خاطرات

سردار سلیمانی در کنار شهیدی که ۱۱بار مجروح شد +‌ عکس

به گزارش مشرق، تصویری از سردار سلیمانی در کنار شهید سید محمدرضا دستواره در باشگاه خبرنگاران منتشر شده است.

دستواره تا هنگام شهادت ۱۱ بار مجروح شده، ولی هرگز از پای ننشست. در عملیات کربلای یک که برادرش حسین در خط پدافندی شهید شد، جهت شرکت در مراسم تشییع و تدفین او به تهران رفت. ولی بیش از سه روز در تهران نماند و به منطقه باز گشت. وقتی به وی گفته می‌شود که خوب بود لااقل تا شب هفت برادرت می‌ماندی و بعد برمی‌گشتی، در جواب می‌گوید: «به آنها گفته‌ام کنار قبر حسین، قبری را برای من خالی نگهدارید.»

سردار سلیمانی در کنار شهیدی که ۱۱بار مجروح شد

منبع خبر

سردار سلیمانی در کنار شهیدی که ۱۱بار مجروح شد +‌ عکس بیشتر بخوانید »

عاشقانه‌های یک نوجوان ۱۶ ساله +‌ عکس

به گزارش مشرق، آنچه در ادامه می خوانید، نامه شهید بهزاد شفق به همرزمان بسیجی اش در پایگاه مسجد ولیعصر (عجل الله فرجه الشریف ) یک هفته قبل از شهادت است:

“بسمه تعالی”

سلام علیکم جمیعا”

انشاء الله که خداوند همه ما را هدایت و در تحت عنایات خود قرار دهد و از خدا میخواهم تمام کسانی که احساس زرنگی کرده و با توجیهات از انجام تکالیف در میروند را تنبیه کند.

چه بگویم در حالی که وظیفه روشن میکند سطر سطر گفتنی ها را؟!

چگونه احوالپرسی و تعارفات را بکار برم، در حالیکه دشمن بدن مطهر شهیدان را زیر پا گذاشته و الان از این پیروزیهای خاکی سرمست است؟!

برادران!

من حقیقت را میگویم، جبهه نیرو ندارد و نیرو از هر نوع و تخصص احتیاج دارد.

قصدم، داغ، سخن گفتن نیست!

به هرحال سلام مرا به تمام دوستان برسانید و ما را از دعای خیر فراموش نکنید.

والسلام علیکم و رحمة الله

۶۷/۴/۱۶

بهزاد شفق

آخرین نامه شهید به خانواده یک هفته قبل از شهادت:

“بسمه تعالی”

با عرض سلام خدمت تمامی شما عزیزان

سلامی به گرمی خون مردان خدا و امید که حال همگی شما خوب و سلامت باشد!

دیروز صبح اینجا رسیدیم و فعلا” مستقریم و ممکن است تا چند روز دیگر به اردوگاه دیگری برویم.

پدر و مادر عزیز!

حال شما چطور است؟

امیدوارم همانطور که شما را هر روز دعا میکنم، شما نیز برای پیروزی رزمندگان اسلام دعا بفرمائید.

برای برادر و خواهران نیز عرضی به جز التماس دعا نیست.

اینجا خیلی بیشتر از تصور باصفاست!

بچه های جبهه …

زاهدان شب ۰۰۰ شیران روز ..

لحظه لحظه مان ارزش عمری زندگی تک بعدی مادی را دارد و قابل قیاس نیست.

به استاد قرآن ام سلام برسانید و از قول من بگوئید که در جلسات خود ما را از دعای خیر فراموش نکنید.

و در ضمن این هفته در جلسه به نیابت من سوره نجم را بخوانید.

التماس دعا

۱۷ تیر ۱۳۶۷

بهزاد شفق

آخرین دلنوشته شهید ساعاتی قبل از شهادت

“بسمه تعالی”

حساسترین شرایط است.

ترس است، عشق است،

و دشمن و اسلحه و خون و دود!

امروز ناگهان گفتند:

یاران! از دوکوهه بار سفر را جمع کنید،

اما چگونه؟

با این همه گناه؟

اما باید رفت،

او خودش میداند با ما چه میکند؟

اینجا کرخه است ،

سرزمین شرف، کرخه نور است،

نور کمیل یار محمدی هایی که بر بال ملائک رفتند و عشق را یافتند و عاشقی کردند و مشتاقشان که معشوقشان بود، اجازت داد و بر گونه هایشان بوسه زد ….

چه خبر است ؟!

دشمن تا اینجا تاخته است ،

روستاها را می بینم ،

دختران کوچک را،

که ظرف آب بدست دارند …

الان است که یاران،

می خوانند سرود عشق را !

خدایا !

کدامین این چهره ها خواهند رفت؟!

آیا ما با آنها همسفریم؟!

عاشق مشوید اگر توانید

تا در غم عاشقی نمانید

اینست رضای او که اکنون

در روی زمین، یکی نمانید

سلام ما را به آن پیر حسینی برسانید.

بهزاد شفق

چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۶۷

ساعت ۶:۴۰ بعدازظهر

ولادت : ۱۰ فروردین ۱۳۵۱

شهادت : ۲۱ تیر ۱۳۶۷

محل شهادت : ابوغریب

قطعه ۴۰ ردیف ۱۳۱ شماره ۴

شهید کمیل یارمحمدی دوست صمیمی و همکلاس شهید بهزاد شفق در دبیرستان سپاه بود که در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۶۶ به شهادت رسید.

منبع خبر

عاشقانه‌های یک نوجوان ۱۶ ساله +‌ عکس بیشتر بخوانید »

با یک مجموعه طنز، جنگ «دوست‌داشتنی» می‌شود!

به گزارش مشرق، مجموعه طنز «جنگ دوست‌داشتنی!» به کارگردانی حسین همایون‌فر محصول گروه مستند روایت فتح در سی قسمت سی‌دقیقه‌ای آماده پخش از سیما شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، مجموعه «جنگ دوست‌داشتنی!» محصول گروه مستند روایت فتح و به کارگردانی حسین همایون‌فر به خاطرات شیرین و جذابی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با میزبانی و اجرای اصغر نقی زاده پرداخته است.

در خلاصه این مجموعه طنز تلویزیونی آمده است: هیچ جنگی دوست‌داشتنی نیست، اما آدم‌های جنگ‌گاهی دوست داشتنین، هیچ زخمی بدون درد نیست، اما جای زخم‌ها گاهی دوست داشتنین ، هیچ سربازی عاشق جنگیدن نیست، اما وقتی دفاع از خاک باشه جنگیدن هم گاهی دوست داشتنیه، هیچ مادری رضاش به مرگ فرزند نیست، اما وقتی شهادت باشه، مرگ هم گاهی دوست داشتنیه، هیچ دورانی سراسر دوست داشتنی نیست ، اما توی مرور خاطرات، گاهی حتی جنگ هم دوست داشتنیه.

عوامل این پروژه عبارت‌اند از
طراح ، کارگردان : حسین همایون‌فر، تحقیق و پژوهش: یوسف شمشیری، هماهنگی و برنامه‌ریزی: امیر صادقی، تصویربردار و نورپرداز: حسن سیدی پریشان صدابردار: امیرعباس کیا پور، موسیقی: محمد فرشته نژاد،
اجرای دکور: نظام‌الدین مدنی، تدوین: حمیدرضا آبشار، مدیر تولید: محمدجواد آشتیانی و گرافیک: مرتضی شجاعی

مجموعه طنز «جنگ دوست‌داشتنی!» در سی قسمت سی دقیقه به زودی در شبکه نمایش خانگی و شبکه‌های سیما به روی آنتن می‌رود.

منبع خبر

با یک مجموعه طنز، جنگ «دوست‌داشتنی» می‌شود! بیشتر بخوانید »

«پاییز پنجاه سالگی» به سه زبان ترجمه شد

به گزارش مشرق، پاییز پنجاه سالگی خاطرات سردار شهید مدافع حرم محمد جمالی که کمتر از یک سال پیش توسط انتشارات خط مقدم منتشر شده بود، اکنون به زبان ها ترکی استانبولی، آذری و عربی ترجمه شده است.

انتشارات فتا ترکیه کار ترجمه اثر به زبان ترکی استانبولی را به انجام رسانده و اکنون این کتاب در کشور ترکیه در اختیار علاقمندان قرار دارد. انتشارات نون بیروت نیز پاییز پنجاه سالگی را به زبان عربی ترجمه کرده است که به زودی در لبنان منتشر خواهد شد. کار ترجمه اثر به زبان آذری نیز در مراحل پایانی قرار دارد.

سردار شهید محمد جمالی از همرزمان دوران دفاع مقدس سردار سلیمانی بود که سال ۹۲ در سن پنجاه سالگی در حومه دمشق به شهادت رسید. با توجه به علاقه ای که حاج قاسم به شهید جمالی داشت، قول داده بود در مراسم رونمایی کتاب شرکت کند. اما قسمت این طور رقم خورد که کمتر از چهل روز پس از شهادت سپهبد سلیمانی، اثر آماده رونمایی و انتشار شود.

پاییز پنجاه سالگی بهمن ماه ۹۸ به قلم فاطمه بهبودی و با روایتگری مریم جمالی همسر شهید در ۱۷۰ توسط انتشارات خط مقدم منتشر شد.

منبع خبر

«پاییز پنجاه سالگی» به سه زبان ترجمه شد بیشتر بخوانید »

شلیک‌هایی که هنوز به هدف نرسیده است

به گزارش مشرق، مهدی توکلیان، فعال فرهنگی که اخیراً مسؤولیت روابط عمومی نهاد کتابخانه‌ها را بر عهده گرفته به بهانه انتشار کتاب «سکوت شکسته» و روایت دلاورمردی‌های رزمندگان اطلاعات عملیات لشکر ۱۷ علی ابن ابی طالب علیه السلام و پاسداشت سالروز عملیات کربلای یک در یادداشتی نوشت:

آخرین سال قرن هم به پایان می‌رسد و بسیاری از حوادث قرن هم به تاریخ می‌پیوندد؛ درست مثل قرن‌های قبل و حوادثی که تنها در قاب تصاویر یا کتاب‌ها و مطبوعات سالیان قبل قابل دسترسی هستند. تاریخ شفاهی بسیاری از حوادث مهم تاریخی در قالب عکس‌ها و فیلم‌ها هم چنان بکر مانده‌اند و هنوز مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

هشت سال دفاع مقدس ایران اسلامی هم از جمله حوادث مهم تاریخ این سرزمین است که با همت و تلاش «همت»‌ها و «زین الدین»‌ها و «باکری»‌ها و هزاران شهید و جانباز و آزاده باعث شد تا یک متر از خاک ایران به دست دشمن نیفتد و مرزهای میهن دستخوش تغییر نشود.

عملیات‌ها و رشادت‌ها و حماسه‌های بسیاری در کتب و برنامه‌های روایتگری در ایام پس از جنگ روایت شده، اما تاثیر تصاویر و فیلم‌های تهیه شده در دوران دفاع مقدس بر هیچ کس پوشیده نیست. روایت دوربین‌ها، روایتی بکر و خالص است و دوشادوشی رزمندگان همیشه ایام، مملو از جاذبه‌های دیدنی است.

حادثه عظیم و مهمی که هرگز از حافظه تاریخ پاک نخواهد شد، تلاش‌ها و مجاهدت‌های بی‌منت بسیاری از رزمندگان در لشکرها و گردان‌ها و گروهان‌های گمنام و کم‌نامی که در قامت سربازان وطن به دفاع از ارزش‌ها و خاک وطن از هیچ تلاشی دریغ نکردند و امروز پس از گذشت سال‌های نه چندان دور عکس‌ها و تصاویر بسیار زیبا و نادیده‌ای دگربار روایتگر رشادت‌ها و تلاش‌های سربازان و سرداران تمام نیروهای حاضر در صحنه است.

مهم‌ترین شاخص بازنگری قاب‌های مانا و جاودان هشت سال دفاع مقدس تلاش و مجاهدت سربازان تلاشگری است که در قالب سمعی و بصری به ثبت و ضبط لحظه‌های تاریخی و طلایی از فرماندهان تا سربازان آن روزها تلاش کرده‌اند و با اسلحه دوربین در دل جنگ دوشادوش آنها جنگیده‌اند؛ با این تفاوت که نتیجه تیری که از اسلحه گرم نظامی خارج شده است در انهدام و از بین رفتن هدف مقابل مشهود بوده، اما تیر و اسلحه این سربازان هنرمند وطن آن‌چنان که باید به نتیجه نرسیده است و شاید در برگزاری یادواره‌ها، کنگره‌ها و بزرگداشت‌های شهیدان استانی و ملی برخی از محصولات و دستاوردهای این سربازان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نمایش داده شود.

جا دارد تا فعالان واحدهای سمعی و بصری تمام رده‌های فعال در دوران هشت سال دفاع مقدس شناشایی شده و از تیرهای شلیک شده آنان در دوران دفاع مقدس بهره جست و نتیجه آن شلیک‌های لحظه در آن روزها در این ایام نمایش داده شود و در بازه زمانی کوتاهی بتوان از تلاش‌های آنان قدردانی کرد و محصولات دفاع مقدسی را به نسل جدید و جوان ایران اسلامی معرفی کرد.

آشنا کردن نسل جدید با ارزش‌ها، باورها و اعتقادات قلبی با شعار و حرف میسر نیست و تنها با تمسک به ساحت هنر و رسانه می‌توان در بین بردن فاصله بین نسلی اقدام کرد.

عصر رسانه‌های نوظهور و پیدایش نسل جدید ارتباطات و استقبال جامعه بشری از تکنولوژی‌های نوین اثرگذاری روش‌های سنتی را اگر از بین نبرده باشد به حداقل رسانده است. بنابراین ضرورت دارد تا اطلاعات جمع‌آوری شده در مراکز آرشیوی در اختیار هنرمندان قرار گیرد تا با سلیقه و شناخت همه جانبه از مخاطبان امروز نسبت به تولید محصولات فرهنگی تاثیرگذار اقدام کنند.

در عصر حاضر، تعامل فرهنگ و ارتباطات از مهم‌ترین ویژگی‌های عصر جهانی شدن است. این تعامل توسط رسانه‌های نوین گسترش یافته و تاثیرات آنها در سطح جهانی شکل گرفته است. تعامل مزبور ظهور مکاتب فرهنگی جدید را به وجود آورده که رابطه عمیق با تحولات ارتباطات دارد.

در دوران معاصر که رسانه‌های جهان به رشد اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی دامن زده و به تقویت افکار عمومی جهان نسبت به این موضوع همت گماشته‌اند، ضرورت دارد تا اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در تعاملی موثر، چاره‌ای بیندیشند و از سرمایه‌های معنوی میهن اسلامی بهره‌مند شوند و در تولید محصولات فرهنگی در تراز بین‌المللی و فراملی همت گمارند.

با رشد رسانه‌های جهانی به عنوان «پایگاه‌های بازنمایی واقعیت»، امروزه ما با تصاویر بازنمایی شده بسیار منفی از اسلام روبرو هستیم. رسانه‌های جهانی که ازسوی ابرقدرت‌های جهانی رهبری می‌شوند تصویری نه چندان شایسته و حتی دور از از واقعیت از اسلام ارائه می‌دهند.

نسل امروز ایران اسلامی و متولدین دهه‌های هشتاد و نود ضمن برخورداری از هوش عالی با تکنولوژی نوین هم آشنا بوده و بایستی محصولات فرهنگی مورد نیاز این گروه سنی بتواند در وسایل ابزاری امروزی آنان کاربردی باشد. امروز رهبری اذهان با رسانه‌هاست و آنها به عنوان منابع حقیقت نگریسته می‌شوند و به تعبیر نیل پستمن «ما واقعیت را… آنگونه که هست نمی‌بینیم بلکه آن گونه می‌بینیم که زبان‌هایمان هستند و زبان‌های ما رسانه‌های ما هستند و رسانه‌های ما استعاره‌های ما».

نکته مهم دیگری که نباید فراموش کرد، احترام به سلایق و خواسته‌های مخاطب در هر دوره زمانی است. تولیدی که بدون توجه به ذائقه و خواست مخاطب باشد به طور حتم شکست خواهد خورد و از جذابیت کافی برخوردار نخواهد شد.

به امید روزی که تولیدکنندگان، سیاستگذاران و مجریان محصولات فرهنگی همه جانبه چاره‌اندیشی کرده و بر اساس نظرسنجی، نیازسنجی و آینده‌پژوهی نسبت به طراحی، تولید و عرضه محصولات فرهنگی هنری و رسانه‌ای اقدام کنند تا ضمن تاثیرگذاری از هدر کردن هزینه‌های مادی و معنوی جلوگیری شود.

منبع خبر

شلیک‌هایی که هنوز به هدف نرسیده است بیشتر بخوانید »