فرهنگیانی که سال ۹۹ از دست دادیم

فرهنگیانی که سال ۹۹ از دست دادیم


خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: سال نو هر سال که فرا می‌رسد، همواره جای یک عده در کنارمان خالیست. چرا که این رسم روزگار است، یک عده می‌آیند و یک عده می‌روند. اما کرونا موجب شد که سال ۹۹، به عنوان سال تلخی رقم بخورد. سالی که مردم با بیماری کرونا دست و پنجه نرم کردند و به این دلیل، تعداد دیگری از هموطنان‌مان را هم از دست دادیم.

 در جامعه تعلیم و تربیت نیز تعدادی از فرهنگیان را به دلایل مختلف در سال 99 از دست دادیم؛ اردیبهشت سال 99  سیدمحمد کاظم نائینی، معلم نمونه، پیشکسوت تعلیم و تربیت و مؤلف کتاب ریاضی کلاس اول دبستان پس از انقلاب، درگذشت.

مرحوم سید محمد کاظم نائینی از یاران و همراهان شهید رجایی بود که در سال ۱۳۸۲ در کسوت معلمی بازنشسته شد و نزدیک به شش دهه خدمت صادقانه و خالصانه به نظام تعلیم و تربیت و فرزندان این مرز و بوم داشته است.

فعالیت‌های آموزشی مرتبط با ریاضی از معلمی تا استادی دانشگاه، عضو سابق شورای عالی آموزش و پرورش، عضو گروه برنامه ریزی تربیت معلم، مشاور شورای برنامه‌ریزی و عضو هیأت ‌علمی پردیس دانشکده علوم دانشگاه تهران، دبیر شورای برنامه‌ریزی آن دانشکده، مدیرکلی دفتر تألیف و برنامه ریزی درسی، تألیف کتاب و مقالات آموزشی و عضویت در هیأت امنای دانشگاه رجایی از جمله سوابق این پیشکسوت فهیم و دین آشناست.

 در آبان خبر تلخ درگذشت روح الله عالمی رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا منتشر شد. 

روح‌الله عالمی، استاد فلسفه و استاد پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران نیز بود.

آبان سال 99، اسدالله مرتضایی به علت عوارض ناشی از جراحات شیمیایی در جنگ، به یاران شهیدش پیوست و آسمانی شد.

جانباز شهید اسدالله مرتضایی معاون سابق توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و مدیر اسبق مناطق 13 و 2 شهر تهران بود.

خبر تلخ دیگر، درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین جواد اژه‌ای نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا در ۷۲ سالگی بر اثر ابتلا به کرونا بود.

وی استاد دانشگاه و مؤسس و مدیر پیشکسوت دبیرستان‌های سمپاد، داماد شهید مظلوم بهشتی و برادر شهید علی‌اکبر اژه‌ای ( از هم‌رزمان شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر) بود.

اواسط اسفند محمود فتح نیا طراح و سازنده استودیوهای الفبا و نگاه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش ‌و پرورش در پی سکته مغزی، درگذشت.

زنده یاد فتح نیا طراحی صحنه رویدادها و جشنواره های بسیاری را در سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و هنری مختلف کشور برعهده داشت که از جمله آنها می توان به طراحی و اجرای دکورهای جشنواره‌های ۱۰۰، تئاتر ماه، رویش، شعر و داستان جوان، شعر و داستان انقلاب و جشنواره طنز و کاریکاتور در حوزه هنری اشاره کرد.

زنده یاد فتح نیا دانش آموخته دانشکده سینما و تئاتر در رشته کارگردانی سینما بود و سالیان متمادی به تدریس در دانشگاه و دبیری آموزش و پرورش اشتغال داشت و در رشته های طراحی صحنه و معماری تدریس می‌کرد.

درست در آخرین روزهای اسفند، مهری سویزی رئیس اسبق سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، مدیرکل اسبق زنان آموزش و پرورش و فعال تعلیم و تربیت و زنان درگذشت.

اما کرونا باعث شد که تعدادی از فرهنگیان نیز، جان خود را از دست بدهند. عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، 25 آذر سال 99 گفت: متاسفانه تا کنون بیش از ۲۰ نفر از همکاران آموزشی ما به علت بیماری کرونا از دنیا رفته‌اند. 

اما این تصویر هیچگاه فراموش نمی‌شود؛ مریم اربابی معلم پایه چهارم مدرسه شاهد ریحانه گرمه خراسان شمالی بود که روی تخت بیمارستان به شاگردانش درس می‌داد. او چند روز بعد چشمانش را برای همیشه بست.

روح تمام فرهنگیان و معلمان عزیز کشورمان که در یک سال گذشته از دست دادیم، شاد.

انتهای پیام/





منبع خبر

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید