جبهه غرب و دستمال سرخ‌ها مهجور ماندند

جبهه غرب و دستمال سرخ‌ها مهجور ماندند



شهید اصغر وصالی

به گزارش خبرنگار مجاهدت به نقل از مشرق، حنظله تاج‌الدینی امسال با فیلم مستند «دستمال سرخ‌ها» در بخش جایزه شهید آوینی در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد. این فیلمساز درباره سوژه این فیلم گفت: به لحاظ معنوی، شعار نمی‌دهم، از دعای خیر پدر و مادرم بود که توانستم خادم شهدا باشم. از لحاظ فیزیکی تهیه‌کننده فیلم روزی به من گفت به دفترش بروم، در آنجا بفردی از من درخواست کرد فیلمی درباره شهدای مهجورمانده جنگ تحمیلی ـ که همان گروه دستمال سرخ‌ها به فرماندهی اصغر وصالی هستند ـ بسازم و بدین ترتیب جرقه ساخت این فیلم مستند زده شد.

وی افزود: مقاومت شهدای جبهه غرب در درگیری با کومله و دموکرات‌ها مهجور مانده است و حتی تصاویر و آرشیو اطلاعات کافی هم برای پرداختن به داستان مقاومت رزمندگان وجود ندارد. این کمبود در زمینه تجهیزات هم برای دستمال سرخ‌ها وجود داشت و این گروه که کم‌تعداد هم بودند، به سنگر عراقی‌ها می‌رفتند تا غنیمت جمع کرده و بتوانند مقاومت کنند. جبهه غرب و شهدای دستمال سرخ‌ها همواره مهجور هستند و باید به آن‌ها پرداخت. ضمن اینکه حاج محسن تیموری، برادر بزرگ شهید علی تیموری از اعضای گروه دستمال سرخ‌ها فردی بود که پیشنهاد ساخت این مستند را ارائه کرد و از ابتدا تا به امروز بسیار همراه ما بودند و زحمت کشیدند.

تاج‌الدینی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه روایات و قصه‌های بکری از این دست در دوران دفاع مقدس وجود دارد که هنوز به آن پرداخته نشده است، توضیح داد: واقعیت این است که اگر هر صنفی شرمنده شهدا نباشد طبقه فیلمساز و آموزش و پرورش شرمنده شهدا هستند، ما کاری برای این عزیزان انجام نداده‌ایم، خروجی امروزمان را با سینمای جهان مقایسه می‌کنیم می‌بینیم هیچ کاری نکرده‌ایم. آن‌ها برای جنگی که ایمانی نبوده است چه میزان اثر تولید کرده‌اند و ما که جنگی ایمانی داشته‌ایم چه کرده‌ایم و چه اندازه به آن پرداخته‌ایم؟

 * دهقان فداکار یا شهید تیموری؟

این سینماگر ادامه داد: ما در دهه ۶۰ درس «دهقان فداکار» را خواندیم اما اگر به جای آن وصیت نامه شهید تیموری را برای ما چاپ می‌کردند، امروز مفهوم فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی بیشتر در ذهن‌هایمان ماندگار می‌شد. از روز اولی که دموکرات‌ها و کومله از لباس کردی سواستفاده کرده و مدعی استقلال شدند تا پذیرش قطعنامه ما در جنگ گرم و مسلحانه بودیم و برای هر روز آن جای کار داریم.

تاج‌الدینی درباره اینکه تا چه اندازه فعالیت خانه مستند انقلاب اسلامی را در زمینه تولید آثاری مرتبط با دفاع مقدس موثر می‌داند، گفت: به نظرم خانه مستند تا این میزان که من آشنایی دارم در جنگ رسانه‌ای نرم یکی از سنگرهای حساس خط مقدم است و دوستان باید دلاورانه فارغ از محدودیت‌های مالی و حمایتی بیش از این به موضوعات مرتبط با دفاع مقدس و شهدای جنگ تحمیلی بپردازند. خانه مستند تا به امروز نقش کلیدی و اساسی در این زمینه داشته که قابل تقدیر است.

این مستندساز درباره برگزاری آنلاین جشنواره سینماحقیقت نیز اینطور نظر داد: ما سینماگران عادت به پرده و با هم بودن داریم، تماشای فیلم در سالن‌های سینما به واسطه برخورد نزدیک با مخاطبان و گرفتن بازخورد قابل مقایسه با هیچ اتفاق دیگری نیست. البته برگزاری آنلاین جشنواره به واسطه کرونا امکان دسترسی مخاطبان بیشتری را به آثار فراهم کرد و تماشای فیلم‌ها توسط طیف گسترده‌ای انجام خواهد شد که غنیمت بزرگی است. همچنین حق انتخاب در فیلم و زمان تماشا هم اتفاق مثبت دیگری برای مخاطبان و فیلمسازان است، چرا که مهم‌ترین دغدغه فیلمسازان دیده شدن فیلم‌شان است که به وسیله اکران آنلاین این اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش خبرنگار مجاهدت به نقل از مشرق، حنظله تاج‌الدینی امسال با فیلم مستند «دستمال سرخ‌ها» در بخش جایزه شهید آوینی در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد. این فیلمساز درباره سوژه این فیلم گفت: به لحاظ معنوی، شعار نمی‌دهم، از دعای خیر پدر و مادرم بود که توانستم خادم شهدا باشم. از لحاظ فیزیکی تهیه‌کننده فیلم روزی به من گفت به دفترش بروم، در آنجا بفردی از من درخواست کرد فیلمی درباره شهدای مهجورمانده جنگ تحمیلی ـ که همان گروه دستمال سرخ‌ها به فرماندهی اصغر وصالی هستند ـ بسازم و بدین ترتیب جرقه ساخت این فیلم مستند زده شد.

وی افزود: مقاومت شهدای جبهه غرب در درگیری با کومله و دموکرات‌ها مهجور مانده است و حتی تصاویر و آرشیو اطلاعات کافی هم برای پرداختن به داستان مقاومت رزمندگان وجود ندارد. این کمبود در زمینه تجهیزات هم برای دستمال سرخ‌ها وجود داشت و این گروه که کم‌تعداد هم بودند، به سنگر عراقی‌ها می‌رفتند تا غنیمت جمع کرده و بتوانند مقاومت کنند. جبهه غرب و شهدای دستمال سرخ‌ها همواره مهجور هستند و باید به آن‌ها پرداخت. ضمن اینکه حاج محسن تیموری، برادر بزرگ شهید علی تیموری از اعضای گروه دستمال سرخ‌ها فردی بود که پیشنهاد ساخت این مستند را ارائه کرد و از ابتدا تا به امروز بسیار همراه ما بودند و زحمت کشیدند.

تاج‌الدینی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه روایات و قصه‌های بکری از این دست در دوران دفاع مقدس وجود دارد که هنوز به آن پرداخته نشده است، توضیح داد: واقعیت این است که اگر هر صنفی شرمنده شهدا نباشد طبقه فیلمساز و آموزش و پرورش شرمنده شهدا هستند، ما کاری برای این عزیزان انجام نداده‌ایم، خروجی امروزمان را با سینمای جهان مقایسه می‌کنیم می‌بینیم هیچ کاری نکرده‌ایم. آن‌ها برای جنگی که ایمانی نبوده است چه میزان اثر تولید کرده‌اند و ما که جنگی ایمانی داشته‌ایم چه کرده‌ایم و چه اندازه به آن پرداخته‌ایم؟

 * دهقان فداکار یا شهید تیموری؟

این سینماگر ادامه داد: ما در دهه ۶۰ درس «دهقان فداکار» را خواندیم اما اگر به جای آن وصیت نامه شهید تیموری را برای ما چاپ می‌کردند، امروز مفهوم فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی بیشتر در ذهن‌هایمان ماندگار می‌شد. از روز اولی که دموکرات‌ها و کومله از لباس کردی سواستفاده کرده و مدعی استقلال شدند تا پذیرش قطعنامه ما در جنگ گرم و مسلحانه بودیم و برای هر روز آن جای کار داریم.

تاج‌الدینی درباره اینکه تا چه اندازه فعالیت خانه مستند انقلاب اسلامی را در زمینه تولید آثاری مرتبط با دفاع مقدس موثر می‌داند، گفت: به نظرم خانه مستند تا این میزان که من آشنایی دارم در جنگ رسانه‌ای نرم یکی از سنگرهای حساس خط مقدم است و دوستان باید دلاورانه فارغ از محدودیت‌های مالی و حمایتی بیش از این به موضوعات مرتبط با دفاع مقدس و شهدای جنگ تحمیلی بپردازند. خانه مستند تا به امروز نقش کلیدی و اساسی در این زمینه داشته که قابل تقدیر است.

این مستندساز درباره برگزاری آنلاین جشنواره سینماحقیقت نیز اینطور نظر داد: ما سینماگران عادت به پرده و با هم بودن داریم، تماشای فیلم در سالن‌های سینما به واسطه برخورد نزدیک با مخاطبان و گرفتن بازخورد قابل مقایسه با هیچ اتفاق دیگری نیست. البته برگزاری آنلاین جشنواره به واسطه کرونا امکان دسترسی مخاطبان بیشتری را به آثار فراهم کرد و تماشای فیلم‌ها توسط طیف گسترده‌ای انجام خواهد شد که غنیمت بزرگی است. همچنین حق انتخاب در فیلم و زمان تماشا هم اتفاق مثبت دیگری برای مخاطبان و فیلمسازان است، چرا که مهم‌ترین دغدغه فیلمسازان دیده شدن فیلم‌شان است که به وسیله اکران آنلاین این اتفاق خواهد افتاد.



منبع خبر

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید