سیاسی

ریشه آسیب‌های اجتماعی در اقتصاد است/ باید مشخص شود کدام دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند

ریشه آسیب‌های اجتماعی در اقتصاد است/ باید مشخص شود کدام دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند


رئیس‌جمهور خدمت در مجتمع خیریه کهریزک را جلوه زیبای مشارکت های مردمی دانست و گفت: اینگونه فعالیت های خیریه، بسیاری از آسیب های اجتماعی را کنترل می کند.

به گزارش مجاهدت به نقل ازمشرق، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور صبح امروز از آسایشگاه خیریه کهریزک بازدید و از نزدیک با مددجویان،‌ پزشکان ومدیران این مرکز گفت‌وگو کرد.

وی در جمع مددکاران کهریزک، گفت: کاری که شما امروز و در این مرکز انجام می دهید یکی از جلوه های زیبای مشارکت مردمی در رفع آسیب های اجتماعی است.

رئیس‌جمهور با اشاره به حمایت دولت از مشارکت های مردمی در امور اجتماعی اظهار داشت:باید اینگونه اقدامات مردمی را توسعه داد و کهریزک نمونه موفقی از مشارکت خیرین مردمی است.

 رئیسی با اشاره به برنامه دولت برای کاهش آسیب های اجتماعی گفت: ریشه برخی از آسیب های اجتماعی در مسائل اقتصادی است و دولت همزمان ساماندهی وضع اقتصادی و کنترل اسیب های اجتماعی را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به جلسه دیروز شورای اجتماعی خاطر نشان کرد: ما قانون کم نداریم اما با توجه به تعیین تکلیف قوانین برای دستگاه های مختلف باید بررسی شود که کدام دستگاه ها به وظایف خود عمل کرده اند و چه دستگاه هایی به وظایف خودشان عمل نکرده اند و علت آن چه بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به بازدیدهای صبح امروز خود از دو مرکز درمان و کاهش آسیب های اجتماعی گفت: این آسیب دیدگان جزئی از خانواده ما هستند و باید سعی کنیم آنها را کمک کنیم.
در جریان این بازدید مدیر،‌ پزشکان و مددکاران مجتمع کهریزک توضیحات لازم درخصوص فعالیت ها و اقدامات درمانی و حمایتی خود بیان کردند و مددجویان حاضر در آن نیز،‌ از نزدیک مسائل و مشکلات خود را با رئیس جمهور مطرح کردند.

منبع: تسنیم



منبع

ریشه آسیب‌های اجتماعی در اقتصاد است/ باید مشخص شود کدام دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند بیشتر بخوانید »

رئیسی برخلاف روحانی مسلوب الاختیار نیست/ تعجب حامیان «وکیل الدوله‌ها» از پایبندی مجلس به وظیفه نظارتی

رئیسی برخلاف روحانی مسلوب الاختیار نیست/ تعجب حامیان «وکیل الدوله‌ها» از پایبندی مجلس به وظیفه نظارتی


دولت روحانی در ۸ سال گذشته رویکرد «بهانه زدایی از آمریکا و اروپا» را صدر اقدامات خود قرار داد. این روش موجب شد که علیرغم بتن ریزی در قلب راکتور هسته ای، تحریم ها تقریبا دو برابر شود.

سرویس سیاست مشرق – روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه “ویژه‌های مشرق” نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** رئیسی برخلاف روحانی مسلوب الاختیار نیست

«غلامرضا انصاری» عضو حزب اتحاد ملت در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «با فرار از مسئولیت این‌گونه می‌خواهند وانمود کنند که همه مشکلات مربوط به دولت آقای روحانی است… آقای روحانی یک فرد مسلوب الاختیار بود که در دولت دوم خودش به پشتوانه‌های مردمی و اصلی خودش پشت کرد و متاسفانه کارنامه قابل قبولی از خودش به جا نگذاشت».

انصاری در ادامه گفت: «امیدوارم که جناب آقای رئیسی تجربه صد روزه گذشته را و کارنامه ناموفقی را که مجلس دارد دنبال می‌کند، مورد بازنگری قرار بدهد و بتوانند با یکسری کارهای کوچک و کارآمد موانع اصلی که امروز می‌تواند سد راه زندگی متعارف مردم نه توسعه کشور بشود در دستور کار خودشان قرار بدهند…رئیسی برخلاف روحانی مسلوب الاختیار نیست».

این فعال اصلاح طلب در ادامه تصریح کرد: «خیلی از وزراء نه تجربه لازم را دارند و نه قصد تصمیم سازی و حرکت مثبتی را شاهد و ناظر بودیم. بیشتر به اصطلاح جا به جایی افراد بر اساس گارد و دیدگاه بسته‌ای که مدنظر کارگزاران است در خانه تکانی دولت شاهد و ناظر هستیم. با این دست فرمانی که در پیش گرفته شده است نتیجه مطلوب در ابهام قرا دارد».

رئیسی برخلاف روحانی مسلوب الاختیار نیست/ تعجب حامیان «وکیل الدوله‌ها» از پایبندی مجلس به وظیفه نظارتی

این فعال اصلاح طلب مدعی شده است که روحانی مسلوب الاختیار بوده است. این ادعا در حالی است که روحانی که از ابتدای انقلاب در مناصب ارشد حکومتی حضور داشته در سال ۹۲ با ذکر قسم جلاله، تاکید کرد که اگر مشکلات کشور راه چاره نداشت، اصلا کاندید نمی شد. وی بر همین اساس در انتخابات کاندیدا شد و تاکید کرد که ظرف مدت ۱۰۰ روز گشایش ویژه ای در معیشت مردم و اقتصاد کشور ایجاد می شود.

برخی مدعی شدند که روحانی نمی دانست که چه تحویل گرفته و تازه بعد از ورود به پاستور متوجه عمق مشکلات شد. این ادعا در حالی مطرح است که روحانی به این دلیل که از ابتدای انقلاب تاکنون در مناصب ارشد حکومتی حضور داشته، کاملا می دانسته که چه چیزی تحویل گرفته است.

بر فرض محال اگر روحانی در سال ۹۲ و پس از ورود به پاستور تازه متوجه شده که چه چیزی تحویل گرفته، سوال اینجاست که چرا وی مجددا در سال ۹۶ کاندید شد و همان شعارها و وعده ها و از جمله وعده گشایش اقتصادی ۱۰۰ روزه را مطرح کرد؟ !

کارشناسان و صاحبنظران با گرایش های مختلف سیاسی بارها تاکید کرده اند که اختیاراتی که دولت روحانی داشت، کم نظیر و در برخی موارد بی نظیر و بی سابقه بود. اختیارات رئیس جمهور در شورای هماهنگی سران قوا و برداشت های چند باره از صندوق توسعه ملی تنها بخش کوچکی از اقدامات و اختیارات دولت روحانی در سالهای اخیر بود.

«ناصر قوامی» نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم چندی پیش با انتقاد از ادعای کمبود اختیارات رئیس جمهور،  گفته بود: «این که بعضا گفته می‌شود اختیارات رئیس‌جمهور کم است و محدودیت‌هایی برای رئیس‌جمهور وجود دارد، اتفاقا رئیس‌جمهور اختیارات زیادی دارد».

روحانی- خرداد ۹۲- گفته بود: «اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی مشخص است. اینکه رئیس جمهور چطور بتواند به آن عمل کند، به توانمندی‌اش بستگی دارد». وی در همان مقطع در اظهارنظری دیگر گفته بود: «ریشه همه مشکلات به مدیریت و کارآمدی دولت بازمی‌گردد».

** وضع فعلی نتیجه «افراط در آرمان خواهی» است

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «علی محمد نمازی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نوشت: «سوال مهمی که اذهان مردم و به‌ویژه متخصصان را به خود مشغول نموده، اینکه چرا تصمیم کارساز و اقدامات چاره‌ساز صورت نمی‌گیرد؟ سفره مردم خالی و ٧٠درصد آنها نیازمند یارانه هستند و تعداد بیکاران ١۵ میلیون و بیش از ٣٠درصد واجدین شرایط اشتغال است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «فروپاشی اجتماعی رخ داده و سطح آموزش در همه مقاطع نزول نموده است. کدام حکومت‌ها با ثروت متوسط به بالا، متحد ایران است و رابطه کدامیک از همسایه‌های ایران دوستانه و اطمینان‌بخش است؟  پیشرفت ایران در مبارزه با کرونا با کدام کشورها قابل‌مقایسه است؟ …اما چرا اوضاع اینگونه است؟ پاسخ روشن است؛ کنار دشمنی‌های خارجی و داخلی، افراط در آرمان‌خواهی، عدم واقع‌بینی و فرصت‌سوزی! دیگر مجال نیست و باید در چارجوب نظام جمهوری اسلامی ایران کارهای مورد نیاز آغاز گردد».

رئیسی برخلاف روحانی مسلوب الاختیار نیست/ تعجب حامیان «وکیل الدوله‌ها» از پایبندی مجلس به وظیفه نظارتی

جریان اصلاح طلب اصرار دارد که واقعیت را «تحریف» و ردپای بانیان اصلی وضع موجود را پاک کند. رسانه های اصلاح طلب با سیاه نمایی و القای بن بست در امور کشور، مدعی هستند که وضع موجود نتیجه آرمان خواهی در سیاست خارجی است.

این جریان سیاسی طوری درباره وضع موجود سخن می گوید که گویا از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ اصلا دولتی به نام دولت روحانی وجود خارجی نداشته است.

آیا مشخصه اصلی دولت روحانی در سیاست خارجی، «آرمان خواهی» بود؟ به نظر شما وقتی وزیر خارجه دولت روحانی گفت «آمریکا می تواند تنها با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را نابود کند»!، این اظهارنظر مصداق آرمان خواهی بود!؟

وقتی رئیس جمهور سابق گفت «نمی توان با شعارهای توخالی مقابل قدرت های بزرگ ایستاد»! این هم مصداق آرمان خواهی بود!؟ ادعای خزانه خالی چطور؟

دولت روحانی در ۸ سال گذشته رویکرد «بهانه زدایی از آمریکا و اروپا» را صدر اقدامات خود قرار داد. این روش موجب شد که علیرغم بتن ریزی در قلب راکتور هسته ای، تحریم ها تقریبا دو برابر شود.

بنابراین وضع موجود نتیجه اعتماد به آمریکا و تروئیکای اروپایی در ۸ سال گذشته و بی اعتمادی به استعدادهای عظیم جوانان ایرانی و بی اعتنایی به توان عظیم داخلی و بی توجهی به اقتصاد مقاومتی و بی اعتنایی به رونق تولید و رواج سبک زندگی اشرافی در برخی مدیران ارشد است.

برخلاف ادعای این روزنامه اصلاح طلب به هیچ عنوان فروپاشی اجتماعی رخ نداده است، آنچه رخ داده، فروپاشی سرمایه اجتماعی طیفی است که آمریکا را کدخدا نامیده و امضای وزیر خارجه این کشور را تضمین می نامید.

** تعجب حامیان «وکیل الدوله ها» از پایبندی مجلس به وظیفه نظارتی

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «مصاف زودهنگام؟» نوشت: «انتظار نمی‌رفت کار وزیر دولت رئیسی به این سرعت به مجلس همسو بیفتد…وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمان اعلام برنامه‌هایش مدعی شده بود که بستر مناسب برای تحقق ایجاد یک‌ میلیون شغل در سال را فراهم می‌کند. حالا نماینده آبادان از او خواسته برنامه عملیاتی‌ای را که مدعی بوده برای تحقق این یک میلیون شغل داشته است، به مجلس ارائه کند».

رئیسی برخلاف روحانی مسلوب الاختیار نیست/ تعجب حامیان «وکیل الدوله‌ها» از پایبندی مجلس به وظیفه نظارتی

یکی از وظایف اصلی مجلس شورای اسلامی، نظارت بر عملکرد دولت است. با اینحال در مجلس دهم- که فراکسیون امید بخش قابل توجهی از آن را تشکیل داده بود- شاهد قصور و تقصیر در اجرای این وظیفه بسیار مهم بودیم.

برخی نمایندگان در مجلس دهم آنقدر در وظیفه نظارتی خود کوتاهی کردند که لقب «وکیل الدوله» به آنان داده شد. در همین راستا به این نمایندگان توصیه شد که بجای آنکه «کارمند دولت» باشند، باید وظیفه اصلی خود که «نماینده ملت» هستند را به درستی انجام دهند. در حقیقت این افراد، «خانه ملت» را با «دفتر دولت» و به عبارتی با «روابط عمومی دولت» اشتباه گرفته بودند.

حالا مجلس یازدهم در راستای مسئولیت خود درخصوص نظارت بر عملکرد دولت، از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواسته تا درباره عملکرد خود پاسخگو باشد؛ با اینحال برخی رسانه های اصلاح طلب با هدف اختلاف افکنی میان دولت و مجلس، این روند کاملا طبیعی و مرسوم را نوعی تقابل و اختلاف جا می زنند.

افکارعمومی هنوز قصور و تقصیرهای فراکسیون امید در مجلس دهم در پرونده هایی همچون برجام، توتال، کرسنت، بی عملی در ساخت مسکن و…را فراموش نکرده است.

ناگفته نماند که یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس دهم در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود: «در اهواز، زاهدان، کرمانشاه، ملایر، همدان، اصفهان و…منتظر بودم مردم از ریزگردها، فقر، بیکاری و…شِکوه کنند اما رفع حصر خواسته اصلی بود!».



منبع

رئیسی برخلاف روحانی مسلوب الاختیار نیست/ تعجب حامیان «وکیل الدوله‌ها» از پایبندی مجلس به وظیفه نظارتی بیشتر بخوانید »

بیانیه‌ی سومین گفتگوی امنیتی منطقه‌ای در مورد افغانستان

بیانیه‌ی سومین گفتگوی امنیتی منطقه‌ای در مورد افغانستان


بیانیه سومین گفتگوی امنیتی منطقه‌ای در مورد افغانستان منتشر شد.

به گزارش مجاهدت به نقل ازمشرق، سومین گفتگوی امنیتی منطقه‌ای در مورد افغانستان در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۹ آبان ۱۴۰۰) در دهلی نو برگزار شد. در این نشست مقامات شوراهای امنیت ملی و مشاورین امنیت ملی کشورهای هند، ایران،   قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور داشتند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در این نشست دریابان شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بود.

متن بیانیه به شرح زیر است:

سومین گفتگوی امنیتی منطقه ای در مورد افغانستان در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۹ آبان ۱۴۰۰) در دهلی نو در قالب گسترش یافته برگزار شد. در این نشست مشاوران امنیت ملی / دبیران شوراهای امنیت ملی جمهوری هند، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، فدراسیون روسیه، جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان شرکت کردند.

شرکت کنندگان در این جلسه در مورد تحولات افغانستان به ویژه وضعیت امنیتی منطقه ای و جهانی آن بحث و آن را بررسی کردند. طرفین به وضعیت سیاسی کنونی افغانستان و تهدیدهای ناشی از تروریسم، رادیکالیسم، قاچاق مواد مخدر و همچنین نیاز به کمک های بشردوستانه توجه ویژه ای داشتند.

در این جلسه مشاوران امنیت ملی / دبیران شوراهای امنیت ملی: 

ضمن تاکید بر احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی آن کشور، حمایت قوی از افغانستان صلح آمیز، امن و باثبات را تکرار کردند.

از درد و رنج مردم افغانستان ناشی از وضعیت امنیتی افغانستان ابراز نگرانی عمیق کرد و حملات تروریستی در قندوز، قندهار و کابل را محکوم کرد.

تاکید کرد که خاک افغانستان نباید برای پناه دادن، آموزش، برنامه ریزی و یا تمویل هر گونه اقدامات تروریستی مورد استفاده قرار گیرد.

با شدیدترین عبارات تمام فعالیت های تروریستی را محکوم کردند و بر تعهد قاطع خود برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن، از جمله تامین مالی آن، از بین بردن زیرساخت های تروریستی و مقابله با افراط گرایی، تاکید کردند تا اطمینان حاصل شود که افغانستان هرگز به پناهگاه امن تروریسم جهانی تبدیل نخواهد شد.

خواستار همکاری جمعی علیه تهدید رادیکالیسم، افراط گرایی، جدایی طلبی و قاچاق مواد مخدر در منطقه شد.

بر ضرورت تشکیل یک حکومت باز و واقعاً فراگیر که نماینده خواست همه مردم افغانستان و دارای نمایندگی از همه اقشار جامعه، از جمله نیروهای عمده قومی-سیاسی در کشور باشد، تاکید کردند. شمول همه اقشار جامعه در ساختار اداری و سیاسی برای موفقیت آمیز بودن روند آشتی ملی در کشور ضروری است.

شرکت کنندگان با یادآوری قطعنامه های مربوط به سازمان ملل متحد در مورد افغانستان خاطر نشان کردند که سازمان ملل متحد نقش محوری برای ایفای نقش در افغانستان دارد و ادامه حضور آن در این کشور باید حفظ شود.  

تاکید بر اهمیت تضمین اینکه حقوق اساسی زنان، کودکان و جوامع اقلیت نقض نمی شود.  

نسبت به وخامت اوضاع اجتماعی-اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان ابراز نگرانی کرد و بر ضرورت ارائه کمک های بشردوستانه فوری به مردم افغانستان تاکید کرد.

بار دیگر تاکید کرد که کمک های بشردوستانه باید بدون مانع، مستقیم و مطمئن به افغانستان ارائه شود و این کمک ها در داخل کشور به شیوه ای بدون تبعیض در تمام بخش های جامعه افغانستان توزیع می شود.

بر تعهد خود برای ارائه کمک به افغانستان برای جلوگیری از گسترش کووید-۱۹ تاکید کرد.

بر اهمیت گفت‌وگوی خود تأکید کردند و موافقت کردند که در آینده با یکدیگر تعامل داشته باشند.

شرکت کنندگان از جمهو هند بخاطر برگزاری سومین گفتگوی امنیت منطقه ای در مورد افغانستان در دهلی نو تشکری کردند. شرکت کنندگان موافقت کردند که دور بعدی را در سال ۲۰۲۲ برگزار کنند.

دهلی نو ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۹ آبان ۱۴۰۰، دهلی نو).

منبع: ایسنا



منبع

بیانیه‌ی سومین گفتگوی امنیتی منطقه‌ای در مورد افغانستان بیشتر بخوانید »

صحبت‌هایی که هم عجیب هست هم باورنکردنی!+فیلم

صحبت‌هایی که هم عجیب هست هم باورنکردنی!+فیلم


به گزارش مجاهدت به نقل ازمشرق، مهدی کشت‌دار، مدیرعامل خبرگزاری قوه قضائیه طی توییتی نوشت: ۱۰۰ کیلو موبایل تحویل سازمان اموال تملیکی شد!

این صحبت‌های نماینده قوه قضائیه در سازمان اموال تملیکی هم عجیب هست هم باورنکردنی اما توی سازمان اموال تملیکی داره اجرا میشه.





منبع

صحبت‌هایی که هم عجیب هست هم باورنکردنی!+فیلم بیشتر بخوانید »

مسئولانی که گوش شنوا و اراده برای تغییرات نداشتند!

مسئولانی که گوش شنوا و اراده برای تغییرات نداشتند!


به گزارش مجاهدت به نقل ازمشرق، یک کاربر فضای مجازی خطاب به شهرداران دوره قبل تهران طی توییتی نوشت: در دوران فعالیت خود هیچ گوش شنوا و اراده تغییر نداشتید که هر کجا زاکانی پا میگذارد هزاران درخواست و مشکل مطرح میشود؟!

دقیقا چه می‌کردید؟ 

این تصویر مربوط به بازدید امروز شهردار از منطقه ۱۶ است. هر هفته یک منطقه در تهران.

 

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.





منبع

مسئولانی که گوش شنوا و اراده برای تغییرات نداشتند! بیشتر بخوانید »