سیاسی

حماسه‌سازی‌های شهید سلیمانی، پیوست فرهنگی داشت

حماسه‌سازی‌های شهید سلیمانی، پیوست فرهنگی داشت


رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: مدیریت استراتژیک نظامی، حماسه‌سازی‌ها و ذکاوت سردار شهید قاسم سلیمانی در مدیریت صحنه نبرد، پیوست فرهنگی و گفتمانی داشته است.

به گزارش مجاهدت به نقل ازمشرق، ‌حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدمهدی ایمانی‌پور» در وبینار «نقش شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی با تأکید بر پیگیری ابعاد حقوقی ترور» که با همکاری سفارت و رایزنی فرهنگی کشورمان در روسیه برگزار شد افزود:‌ در ترسیم مختصات و تحلیل قدرت سخت مقاومت، نقش شهید حاج قاسم سلیمانی بسیار پر رنگ و محوری است و تاکنون در خصوص آن، سخنان زیادی گفته شده است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به «قدرت نرم جبهه مقاومت» و نقش سردار شهید و قهرمانمان در تبلور و تثبیت آن، گفت: نخست آنکه شهید سلیمانی فرزند خلف امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی و محصول ناب مکتب پویای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. بنابراین حاج قاسم فراتر از حماسه ساز بودن خود در میادین نبرد، گفتمان‌ساز است.

وی اضافه کرد: وی با بهره‌گیری از گفتمان انقلاب، گفتمان جدیدی تحت عنوان گفتمان مقاومت در منطقه و جهان رقم زد. بی دلیل نیست که امروز در کنار شخصیت حاج قاسم از مکتب حاج قاسم سخن می‌گوییم.

نبردهای شهید سلیمانی، پیوست گفتمانی و فرهنگی داشت

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر اینکه نبردهای شهید سلیمانی در منطقه، جملگی پشتوانه و پیوست گفتمانی و فرهنگی داشته است، گفت: این همان رمز ماندگاری شهید بزرگوار ما پس از شهادت مظلومانه است. اینکه بسیاری از تئوریسن‌ها و استراتژیست‌ها اذعان دارند که شهید سلیمانی از سردار سلیمانی برای دشمنان انقلاب و جهان اسلام خطرناک تر است، ریشه در همین واقعیت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور ادامه داد: گفتمان مقاومت در اندیشه سردار سلیمانی، گفتمان انسان دوستی و حفظ ارزش‌های فطری بشر است. از این جهت، سردار سلیمانی نه تنها در میان مردم مسلمان بلکه در میان تمام آزاداندیشان و پیروان ادیان جایگاه ویژه‌ای دارد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: زمانی که داعش توسط دشمنان بشریت در منطقه ایجاد شد، شهید سلیمانی در دو جبهه نظامی و گفتمانی فرهنگی با دشمنان امنیت منطقه وارد نبردی تمام عیار شد. داعش و دیگر نمادهای تروریسم تکفیری، به طور مستمر از ابزارهای تبلیغاتی که حامیان آنها در اختیار آنها قرار داده بودند، برای این گفتمان سازی کاذب استفاده کردند.

وی با بیان اینکه تروریسم تکفیری در بستر و زیرساختی متشکل از فضای مجازی و نظایر آن دست به جذب نیرو از سرتاسر دنیا زد، ‌ اظهار کرد: در چنین شرایطی، شهید سلیمانی مسیر بسیار سخت و دشواری را در مواجهه با تروریسم تکفیری در پیش داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور گفت: این شهید بزرگوار از یک سو باید گفتمان خطرناکی را که تروریسم تکفیری حول آن شکل گرفته بود، هدف قرار می‌داد و از سوی دیگر، از نبرد علیه تروریسم تکفیری به مثابه فرصتی برای تثبیت و ترویج گفتمان مقاومت استفاده می‌کرد. حاج قاسم به محور اتصال جریان‌های مقاومت در کل منطقه تبدیل شد. وی امنیت کشورهای منطقه را اثرگذار بر یکدیگر می‌دانست و بر پیوستگی ملت‌ها و دولت‌ها به منظور مقابله با تروریسم و تأمین امنیت تأکید داشت.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: شهید سلیمانی به دلیل برخورداری از خصوصیات برجسته فردی و اجتماعی در میان ملت‌های منطقه شناخته شده و مورد احترام بود. ترور آن شهید والامقام از منظر تأثیرات امنیتی، سیاسی و ژئو پلتیکی که در جهان به ویژه منطقه داشته است، دارای ابعاد حقوقی قابل بررسی و پیگیری است. اقدام غیر انسانی دولت آمریکا در ترور شهید حاج قاسم سلیمانی که به عنوان مقام رسمی دولتی و در حین انجام مأموریت صورت گرفت، تجاوز علیه حقوق و منافع جمهوری اسلامی ایران و نقض آشکار قوانین بین‌المللی قلمداد می‌شود.

وی  یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی از شهید سلیمانی به عنوان «شهید بین‌المللی مقاومت» یاد کرده‌اند. شهید بین‌المللی مقاومت، یعنی انسان آزاده‌ای که در ذیل «گفتمان مقاومت» می‌جنگد، خون خود را تقدیم این گفتمان کرده و در نهایت، خونخواهان و وارثان او نیز طرفداران بی شمار محور مقاومت هستند. این همان عزتی است که خداوند به شهید سلیمانی عطا فرموده و نام وی در قلوب و اذهان مؤمنین و انسان‌های آزاده دنیا جاودان و همیشگی ساخته است.

در ادامه این وبینار بین‌المللی، کاظم جلالی، سفیر و مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه، ریاض حداد، سفیر جمهوری عربی سوریه در روسیه، لئونید اسلوتسکی، رییس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه، الکساندر دوگین، تحلیل گر روسیه، سرگیی بابورین، سیاستمدار و معاون اسبق دومای دولتی روسیه، مفتی شیخ نفیع الله عشیرف، رییس اداره روحانیت مسلمانان بخش آسیای روسیه، ولادیمیر یف سی یف، مدیر انیستیتو همگرایی آسیا، حجت‌الاسلام صابر اکبری جدی، رییس مرکز اسلامی مسکو و رسول عبداللهی، از اساتید دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداختند.

منبع: ایرنا



منبع

حماسه‌سازی‌های شهید سلیمانی، پیوست فرهنگی داشت بیشتر بخوانید »

وقتی فتنه‌گران جوانی را برای ظاهر مذهبی‌اش کتک می‌زدند!

وقتی فتنه‌گران جوانی را برای ظاهر مذهبی‌اش کتک می‌زدند!


عده‌ای از فتنه‌گران جوانی را صرف اینکه ظاهر مذهبی داشت، متوقف کرده، لباسش را درآوردند و در ملأعام او را کتک می‌زدند. این‌ گوشه‌هایی از روایت نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان درباره روزهای فتنه است.

به گزارش مجاهدت به نقل ازمشرق، دو مفهوم مهم «روایتگری» و «جهاد تبیین» که رهبری روی آن تأکیدهای مکرری داشته‌اند، درباره فتنه ۸۸ و قیام مردم در ۹ دی خیلی صدق می‌کند.

عده‌ای ۹ دی را مظهر حضور مردم در دفاع از انقلاب و ولایت می‌دانند و برخی نیز آن را تجلی دفاع از اسلام و مبانی عاشورا توصیف کرده‌اند؛ فتنه هم که دنیایی از حرف و حدیث و تلخی‌های جانسوز است.

می‌گوید: برخی از کارهای شنیع را در جریان فتنه ۸۸ شاهد بودیم که در شأن یک مسلمان نیست و فتنه‌گران مرتکب شدند و برای مردم بسیار تلخ بود.

صحنه‌های آتش زدن بیت‌المال و اموال مردم و امثال این‌ها صحنه‌های تلخی بود که رخ داد. عده‌ای از فتنه‌گران جوانی را صرف اینکه ظاهر مذهبی داشت، متوقف کرده، لباسش را درآوردند و در ملأعام او را کتک می‌زدند. کمی بعدتر، یک روحانی را از اتوبوس بیرون انداختند و به او جسارت کردند.

این‌ها گوشه‌هایی از سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین «مرتضی مطیعی»، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه سمنان است که در روزهای فتنه ۸۸ هم در قم حضور داشته و هم فتنه و هم ۹ دی را به‌خوبی درک کرده است.

ضمن بیان خاطرات و شواهد و نمونه‌ها، از او پرسیدم برایش کدام بخش از فتنه و قیام مردم در ۹ دی پررنگ‌تر است و مهم‌ترین اقداماتی که امروز نیاز داریم تا به آن توجه شود، را کدام امور می‌داند.

مطیعی، کلامش را با تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا (س) به همه شیعیان و مؤمنان و البته تبریک ایام ولادت حضرت عیسی (ع) به همه هم‌وطنان و پیروان این حضرت آغاز کرد. نگاهش به هر دو واقعه برایمان جالب بود. درباره پرسش ما می‌گفت:

– بازخوانی پرونده فتنه ۸۸ امروز بسیار مهم است. درباره فتنه ۸۸ گذشته از همه حوادثی که رخ داد، یک مسأله بسیار مهم است. در پی این فتنه، به‌نوعی مردم، انقلاب اسلامی را یاری کردند و خداوند منان نیز به کارهای آنها برکت داد.

در قرآن کریم، یک‌سری از کارها به‌صورت دوطرفه عنوان شده و در آیاتی می‌خوانیم که آمده «فَاذْکرُونِی أَذْکرْکمْ؛ پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم» یا «أَوْفُوا بِعَهْدی أُوفِ بِعَهْدِکمْ؛ به پیمان من وفا کنید تا من نیز به پیمان شما وفا کنم» و این موارد مکرر تکرار شده است.

یاری خدا بسیار مهم است. خداوند متعال خودش می‌فرماید «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ ینصُرکم؛ اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند» و این وعده، به‌صورت تضمینی عنوان شده و سنت غیرقابل تغییر الهی است که هر وقت خداوند متعال را یاری کنیم، حضرت باری‌تعالی هم ما را یاری می‌دهد و این یاری، حتمی است.

وقتی فتنه‌گران جوانی را برای ظاهر مذهبی‌اش کتک می‌زدند!

– اما این نوع فتنه‌ها در برخی کشورهای دیگر از جمله کشورهایی که دارای دولت‌های اسلامی هستند، هم رخ داده و نتیجه، تحقق اهداف غرب بوده است. نقطه تمایز ماجرا کجاست؟

درباره فتنه ۸۸ و تمایز آن با سایر اتفاقاتی از این دست، باید گفت درست است انقلاب‌های رنگی و کودتای مخملی که مستکبران در چند کشور غربی تدارک دیدند، در برخی نقاط به فرجام رسید؛ اما در این جواب نداد.

از جمله در گرجستان، قرقیزستان، اوکراین و برخی کشورهای دیگر آنها موفق شدند این اهداف را به عمل بگذارند و نتایج آن نیز برایشان مناسب بود.

غربی‌ها همان نسخه را برای ایران اسلامی در نظر گرفتند و تمام تلاششان را کردند تا نظام اسلامی را سرنگون سازند؛ تا اما در نهایت موفق نشدند؛ اما دلیلش چیست؟ قطعاً حضور میلیونی مردم در صحنه که شاید در نقاط دیگر جهان این رخ ندهد و وجه تمایز اصلی است.

وقتی فتنه‌گران جوانی را برای ظاهر مذهبی‌اش کتک می‌زدند!

– در خود انتخاباتی که دستمایه دشمنان برای آغاز فتنه شد، هم همین حضور میلیونی را شاهد بودیم؛ ولی کار به آن وقایع رسید. نقش دشمن که مشخص است. برخی خواص کجای کار بودند؟

-‌ ۴۰ میلیون رأی مردم و حضورشان پای صندوق‌های اخذ رأی، افتخاری برای ایران اسلامی بود. دشمن برنامه‌ریزی کرده بود تا این دستاورد را خدشه‌دار کند.

آنها، رنگ سبز را برای ما مثلاً در انقلاب مخملی‌شان انتخاب کرده بودند و به بهانه تقلب در انتخابات، تلاش‌های زیادی را رقم زدند.

نقش دشمن مشخص است؛ اما هنوز هم برخی‌ها در میدان دشمن بازی می‌کنند و معتقد هستند که اشتباه نکرده‌ایم! و این بسیار قابل‌تأمل است.

عده‌ای از فتنه‌گران جوانی را صرف اینکه ظاهر مذهبی داشت، متوقف کرده، لباسش را درآوردند و در ملأعام او را کتک می‌زدند

عده‌ای به‌طور مسلم در فضایی که دشمن ایجاد کرده بود، بازی می‌کردند و مهره‌های فتنه شده بودند. «سکوت» در فتنه اشکال عمده است و باید مراقب حاشیه‌ها باشیم و به‌موقع واکنش نشان دهیم.

دشمن در این زمان تشخیص داد که الآن موقع آن است که اقدام کند؛ مردم آن زمان هم مثل امروز که مشکلات اقتصادی وجود دارد، مشکلاتی داشتند و این فرصت خوبی برای دشمن بود؛ اما در فتنه‌ها، مردم با همه مشکلات و گرفتاری‌ها و کمبودها و مطالبات به‌حقی که دارند، خوب تشخیص می‌دهند که دشمن چه چیزی می‌خواهد.

مردم با بصیرتشان، با انگیزه‌های مختلف وارد میدان شدند و عناصر اصلی فتنه را خنثی کردند.

وقتی فتنه‌گران جوانی را برای ظاهر مذهبی‌اش کتک می‌زدند!

-‌ نکته مهم این هست که مردم با همه آن اتفاقات سیاه، از عقایدشان دست نکشیدند.

-‌ بله. انسان در فضای آلوده و مبهم و با غبار فتنه، راه را گم می‌کند و تشخیص حق و باطل برای او سخت می‌شود.

فتنه در قرآن کریم، از کشتن و قتل هم بدتر است. انسان، راه را گم می‌کند و نمی‌تواند امور را تشخیص دهد.

عاشورا هم همیشه بصیرت‌افزایی داشته است. خداوند متعال، دشمن‌های ما را از احمق‌ترین‌ها آفریده و یکی از این نشانه‌های این حماقت هم انتخاب عاشورا برای ادامه فتنه‌انگیزی‌ها بود. آنها روز تاسوعا اقداماتشان را آغاز کردند و اصلش را برای روز عاشورا گذاشته بودند که موفق نشدند.

فتنه‌گران در جریان فتنه به عزاداران حسینی حمله می‌کردند، به آنها سنگ می‌زدند و در آیین‌های حسینی پایکوبی می‌کردند و همه احساسات و عقاید مردم را به بازی گرفته بودند؛ اما غبار فتنه با حضور مردم و هوشیاری و بصیرت آن‌ها فرونشست و این خدعه نیز خنثی شد.

– اما ۹ دی! چه توصیفی از حرکت مردم در ۹ دی دارید؟

۹ دی، نماد انسجام، ولایت‌پذیری، دیانت، بصیرت، دشمن‌شناسی، تکلیف‌گرایی و همچنین عمل به‌هنگام است که بسیار مهم بود.

عمل به‌هنگام مردم در جایی که تشخیص می‌دهند دشمن چه خدعه‌ای در نظر گرفته است، بسیار اهمیت دارد.

عده‌ای به‌طور مسلم در فضایی که دشمن ایجاد کرده بود، بازی می‌کردند و مهره‌های فتنه شده بودند

آن‌ها روش‌های دشمن را خوب شناختند و بعد از شناخت دشمن، به‌هنگام وارد میدان شدند.

زمانی ممکن است شما مانند توابین بعد از شهادت حضرت و پس از چند سال وارد میدان شوید که دیگر فایده چندانی ندارد؛ اما مردم ایران اسلامی در جریان فتنه ۸۸ و خیزش عظیم ۹ دی به‌هنگام وارد میدان شدند و همدلی و همراهی همه مردم امر مقدسی بود.

وقتی فتنه‌گران جوانی را برای ظاهر مذهبی‌اش کتک می‌زدند!

– به‌خصوص بعد از تلخی‌های تأسف‌آور فتنه‌گران!

بله. فتنه ۸۸ تلخ بود و عزیزانی هم در آن شهید شدند. برخی مصیبت دیدند و برخی هم اذیت شدند؛ اما در کنار همه این‌ها، این بیمه شدن انقلاب بود که رخ داد و تثبیت شد.

به تعبیر بنده، قیام ۹ دی به‌مثابه واقعه مهم ۱۹ دی ۱۳۵۷ بود که استارت دوباره و تکان مجددی ایجاد کرد و مردم به میدان آمدند و برنامه‌هایی که ترتیب داده شد، به پیروزی انقلاب اسلامی انجامید.

وقتی فتنه‌گران جوانی را برای ظاهر مذهبی‌اش کتک می‌زدند!

– یعنی شما، حرکت مردم در ۹ دی را به‌اندازه ۱۹ دی مهم می‌دانید؟

-‌ بله. مردم راهشان را در «انقلاب ۹ دی» به‌مثابه قیام ۱۹ دی ۱۳۵۷ در قم جدا کردند و بیمه چند ساله انقلاب انجام شد.

دشمن روی مردم در ۹ دی حساب خاصی باز کرده و تصورشان این بود که اگر جای دیگری، انقلاب‌های رنگی یا کودتای مخملی را انجام داده‌اند، در ایران هم موفق می‌شوند.

«سکوت» در فتنه اشکال عمده است و باید مراقب حاشیه‌ها باشیم و به‌موقع واکنش نشان دهیم

آنها، زمینه‌های کار را ایجاد کردند؛ ولی بصیرت مردم، کار خود را کرد. خیلی‌ها هنگام رأی دادن در انتخابات به طیف مقابل فرد پیروز رأی داده بودند؛ اما همین که توطئه دشمن را تشخیص دادند و غیرت دینی مردم و حساسیت و اهمیتشان نسبت به عاشورا و امام حسین (ع) همراه ماجرا شد، مسأله متفاوت شد.

آن همه دهن‌کجی که به ساحت مقدس سیدالشهدا (ع) و آیین‌های عزای ایشان انجام شد و حمله به برخی هیأت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها و امثال سنگ پرتاب کردن‌هایی که رخ داد، از نظر مردم قابل‌بخشش نبود.

-‌ زمان فتنه، شما در قم حضور داشتید. اوضاع در قم چطور بود؟

حرکت‌هایی که در تهران، توطئه‌گران و فتنه‌گران داشتند، به‌طور مسلم در قم شاهد نبودیم.

در قم، بیشتر اقدامات مردم با بصیرت بود که در میدان حضور داشتند و به‌خصوص در روز ۹ دی برنامه‌های مفصلی تدارک دیده شده بود که تصاویر و دوربین‌ها و گفته‌ها و صداوسیما قابل بازگو کردن خیزش عظیم مردم قم و انعکاس آن نبودند.

حرکت‌های عظیم مردمی تمام ایران اسلامی را فراگرفته بود و در قم هم مثل همیشه شاهد اقدامات خوب مردم در دفاع از نظام اسلامی بودیم.

چون ۱۹ دی هم از قم ناشی شده است و معمولاً این روز گرامی داشته می‌شود، مردم حامی انقلاب و نظام و رهبری با شکوه وارد میدان شدند و پیرو فرمایشات رهبری، حرکت‌های خوبی را رقم زدند.

 باید روی عناصر اصلی قیام ۹ دی بیشتر کار شود؛ به‌ویژه روی مسأله امامت رهبر معظم انقلاب کم کار شده است.

-‌ قیام ۹ دی دلایل و زمینه‌های فراوانی داشت. شما مهم‌ترین عناصر شکل‌گیری این حرکات عظیم مردمی را در چه مسائلی می‌دانید؟

دشمن در فتنه خیلی کار کرده بود؛ اوباما و مرکل (رهبران وقت آمریکا و آلمان)، به‌صورت مستقیم عمل می‌کردند و آن‌قدر مطمئن متلاشی شدن نظام و انقلاب اسلامی بودند که خودشان شخصاً وارد صحنه شده بودند.

بصیرت مردم، مسأله دوم بود. مردم با انسجام و ولایت‌پذیری و به خاطر رهبری وارد میدان شدند و با مسؤولیت‌پذیری بالا و غیرت دینی بسیار و حساسیت و اهمیتی که عاشورا برایشان داشت، مقابل فتنه‌گران ایستادند.

حمله به برخی هیأت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها و امثال سنگ پرتاب کردن‌هایی که رخ داد، از نظر مردم قابل‌بخشش نبود

پیوند امت با رهبری و امام جامعه نیز بسیار مهم بود. دشمن که منافعش را در ایران از دست رفته دید و ستیز با آمریکا و استکبار را مشاهده کرد، تلاش داشت تا از ابتدا این پیوند را خدشه‌دار کند. انواع کودتاها و ترفندها و نیرنگ‌های دشمنان با شکست مواجه شد؛ ولی دشمن هنوز از ما راضی نشده است و می‌طلبد طوری در صحنه باشیم که دشمن همواره ناامید بماند.

-‌ تلخ‌ترین و شیرین‌ترین وقایع آن زمان از نظر شما که به‌نوعی در بطن قیام‌های مردمی حضور داشتید، چه بود؟

کنار هر تلخی‌ای، شیرینی هم وجود دارد. امروز اما نیاز است تا شیرینی وقایع بعد از فتنه را پررنگ‌تر کرده و در رسانه‌ها ببینیم. برخی متأسفانه بیشتر جنبه‌های تلخی و ناکامی وقایع را می‌بینند.

دشمن همه توان خود را به کار گرفت و امید بست که کار نظام جمهوری اسلامی ایران را به انتها برساند.

حتی برخی هم در این زمینه گفتند و یقین حاصل کرده بودند که باید دوباره وارد کار شویم و خیلی‌ها هم جشن پیروزی گرفتند.

تلخی‌های زیادی در جریان فتنه ۸۸ وجود داشت و برخی صحنه‌ها واقعاً باعث نفرت و انزجار مردم شده بود.

وقتی فتنه‌گران جوانی را برای ظاهر مذهبی‌اش کتک می‌زدند!

– چه مواردی بیشتر در ذهن شما ماندگار شده؟

موارد بسیاری دیده و شنیده شده است. در یک مورد، عده‌ای از فتنه‌گران جوانی را به صرف اینکه ظاهر مذهبی داشت، متوقف کرده، لباسش را درآوردند و در ملأعام او را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

یا فردی که در اتوبوس، روحانی بود. اتوبوس را نگه داشتند، او را پیاده و به ساحت روحانیت جسارت و به لباس روحانیت بی‌احترامی کردند.

مردم با انسجام و ولایت‌پذیری و به خاطر رهبری وارد میدان شدند

برخی از کارهای شنیع را در جریان فتنه ۸۸ شاهد بودیم که در شأن یک مسلمان نیست و فتنه‌گران مرتکب شدند و برای مردم بسیار تلخ بود.

صحنه‌های آتش زدن بیت‌المال و اموال مردم و امثال این‌ها صحنه‌های تلخی بود؛ اما در سوی دیگر، صحنه‌های شیرین و امیدوارکننده‌ای از انسجام عمومی و حرکت‌هایی در پیروی از امام جامعه و ولایت رخ داد.

-‌ کدام موارد مصداقی از این بخش بیشتر نظر شما را جلب کرد؟

-‌ موارد بسیاری وجود دارد. برخی حتی اگر ظاهرشان را می‌دیدیم، می‌گفتیم ظاهر اسلامی ندارند؛ ولی خودشان ابراز می‌کردند که فقط به فرمان رهبری آمده‌ایم و در صحنه هستیم تا از رهبری حمایت کنیم و این صحنه‌ها مقدس و قابل‌تقدیر است.

امیدواریم به جنبه‌های شیرین کار بیشتر پرداخته شود. توقعی از دشمن نباید داشت که با ما همراهی کند؛ دشمن دنبال اهداف خاص خود است و این روزها هم منافقین را به کار گرفته تا از آن‌سوی دنیا با همه توان، ابزارها و رسانه‌هایشان در فضای مجازی، ساعت به ساعت و دقیقه به دقیقه، در کانال‌ها و سایت‌های مختلف عمل کنند و دروغ و شایعه و هر چه از دستشان برآید، سر هم کنند تا بتوانند به نظام اسلامی ضربه بزنند و مردم را ناامید سازند؛ اما از خودی‌ها انتظار بیشتری می‌رود.

وقتی فتنه‌گران جوانی را برای ظاهر مذهبی‌اش کتک می‌زدند!

-‌ دقیقاً چه انتظاری از خودی‌ها دارید؟ اصلاً خودی‌ها چه کسانی هستند؟

-‌ همه کسانی که در کشورمان دلسوزانه برای ایران و اسلام و انقلاب فعالیت می‌کنند و دستی بر آتش دارند.

ببینید امروز دشمنان امور را به‌گونه‌ای جلوه می‌دهند که القا شود مردم در میدان نیستند و اگر اقدام اعتراضی کوچکی در هر گوشه از کشورمان رخ دهد، آن را بزرگ جلوه داده و در تمام دنیا پخش می‌کنند؛ گرچه خودشان هم می‌دانند کاری که انجام می‌دهند، ثمره‌ای نخواهد داشت.

دشمن تلاش دارد تا مردم را از بدنه نظام اسلامی جدا کند و «تحریف»، شیوه کار آنهاست؛ ولی برخی از روزنامه‌های داخلی هم در این مسیر قدم می‌گذارند!

تحریف واقعیاتی که رهبری روی آن تأکید دارند، هدف دشمن است. روایتگری واقعی باید در این حوزه انجام شود و اگر انجام نشود، دشمن روایت خود را خواهد داشت.

وقتی فتنه‌گران جوانی را برای ظاهر مذهبی‌اش کتک می‌زدند!

– این به معنای همان «جهاد تبیین» و «روایتگری صحیح» است که رهبری بدان اشاره دارند؟

بله. الگوی جهاد تبیین، حضرت زینب (س) هستند که نیمه دوم نهضت را ادامه و همه اصلاحگران عالم، آن را انجام دادند. امروز وظیفه رسانه‌هاست تا این روال را ادامه دهند.

کار رسانه باید سبب شود ۹ دی به فراموشی سپرده نشود و جهاد تبیین در این راستا اهمیت بسیاری دارد.

باید بدانیم که جهاد، فقط جهاد سخت و رزمی نیست و به جهاد نرم هم نیاز داریم. امروز ناامیدسازی و جداسازی مردم از بدنه نظام کار دشمن است.

دشمن در جبهه مقاومت هم که شجره طیبه شهید سلیمانی آن را بنیاد نهاد، تلاش می‌کند و استکبار ترس دارد که این درس‌ها توسعه یابد.

برخی از کارهای شنیع را در جریان فتنه ۸۸ شاهد بودیم که در شأن یک مسلمان نیست و فتنه‌گران مرتکب شدند

رسانه‌های ما در چنین شرایطی، نباید در فضای استکبار و آمریکا بازی کنند و پرچمدار آرمان‌های حسینی و مقام معظم رهبری مقابل دشمن باشند.

شرایط امروز نیز می‌طلبد تا جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب اسلامی بدان اشاره داشتند، بیشتر مورد عنایت قرار گیرد.

یکی از کارهای رسانه و همه مردم این است که جهاد تبیین را جدی بگیرند؛ رهبری اخیراً از دانشجویان هم خواستند تا وارد شوند و دانشجویان و جوانان عزیز ایران اسلامی، جهاد تبیین را جدی بگیرند.

جهاد تبیین باعث افزایش بصیرت مردم می‌شود و پرونده‌های دیده‌نشده را پیش چشمان ما گذاشته و خوبی‌ها و آسیب‌های آن شناخته و بررسی می‌شود.

وقتی فتنه‌گران جوانی را برای ظاهر مذهبی‌اش کتک می‌زدند!

– دشمن روی مشکلات عموماً اقتصادی مردم متمرکز شده و موج‌سواری می‌کند. وظیفه مسؤولان در چنین شرایطی چیست؟

رهبری، مقابل دشمنی‌هایی که به هر ترفندی به کار بسته شده، ایستاده‌اند و دولت انقلابی نیز همواره برای گره‌گشایی و رفع مشکلات مردم تلاش می‌کند و باید به مسؤولان فرصت داد.

بعضی می‌خواهند در ماه‌های اول، تمام مشکلات آب، آموزش و پرورش و مسائل کشور رفع شود و این خیلی سخت است.

الآن هم روزبه‌روز توطئه‌هایی که در موارد مختلف شهرستانی و استانی و برخی کشوری است، را برای ایران اسلامی ترتیب داده‌اند و همه هدف دشمن بر این است که مردم را ناامید سازد و از نظام جمهوری اسلامی ایران جدا کند.

ما وظیفه داریم از دولت کار بخواهیم و خیلی‌ها که امروز نقاد آن‌چنانی هستند، در هشت سال مسائل کشور را نگفتند.

جهاد تبیین باعث افزایش بصیرت مردم می‌شود و پرونده‌های دیده‌نشده را پیش چشمان ما گذاشته و خوبی‌ها و آسیب‌های آن شناخته و بررسی می‌شود

فتنه ۸۸ عبرت‌آموز و درس‌آموز است و اصحاب رسانه باید کمک کنند تا هوشیاری و بصیرت مردم تقویت و انسجام آنها روزبه‌روز بیشتر شود.

در ۹ دی، آیین‌های بزرگداشت شهید سلیمانی به‌عنوان اسطوره مقاومت باید نشان داده شود تا دشمن بار دیگر از قدرت اسلام تودهنی بخورد و انسجام در راه رفع مشکلات مردم به کار گرفته شود.

مسؤولان دولتی هم از کابینه آقای رئیسی وظیفه‌شان امروز سنگین‌تر می‌شود تا گره‌ها را از کار مردم باز کنند و بنایشان هم بر این است که کار مردم را انجام دهند؛ اما مردم واقعاً وظیفه خود را خوب انجام داده‌اند.

وقتی فتنه‌گران جوانی را برای ظاهر مذهبی‌اش کتک می‌زدند!

-‌ بله! مردم نشان داده‌اند همیشه جلوتر از مسؤولان هستند؛ اما این حضور در بزنگاه‌ها همچنان ادامه خواهد داشت؟

بله. حتماً ادامه خواهد داشت؛ اما مشکلات هم باید رفع شود. در همه بزنگاه‌هایی که وجود داشته و در تمام تلاطم‌هایی که رخ داده، مردم وظیفه خود را به‌خوبی انجام داده‌اند.

امیدواریم امسال هم در آستانه ۹ دی و سالگرد شهادت سپهبد شهید، سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی که اسطوره مقاومت هستند و گردن همه ما حق دارند، شاهد این حمایت‌های گسترده باشیم.

در این موقعیت حساس، مردم با نشان دادن انسجام و بروز همدلی خود در اجتماعات و مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و ۹ دی، این همدلی و حضور را بروز خارجی خواهند داد و دشمن برای مدت‌ها پیام خود را از مردم می‌گیرد.

فتنه ۸۸ عبرت‌آموز و درس‌آموز است و اصحاب رسانه باید کمک کنند تا هوشیاری و بصیرت مردم تقویت و انسجام آنها روزبه‌روز بیشتر شود

با حضور مردم در تمام صحنه‌ها، توطئه‌های دشمن خنثی می‌شود و امیدواریم در ادامه کار هم سال پربرکت و خوبی برای مردم شاهد باشیم و مشکلاتی که بر سر راه آنها وجود دارد، با همت دولتمردان برداشته شود.

امروز باید بتوانیم تهدیدهایی از جمله تحریم که علیه ملت ماست، را به فرصت تبدیل کرده و به نتایج خوب مدنظر انقلاب و نظام اسلامی و افق آینده ترسیم‌شده برای آن که همانا تشکیل تمدن نوین اسلامی است، برسیم.

وقتی فتنه‌گران جوانی را برای ظاهر مذهبی‌اش کتک می‌زدند!

-‌ و اما «حاج قاسم»؛ دی‌ماه با نام سردار دل‌ها پیوند خورده، چه رابطه‌ای می‌توان بین حضور و دفاع مردم از ولایت و انقلاب و علاقه‌شان به شهید سلیمانی برقرار کرد؟

رابطه مردم و سپهبد شهید، حاج قاسم سلیمانی بسیار قوی است. حاج قاسم یک دشمن‌شناس بسیار خوب بود و دشمن را خوب می‌شناخت و با مسؤولیت‌پذیری، کارش را به‌درستی انجام داد.

دشمن وقتی منافعش در ایران از دست رفت، روزبه‌روز برای ما برنامه‌ریزی کرد و این ترفندها و توطئه‌ها را باز هم ادامه می‌دهد؛ افرادی همچون شهید سلیمانی دشمن و حیله‌های او را خوب شناختند.

ما نباید مقابل کارهای دشمن که تلاش دارد مردم را مأیوس کند و امید مردم را از بین ببرد، بی‌واکنش بمانیم. باید امیدبخشی فراوانی انجام شود که در سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مشاهده می‌شود.

منبع: فارس



منبع

وقتی فتنه‌گران جوانی را برای ظاهر مذهبی‌اش کتک می‌زدند! بیشتر بخوانید »

لزوم اقدام فوری بانک مرکزی نسبت به سفرهای رئیس یک بانک خصوصی

لزوم اقدام فوری بانک مرکزی نسبت به سفرهای رئیس یک بانک خصوصی


به گزارش مجاهدت به نقل ازمشرق، علی حدادی، نماینده مجلس در توییتر نوشت: ‏سفرهای متعدد رئیس یک بانک خصوصی به لندن به ویژه اکنون که دولت انگلیس ایران را به عنوان کشور متخاصم اعلام کرده، بسیار بحث برانگیز است.

در صورتی که هیئت مدیره توان تصمیم‌گیری نداشته باشد، ضرورت دارد بانک مرکزی اقدام فوری انجام دهد.





منبع

لزوم اقدام فوری بانک مرکزی نسبت به سفرهای رئیس یک بانک خصوصی بیشتر بخوانید »

مرور بیانات رهبر انقلاب درباره اهمیت بصیرت در مواجهه با فتنه‌ها

مرور بیانات رهبر انقلاب درباره اهمیت بصیرت در مواجهه با فتنه‌ها


در مواجهه‌ با رویدادهای مختلف سیاسی و فتنه‌هایی که در جامعه رخ می‌دهد، داشتن بصیرت از مهم‌ترین مسائل است و در فتنه ۸۸ هم بصیرت مردم باعث خاموش شدن آتش فتنه آشوبگران و دشمنان داخلی و خارجی شد.

به گزارش مجاهدت به نقل ازمشرق، داشتن بصیرت از مهم‌ترین مسائل در مواجهه‌ با رویدادهای مختلف سیاسی و فتنه‌هایی است که در جامعه رخ می‌دهد و در فتنه ۸۸ هم اگر بصیرت مردم ما نبود، مشخص نبود آشوبگران و دشمنان داخلی و خارجی کشور، انقلاب و اسلام چه اتفاقاتی را رقم می‌زدند.

در کنار بصیرت مردم، هدایت و رهنمودهای مدبرانه و پدرانه رهبر معظم انقلاب هم از مسائل مهمی بود که موجب شد مسیر غبارآلود فتنه برای مردم روشن شود. بر همین اساس و به مناسبت یوم‌الله ۹ دی بیانات مقام معظم رهبری درباره اهمیت بصیرت در مواجهه با فتنه‌ها و راه‌های تقویت آن، بازخوانی شده است.

«در جنگ صفین یکی از کارهای مهم جناب عمار یاسر تبیین حقیقت بود.» ۸۸/۵/۵ «ایشان دید یک عده‌ای دچار شبهه شده‌اند؛ خودش را رساند آنجا، سخنرانی کرد.» یکی از استدلال‌هایش این بود: «این پرچمی که شما در جبهه‌ی مقابل می‌بینید… زیر همین پرچم در مقابل پیغمبر ایستاده بودند… اینها بصیرت است.» ۸۸/۱۰/۱۹

فتنه ۸۸ یکی از حوادث انقلاب است که اهمیت بصیرت و شناخت صحنه را نشان داد. عده‌ای به جای پذیرش نتایج آرا، علیه مردم‌سالاری و انتخابات شورش کردند: «انتخاباتی انجام میگیرد، یک حرکت قانونی اتفاق می‌افتد، یک نتیجه‌ای هم با خود به دنبال می‌آورد؛ این نتیجه را به زور خشونت بخواهند عوض کنند.» ۸۹/۱/۱ در این فتنه «اولین کاری که شد، تردیدافکنی در کار مسئولین رسمی کشور بود؛ در کار شورای نگهبان، در کار وزارت کشور.» ۸۸/۹/۴ سپس «مردم را به خیابانها دعوت کردند… مأمنی درست میکنند برای آن کسی که میخواهد ایجاد آشوب و اغتشاش کند.» ۸۸/۱۱/۱۳ «آتش‌سوزی هم راه بیندازند، بانک هم آتش بزنند، اتوبوس هم آتش بزنند، برای اینکه نتائج قانونی را برگردانند.» ۸۹/۱/۱ جرم فتنه‌گران بازی در نقشه‌ی دشمن بود: «این کسانی که شما بهشان میگوئید سران فتنه، کسانی بودند که دشمن اینها را هل داد وسط صحنه. البته گناه کردند. نبایستی انسان بازیچه‌ی دشمن شود.» ۸۹/۱۰/۱۹ و «خیلی‌ها در این حوادثی که در همین فتنه‌ی سال ۸۸ اتّفاق افتاد لغزیدند؛ آدمهای بدی نبودند [امّا] لغزیدند به‌خاطر کم بودن بصیرت.» ۹۴/۸/۲۰

بصیرت و گذر از فضای غبارآلود

«فتنه» ویژگی‌هایی دارد که تنها راه مقابله با آن «روشنگری و تبیین» است. اول خصوصیتِ حوادث فتنه‌گون این است که «فضا را فضای غبارآلود میکند. شعار طرفداری از قانون میدهند، عمل صریحاً بر خلاف قانون انجام میدهند.» ۸۸/۹/۲۲ «یک کلمه‌ی حق را با یک کلمه‌ی باطل مخلوط میکنند، حق بر اولیاء حق مشتبه میشود.» ۸۸/۹/۲۲ علت آن است که «دشمنان ملت از شفاف بودن فضا ناراحتند؛ فضای شفاف را برنمی‌تابند؛ فضای غبارآلود را میخواهند… فضای غبارآلود، همان فتنه است.» ۸۸/۱۰/۲۹ و در پی آن «شناخت مهاجم و مدافع دشوار است، شناخت ظالم و مظلوم دشوار است، شناخت دشمن و دوست دشوار است.» ۸۸/۶/۱۴ در این فضا هدف این است که «دشمنِ صریح بتواند چهره‌ی خودش را پنهان کند، وارد میدان شود و ضربه بزند.» ۸۸/۱۰/۲۹ و علاجِ فتنه «عبارت است از صراحت در تبیین حق… وقتی شما می‌بینید یک حرکتی به بهانه‌ی انتخابات شروع میشود، بعد یک عامل «دشمن» ی در این فضای غبارآلوده وارد میدان شد… اینجا باید مرز را روشن کنید.» ۸۸/۱۰/۲۹ اما در فتنه ۸۸، فتنه‌گران حاضر نشدند مرز خود را با دشمن مشخص کنند.

و سرانجام بعد از آن که ماهیت فتنه‌گران آشکار شد، حماسه نهم دی پدید آمد، «بعد از اهانتی که در روز عاشورای سال ۸۸ به وسیله‌ی یک عده تحریک شده نسبت به امام حسین انجام گرفت، دو روز فاصله نشد که مردم در روز ۹ دی توی خیابانها آمدند و موضع صریح خودشان را علنی ابراز کردند.» ۸۹/۷/۲۷

 بصیرت، نورافکن است

بنابراین با بصیرت‌افزایی باید به جنگ فتنه‌هارفت: «بصیرت، نورافکن است؛ بصیرت، قبله‌نما و قطب‌نماست.» ۸۹/۸/۴ «بصیرت یعنی گم نکردن راه، اشتباه نکردن راه، دچار بیراهه‌ها و کجراهه‌ها نشدن، تأثیر نپذیرفتن از وسوسه‌ی خنّاسان و اشتباه نکردن کار و هدف.» ۹۰/۱۰/۱۹ «بصیرت این است که انسان بداند، حقایق را درک کند، جایگاه خودش را، جایگاه کشورش را، جایگاه ملّتش را، جایگاه منطق انقلاب را، جایگاه آن خطّ مستقیم و صراط مستقیمی که امام در کشور ترسیم کرد؛ جایگاه اینها را بداند؛ این، بصیرت است.» ۹۴/۹/۴ لذا بصیرت در زندگی فردی واجتماعی ضرورت دارد: «نداشتن بصیرت مثل نداشتن چشم است؛ راه را انسان نمیبیند. بله، عزم هم دارید، اراده هم دارید، امّا نمیدانید کجا باید بروید.» ۹۲/۱۰/۱۹ «بی‌بصیرتها فریب می‌خورند. بی‌بصیرتها در جبهه‌ی باطل قرار می‌گیرند؛ بدون این‌که خود بدانند.» ۷۱/۴/۲۲ فقدان بصیرت خطراتی جدی به دنبال دارد: «اگر بصیرت نداشته باشید، دوست را نشناسید، دشمن را نشناسید، یک‌وقت می‌بینید آتش توپخانه‌ی تبلیغات شما و گفت و شنود شما و عمل شما به طرف قسمتی است که آنجا دوستان مجتمعند، نه دشمنان.» ۸۸/۵/۵ در نتیجه رویکرد و اقدام صحیح در فتنه، تلاش در جهت «کسبِ بصیرت و بصیرت‌افزایی» و «تبیینِ حقایق» است: «در فتنه همه بایستی روشنگری کنند؛ همه بایستی بصیرت داشته باشند.» ۸۸/۷/۲ «بایستی گره‌گشائی کرد؛ بایستی حقیقت را باز کرد، بایستی گره‌های ذهنی را باز کرد. و این تبیین لازم دارد.» ۸۸/۶/۱۴

باید حق را شناخت …

اما برای اینکه بتوانیم در زمینه‌ی کسب بصیرت، موفق باشیم باید عوامل ایجاد بصیرت را در خودمان تقویت کنیم. اولین مسئله در این زمینه این است که بدانیم پایه و مبنای بصیرت، «داشتن نگاه توحیدی به جهان» است چراکه نگاه مادی ناقص و محدود است: «انسان با نگاه توحیدی به جهان طبیعت، یک بصیرتی پیدا میکند. فرق بین نگاه توحیدی و نگاه مادی در این است: با نگاه توحیدی، این جهان یک مجموعه‌ی نظام‌مند است، یک مجموعه‌ی قانون‌مدار است… این، پایه‌ی اساسی معرفت و بصیرت است.» ۸۹/۸/۴ دومین عامل، «ایمان و تقوا» است: «آنچه که بصیرت و بینش انسان را در قضایای مختلف و در حوادث گوناگون و زیر غبار تبلیغات جنجال‌آمیز دشمنان، تضمین و حفظ می‌کند، دل مؤمن و پاک و نورانی است… دلی که از ایمان برخوردار است و منشأ تقوا در اندیشه و عمل است، با تبلیغات دشمنان گمراه نمی‌شود.» ۸۲/۶/۲۹

«اخلاص در عمل» از دیگر عواملی است که نور بصیرت به انسان می‌دهد: «هرچه مخلصانه‌تر عمل کنید، خدای متعال بصیرت شما را بیشتر میکند. «اَللهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ اِلَی النُّور»؛ خدا ولیّ شماست. هرچه به خدا نزدیکتر شوید، بصیرت شما بیشتر خواهد شد و حقایق را بیشتر می‌بینید. نور که بود، انسان میتواند واقعیّات و حقایق را مشاهده کند. وقتی نور نباشد، انسان واقعیّات را هم نمیتواند ببیند.» ۸۹/۹/۴ نکته‌ی مهم اینکه «امیرالمؤمنین؟ ع؟ فرمود: «لا یعرف الحقّ بالرّجال»؛ با چهره‌ها نمیشود حق را تشخیص داد. یک چهره‌ی موجه محترم است، مورد قبول است، مورد تکریم است؛ اما او نمیتواند شاخص حق باشد. گاهی چهره‌ی موجهی مثل بعضی از صحابه‌ی پیغمبر راه را عوضی میروند، اشتباه میکنند. باید حق را شناخت، باید راه را تشخیص داد تا بفهمیم این شخص حق است یا باطل. هر که از این راه رفت، حق است؛ هر که از راه حق نرفت، مردود است.» ۸۹/۸/۲

 تدبر و کلان نگری راه تقویت بصیرت

اما علاوه بر تقویت عوامل عقیدتی و ایمانی، باید به الزامات فهم و تحلیل صحیح هم در این زمینه توجه داشت. مهم‌ترین عنصر، داشتن «نگاه کلان» است: «باید نگاه کلان و جامع داشته باشیم؛ این نگاه کلان، به ما معرفت و بصیرتی را عطا میکند که اوّلاً موقعیت خودمان را، جایگاه خودمان را، ایستگاه خودمان را در وضع کنونی بازیابی کنیم و بفهمیم در چه وضعی قرار داریم؛ بعد هم به ما تعلیم میدهد که برای آینده چه باید بکنیم.» ۹۳/۶/۱۳ مورد بعدی «تدبر در حوادث» و سطحی نگاه نکردن است: «انسان در حوادثی که پیرامون او میگذرد و در حوادثی که پیش روی اوست و به او ارتباط پیدا میکند، تدبّر کند؛ سعی کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحی عبور نکند؛ به تعبیر امیرالمؤمنین، اعتبار کند: «رحم الله امرء تفکّر فاعتبر»؛ فکر کند و بر اساس این فکر، اعتبار کند. یعنی با تدبّر، مسائل را بسنجد – «و اعتبر فأبصر» – با این سنجش، بصیرت پیدا کند.» ۸۹/۸/۴ مورد دیگر که بصیرت‌آور است، پرهیز از پیش‌داوری‌هاست: «بصیرت پیدا کردن، کار سختی نیست. بصیرت پیدا کردن همین اندازه لازم دارد که انسان اسیر دامهای گوناگون، از دوستیها، دشمنیها، هوای نفس‌ها و پیشداوریهای گوناگون نشود.» ۸۹/۸/۴ و اینکه ارتباط با عالمان و مطالعه‌ی کتاب‌های خوب در زمینه‌ی دستیبابی به بصیرت سودمند است: «بی‌بصیرتی را بخصوص شما جوانها با خواندن آثار خوب، با تأمل، با گفتگو با انسانهای مورد اعتماد و پخته، نه گفتگوی تقلیدی -که هر چه گفت، شما قبول کنید. نه، این را من نمیخواهم- از بین ببرید.» ۸۸/۵/۵

 این‌گونه همه تیغهای دشمن کُند می‌شود …

نکته‌ی پایانی اینکه باید فتنه را شناخت، اسیر اوضاع تشبه حق و باطل نشد و سعی کرد با استفاده از عنصر بصیرت به سراغ رفع فتنه رفت. راهکار خنثی‌سازی فتنه، بصیرت و تبیین و روشنگری است و باید دانست «یک ملّتی که بصیرت دارد، مجموعه‌ی جوانان یک کشور وقتی بصیرت دارند، آگاهانه حرکت میکنند و قدم برمیدارند، همه‌ی تیغهای دشمن در مقابل آنها کند میشود. بصیرت این است. بصیرت وقتی بود، غبارآلودگی فتنه نمیتواند آنها را گمراه کند.» ۸۸/۷/۱۵

منبع: فارس



منبع

مرور بیانات رهبر انقلاب درباره اهمیت بصیرت در مواجهه با فتنه‌ها بیشتر بخوانید »

روایت ۱۱ ایراد مصوبه جدید کنکور که همچنان پابرجاست

روایت ۱۱ ایراد مصوبه جدید کنکور که همچنان پابرجاست


دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از وی خواست تا به صورت عاجل به دستور رئیس جمهور مبنی بر بررسی گزارش دیده‌بان در مورد مصوبه اخیر این شورا پاسخ دهد.

به گزارش مجاهدت به نقل ازمشرق، وقتی حرف از کنکور می‌شود، دو نگاه مطرح است؛ یک منظر به خانواده‌ها و جوانان باز می‌گردد؛ خانواده‌هایی که چشم به فرزندشان و سدی به نام کنکور دوخته‌اند و تلاش می‌کنند تا او بتواند از این سد عظیم بگذرد و دنیای شیرین را تجربه کند!

اما یک منظر دیگر، متخصصان و کارشناسان هستند؛ کسانی که معتقدند کنکور، استرس عظیمی است که نه تنها مسیر درستی برای یافتن زندگی سعادتمند نیست، بلکه پر از استرس، نگرانی و مشکلات نیز هست.

همه این موارد موجب شده است که طی سال‌های گذشته تا کنون، بحث‌های متعددی مبنی بر حذف و تغییرات کنکور، چه در مجلس و چه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود؛ در نهایت ماده واحده «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵ تیر ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و ۵ مرداد ابلاغ شد.

ضوابط جدید کنکور

در بخشی از این ماده واحده آمده است: نمره‌کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات ترازشده دروس تخصصی در هرگروه­ آزمایشی است. این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال دو بار برگزار و نتیجه آن حداکثر برای دو سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است.

پذیرش در رشته محل‌­هایی که پر­متقاضی نمی‌­باشند، صرفاً براساس سوابق تحصیلی و مطابق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام می­‌شود. پذیرش در رشته محل‌­های پرمتقاضی، براساس نمره کل نهایی حاصل از ترکیب نمره‌ کل آزمون اختصاصی و نمره­ کل سابقه تحصیلی انجام می‌­شود.

سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۱ با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۴۰ درصد با تأثیر مثبت و برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، سهم نمره کل سابقه تحصیلی، با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی و مابقی ۴۰ درصد سهم آزمون اختصاصی خواهد بود.

وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی کامل دانش­ آموزان اقدام نماید به گونه ­ای که برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ به بعد همه فارغ ­التحصیلان دارای سوابق تحصیلی کامل باشند».

نامه ۱۱ ماده‌ای دیده‌بان شفافیت و عدالت به رؤسای جمهور و مجلس/ مصوبه اخیر کنکور موجب عسر و حرج مردم خواهد شد

 هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت اواخر مهر طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس، خواهان اصلاح مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.  ۱۱ ایراد به این مصوبه گرفته شده بود.

۱. امتحانات نهایی «سال دوازدهم» قدرت تفکیک داوطلبان را ندارد.

۲. سوابق تحصیلی پایایی ندارند و در نظر گرفتن تأثیر «مستقیم» به هر اندازه برای این سوابق، ایرادات آماری و ریاضی لاینحل دارد.

۳. این مصوبه، عطف به ماسبق شده‌ است. در سال ۱۴۰۲ بخشی از داوطلبان سابقه تحصیلی ندارند و سابقه تحصیلی داوطلبان تغییررشته‌ای ناقص است.

۴. این مصوبه موجب عسر و حرج مردم خواهد شد. تهیه سوابق تحصیلی جدید یا تکمیل و یا ترمیم آن، فشار مالی سنگینی برای طبقه مستضعف کشور وارد می‌آورد.

۵. این مصوبه مایه تشدید فشار مالی بر خانواده‌هاست و افزایش گردش مالی سودجویان حوزه آموزش را تضمین می‌کند.

۶. این مصوبه موجب تشدید رقابت و اضطراب دوچندان در سال پایانی و افزایش شهریه مدارس غیردولتی و مؤسسات آموزشی خواهد شد.

۷. این مصوبه واپسگرایانه است و باعث بی‌توجهی دانش‌آموزان به دروس فرهنگ‌محور و نظری خواهد شد.

۸.بی اخلاقی و تقلّب برای داوطلبان ورود به رشته‌های پررقابت دانشگاهی امری ناگزیر خواهد شد.

۹. این مصوبه احساس شکاف طبقاتی را در نگاه مردم افزایش خواهد داد.

۱۰. بروز مشکلات قومی از عوارض این مصوبه خواهد بود.

۱۱. حذف تدریجی داوطلبان مناطق محروم در دانشگاه‌های دولتی از پیامدهای این مصوبه است.

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سازمان سنجش لازم‌الاجراست

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۷ آذر ۱۴۰۰ در نشست با خبرنگاران درباره مصوبات کنکور، گفت: ۶ ماده از سیاست‌های کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی که مصوب شده برای سازمان سنجش آموزش کشور لازم اجراست و اگر این سازمان از آن تخطی کند، تخلف کرده است و از طریق سیستم حقوقی کشور پیگیری می‌شود.

وی درباره حذف کنکور نیز گفت: فعلاً نسبت حذف کنکور را ۴۰ به ۶۰ گرفته‌ایم، که ۴۰ درصد آن کنکور در دروس تخصصی خواهد بود و ۶۰ درصد دروس دوره دبیرستان آموزش و پرورش است. اما برخی در این خصوص مقاومت می‌کنند. تا زمانی که ما اطمینان حاصل نکنیم وضعیت جایگزین، وضعیت کامل و توانمندی است نباید به سمت حذف کامل کنکور حرکت کنیم.

نامه مجدد به رئیس‌جمهور

دو روز بعد از سخنان عاملی یعنی ۱۹ آذر دیده‌بان شفافیت و عدالت اعلام کرد که «رئیس‌جمهور بعد از ارسال نامه احمد توکلی رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور، ظرف ۴۸ ساعت دستور بررسی ایرادات جهت اصلاح یا لغو مصوبه فعلی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرد اما اکنون بعد از گذشت حدود ۳۵ روز از این نامه، برای بررسی توسط این شورا به کارگروه مورد نظر ارجاع داده شده است». 

۲۷ آذر رئیس هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای به رئیس جمهور نوشت:  «۱۱ ایراد مصوبه ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) که دیده‌بان شفافیت و عدالت پیش از این طی نامه شماره ۷۱۲-۱۰۰-د مورخ ۲۷ مهر ۱۴۰۰ به اطلاع شما رساند و جنابعالی طی نامه شماره ۸۱۰۰۵ مورخ ۲۹ مهر ۱۴۰۰ دستور بررسی مجدد آن را صادر نمودید، همچنان پابرجاست؛ اما دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اصرار دارد که اجرایی گردد.

شعار جنابعالی در انتخابات مبارزه با فساد، رعایت عدالت و جلوگیری از رانت و ویژه‌ خواری بوده است لذا با عنایت به این موارد دستور فرمایید در راستای اجرای عدالت و جلوگیری از تبعیض در نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که با همت جنابعالی و حضور مستمر شما فعال گردیده است، نسبت به اصلاح مصوبات یادشده اقدام عاجل صورت پذیرد».

اما ششم دی ماه امسال (۱۴۰۰)، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: مصوبه ماده واحده «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» از سال ۱۴۰۲ قطعاً اجرا خواهد شد و وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش کشور با جدیت در حال تأمین زیرساخت‌های لازم برای اجرای این مصوبه هستند.

باز هم نامه و این بار به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه‌ای به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از وی خواست تا به صورت عاجل به دستور رئیس جمهور مبنی بر بررسی گزارش دیده‌بان در مورد مصوبه اخیر این شورا پاسخ دهد.

در این نامه آمده است: «احتراماً، با توجه به نامه آقای دکتر احمد توکلی به رئیس محترم جمهور در تاریخ ۲۷ مهر۱۴۰۰ و دستور رئیس جمهور به شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۲۹ مهر۱۴۰۰ جهت «لغو یا اصلاح مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» و همچنین ارسال نامه بعدی در تأکید این موضوع خطاب به رئیس‌جمهور در تاریخ ۲۷ آذر ۱۴۰۰ و دستور مجدد رئیس‌جمهور به شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۲۹ آذر ۱۴۰۰ مبنی بر بررسی گزارش دیده بان، لطفاً به ایرادات یازده گانه دیده بان شفافیت و عدالت از مصوبه یادشده که این مصوبه را عامل بیشترشدن شکاف میان فقیر و غنی، تضعیف بیشتر عدالت آموزشی، بی اهمیت شدن متون دینی و فرهنگی در دوره متوسطه دوم، بروز تقلبات گسترده و تبعات اجتماعی و امنیتی ناشی از آن و … شمرده است، به شکل عاجل پاسخ دهید تا به اطلاع مردم شریف ایران برسد و باعث برطرف شدن نگرانی‌ها شود».

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی با گذشت بیش از ۲ ماه از مکاتبه این مؤسسه با آن شورا هنوز پاسخ روشنی را از این شورا دریافت نکرده است، گفت: همچنان این شورا در مصاحبه‌ها و بیانیه‌های خود به صورت غیر مستقیم بر این امر پافشاری می‌کند و با این استدلال که چون قانون آن تصویب شده پس لازم الاجراست همچنان از پاسخگویی به مکاتبه دیده‌بان سر باز می زند.

وی ادامه داد: فلسفه قانون‌گذاری این است که مردم احساس کنند قوانین به خواسته‌های آنها احترام می‌گذارد و مانع وقوع ظلم می‌شود؛ اما قانونی که از طرفی باعث افزایش تبعیض و فشار اقتصادی بر روی خانواده‌ها شود و همچنین شکاف فقیر و غنی را در کشور افزایش دهد، در هر مرجعی هم که تصویب شود با عدالت در تضاد است.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت تصریح کرد: در طول بیش از دو ماهی که این ایرادات در یازده بند از سوی دیده‌بان بر این مصوبه وارد شده و مراتب آن به نهاد ریاست جمهوری نیز گزارش شده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچگونه پاسخی به این مؤسسه نداده است و همچنان بر اشتباهات خود پافشاری می‌کند؛ در حالی‌که کارگروه آموزش دیده‌بان باید افرادی را که ذینفع و تحت تأثیر این قضیه هستند را اقناع کند.

مشکل آموزش در مدارس کم برخوردار و مدارس دولتی «نظارتی» نیست

امرایی تصریح کرد: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط به چند مورد اشاره شده که این موارد به عنوان مزایای این اقدام در نظر گرفته شده که کاملا غیرکارشناسانه است؛ برای مثال در این مصوبه آمده است که با اجرایی شدن این قانون باید نظارت آموزش و پرورش بر مدارس دولتی و مناطق کم برخوردار بیشتر شود. این بدان معناست که شورا پذیرفته است مدارس دولتی و مدارس در مناطق کم برخوردار امکانات آموزشی بسیار محدودی نسبت به مناطق برخوردار دارند اما نکته اینجاست که مشکل آموزش در مدارس کم برخوردار و مدارس دولتی مشکل نظارتی نیست بلکه مشکل کمبود منابع انسانی و بودجه است.

وی گفت: اینکه طرح سؤالات از کتاب‌های درسی را عامل این بدانیم که آموزش و پرورش نفسی می‌کشد و از زیر یوغ کنکور بیرون می‌آید کاملا یک نگاه اشتباه است اتفاقا با این مصوبه مشکلات بیشتر و شدیدتری برای آموزش و پرورش  پیش می‌آید؛ زیرا در صورتی این گفته محقق می‌شود که امتحانات نهایی از سال‌های متعددی از دوره تحصیلی دانش آموزان گرفته شود پس آن سال‌ها همگی مهم قلمداد می‌شود. در حالیکه در این مصوبه فقط سال آخر (سال دوازدهم) مورد نظر است و می‌توان گفت سال‌های دهم و یازدهم که اتفاقا سال‌های مهمی نیز هستند، از جانب مدارس نادیده انگاشته شود.

پایه دوازدهم به عنوان یک غده سرطانی آموزش و پرورش را به‌زودی از پا در خواهد آورد 

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود ۷۵ درصد مطالبی که قرار است در آزمون‌های امتحان نهایی و کنکور بیاید فقط به یک سال تحصیلی اختصاص داده شده است، تصریح کرد: سهم ۱۱ سال مابقی از سوالات کنکور تنها ۲۵ درصد خواهد بود  که این خود نشان دهنده این است که سال دوازدهم به عنوان یک غده سرطانی آموزش و پرورش را به زودی از پا در خواهد آورد و دانش‌آموزان در پایه‌های دهم و یازدهم با بی توجهی به مطالب این سال‌ها که بسیار پایه‌ای است فقط به سال دوازدهم چشم خواهند دوخت و اتفاقا دست سودجویان آموزشی بیشتر باز می‌شود.

وی ادامه داد: سودجویان آموزشی بیشترین سوء استفاده را از این عدم تجانس و عدم تعادل خواهند برد و کلاس‌ها، کتاب‌ها و مشاوره‌ها به خاطر این امر رونق بیشتری خواهد یافت؛ برای نمونه در رشته پزشکی مهم‌ترین مبحث زیست شناسی  مبحث بدن انسان است؛ در حال حاضر در کنکور سراسری ۳۳ درصد سؤالات از این مبحث طرح می شود اما در مصوبه فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی این میزان به ۱۳ درصد کاهش پیدا می‌کند.

اکنون باید دید که سرنوشت تغییرات کنکور چه خواهد شد و آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی به ایراداتی که دیده‌بان شفافیت و عدالت مطرح کرده، توجه می‌کند؟ و آن را اصلاح خواهد کرد؟

منبع: فارس



منبع

روایت ۱۱ ایراد مصوبه جدید کنکور که همچنان پابرجاست بیشتر بخوانید »