تاریخ معاصر ایران گویای حضور همه‌جانبه زن مسلمان ایرانی است

تاریخ معاصر ایران گویای حضور همه جانبه زن مسلمان ایرانی است


تاریخ معاصر ایران گویای حضور همه جانبه زن مسلمان ایرانی استبه گزارش خبرنگار مجاهدت به نقل از خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، وبینار نقش بانوان رزمنده در مقاومت خرمشهر با عنوان «سفیران ایثار» به مناسبت سوم خرداد با حضور مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس، پری حورسی، زهرا دلپسند، مریم شادی، کبری عارف زاده و فاطمه جهان آرا برگزار شد.

مریم مجتهدزاده در این وبینار نقش بانوان رزمنده در مقاومت خرمشهر را تشریح کرد.

مجتهدزاده در این وبینار اظهار داشت: فتح خرمشهر برای تاریخ ایران بیش از آنکه فتح یک سرزمین باشد؛ نماد و ارزشی از یک سلسله خواستن‌ها و شهادت‌ها و استقامت‌ها است. سوم خرداد روز آزادسازی شهری است که در جنگ. اراده‌ها، اراده دشمن زمین‌گیر می‌شود و این پیام به دشمن داده می‌شود که وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس تصریح کرد: خرمشهر یا همان خونین شهر پس از ۵۷۵ روز اشغال، در ۲۵ روز نبرد سخت در ۱۱ صبح سوم خرداد سال ۶۱ در عملیات پیروزمند بیت‌المقدس آزاد و نمادی از مدیریت جهادی و مردمی گردید.

وی خاطرنشان کرد: فتح خرمشهر یک نقطه عطف مهم و تاریخی در دوران دفاع مقدس است که علاوه بر دستیابی به یک پیروزی بزرگ سیاسی- نظامی، همواره می‌تواند به‌عنوان یک عامل مهم و تأثیرگذار تاریخی بر تقویت انسجام ملی و مظهر خودباوری ملی مورد توجه قرار گیرد.

مجتهدزاده با بیان اینکه فتح خرمشهر یک پدیده ماندگار تاریخی است، گفت: این رخداد در تاریخ دفاع مقدس به‌عنوان یک درس عملی نشان داد؛ ملت ایران اسلامی با وجود تحریم‌های ظالمانه و کم‌سابقه و با کم‌ترین تجهیزات و امکانات، در سایه اعتماد به نسل جوان با انگیزه و در سایه توجه به فرمان رهبرش توانست بر تمام قدرت‌های پشتیبانی‌کننده صدام غلبه کند و یک پیروزی مهم، تاریخی و عبرت‌آموز را به دست بیاورد.

وی در تشریح علل فتح خرمشهر گفت: این فتح بزرگ به‌طور خلاصه مرهون تحقق علل و عواملی بود که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از تقویت وحدت و همدلی سیاسی و اجتماعی در کشور، سرعت بخشیدن به اقدامات نظامی و عملیاتی با به‌کارگیری تفکر جهادی و انقلابی، حضور انسجام بخش خانواده در فتح خرمشهر. حضور زنان در کنار مردانشان در این فتح بسیار شنیدنی است، انسجام و وحدت مثال‌زدنی نیرو‌های ارتش و سپاه و استفاده از ظرفیت‌های دانش، تجربه و عمل انقلابی، تقویت بصیرت و شناخت عموم جامعه در مورد مکر و نیرنگ دشمن و توجه به توان داخلی به‌جای دل بستن به اردوگاه استکبار، اتخاذ راهبرد تفکر انقلابی در صحنه نبرد و پیروزی این تفکر بر تفکر لیبرال‌های غرب‌زده، ظهور و بروز استعداد‌های نهفته بر محور خودباوری ملی و فراهم شدن زمینه برای به منصه ظهور رسیدن نبوغ جوانان و رزمندگان با شناخت توانمندی‌های آنان، صبر و استقامت و ایستادگی بی‌نظیر ملت و رزمندگان در برابر همه مشکلات موجود آن زمان.

مجتهدزاده با اشاره به نقش ریشه‌دار و ارزشمند زن در دفاع مقدس تصریح کرد: تاریخ معاصر ایران شاهد گویایی بر حضور همه‌جانبه و فعالانه زنان مسلمان ایرانی در صحنه‌های گوناگون دفاعی، رزمی، سیاسی و اجتماعی بوده است؛ زنانی که در راه آرمان و عقیده خویش حاضرند از عواطف و احساسات خود چشم پوشی کنند. آنان در دفاع مقدس، نقشی ریشه‌دار و ارزشمند داشته‌اند و با پیروی از مکتب عاشورا حماسه‌های فراموش نشدنی آفریدند. همانطور که امام خمینی (ره) درباره نقش آنان در دفاع مقدس می‌فرمایند: پیروز و سرافراز باد نهضت اسلامی زنان معظم ایران، افتخار بر این قشر عظیمی‌که با حضور ارزشمند و شجاعانه خود در صحنه دفاع، میهن اسلامی و قرآن‌کریم و انقلاب را به پیروزی رسانده و اکنون در جبهه و پشت جبهه در حال فعالیت و آماده فداکاری هستند.

رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس اظهار داشت: با قدرت می‌توان گفت همراهی و استقامتی که از ناحیه زنان قهرمان ایران در جریان فتح خرمشهر به منصه ظهور رسید در هیچ زمانی و در هیچ منطقه‌ای از جهان سابقه ندارد. به تعبیر امام (ره) چه افتخاری بالاتر از اینکه زنان بزرگوار ما در مقابل رژیم ستمکار سابق و پس از سرکوبی آن در مقابل ابرقدرت­‌ها و وابستگان آنان در صف اول، ایستادگی و مقاومتی از خود نشان دادند که در هیچ عصری، چنین‌مقاومتی و چنین شجاعتی از مردان ثبت نشده است. مقاومت و فداکاری این زنان بزرگ در خرمشهر آنچنان اعجاب‌انگیز است که قلم و بیان از ذکر آن عاجز، بلکه شرمسار است.

مجتهدزاده در ادامه گفت: زنان و بانوان کشورمان در برهه‌های مختلف تاریخ انقلاب اسلامی به ویژه در دوران دفاع مقدس به خوبی از عهده رسالت و نقش آفرینی خود به عنوان مبارز، حمایتگر، راوی و مشوق مردان بر آمده اند.

جمهوری اسلامی ایران با داشتن الگوی مشارکت زن در هنگامه دفاع و صحنه‌های نبرد در صدر اسلام، زنان را برای انجام امور مهم در هشت سال دفاع مقدس سازماندهی و به کارگیری می‌نمود.

وی خاطرنشان کرد: زنان ایران با یادآوری رفتار و سیره حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) و دیگر زنان قهرمان صدر اسلام، به وظیفه الهی وانسانی خویش در طول دفاع مقدس عمل کردند و اگر نبود صبوری، عزم، همت، ایثارگری و کمک رسانی آن‌ها چنین مقاومت پیروزمندان‌های در آن دوران شکل نمی‌گرفت.

مجتهدزاده ادامه داد: حلاوت و شیرینی فتح خرمشهر در سایه خودباوری ملی همواره باعث سربلندی ملت ایران خواهد بود. اگر در این زمان و در سال جهش تولید نیز بخواهیم آن سربلندی‌ها را تکرار کنیم و تحقق‌بخش منویات مقام معظم رهبری که فرمودند «خرمشهر‌ها در پیش هستند» شده و شاهد فتوحات ماندگار در صحنه‌های اقتصادی، دفاعی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و… باشیم توجه به مؤلفه‌های پیروزی‌بخش در زمان فتح خرمشهر راهگشاترین مسیر خواهد بود.

مجتهدزاده درپایان گفت: ان شاالله خداوند متعال توفیق فتح الفتوحات بزرگ و سرنوشت ساز را برای ما فراهم آورد و به برکت مجاهدت‌های همه مردان و زنان این سرزمین به خصوص شهید سلیمانی عزیز، ما را در فتح خرمشهر‌های پیش رو یاری نماید.

انتهای پیام/ 141



منبع خبر

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید