تأثیر بیبدیل او بر تحولات سیاسی و اجتماعی ایران و همچنین الهامبخشی به جریانهای بیداری اسلامی در سراسر جهان، نشانگر افق عظیم و فراگیر بینش او در ایجاد وحدت و مقاومت در برابر ظلم و استکبار بود. این میراث ارزشمند، همچنان الهامبخش نسلها برای ادامهی راه ایشان در گسترش ارزشهای اسلامی و عدالتخواهی است.
تمام زندگیاش یك قیام زیبا بود…
امام ، آن كه دلش چشمه سار معنا بود
تمام زندگیاش یك قیام زیبا بود
نگاه شرقی او چلچراغی از رؤیا
به سقف شب زدهی مشرق معما بود
دلش مترجم آواز روشن خورشید
لبش مُفسر لبخند صبح فردا بود
دو چشم روشن او یك دوبیتی زیبا
درون دفتر احساس سرخ گلها بود
دلش انار ترَك خوردهی پر از آتش
گدازه های دلش دانه دانه پیدا بود
تمام زندگی اش بوی سادگی می داد
كسی به سادگی او نبود… آیا بود؟!
دوباره آمد و آیینه را تبسم كرد
امام آینه های بهار سیما بود
کسی به پینه ی دستان ما نمی خندید
امام – حامی ما پا برهنگان – تا بود
قسم به چشمه ز چشمان او نشد سیراب
دلم كه عاشق آن بیكرانه دریا بود
شبی تمام دلش جذب نور مطلق شد
غروب او چو طلوعش قشنگ و زیبا بود
شاعر: رضا اسماعیلی
انتهای پیام/
منبع خبر