عضو حقیقی شورای عالی فضایی گفت: طراحی و ساخت ماهواره با دقت یک متر با استفاده از فناوریهای نوین، کلاس ماهواره و سطح بلوغ فناوری را ارتقا خواهد داد.منبع خبر
به گزارش مشرق، امیر سرتیپ حاتمی در مراسم هشتمین همایش مسئولان و مدیران ارتباطات مردمی نیروهای مسلح که به میزبانی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره سردار پر افتخار سپاه اسلام و سیدالشهداء مقاومت، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، همایش مسئولین ارتباطات مردمی نیروهای مسلح را فرصت مغتنمی در جهت ارائه خدمات به خانواده بزرگ نیروهای مسلح دانست.
امیر سرتیپ حاتمی با تبیین جایگاه مردمی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در قرون حاضر، اقتدار، عزت و شکوه انقلاب اسلامی در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب را به پشتوانه، حمایت و حضور در صحنه آحاد مردم دانست که تحت هدایت های حکیمانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به سمت قله های پیشرفت در حرکت اند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح فلسفه وجودی مسئولین و مدیران در نظام اسلامی را خدمت صادقانه و عاشقانه به آحاد مردم با تمام همت و توان دانست و یادآور شد: مردم بزرگ ایران اسلامی در طول ۴۱ سال اخیر به عینه ثابت کرده اند که قدردان خادمان واقعی خود در عرصه های مختلف مدیریتی بوده اند.
امیر سرتیپ حاتمی به حضور گسترده و میلیونی آحاد ملت بزرگ ایران در تشییع و بدرقه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و افزود: مردم ایران با این حضور معنادار و پر شور خود، پاسخ کوبنده ای به این رفتار جنون آمیز و جنایتکارانه آمریکایی ها دادند و به شیطان بزرگ فهماندند که ملت ایران اسلامی نسبت به سیاست های استکباری و تجاوزکارانه دولت آمریکا شدیدا نفرت داشته و به خوبی قدردان سربازان مدافع امنیت ملی خود هستند.
امیر سرتیپ حاتمی فلسفه ذاتی نزول دین الهی و رسالت انبیاء و اولیاء الهی(علیهم السلام) را خدمت، روشنگری و هدایت مردم دانست و تصریح کرد: تلاش در جهت رسیدگی به مشکلات، دغدغه و امور آحاد مردم از اولویت های مسئولین و مدیران کشور و اقدام ارزشی، خداپسندانه و مورد رضای خداوند متعال است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خدمت رسانی به آحاد کارکنان ایثارگر و جان بر کف نیروهای مسلح که ماموریت حفظ امنیت ملی و تمامیت ارضی و دستاورد های انقلاب اسلامی را برعهده دارند را بسیار باارزش و حائز اهمیت دانست و خاطر نشان ساخت: نقش راهبردی نیروهای مسلح در بستر سازی امنیت ملی زمینه ساز پیشرفت در سایه حوزه های اقتصادی، علمی، فرهنگی، اجتماعی است که از این حیث تولید، استقرار امنیت توسط نیروهای مسلح از اهمیت دوچندان برخوردار است.
امیر سرتیپ حاتمی انجام ماموریت نیروهای مسلح در حفظ و ارتقاء امنیت ملی را مبتنی بر دو مولفه ی اساسی نیروی انسانی و تجهیزات راهبردی دانست که در این بین حفظ و رسیدگی به نیروی انسانی کارآمد، مجرب و مومن از اهمیت و جایگاه رفیعی برخوردار است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ماموریت ذاتی و قانونی وزارت دفاع را پشتیبانی از سازمانهای نیروهای مسلح اعم از ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی در جهت انجام ماموریت های خاص و ویژه ی حفظم نظم و امنیت دانست و تصریح کرد: از آنجا که نیروهای مسلح بهترین نیروی انسانی با انگیزه، آموزش دیده، مجرب، متعهد و متخصص را دراختیار دارند، از این حیث وظیفه و رسالت وزارت دفاع در خدمت رسانی به آحاد کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح دشوار تر خواهد بود.
وزیر دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح با غیر قابل مقایسه دانستن توانمندی های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تجهیزات و نیروهای انسانی در قبل و بعد از پیروزی انقلاب خاطر نشان ساخت: پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) در مجموع ۳۱ سبد محصول نظامی درکشور تولید می گردید که آن هم با خطوط تولید وارداتی توسط کشور های خارجی به ثمر می نشست اما امروز به برکت دستاوردهای انقلاب اسلامی ۹۰ درصد نیازمندی های نیروهای مسلح در قالب ۷۷۰ محصول در داخل کشور و توسط متخصصین و ودانشمندان صنعت دفاعی تولید و در اختیار نیروهای مسلح قرار می گیرد.
امیر سرتیپ حاتمی با اشاره به موشک باران پایگاه نظامی آمریکایی ها در عین الاسد و شکستن هیبت و غرور آمریکایی ها در سطح جهان توسط رزمندگان سپاه پاسداران با موشک های ساخت متخصصین صنعت دفاعی، افزود: با این سیلی سخت، توان موشکی و اراده قاطع فرماندهی را در پاسخ سریع و مقتدرانه به آمریکایی ها به اثبات رساندیم.
وزیر دفاع با اشاره به پیشرفت های بزرگ و خیره کننده صنعت دفاعی در طول ۴۰ سال اخیر در حوزه های رزم زمینی، هوایی، دریایی، هوافضا، و پدافندی، تصریح کرد: پس از صدور تدبیر حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا امام خامنه ای (مدظله العالی) در باب اولویت داشتن موضوع پدافند هوایی کشور؛ امروز متخصصین صنعت دفاعی توانسته اند در حوزه پدافندی به قابلیت ها و دستاوردهای فراوانی در سطوح مختلف برد کوتاه، متوسط و بلند دست یابند و از این حیث دست نیروهای مسلح برای هرگونه برخورد با متجاوزین به حریم مقدس ایران اسلامی باز است.
امیر سرتیپ حاتمی با اشاره به تلاش ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع در اصلاح و ترمیم حقوق شاغلان و بازنشستگان نیروهای مسلح طی سال های اخیر گفت: تمام تلاش مجموعه نیروهای مسلح و فرماندهان عالیرتبه کاهش دغدغه معیشت و زندگی کارکنان و بازنشستگان است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به خدمات ۲ سازمان زیر مجموعه وزارت دفاع- اتکا و سازمان تامین اجتماعی گفت: تصویب و افزایش ردیف طرح حکمت نیروهای مسلح در بودجه سال ۹۸، افزایش و ترمیم حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح و ارائه خدمات درمانی مطلوب و در خور شأن کارکنان نیروهای مسلح با اختصاص مبالغ مناسب از جمله اقدامات و اولویت های وزارت دفاع در حوزه رسیدگی به معیشت نیروهای انسانی ارزشمندمان است.
به ناحق برخی حرف از بی عدالتی در سهمیه های شاهد می زنند در حالی که این حق طبیعی برای کسانی است که جامعه، به آن ها و ایثارشان مدیون است. ما اعلام می کنیم سهمیه، حق ایثارگران است.
به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مراسم تجلیل از دانشجویان شاهد و ایثارگر که بدون استفاده از سهمیه رتبه های زیر ۱۰۰ کشوری را کسب کرده اند در ساختمان مرکزی بنیاد شهید برگزار شد.
در این مراسم، حجت الاسلام شهیدی، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به پیام حضرت امام در سال ۱۳۶۵ خطاب به بنیاد شهید برای رسیدگی ب اوضاع تحصیلی و علمی فرندان شاهد و ایثارگر گفت: به ناحق برخی حرف از بی عدالتی در سهمیه های شاهد می زنند در حالی که این حق طبیعی برای کسانی است که جامعه، به آن ها و ایثارشان مدیون است. ما اعلام می کنیم سهمیه، حق ایثارگران است اما بنیاد شهید تلاش دارد تا با بالا بردن کیفیت آموزش به این افراد، آن ها را از استفاده از سهمیه بی نیاز کند. حتی کسانی که از سهمیه استفاده می کنند هم خوش استعداد و درسخوان هستند و در دانشگاه ها از نظر علمی برجسته می شوند.
شهیدی افزود: در حال حاضر ۱۱۴هزار دانشجو از جامعه شاهد و ایثارگر در دانشگاه ها مشغول تحصیلند که ۳۰۰۰ نفر از آن ها در هیأت های علمی عضویت دارند که ما به آن ها افتخار می کنیم. برای ما همه دانشگاه ها و دانشجوهایشان عزیزند و فرقی بین آن ها نمی گذاریم و معتقدیم فرزندان شاهد و ایثارگر رد همه دانشگاه ها می توانند بدرخشند و الگو باشند.
رییس بنیاد شهید و ایثارگران انقلاب اسلامی ادامه داد: در سال ۹۸، پنجاه و شش هزار نفر از جامعه ایثارگری در آزمون سراسری شرکت داشتند که ۱۹۰۰۰ نفر از آن ها برگزیده شدند و ۶۵ درصد از این تعداد، در دانشگاه های دولتی و روزانه مشغول تحصیلند که آمار بالا و خوبی است. این آمار نشان می دهد که ۱۲ درصد نسبت به گذشته، رشد داشته ایم.
شهیدی گفت: در آزمون سال گذشته ۱۵۰ نفر از جامعه شاهد و ایثارگر رتبه ۳ رقمی داشتند و ۱۷ نفر از آنها رتبه ۲ رقمی کسب کردند که امروز از آن ها تجلیل خواهیم کرد.
رییس بنیاد شهید در انتها توصیه هایی به دانشجویان شاهد ایثارگر کرده و آن ها را به جدیت در تحصیل علم و بالابردن سطح معنوی، فراخواند. پایان بخش مراسم نیز تجلیل از دانشجویان حائز رتبه زیر صد در آزمون سراسری امسال بدون استفاده از سهمیه بود.
گفتنی است در انی مراسم، کاظمی معاون وزیر اموزش و پرورش، توکلی، مشاور ارشد رییس سازمان سنجش آموزش کشور، حجت الاسلام کاویانی، معاون فرهنگی بنیاد شهید و فقیه، مدیرکل آموزشی بنیاد شهید، مطالبی را بیان کردند.
در بخشی از این مراسم، فاطمه فرناز که در رشته هنر حائز رتبه دو رقمی شده بود با بیان مشکلاتش در دانشگاه هنر، از مسئولان خواست که تمام تمرکزشان روی دانشگاه های معروف نباشد و با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب به جنگ نرم و اهمیت هنر و رسانه، دانشگاه های هنر و دانشجویان آن را هم به رسمیت بشناسند.
به گزارش جهان نیوز، سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس در نامهای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، آن چه را که «توسعه موشکهای بالستیک با توان حمل کلاهک هستهای ایران» خواندند، بر خلاف قطعنامه شورای امنیت عنوان میکنند.
سه کشور اروپایی در نامه خود که در میان اعضای شورای امنیت منتشر شده، از دبیرکل سازمان ملل خواستهاند تا در گزارش بعدی خود، شورای امنیت را از این موضوع مطلع کند که فعالیتهای موشک بالستیک ایران ناسازگار با قطعنامهای است که در سال 2015 توافق هستهای ایران را تائید کرد.
«برایان هوک» رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به اقدام اخیر سه کشور اروپایی در ارسال یک نامه ضد ایرانی به دبیرکل سازمان ملل گفت: ما میخواهیم جلوی توسعه برنامه موشکی ایران را بگیریم.
«اسرائیل کاتز» وزیرخارجه رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به این نامه مدعی شده است که ایران در حال ساخت موشکهای قادر به حمل کلاهک اتمی است که این اقدام نقض توافق هستهای است.
وزیرخارجه این رژیم با حیاتی عنوان کردن زمان فعلی، مدعی شده است: لازم است تا گام بعدی برای مهار ستیزهجویی ایران که یک تهدید نظامی موثر است از سوی یک ائتلاف عربی -غربی به رهبری آمریکا برداشته شود.
در گفتگو با «پیتر جنکینز» به بررسی این نامه و ابعاد حقوقی برنامه موشکی ایران و نسبت آن با قطعنامه 2231 شورای امنیت پرداخته ایم. جنکینز سفیر سابق انگلیس در آژانس بینالمللی انرژی اتمی و سازمان ملل است. وی دانش آموخته دانشگاههای کمبریج و هاروارد است و 2 بار در وین حضور داشته و مأموریتهای دیپلماتیک در آمریکا، فرانسه، برزیل و اتریش را بر عهده داشته است.
سه کشور اروپایی عضو برجام با ارسال نامهای به «آنتونیو گوترش»، مدعی شدند که برخی از مدلهای موشکهای بالستیک ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که توافق هستهای با ایران را تأیید کرده، «ناهمخوان» است. ادعای عدم همخوانی موشکهای ایران با قطعنامه در حالی مطرح میشود که در قطعنامه ۲۲۳۱ از ایران «خواسته» شده که روی موشکهایی که «برای داشتن توانمندی حمل کلاهک اتمی طراحی شدهاند»، کار نکند. ارزیابی شما از این نامه چیست؟ و آیا در نشست شورای امنیت در این خصوص ممکن است رأیی علیه ایران صادر شود؟ این ادعای اروپاییها مبنی بر اینکه ابعادی از برنامه موشکی ایران با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ناسازگار است، موضوع تازهای نیست و درگذشته بیش از یک بار در مورد آن شنیدهایم. این ادعا با اتکا به پاراگراف 3 از پیوست B قطعنامه مذکور مطرح میشود.
در این پاراگراف از ایران خواسته میشود هیچ فعالیتی در ارتباط با موشکهای بالستیکی که قادر به حمل کلاهک هستهای هستند؛ نداشته باشد. میگویم «ابعادی از» چرا که این گونه برآورد میکنم که – البته نمیدانم- از دید اروپاییها فقط برخی از موشکهای ساخته شده یا در دست ساخت ایران قادر به حمل کلاهک هستهای خواهند بود.
اما آیا میتوان گفت که مو لای درز این ادعا نمیرود؟ خیر، این ادعا به دلیل وجود کلمه «طراحی شده» جای بحث دارد. چنین کلمهای نمایندگان ایران را قادر به طرح این موضوع میکند که هیچ یک از موشکهای ساخته شده یا در دست ساخت این کشور با هدف نقل و انتقال هستهای طراحی نشدهاند و اثبات این مسئله باری را روی دوش اروپاییها میگذارد که احتمالاً قادر به تحمل آن نیستند.
این اقدام اروپا در حالی است که پیش از این نیز در واکنش به کاهش تعهدات برجامی، ایران را تهدید به بررسی مکانیسم ماشه کرده بود. چرا در کنار تهدید به بررسی مکانیسم ماشه، بحث موشکی ایران را هم مطرح کرده اند؟ اما درباره اینکه چرا اروپاییها مجدداً در این مقطع چنین ادعایی را با نامه نگاری به دبیرکل سازمان ملل پیش کشیدند، ارزیابی من این است که رابطهای میان این اقدام و سیاست ایران مبنی بر عمل نکردن تدریجی به توافق هستهای 2015 تحت عنوان برجام وجود دارد. طبق برآورد من اروپاییها به دنبال اعمال فشار دیپلماتیک بر ایران در مواجهه با فشار دیپلماتیک متقابلی هستند که ایران با تهدید علیه بقای برجام بر آنها اعمال میکند.
اما اگر این تاکتیک آنها است، آیا موثر خواهد بود؟ افسوس، به نظر میآید که ترجیح ایران بی اساس خواندن ادعای اروپاییها و رد آن و همچنین تداوم مسیر تدریجی است که به سمت کشتن برجام پیش میرود. میگویم «افسوس» چرا که همانگونه که در گذشته نیز گفتهام، بر این باورم که سیاست کاهش تدریجی تعهدات هم مناسب نیست: این منحصر به تنبیه اروپا در حدی غیرسازنده از بابت بیعدالتیهایی میشود که آمریکا مرتکب و ایران مانع از کمک اروپاییها برای کاهش آنها شده است.
این دو اقدام اروپا در حالی است که به تعهدات خود در قبال ایران ذیل برجام عمل نکرد و کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران هم واکنشی به انفعال کشورهای اروپایی بوده است. طرح موضوع موشکی چه آثاری بر برجام خواهد گذاشت؟ گمان نمیکنم دلایل عینی برای متهم کردن اروپا به پیش گرفتن سیاست منفعلانه طی 22 ماه گذشته- از زمانی که ترامپ برای نخستین بار علیه برجام اعلام جنگ کرد- وجود داشته باشد.
اروپاییها بارها سعی کردهاند ترامپ را قانع کنند که برجام جزء ارزشمندی از رژیم جهانی منع اشاعه است. آنها به طور مداوم با سیاست ترامپ مبنی بر اعمال فشار حداکثری علیه ایران که از دید آنها هم ناعادلانه و هم ناسازگار با مشارکت در تامین صلح و ثبات جهانی است، مخالفت کردهاند.
اروپاییها مکانیسم تسهیل تجارت موسوم به اینستکس را راهاندازی کردهاند. امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه به دنبال ایجاد مبنایی برای ازسرگیری خرید نفت ایران از سوی اروپاییها بوده است حال آنکه رئیس جمهور روحانی از همکاری در این زمینه امتناع کرد.
در قطعنامه ۲۲۳۱ از عبارت «call on» معادل «خواستار» استفاده شده است که دارای الزام حقوقی نیست. بر این اساس در حالی که طبق ادعای مطرح شده توسط اروپا، ایران دارای مدلهایی از موشک است که قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارد اما هیچ نهاد حقوقی برای بررسی «حقوقی» برنامه موشکی کشورها وجود ندارد. یعنی اینکه توان موشکی یک کشور دارای ابعاد دفاعی است یا تهاجمی و یا قابلیت حمل کلاهک هسته ای، معیار حقوقی مشخصی در نظام بین الملل وجود ندارد. ارزیابی شما چیست؟ از این بابت حق با شما است که قطعنامه 2231 شورای امنیت تعهدی که به لحاظ قانونی خودداری از توسعه نوع خاصی از موشک را الزامآور کند؛ بر ایران تحمیل نمیکند. همچنین از این بابت نیز حق با شما است که ایران با توسعه و برخورداری از طیفی از انواع موشکها، هیچ توافق بینالمللی را نقض نمیکند.
این دلیلی است برای اینکه چرا اروپا به طرح این ادعا کفایت میکند که برنامه موشکی ایران با قطعنامه 2231 «ناسازگار» است و در عوض، اظهارات قابل بحثی را درباره انگیزه پنهان پشت ویژگیهای برخی از موشکهای ایرانی مطرح میکند.
ایران موشک قاره پیما ندارد و بُرد موشکهایش نیز نهایتاً ۲ هزار کیلومتر است. با وجود این رژیم صهیونیستی هم بمب اتمی دارد و هم موشکهایی دارد که بُرد آنها به مراتب بیشتر از موشکهای ایران است و عربستان نیز برنامه موشکی پیشرفته ای دارد که اخیرا ابعاد جدیدی از آن رسانه ای شده است. با این حساب، طبق چه استدلالی ایران حق موازنه قوای موشکی را ندارد و اگر از ایران خواسته میشود برنامه موشکی خود را محدود کند همین خواسته باید از کشورهای اطراف ایران نیز صورت گیرد. ارزیابی شما چیست؟ باز هم حق با شما است: اسرائیل برنامه موشکی قابل تأملی دارد حال آنکه عربستان سعودی نیز از جانب فروشندگان خارجی تسلیحات مقدار قابل توجهی موشک دریافت کرده و گزارش شده که برنامهای بومی را نیز در این زمینه در پیش گرفته است. هر دو آنها بر خلاف ایران موشکهایی در اختیار دارند که بُردشان از 2 هزار کیلومتر فراتر میرود (هرچند ایران پرتابگر ماهوارهای را در دست ساخت دارد که قابلیت تغییر کاربری برای پرتاب موشک به فاصلهای بیش از 2 هزار کیلومتر را دارد).
این حقایق می بایست به عنوان موضوعی مهم در هرگونه مباحثه پیرامون برنامه موشکی ایران تلقی شود. به نظر من، این مباحث به دستکم 2 نتیجهگیری منجر میشود: برای ایران تلاش در راستای دفع توسل دیگران به موشک از راه کسب توانایی مقابله به مثل امری معقول است و دیگر اینکه فقط یک رویکرد منطقهای در زمینه کنترل اشاعه موشکی شانس جلب رضایت ایران را دارد.
شما به این موضوع اشاره کردید که اسرائیل تسلیحات هستهای دارد. این هم یک واقعیت است. اما این برخورداری ایران از تسلیحات هستهای را توجیه نمیکند چرا که «تکرار یک اشتباه به عادی شدن آن منجر نمیشود». اما این برخورداری ایران از توان بازدارندگی موثر علیه اسرائیل در قالب موشک را توجیه میکند.