سیاسی

فراخوان دریافت ایده‌های سیاست‌گذارانه در حوزه زنان

فراخوان دریافت ایده‌های سیاست‌گذارانه در حوزه زنان


همزمان با هفته پژوهش فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، فراخوان دریافت ایده‌های سیاست‌گذارانه در حوزه زنان و خانواده با اولویت برنامه هفتم توسعه را برگزار می‌کند.

به گزارش مجاهدت به نقل ازمشرق، هم‌زمان با هفته پژوهش فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، فراخوان دریافت ایده‌های سیاست‌گذارانه در حوزه زنان و خانواده با اولویت برنامه هفتم توسعه را برگزار می‌کند.

این فراخوان با هدف ترسیم الگوی مطلوب مداخله حاکمیت در موضوع زنان و خانواده برگزار می‌شود.

فراخوان دریافت ایده‌های سیاست‌گذارانه در حوزه زنان

بر اساس آنچه دبیرخانه این فراخوان اعلام کرده مهلت ارسال ایده‌ها و طرح‌های پژوهشی تا تاریخ ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ خواهد بود.



منبع

فراخوان دریافت ایده‌های سیاست‌گذارانه در حوزه زنان بیشتر بخوانید »

دستگاه‌ها به وظایف‌شان درباره کاهش آلودگی هوا عمل کنند/ دستور به وزارت نیرو برای ساماندهی برداشت آب از چاه های غیرمجاز

دستگاه‌ها به وظایف‌شان درباره کاهش آلودگی هوا عمل کنند/ دستور به وزارت نیرو برای ساماندهی برداشت آب از چاه های غیرمجاز


رئیس جمهور گفت: آلودگی هوا مردم را رنج می‌دهد و با توجه به اینکه قوانین خوبی در این زمینه وجود دارد، دستگاه‌های متولی وظیفه دارند با دقت آن را اجرایی کنند.

به گزارش مجاهدت به نقل ازمشرق، سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در نخستین جلسه شورای عالی مدیریت بحران آمادگی همیشگی در مقابل حوادث طبیعی را ضروری دانست و اظهار داشت: شرط تدبیر این است که پیش‌بینی، پیشگیری و مواجهه به موقع و مناسب با حوادث طبیعی داشته باشیم و در این راستا لازم است متناسب با احتمال وقوع آنها، پیشگیری‌ها و آمادگی‌های لازم انجام شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: ضرورت دارد قبل از اینکه حادثه‌ای اتفاق بیافتد جلسات مربوط به آن برگزار شود و ویژگی جلسه امروز این است که منفعلانه نیست و به طور فعال راهکارهای مواجهه با حوادث طبیعی احتمالی و بحران‌های پس از آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

رئیسی بر همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها در مقابل حوادث طبیعی تأکید کرد و گفت: دستگاه‌ها باید ارتباط خود را با یکدیگر به طور کامل و بدون هیچ شبهه و تردیدی تعریف کنند تا در زمان وقوع حادثه طبیعی و بحران سردرگمی وجود نداشته باشد.

رئیس جمهور با اشاره به نقش گروه‌های مردمی در زمان وقوع حوادث طبیعی، اظهار داشت: مردم عمدتاً در قالب بسیج و گروه‌های داوطلب در هر منطقه‌ای که یک حادثه طبیعی رخ داده به خوبی وارد عمل می‌شوند و در این راستا دولت وظیفه برنامه‌ریزی، هدایت و حمایت را بر عهده دارد و باید همه پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهد.

رئیسی همچنین ارایه آموزش‌های عمومی از طریق صدا و سیما و انجام تمرین مستمر برای ارتقاء سطح آمادگی در مقابل حوادث طبیعی را مورد تأکید قرار داد و گفت: ضرورت دارد برای شرایط بحرانی مانند سیل و زلزله از هر جهت آمادگی وجود داشته باشد به نحوی که مردم آن را احساس کرده و آرامش خاطر پیدا کنند.

رئیس جمهور با تأکید بر جدیت در رعایت اصول و قواعد ساختمان‌سازی، اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی در رابطه با ایجاد ساختمان‌های مقاوم در مقابل حوادث احتمالی وظیفه دارد و لازم است با جدیت بر احداث سازه‌های مقاوم در ساختمان‌ها و منازل شهری و روستایی نظارت کند.

رئیسی بر نظارت و پیگیری مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و مراکز عمومی در تهران تأکید کرد و گفت: قبل از اینکه اینگونه ساختمان‌ها دچار حادثه شوند و شاهد حادثه غمبار دیگری باشیم، لازم است مسئولین شهری مالکین این ساختمان‌ها را موظف به مقاوم‌سازی کرده و این را با جدیت تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری کنند.

رئیسی با اشاره به خطرات و نگرانی‌های ناشی از برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و در نتیجه فرو نشست زمین، تصریح کرد: وزارت نیرو موظف است موضوع برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز را پیگیری و ساماندهی کند و در کنار آن سایر علل فرو نشست زمین را مورد بررسی قرار دهد تا از این موضوع جلوگیری شود.

رئیسی در ادامه با اشاره به موضوع آلودگی هوا بر الزام دستگاه‌های مربوطه به رعایت قوانین و مقررات موجود در این زمینه تأکید کرد و گفت: آلودگی هوا مردم را رنج می‌دهد و با توجه به اینکه قوانین خوبی در این زمینه وجود دارد، دستگاه‌های متولی وظیفه دارند با دقت آن را اجرایی کنند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به آمادگی در مقابل وقوع زلزله‌های احتمالی، اظهار داشت: وجود آمادگی همه جانبه در مقابل حوادثی مانند زلزله یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و مسئولین دولتی و غیردولتی حتماً آمادگی‌های لازم را در خود ایجاد کنند.

در این جلسه سند راهبرد ملی مدیریت بحران با ۳ برنامه کاهش خطر حوادث و سوانح، آمادگی و پاسخگویی و بازسازی و بازتوانی به تصویب رسید.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری



منبع

دستگاه‌ها به وظایف‌شان درباره کاهش آلودگی هوا عمل کنند/ دستور به وزارت نیرو برای ساماندهی برداشت آب از چاه های غیرمجاز بیشتر بخوانید »

پسا کرونا و ظهور جهان منطقه‌ای ایران

پسا کرونا و ظهور جهان منطقه‌ای ایران


در نتیجه افول هژمونی آمریکا زمینه ای فراهم کرده که ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای به دنبال اعمال حاکمیت منطقه ای برآید.

سرویس دیدگاه مشرق – مصطفی بیات، کیانوش کیاکجوری، مرتضی بیات، یاسر برخورداری  در فصلنامه روابط خارجی، پیاپی ۵۱ (پاییز ۱۴۰۰) نوشته اند:

با آغاز بحران مالی سال ۲۰۰۸، در محافل علمی و سیاسی جهان، مباحث فراوانی درباره احتمال افول ایالات متحده از رأس نظام جهانی مطرح شده است. بحران اقتصادی در آمریکا و سرایت دنباله دار آن به پیکره اقتصاد جهانی و به دنبال آن هشت سال بی میلی دولت اوباما برای درگیر کردن آمریکا در مسائل و مشکلات مناطق گوناگون جهان و برعکس تلاش دولت ترامپ برای درگیری بیشتر آمریکا در جهان و دستاوردهای ناچیز، تعداد بیشتری از مردم را متقاعد کرده است که ایالات متحده احتمالا نمیتواند برای مدت زیادی ابرقدرت باقی بماند.

استدلال طرفداران افول آمریکا علاوه بر تکیه بر بُعد اقتصادی، دو بُعد دیگر قدرت آمریکا یعنی نفوذ آن بر رفتار سایر کشورها و همچنین قدرت ظامی آمریکا نیز شامل می شود. بسیاری از تحلیلگران جهان معتقدند افول تمدن غرب و آمریکا از سالها پیش آغاز شده است و آمریکا دیگر تنها ابر قدرت نیست، بلکه روند زوال قدرت آن در ابعاد مختلف اقتصادی، نظامی و سیاسی طی سالهای اخیر شتاب بیشتری گرفته است. ناتوانی ملموس آمریکا در مدیریت بحران کرونا و شیوع فاجعه بار آن در سراسر این کشور نیز برخی تحلیلگران مثل ریچاردهاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا را متقاعد کرده که افول قدرت آمریکا از سالها قبل آغاز شده، با کرونا تسریع یافته است.

در عرصه سیاست همواره رقابت وجود دارد و همه دولت ها برای کسب، افزایش، حفظ و نمایش قدرت در تلاشند. در دیدگاه والرشتاین وقتی ناگهان احساس میشود که اقتدار هژمون به چالش جدی کشیده و افول هژمونی شروع شده است. به نظر می رسد که هژمون دچار مشکلات اقتصادی است و دیگر نمی تواند مانند گذشته عمل کند؛ اما حتی با شروع افول نیز هژمون تا مدتها هنوز قویترین قدرت نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و دیگران نمی توانند به آسانی با آن مقابله کنند یا آن را نادیده بگیرند؛ بنابراین، افول روندی کند دارد و در مراحل اولیه با ابهام همراه می شود. با وجود توافق بسیاری از دانشمندان درباره قطعیت انتقال قدرت از غرب به شرق، همچنان اختلاف نظرهای بسیاری بر سر معنای این انتقال و ابعاد تأثیرگذاری آن بر صلح و امنیت جهانی حاکم در دهه های گذشته باقی است.

فرید زکریا  به بررسی افول هژمونی این کشور پرداخته و کوشیده است این مسئله را تبیین و تحلیل نماید که در دو سال گذشته، هژمونی آمریکا جان باخت! عصر تسلط ایالات متحده دوران کوتاهی بود که حدود سه دهه در دو وهله مشخص شد که هر دو وهله ابتدا و انتهایش از جنس فروپاشی بود. این دوران در میانه سقوط دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ آغاز شد و پایان یا در واقع آغاز پایان آن با فروپاشی عراق در سال ۲۰۰۳ و تحولات پس از آن بود. در این مقاله این پرسشی بررسی شده است که آیا پایان وضعیت فوق العاده ایالات متحده به دلایل خارجی بوده است یا واشنگتن با عادات و رفتارهای بد مرگ خود را تسریع کرد؟

نشانه های افول هژمونی آمریکا

۱-اقتصاد آمریکا

کاهش توانمندی صنعتی و قدرت رقابت تولیدی:

کاهش توانمندی صنعتی و قدرت رقابت تولیدی یکی از مهم ترین مشکلات دهه های اخیر ایالات متحده است. برای مثال، در زمینه صنعت حمل و نقل غیر نظامی، میزان رشد صنایع تولیدی ایرباس و بولینگ در ۱۰ سال گذشته از ۴٫۱ درصد به ۱٫۱ درصد در سال کاهش یافته است. همچنین در زمینه صنعت خودرو سازی، محصولات ژاپن، اروپا و کره جنوبی گوی سبقت را از محصولات آمریکایی ربوده اند. بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، بیش از دوسوم تولیدات ایالات متحده با توجه به تورم تعدیل شده تولید کاهش یافت. افزون بر این، تنها بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶، ایالات متحده بیش از ۶۶۰۰۰ تأسیسات تولیدی را از دست داد.

کاهش صادرات، کسری موازنه تجاری و بدهکاری:

تا ۲۰ اکتبر ۲۰۲۱، بدهی ملی ایالات متحده ۲۸.۸ تریلیون دلار بوده که همچنان در حال افزایش است. افزون بر این، کسری تجاری ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ برابر ۶۷۶.۷ میلیارد دلار بوده است. ایالات متحده ۲.۸ تریلیون دلار کالا و خدمات وارد کرده که نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۲۹۴ میلیارد دلار کاهش یافته است. صادرات آمریکا، ۲.۸ تریلیون دلار بوده که ۳۹۴ میلیارد دلار کمتر از سال ۲۰۱۹ است.

توزیع ناعادلانه درآمد و ثروت:

در دهه های اخیر خانواده هایی در ایالات متحده نسبت به سایر خانواده ها از ثروت بیشتری برخوردار بوده اند، روندی که تمرکز فزاینده منابع مالی را در طبقات بالای جامعه تقویت می کند. در دوره ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷ شیب درآمد به سمت بالا بسیار شدید بود. در آن دوره، ثروت خالص ۵ درصد از خانواده های آمریکایی از ۲.۵  میلیون دلار به ۴.۶ میلیون دلار رسید که ۸۸ درصد افزایش داشت. شکاف درآمدی سیاه و سفید در ایالات متحده همواره ادامه داشته است. تفاوت میانگین درآمد خانوارها بین سفید پوستان و سیاهان آمریکایی از حدود ۲۳۸۰۰ دلار در سال ۱۹۷۰ به ۳۳۰۰۰ دلار در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

کووید ۱۹ و تبعات اقتصادی آن:

پیشبینی میشود نرخ دو رقمی اقتصاد آمریکا که در سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۰ شاهد نرخ بیکاری حدود ۱۵ درصد بوده، در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه داشته باشد. اقتصاد آمریکا به علت این همه گیری حداقل در حوزه اشتغال با تحولات شدیدی مواجه خواهد شد که بر آینده قدرت ملی این کشور تأثیر خواهد گذاشت. نخست اینکه، احتمالا روند بدون محدودیت چند دهه اخیر جهانی شدن جای خود را به نسخه ای از به هم پیوستگی محدود خواهد داد که در آن، دولت ها برای مصوینت از آسیب پذیری های آینده به دنبال حفاظت از جوانب حساس زنجیره تولید در داخل مرزهای خود خواهند بود. دوم، در نبود حمله های نظامی به آمریکا، اختلافات در مورد اختصاص منابع عمومی به کالاهای دفاعی یا غیر دفاعی بیشتر خواهد شد. تجربه بحران مالی جهانی نشان می دهد که بودجه دفاعی آمریکا احتمالا با کاهش بیشتری مواجه خواهد شد. به عبارت دیگر، حفظ برتری آمریکا در چند دهه آتی نسب به گذشته دشوارتر خواهد بود.

افول سیاسی آمریکا

افول مشروعیت مدل سیاسی و حکومتی لیبرال دموکراسی:

علی رغم تئوری های لیبرالیستی، حکومت های دموکراتیک در بیشتر مواقع برای حل بحران های موجود، یکدیگر را به کاربرد نیروی نظامی تهدید کرده اند. بر همین مبنا آمریکا در عرصه سیاست جهان تاکنون برای کسب منافع امنیت ملی و افزایش قدرت خود اینگونه عمل می کند و دلیلی دال بر رفتار بین المللی آن به عنوان یک حکومت دموکراتیک وجود ندارد. همین مسئله سبب کاهش قدرت این کشور در میان سایر کشورهای جهان شده است. رفتارهایی مانند خروج آمریکا از افغانستان در ۲۰۲۱ ضربه های مهلکی بر قدرت نرم آمریکا وارد کرده است که چالش سختی برای داعیه رهبری آمریکا در سطح سیاست جهانی قلمداد می شود.

افزون بر این مهم ترین بحث در هژمونی، عنصر رضایت و پذیرش ارزشهای سیاسی است. ایالات متحده توانسته بود این رضایت را در نتیجه جهانی شدن به دست بیاورد؛ اما اکنون بسیاری از کشورها این ارزشها را رد می کنند و ارزش های آمریکایی با چالش مواجه شده است. بر همین اساس، افول آمریکا از اوایل قرن ۲۱ شروع شد که آمریکا به عراق و افغانستان حمله کرد.

روی کار آمدن ترامپ و افول سیاسی آمریکا:

مایکل مک فاول سفیر سابق ایالات متحده در روسیه معتقد است ایالات متحده با کاهش دموکراتیک روبه رو شده است این مسئله ناشی از قطبی شدن نخبگان و آسیب هایی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به اعتماد در انتخابات و پیوند با متحدان دموکراتیک وارد کرده است. او می گوید کاهش دموکراسی امنیت ملی را تضعیف و سیاست خارجی را به شدت محدود می کند.

شیوع کووید ۱۹ و ناکارآمدی سیاسی دولت آمریکا:

آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ، برای مقابله با بلایای بزرگ سازماندهی مطلوبی نداد؛ چراکه در واکنش به این بحران ها، مقامات ایالتی و محلی در اولویت بودند علاوه بر این، ناکامی رهبری ریاست جمهوری از یک طرف و نداشتن عقلانیت سیستمی در ارزیابی همه گیری و فرایند تصمیم گیری مربوط به آن در بخش اجرایی به واسطه نبود مقامات کاردان در پست های متعدد از طرف دیگر مایه تشدید این مشکلات شده بود.

آسیب وارد شده بر اقتصاد آمریکا و تلفات انسانی، حفظ هژمونی آمریکا را دشوار ساخته است، درحالی که عمده ارزیابی ها نشان می دهد کشورهایی نظیر چین سریع تر از آمریکا خود را احیا خواهند کرد. بسیاری از کارشناسان علمی و مقامات سابق دولتی از نقش دونالد ترامپ و دولتش در پاسخ به همه گیری کرونا، مانند مداخله در آژانس های علمی و دروغ پردازی در طول همه گیری این بیماری انتقاد کرده اند.

تضعیف قدرت نظامی آمریکا:

آلفرد مک کوی، استاد و مورخ آمریکایی معتقد است مرگ ایالات متحده آمریکا به عنوان ابرقدرت جهانی می تواند به مراتب سریعتر از حد تصور باشد. این مرگ تا سال ۲۰۲۵ کامل خواهد شد. انتقال ثروت و قدرت اقتصادی جهان از غرب به شرق در حال جریان است. در سال ۲۰۱۲ حدود ۶۵ درصد مردم آمریکا معتقد بودند کشور در شرایط سقوط قرار دارد مک کوی استدلال می کند که بزرگترین عامل سقوط آمریکا، نظامی گری است. آمریکا به واسطه دغدغه های بهداشتی تقریباً در همه جای دنیا در خصوص عملیات ها و تحرکات نظامی اش محدودیت هایی وضع کرده است.

ادامه مشارکت در جنگ، هزینه زیادی را برای ایالات متحده به همراه داشته و بر بدهی ملی آن افزوده است.

علاوه بر این، ایالات متحده بیش از ۱۰ برابر از میزان تعیین شده در بخش های دفاعی هزینه می کند؛ درحالی که هیچگونه گزارش رسمی از هزینه جنگ در افغانستان در دست نیست، محققان دانشگاه براون هزینه این درگیری را ۸ تریلیون دلار در ۲۰ سال تخمین زده اند.

ظهور جهان های منطقه ای : باری بوزان استدلال می کند که سناریوی پایانی برای نظام بین الملل و در حال گذار، تقریباً ورود به نظم جهانی بدون ابرقدرت و فقط با چند قدرت بزرگ است. این بدان معنی است که در اثر ضعف ایالات متحده و عدم امکان فائق آمدن بر موانع بازدارنده در مسیر کاندیداهای طالب قدرت (چین و اتحادیه اروپا(هیچ دولتی دارای چنان ظرفیتی نیست که بتواند در کل نظام بین الملل یا در بسیاری از مناطق، قدرت نمایی کند. پویایی طبیعی این تحولات منجر می شود به اینکه نظم بین الملل بیشتر، منطقه ای گردد، زیرا در نبود ابر قدرت، نفوذ قدرت های بزرگ منطقه ای در مناطق افزایش می یابد. برخلاف ابر قدرت ها، قدرت های منطقه ای فاقد ابزارهای لازم برای قدرت نمایی در مناطقی غیر از مناطق خودشان هستند.

چالش های پیش روی ایران جهت دستیابی به موقعیت جهان منطقه ای: چالش های پیش روی ایران جهت دست یابی به موقعیت جهان منطقه ای را در می توان در دو بعد فرا منطقه ای و منطقه ای ملاحظه کرد. در بعد فرا منطقه ای اقدامات ایالات متحده آمریکا از جمله مهار ایران، نزدیک ساختن کشورهای میانه روی عربی به اسرائیل، تحریم های اقتصادی و برنامه هسته ای قرار می گیرد؛ اما چالش های رقیبان منطقه ای ایران را می توان در چارچوب اقدامات رژیم صهیونیستی در قالب طرح خاورمیانه جدید، عربستان سعودی و همراهی با آمریکا در جهت مهار ایران، نقش پنهان و آشکار برای هدایت جبهه ضد ایرانی، برنامه هسته ای، ترکیه و اختلافات ایدئولوژیک، رقابت در آسیای مرکزی و قفقاز، همگرایی ترکیه و اسرائیل ملاحظه کرد.

فرصت های کنش گری ایران در جهان منطقه‌ای پسا کرونا:

دور زدن تحریم ها

در دنیای پسا کرونا در سطح منطقه و جهان فرصت هایی در عرصه های سیاسی و اقتصادی به وجود خواهد آمد که باید با دیپلماسی اقتصادی و سیاسی فعال در راستای اهداف کشور از آنها استفاده کرد.

به طور مثال با توجه به تضعیف روند همگرایی در اروپا قبل از کرونا با برگزیت و همچنین پس از کرونا به علت نبود همکاری اولیه در مقابله با کرونا و زمزمه های واگرایی بین کشورهای اروپایی. بنابراین در دنیای پس از کرونا که احتمال به هم ریختن معادلات اقتصاد جهانی و حرکت کشورها جهت مدیریت این بحران به سمت استقلال اقتصادی متصور است اثرگذاری تحریم ها جای تأمل بسیاری دارد.

جلوگیری از فرسایش ژئوپلیتیک در منطقه:

چنانچه بازیگران این منطقه به فرمولی از همکاری برای حداقل دفع تهدیدات مشترک نرسند، قطعاً منطقه درگیر یک فرسایش ژئوپلیتیک خواهد شد؛ زیرا در این منطقه تهدیدات مشترکی مانند تروریست، افراط گرایی و قاچاق سازمان یافته انسان و مواد مخدر وجود دارد. ازاین رو جمهوری اسلامی می تواند با به دست گرفتن ابتکارعمل فرمولی برای همکاری منطقه ای طراحی و به مرحله اجرا گذارد.

در نتیجه افول هژمونی آمریکا زمینه ای فراهم کرده که ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای به دنبال اعمال حاکمیت منطقه ای برآید درست آنگونه که آچاریا می گوید: جهان های منطقه ای، جایگزینی برای نظام جهانی در حال افول آمریکایی است.



منبع

پسا کرونا و ظهور جهان منطقه‌ای ایران بیشتر بخوانید »

تأکید مخبر بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی واکسن کرونا

تأکید مخبر بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی واکسن کرونا


معاون اول رئیس جمهور از وزارت بهداشت خواست در کنار اقدامات خود در زمینه واردات واکسن، جلسه ای را با شرکت‌های تولیدکننده واکسن داخلی برگزار و هماهنگی های لازم را برای تأمین واکسن برای سال های آینده انجام دهد.

به گزارش مجاهدت به نقل ازمشرق، جلسه روسای کمیته های تخصصی کرونا عصر امروز(چهارشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

در جلسه امروز نمایندگان شرکت های تولیدکننده داخلی واکسن کرونا شامل شرکت های سیناژن، فخرا، پاستور، برکت و رازی گزارشی از میزان ظرفیت تولید خود ارائه کردند و از آمادگی خود برای تأمین واکسن مورد نیاز کشور خبر دادند.

محمد مخبر با تأکید بر لزوم حمایت از تمامی شرکت های تولیدکننده واکسن داخلی گفت: رفتار ویروس کرونا قابل پیش بینی نیست و هیچ کشوری نمی تواند درباره آینده این ویروس اظهارنظر قطعی داشته باشد بنابراین لازم است که با حمایت از شرکت های تولیدکننده واکسن، پیش بینی های لازم را برای شرایط سخت احتمالی انجام دهیم.

معاون اول رئیس جمهور از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست در کنار اقدامات خود در زمینه واردات واکسن، جلسه ای را با شرکت های تولیدکننده واکسن داخلی برگزار و هماهنگی های لازم را برای تأمین واکسن برای سال های آینده انجام دهد.

مخبر بر لزوم فراهم شدن شرایط مناسب جهت صادرات واکسن داخلی تأکید و از سازمان برنامه و بودجه نیز خواست ظرف هفته آینده منابع مالی مورد نیاز شرکت های تولیدکننده واکسن داخلی را تأمین کند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به دستاوردهای اجرای طرح شهید سلیمانی، استمرار این طرح را مورد تأکید قرار داد و از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست بسته ای انگیزشی برای کادر درمان فعال در مقابله با کرونا تدوین و در جلسه آینده ارائه دهد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت ابتلا به کرونا، تعداد فوتی ها، میزان بستری های جدید و تعداد مبتلایان تحت مراقبت های ویژه ارائه کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر بر اساس آخرین گزارش رنگ بندی ها، هیچ نقطه قرمزی در کشور وجود ندارد.

عین الهی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۱۱۲ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده که بیش از ۵۸ میلیون دوز مربوط به نوبت اول و ۵۰ میلیون دوز مربوط به نوبت دوم و دوز یادآور نیز به بیش سه میلیون تزریق رسیده است.

در این جلسه فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا به ارائه گزارشی در خصوص برنامه ریزی های صورت گرفته برای اجرای گام ششم طرح شهید سلیمانی پرداخت و توضیحاتی در خصوص اهداف و برآورد بودجه مورد نیاز برای اجرای گام ششم ارائه کرد.

در این جلسه که رییس دفتر رییس جمهور، وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش و رییس سازمان غذا و دارو نیز حضور داشتند، ‌پیشنهاداتی از سوی وزرا و نیز کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت و پس از تأیید از سوی اعضای جلسه مقرر شد این پیشنهادات برای تصویب نهایی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شود.

منبع: فارس



منبع

تأکید مخبر بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی واکسن کرونا بیشتر بخوانید »

گام دولت و مجلس برای بهبود زندگی معلمان و ارتقای کیفیت‌ آموزش

گام دولت و مجلس برای بهبود زندگی معلمان و ارتقای کیفیت‌ آموزش


لایحه رتبه‌بندی معلمان سرانجام پس از فرازونشیب‌های بسیار درمجلس به تصویب نمایندگان رسید. تصویب این طرح اهتمام دولت و مجلس برای بهبود معیشت معلمان و در پی آن ارتقای کیفیت آموزش را نشان می‌دهد.

به گزارش مجاهدت به نقل ازمشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بالاخره در جلسه علنی روز چهارشنبه ۲۴ آذر، پس از تکمیل بررسی‌های خود درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان و اعمال تغییرات در این سند؛ آن را تصویب کردند. تصویب این لایحه در بهارستان اهتمام دولت و مجلس را برای  سامان بخشی به وضعیت معلمان بویژه ارتقای کیفیت معیشت آنان نشان می‌دهد.

لایحه «نظام رتبه بندی معلمان» ۲۵ اسفندماه سال گذشته از سوی رییس جمهوری پیشین و پس از تدوین در وزارت آموزش و پرورش و تصویب در هیات وزیران به مجلس یازدهم تقدیم شد تا اجرای بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آغاز شده و ساز و کار قانونی برای افزایش انگیزه شغلی، کسب و ارتقای صلاحیت‌های معلمی و همچنین متناسب‌ سازی نظام پرداخت‌ها بر اساس شایستگی‌ها و نتایج عملکرد رقابتی معلمان، فراهم شود.

بر اساس این لایحه  آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون شاغل در واحدهای آموزشی و تربیتی که صرفاً در مشاغل مذکور در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت دارند؛ می‌توانند با افزایش شایستگی‌های خود که شامل صفات، ویژگی‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز برای توفیق در شغل یا عملکرد برتر در حیطه دانش، نگرش و مهارت هستند؛ ارتقای شغلی و درآمدی داشته باشند. در این لایحه همچنین صلاحیت معلمی، تخصصی، عمومی، حرفه ای و تجربه افراد اشاره شده مورد بررسی قرار گرفت.

این لایحه در ابتدای ارائه شامل ۱۰ ماده و ۶ تبصره بود که برای نخستین بار در اردیبهشت سال جاری در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس مورد بررسی قرار گرفت. این کمیسیون پس از بررسی های خود در آخر شهریور تغییراتی در این لایحه به وجود آورد و تعداد مواد آن را به ۹ ماده و ۷ تبصره رساند.

نمایندگانمجلس شورای اسلامی ۲۸و ۲۷ مهرماه در جریان بررسی لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، با مواد۱ و ۲ و۳ این لایحه موافقت کردند در ادامه لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ارجاع شد.

مجلسی‌ها درباره لایحه رتبه‌بندی چه گفتند

بررسی لایحه رتبه بندی معلمان دستور کار اصلی امروز نمایندگان بود. «محمدباقر قالیباف» رییس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب این لایحه در مجلس دلیل تاخیر این تصویب را نیاز به کارشناسی دقیق دانسته و تصریح کرد: در لایحه رتبه‌بندی معلمان منزلت و معیشت آن‌ها در نظر گرفته شده است واین لایحه پس از یک دهه فراز و نشیب سرانجام در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم به تصویب رسید.

«حمیدرضا بابایی» نماینده همدان نیز طرح رتبه‌بندی معلمان را میثاق حاکمیت با این قشر دانست و درباره دغدغه افرادی که در آستانه بازنشستگی هستند، گفت: در لایحه بودجه دولت گفته شده که برای حقوق بازنشستگی ۳ سال آخر را مد نظر قرار دهند که قطعا نگاه مجلس در این باره نگاه عاقلانه و عالمانه‌ای خواهد بود و این موضوع را با توجه به ذهنیت نمایندگان عرض می‌کنم که این امر با ۲ سال انتهایی تصویب خواهد شد.

«انور حبیب‌زاده» بوکانی هم از وزیر آموزش و پرورش خواست پیگیر تدوین آیین نامه رتبه‌بندی معلمان باشد تا در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و ابتدای سال ۱۴۰۱ عملیات اجرایی آن آغاز شود.

در جریان بررسی اصلاحیه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری بر لایحه رتبه‌بندی، «جبار کوچکی‌نژاد» نماینده رشت تغییرات اعمال شده بسیار دانست و تصریح کرد: این شیوه رتبه بندی انگیزه معلم را می گیرد، رتبه بندی معلمان باید شفاف باشد. این شیوه رتبه بندی حق و حقوق فرهنگیان را پایمال می کند.

در پاسخ به این انتقاد رییس مجلس گفت که هدف از این لایحه تنها رتبه‌بندی معلمان و نه دیگر افراد شاغل در مدارس است. «محمدرضا پورابراهیمی» هم در موافقت با رییس مجلس تصریح کرد: «در رتبه بندی معلمان، معلم فردی تلقی می‌شود که در کلاس درس حضور یافته و کار آموزشی انجام می دهد.»

«محمدرضا صباغیان» دیگر نماینده مجلس هم خواستار تدوین آیین نامه‌ای برای خانواده بزرگ فرهنگیان و نیروهای خدماتی شد.

 موادی که امروز تصویب شد، چه بود/ تکلیف مجلس برای وزارت آموزش و پرورش

با تصویب ماده ۸ این لایحه در مجلس، ‌آیین‌نامه اجرایی این قانون در خصوص نحوه تشکیل هیات های ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی و منطقه ای، چگونگی تعیین امتیاز معلمان برای رتبه بندی، شرایط کسب، ارتقاء، توقف و تنزل رتبه و جزئیات تعیین میزان فوق العاده رتبه بندی حسب امتیازات حاصله، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون(به عنوان ناظر) با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.

نمایندگان امروز همچنین ماده ۷ آن را که شامل محدودیت در تخصیص رتبه‌های پنج گانه به معلمان بود حذف کردند. در این ماده تخصیص رتبه‌های پنجگانه به نحوی بود که با اجرای نظام رتبه بندی معلمان و احراز شرایط براساس ماده (۴) این قانون، همواره در هر استان حداقل سی درصد (۳۰%) از معلمان مشمول در آموزشیار معلم، حداقل سی درصد (۳۰%) در رتبه مربی معلم، حداکثر بیست درصد (۲۰%) در رتبه استادیارمعلم، حداکثر ده درصد (۱۰%) در رتبه دانشیارمعلم و حداکثر ده درصد (۱۰%) در رتبه استادمعلم قرار گیرند.

با تصویب ماده ۶ لایحه در مجلس هم میزان افزایش حقوق و مزایای معلمان مشخص شد. به این ترتیب برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ده درصد(۱۰%)، مربی معلم پانزده درصد(۱۵%) علاوه بر افزایش رتبه قبلی، استادیار معلم دوازده درصد(۱۲%) علاوه بر افزایش رتبه های قبلی، دانشیار معلم ده درصد(۱۰%) علاوه بر افزایش رتبه های قبلی و استاد معلم پنج درصد(۵%) علاوه بر افزایش رتبه های قبلی، به مجموع حقوق، مزایا و فوق العاده های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان، افزوده می شود.

نمایندگان همچنین با تصویب ماده ۵ این لایحه و تبصره های آن که شامل سازوکار ارتقای رتبه های معلمان بود، مقرر کردند کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل پنج سال خدمت در هر یک از رتبه ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.

همچنین با تصویب ماده ۴ این لایحه هم فرآیند رتبه بندی برای کلیه معلمان بر مبنای امتیازات ناشی از دوره های ضمن خدمت، سنوات تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر و شهید رجایی، شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی- تربیتی، پژوهشی، خلاقیت و نوآوری، سنوات تجربه معلمی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در نظام رتبه بندی معلمان در یکی از رتبه های ماده (۳) این قانون و مطابق آیین نامه اجرایی این قانون، حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

منبع: ایرنا



منبع

گام دولت و مجلس برای بهبود زندگی معلمان و ارتقای کیفیت‌ آموزش بیشتر بخوانید »