مجاهدت

حضرت امام خمینی (ره): لبش مُفسر لبخند صبح فردا بود...

حضرت امام خمینی (ره): لبش مُفسر لبخند صبح فردا بود…


حضرت امام خمینی (ره): لبش مُفسر لبخند صبح فردا بود...

به گزارش نوید شاهد، بیستم جمادی الثانی 1320 قمری مطابق با اول آبان 1281 شمسی، در روز تولد بزرگ بانوی فضیلت و کوثر کرامت و نور محمدی (ص) حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا سلام الله علیها، فرزندی از سلاله اطهر آن مادر همه شاهدان و شهیدان عالم و اول مدافع و شهید مکتب وحی و ولایت، دیده به دنیا گشود که احیای تفکر دینی و بیداری اسلامی و اندیشه آزادی از اسارت نظام سلطه اهریمنی طاغوتهای مستکبر زمین با نام مبارکش گره خورده است: حضرت امام روح الله خمینی اعلی الله مقامه الشریف، یادگار عصر پیامبران و میراث‌دار امانت بعثت و علمدار مکتب توحید و کاروانسالار قافله حق و عدالت در دورانی بود که غولهای شرق و غرب، جهان را تبدیل به نقشه تقسیم مناطق نفوذ و منافع نظام سلطه کرده بودند و هیچ بارقه امیدی در ظلمت شرک و مادیت، نمی‌درخشید. به گفته جانشین خلف و شایسته امام راحل عظیم الشان (ره)، حضرت آیت الله خامنه‌ای: «او ودیعه خدا، حجت حق و نشانه عظمت الهی بود»

 

ولایت فقیه و تفکر تاسیس «حکومت دینی» و حاکمیت «اندیشه اسلام ولایی»؛ میراث بزرگ امام

 

امام خمینی(ره) با تبیین نظریه ولایت فقیه، به‌عنوان پایه‌ای برای حکمرانی اسلامی، مدل جدیدی از نظام سیاسی را ارائه داد که توانست در سطح جهانی بمثابه یک مدل حکمرانی مبتنی بر ضوابط دینی و معیارهای الهی از سویی و حاکمیت مردم از سوی دیگر، تبیین و بعنوان بدیلی منحصر به فرد در برابر نظام های شرقی و غربی و کاپیتالیستی و کمونیستی، حاکمیت ارزشها و فضیلتهای منبعث از دین را در طراحی نظام سیاسی و ساختار مدیریتی، طرح ریزی و پیاده کند. این نظریه، نه‌تنها به عنوان یک الگو برای کشورهای اسلامی مطرح شد، بلکه در سایر نقاط جهان نیز به عنوان یک نظام بدیل در برابر دموکراسی‌های غربی به شکل گسترده مورد بررسی قرار گرفت. تأثیرات جهانی این اندیشه‌ها، موجب گسترش تفکر اسلامی در عرصه‌های مختلف از سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع شد و بدین ترتیب امام خمینی(ره) به یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار در عرصه بین‌المللی تبدیل شد. تکیه و تاکید او بر «مردم» بعنوان پشتوانه اصلی و اصیل انقلاب و نظام و هدفگذاری او بر خدمت به محرومان و مستضعفان و تامین رفاه و عزت و امنیت و آزادی و حقوق مردم، در عین محوریت احکام اسلامی و قابلیت اسلام فقاهتی روزآمد و روشمند در ایجاد الگویی جامع، متمرکز و فراگیر برای اداره همه امور فردی و جمعی، آیین‌نامه‌ی این الگوی حاکمیتی و بینش حکمرانی است.

 

الگوی مدیریت مبتنی بر: «عزت – حکمت – مصلحت»

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) به عنوان رهبر بی‌بدیل نهضت اسلامی، وظیفه‌ی رهبری کشور را به عهده گرفت. ایشان در این برهه، با چالش‌های متعددی در داخل و خارج مواجه بود. رژیم شاه سقوط کرده بود، اما دشمنان داخلی و خارجی برای براندازی نظام تازه‌تأسیس جمهوری اسلامی، دست به اقدامات مختلفی زدند. امام خمینی(ره) با تکیه بر هوش سیاسی و توان رهبری و مدیریتی خود، توانستند این چالش‌ها را مدیریت کرده و نظام اسلامی را تثبیت کند. او با تکیه بر حضور مردم، همانگونه که انقلاب را به پیروزی رساند، در مدیریت همه بحران ها از جمله مقابله با توطئه های گروهکهای محارب مسلح تجزیه طلب ضد انقلاب و مزدور در کردستان و گنبد و ترکم صحرا و خوزستان و…، ساماندهی دفاع و دفع تجاوز دشمن به کشور در طول هشت سال جنگ تحمیلی، مقابله با شرارت و ترور و تخریب منافقین در داخل، و انواع مخاطرات و چالشهای بزرگ، با همین قابلیت و ظرفیت مردمی بودن انقلاب و نظام، فائق آمد و روشی ماندگار در موفقیت حکومتی برخاسته از متن مردم و منبعث از اراده و اعتقاد و باور و انگیزه آنان به جا نهاد.

در دوران رهبری امام خمینی(ره)، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز متأثر از اصول انقلاب اسلامی بود. ایشان با سیاست‌های ضد استکباری خود، مقابله با سلطه‌جویی کشورهای غربی را سرلوحه‌ی امور قرار دادند. سیاست‌گذاری‌های امام خمینی(ره) در این دوره، به گسترش روابط با کشورهای اسلامی و ایجاد سدی محکم در برابر نفوذ و منافع قدرت‌های غربی انجامید. ایشان همواره تأکید داشتند که ایران باید به عنوان یک کشور مستقل، مبتنی‌بر اصول اسلامی، خود را از سلطه‌ی بیگانگان برهاند و به نظام خودکفایی دست یابد. این سیاست‌ها باعث شکل‌گیری نهادهایی همچون وزارت امور خارجه مستقل و سازمان‌دهی سیاست‌های ضد استکباری در حوزه بین‌الملل شد.

امام خمینی(ره) با نگاه راهبردی خود، به توسعه و تقویت انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور پرداخت. او در برابر تهدیدات نظامی و اقتصادی دشمنان، از دیپلماسی اسلامی بهره برد و توانست جایگاه ایران را به عنوان یک قدرت مستقل در عرصه جهانی تثبیت کند. اقدامات امام در این دوران، علاوه‌بر تقویت ساختارهای سیاسی و نظامی، بر اساس اصول دینی و عدالت‌خواهانه شکل گرفت. او همواره بر مبارزه با استعمار، دفاع از حقوق ملت‌های مظلوم و حفظ اصول انقلاب اسلامی تأکید داشت و این تفکر، سنگ بنای توسعه‌ اندیشه انقلاب اسلامی و تأثیرات عمیق آن در جهان شد.

 

در مسیر نهادسازی و ساختارمندی حاکمیت اصول انقلابی

 

یکی از مهم‌ترین اقدامات امام راحل  پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تأسیس و تقویت نهادهای انقلابی بود. در این دوران، ایشان به بنیان نهادن ساختارهای سیاسی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی ایران پس از انقلاب بر محور اهداف و آرمانهای متعالی خود اقدام کرد. نهادهایی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته‌های انقلاب، بنیاد شهید، کمیته امداد امام، بنیاد مسکن، بنیاد 15 خرداد، بنیاد مستضعفان، از جمله نهادهایی بودند که در این دوران تأسیس شدند. این نهادها نقش مهمی در تثبیت امنیت داخلی، بازسازی اقتصادی، مقابله با دشمنان خارجی و حفظ دستاوردهای انقلاب داشتند.

امام خمینی(ره) با مدیریتی حکیمانه، از نهادهای انقلابی برای تحقق اهداف کلان انقلاب استفاده کرد. نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی، که به‌صورت مستقیم تحت رهبری ایشان فعالیت داشت، وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر امور کشور را به عهده داشت. همچنین، شورای نگهبان به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان نظام جمهوری اسلامی، تحت نظارت ایشان، به تضمین صحت قوانین و تطابق آن‌ها با اصول اسلامی و قانون اساسی، پرداخت. مدیریت این نهادها به‌گونه‌ای بود که بتوانند نقشی اساسی در شکل‌دهی به سیاست‌های کلان کشور داشته باشند و در عین حال استقلال و هویت انقلابی خود را حفظ کنند.

امام خمینی(ره) علاوه‌بر مدیریت نهادهای داخلی، با نظارت و هدایت این نهادها، توانستند ایران را در برابر تهدیدات خارجی نیز مقاوم کنند. سیاست داخلی و خارجی مبتنی ‌بر اصول انقلابی، نه تنها امنیت و ثبات داخلی را فراهم ساخت، بلکه باعث پیشرفت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی شد. با ایجاد نهادهای انقلابی، ایشان مسیر توسعه‌ی همه‌جانبه‌ی کشور را ترسیم کردند و توانستند ایران را به یک الگوی موفق از نظام اسلامی مستقل تبدیل کنند که در مقابل فشارها و توطئه‌های دشمنان ایستادگی کند.

 

جهانی‌سازی اندیشه اسلامی و الگوی محور مقاومت ضد استکباری-ضد صهیونیستی جهان اسلام

 

امام خمینی(ره) با تلاش برای جهانی‌سازی اندیشه اسلامی، جایگاه منحصر به‌فردی در تاریخ معاصر دارد. او با تکیه بر مبانی معرفتی انقلاب اسلامی و تلاش برای بیداری اسلامی، تأثیرات عمیقی بر جوامع اسلامی در سراسر جهان گذاشت و روح خودباوری، عزت طلبی و اقتدار را در پیکره این جوامع تزریق کرد. اندیشه‌های او از طریق تفسیر انقلاب اسلامی به‌صورت یک الگوی حکومتی مبتنی‌بر دین، به سایر کشورها انتقال یافت و این الگو به‌ویژه در کشورهای اسلامی که با چالش‌های مشابه استعمار و استبداد مواجه بودند، الهام‌بخش شد.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های جهانی‌سازی اندیشه امام خمینی(ره)، تأسیس و تقویت روابط با جریان‌های اسلامی در سراسر جهان بود. او با حمایت از گروه‌های آزادی‌خواه و اسلامی، توانست پیوند محکمی بین انقلاب اسلامی ایران و سایر جنبش‌های اسلامی برقرار کند. این تلاش‌ها به‌ویژه در حمایت از مبارزات فلسطین، لبنان، عراق و سایر کشورهایی که تحت سرکوب و ستم نظام سلطه و استعمار و استکبار جهانی بودند، نمایان بود. امام خمینی(ره) با تأکید بر وحدت اسلامی، نقش بی‌بدیلی در شکل‌گیری جبهه‌ای واحد در برابر صهیونیسم و استکبار جهانی ایفاء کرد و آغازگر راه و مسیری تازه در این روند بیداری و بعثت جهانی شد.

نقش جهانی امام خمینی(ره) به‌عنوان الگویی برای مقاومت اسلامی، تأثیر شگرفی بر جریان‌های اسلامی در سراسر دنیا داشت. او توانست تفکر انقلاب اسلامی را از مرزهای ایران فراتر برده و به الگوی سیاست‌گذاری و مقاومت در برابر نظام‌های جهانی مبتنی‌بر ظلم و استکبار تبدیل کنند. این حرکت جهانی، بیداری جدیدی در جوامع اسلامی ایجاد کرد و رهبران و جریان‌های انقلابی جدیدی را در کشورهای مختلف شکل داد که بر اساس اندیشه‌های امام خمینی(ره) به دنبال احیای اسلام در ابعاد مختلف بودند. بی شک، ظهور جنبشهای بزرگی چون «حماس»، «جهاد اسلامی»، «حزب الله»، «انصارالله»، «حشدالشعبی»، و… که علم جهاد و مقاومت در برابر منافع نامشروع و ظالمانه آمریکا و صهیونیسم بین الملل را برافراشته و حیثیت جهان سلطه و غصب و غارت را در جهان اسلام، خرد کرده و ستون فقرات محور مقاومت را با برهم زدن نقشه نظام سلطه و استکبار و تعریف نظمی نو برای منطقه شکل داده اند، همه از برکات اندیشه های این حکیم الهی و سالک طریق توحید است.  

امام خمینی(ره) با رهبری حکیمانه و اندیشه‌های عمیق خود، توفیق یافت تا پس از به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی در ایران،  اندیشه‌های اسلامی را به جهانیان عرضه کند. تأثیر بی‌بدیل او بر تحولات سیاسی و اجتماعی ایران و همچنین الهام‌بخشی به جریان‌های بیداری اسلامی در سراسر جهان، نشان‌گر افق عظیم و فراگیر بینش او در ایجاد وحدت و مقاومت در برابر ظلم و استکبار بود. این میراث ارزشمند، همچنان الهام‌بخش نسل‌ها برای ادامه‌ی راه ایشان در گسترش ارزش‌های اسلامی و عدالت‌خواهی است.

 

تمام زندگی‌اش یك قیام زیبا بود…

 

امام ، آن كه دلش چشمه سار معنا بود

تمام زندگی‌اش یك قیام زیبا بود

نگاه شرقی او چلچراغی از رؤیا

به سقف شب زده‌ی مشرق معما بود

دلش مترجم آواز روشن خورشید

لبش مُفسر لبخند صبح فردا بود

دو چشم روشن او یك دوبیتی زیبا

درون دفتر احساس سرخ گل‌ها بود

دلش انار ترَك خورده‌ی پر از آتش

گدازه های دلش دانه دانه پیدا بود

تمام زندگی اش بوی سادگی می داد

كسی به سادگی او نبود… آیا بود؟!

دوباره آمد و آیینه را تبسم كرد

امام آینه های بهار سیما بود

کسی به پینه ی دستان ما نمی خندید

امام – حامی ما پا برهنگان – تا بود

قسم به چشمه ز چشمان او نشد سیراب

دلم كه عاشق آن بیكرانه دریا بود

شبی تمام دلش جذب نور مطلق شد

غروب او چو طلوعش قشنگ و زیبا بود

 

شاعر: رضا اسماعیلی

 

انتهای پیام/

 



منبع خبر

حضرت امام خمینی (ره): لبش مُفسر لبخند صبح فردا بود… بیشتر بخوانید »

فرزند شهید «شهرکی» در فهرست دو درصد پژوهشگران برتر جهان قرار گرفت

نام فرزند شهید «حیدر شهرکی» در فهرست پژوهشگران برتر جهان درخشید


 فرزند شهید «شهرکی» در فهرست دو درصد پژوهشگران برتر جهان قرار گرفت

به گزارش نوید شاهد؛ دکتر سمیه شهرکی فرزند شهید امیر ارتش «حیدر شهرکی» در مراسمی که در سالن اجتماعات دانشگاه زابل با حضور مسئولان این شهرستان با موضوع تجلیل از پژوهشگران برتر جهان برگزار شد، مورد تجلیل قرار گرفت.

بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده در وب سایت Elsevier هفت عضو هیات علمی دانشگاه زابل و دکتر سمیه شهرکی فرزند شهید امیر ارتش «حیدر شهرکی» عضو هیات علمی دانشگاه زابل در فهرست دو درصد پژوهشگران برتر جهان در سال 2024 قرار گرفت.

یکی از معتبرترین و بزرگترین ناشرین پزشکی و علمی جهان Elsevier است که در هلند مشغول به فعالیت است.



منبع خبر

نام فرزند شهید «حیدر شهرکی» در فهرست پژوهشگران برتر جهان درخشید بیشتر بخوانید »

جامعه ایثارگری مهمترین کانون وفاق و همدلی در کشور است

توسعه همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت علوم در برنامه های آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر


جامعه ایثارگری مهمترین کانون وفاق و همدلی در کشور است

به گزارش نوید شاهد؛ دکتر هاشم صابریان در این مراسم با بیان اینکه جامعه ایثارگری مهمترین کانون وفاق و همدلی در کشور است، گفت: توصیه و دغدغه اول ایثارگران تعلیم و تربیت در جهت موفقیت و آینده روشن فرزندان کشور است.

وی افزود: با افتخار در جمع شما دانش آموختگان ممتاز شاهد و ایثارگر اعلام می‌کنیم وضیعت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر نسبت به دانشجویان عادی به مراتب بهتر است و گواه این مدعی حدود 34 درصد دانشجوی شاهد و ایثارگر ممتاز است.

مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص برنامه‌های آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مشاوره و هدایت تحصیلی، تقویت بنیه علمی دانشجویان و سپردن کارهای آموزشی و فرهنگی به دانشجویان ممتاز مقاطع بالاتر تحت عنوان معتمدین معین دانشجویی از برنامه‌های آموزشی بنیاد است که با همکاری وزارتخانه‌های علوم و بهداشت در حال انجام است.

صابریان گفت: با بررسی وضیعت علمی داوطلبان شاهد و ایثارگر در آزمون سراسری سال 1403 امسال یک دهک یعنی هزار نمره تراز علمی داوطلبان شاهد و ایثارگر نسبت به سال گذشته رشد داشته است. نیاز امروز کشور علم آموزی تحقیق و پژوهش است و این امر مهم  مگر با همدلی و وفاق ملی و جامعه ایثارگری محقق نمی‌شود.

انتهای پیام/ 



منبع خبر

توسعه همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت علوم در برنامه های آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر بیشتر بخوانید »

مادرانه هایی از مادر شهید «مصطفی علیدادی» و آخرین آرزویی که برآورده نشد

مادرانه هایی از مادر شهید «مصطفی علیدادی» و آخرین آرزویی که برآورده نشد


 

به گزارش خبرنگار نوید شاهد؛ به همراه مادرم به بهشت زهرا (س) رفتیم. سراغ قطعه 231 را که می گیریم همه می دانند کجا می خواهیم برویم! رهگذر می پرسد: «همون مادر شهیده که هر روز اینجاست؟» سرم را به نشان مثبت تکان می دهم و به مسیرمان ادامه می دهیم. وارد خیمه ای که به کمک پدر شهید بر مزار تک پسر شهیدش ساخته است، می شویم.

خودش هم تازه از راه رسیده است؛ دارد با هول و ولای مادرانه دور و بر را آب و جارو می کند. کمکش می کنم تا در دکه را باز کند؛ دبه آب را در سماور شر می دهد. در عین حال هنوز هم از اینکه میهمان برای خانه پسرش آمده است و همه چیز آماده نیست؛ کمی دستپاچه است.

مادرانه هایی از مادر شهید «مصطفی علیدادی» و آخرین آرزویی که برآورده نشد

مادرم از او خواهش می کند تا کمی بنشیند و خودش را برای پذیرایی از ما اذیت نکند؛ «مامان مصطفی» در حالی که گوشه چادرش را با لبه دندانش گاز می گیرد؛ در جواب مادرم می گوید: «شما میهمان مصطفای شهیدم هستید؛ قدم بر سر چشمانم گذاشتید».

با گوشه نگاهی که به چشمان مادرم می اندازم صدای دل شکسته ولی قرص و محکم مادر مصطفی را که اتفاقا مادرم هم آن را شنیده است از نگاهش می خوانم.

حالا کمی کارها را جلو انداخته و خیالش راحت تر شده است و در استکانهای کمر باریک منقش به ذکر؛ که فقط در روضه ها مثالش را دیده ام برایمان چای خوش طعمی میریزد که اتفاقا طعم خوش چای روضه را هم می دهد.  

حالا که من و مادرم کمی خود را در آن فضا یافته ایم؛ نگاهی به چهره اش می اندازیم و گویی که از چشمان مادرم می خواند که می خواهد از او چه سوالی بپرسد؛ می گوید: «درست 4 سال و دو ماه و شش روز است که مصطفی را کنارم ندارم و خانه ام اینجاست»

 

در قطعه ای غیر از قطعه شهدا؛ پیکر یکدانه پسرش دفن است. از خوش و بشی که همه زائران قبرهای چهار طرف با او دارند متوجه می شوم خوشحالند که در این قطعه مامنی مانند قبر شهید «مصطفی علیدادی» و مادری چون او را دارند.

 

گرم صحبت شده ایم؛ کنار مادرم حس بهتری پیدا می کند و می گوید: «مصطفای من پلیس بود اما شهید مدافع سلامت شد. همیشه در کارهای خیر پیش قدم بود و زمانی که بیماری کرونا فراگیر شد هر کاری که از دستش برمی آمد از پاکسازی معابر تا توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده و حتی شستن مرده های کرونایی غافل نمی شد.»

با شنیدن این جمله چشمانم بُراق می شود و از او می پرسم چرا او مرده ها را می شست؟ جواب می دهد: «زمانی که کرونا شد، ترس و واهمه آنقدر زیاد شد که حتی اعضای خانواده ها از یکدیگر دوری می کردند به همین دلیل شستن مرده های کرونایی هم به معضلی بزرگ تبدیل شد که کمتر کسی حاضر می شد این کار را انجام دهد. و مصطفی و چند نفر دیگر این مسئولیت را پذیرفتند.»

مادرانه هایی از مادر شهید «مصطفی علیدادی» و آخرین آرزویی که برآورده نشد

می پرسم: «نمیترسیدید؟» می‌گوید: «نه؛ چون مصطفی مطمئن بود که باید حالا، الان و در این لحظه کنار مردم باشد؛ حتی همسرش که در آن زمان روزهای آخر بارداری را طی میکرد جزو کسانی بود که مصطفی را در راهی که داشت تشویق می کرد. جالب است بدانید پسرش محمد هادی هم تنها چند روز بعد از شهادت مصطفی به دنیا آمد.»

مادرانه هایی از مادر شهید «مصطفی علیدادی» و آخرین آرزویی که برآورده نشد

برایم این موضوع غم انگیز است و ترجیح می دهم دل او را بیشتر نلرزانم. سرم را گرم یادداشت برداری می کنم. رو به مادرم ادامه می دهد: «در زمانی که مصطفی زنده بود سعی می کردم برایش رفیق باشم تا مادر. کنار و همراهش بودم و حالا هم می خواهم با تمام وجودم همین کار را ادامه دهم. راه مصطفی راه من است. قدم ها و حضورش را کنارم حس میکنم و حالا در کنار مزار او این خیمه را برپا کردم و با تمام سختی هایی که دارد هر روز راس ساعتی که مصطفی از سر کار برمیگشت اینجا کنارش هستم.»

 

از او می پرسم چرا این ساعت می آیید، گردی اشک در چشمانش حلقه زده و پاسخ می دهد: « مصطفی و من جانی از هم سوا داشتیم. او همین ساعت از سر کار بر می گشت. همیشه تلاش کردم برایش همه آنچه در توانم بود انجام دهم اما نتوانستم آخرین آرزوی بچه ام را برآورده کنم.»

 در حالی که اشکش سرازیر شده می گوید: «مصطفای شهیدم روزهای آخر عمرش فقط یک درخواست داشت. به دلیل مراقبت از بیماران کرونایی خودش نیز به کرونا مبتلا شد. زمانی که روی تخت بیمارستان نفس هایش به شماره افتاده بود و به سختی می توانست حرف بزند؛ فقط یک جمله گفت که آن جمله بیشتر از همه چیز قلب مرا آتش می زند. او رو به من گفت مادر خواهش می کنم مرا به خانه برگردان! و من نتوانستم هرگز او را به خانه برگردانم.»

مادرانه هایی از مادر شهید «مصطفی علیدادی» و آخرین آرزویی که برآورده نشد

کمی آرامتر می شود؛ مادرم از او می خواهد تا دعاگویش باشد و از صبری که دارد برای همه مادران ایران بخواهد؛ در ادامه می گوید: «حالا درست است مصطفی را کنارم ندارم اما هر روز تعداد زیادی زائر بر سر مزار او حاضر می شوند و به من می گویند که از مصطفی حاجتی خواسته اند و حاجت روا شده اند. خوشحالم می توانم اینجا باشم و راه مصطفی را ادامه دهم. هر هفته به یکی از مدارس می روم و راه و رسم مصطفی و امثال او را برای بچه هایی که حالا بچه های خودم می دانم؛ توضیح می دهم. مزار مصطفی حالا از همه کشور زائر دارد. تعداد زیادی نیز از طریق آشنایی در دنیای مجازی به راه مصطفی متوسل می شوند و همین ها برایم بس است. خوشحالم ایران مانند مصطفی هزاران فرزند دیگر دارد.»

مادرانه هایی از مادر شهید «مصطفی علیدادی» و آخرین آرزویی که برآورده نشد

حرفهایش هنوز تمام نشده که صدای قدم ها و همهمه های پسران نوجوانی را می شنوم که از دور پیدایشان می شود. روپوشهای طوسی یکرنگشان نشان می دهد از مدرسه آمده اند. پسر بچه های پر سر و صدایی که با دیدن خیمه شهید مصطفی علیدادی معلمشان را صدا می کنند آقا معلم بیایید همینجاست که عکساشو دیدیم.

مادر شهید دوباره برای پذیرایی از بچه هایش مهیا می شود. خوشحالی اش وصف نشدنی است و رو به مصطفی می گوید ببین مصطفی جان دوباره مهمان داریم؛ دوستانت آمده اند!

 

انتهای گزارش/

 



منبع خبر

مادرانه هایی از مادر شهید «مصطفی علیدادی» و آخرین آرزویی که برآورده نشد بیشتر بخوانید »

بانوان جبهه مقاومت الهام بخش نسل آینده هستند

بانوان جبهه مقاومت الهام بخش نسل آینده هستند


بانوان جبهه مقاومت الهام بخش نسل آینده هستند

به گزارش نوید شاهد، مادران و همسران شهدا ستون‌های فرهنگی ایثار و مقاومت در کشور ما هستند. آن‌ها تنها کسانی نیستند که عزیزانشان را از دست داده‌اند، بلکه مربیانی بوده‌اند که فرزندانی شجاع و همسرانی فداکار برای این مسیر تربیت کردند. این زنان، در بزنگاه‌های تاریخی، نه تنها سکوت نکردند، بلکه با ایستادگی و حمایت معنوی از همسران و فرزندانشان، فرهنگ ایثار را زنده نگه داشتند. عشق آن‌ها به خداوند و باور عمیقشان به ارزش جهاد، عامل پایداری و اقتدار ما در سال‌های دفاع مقدس بوده است. نوید شاهد به مناسبت فرارسیدن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن با دکتر «سمیه گنجی» مشاور امور زنان و خانواده بنیاد شهید و امور ایثارگران در این باره به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

روز زن در تقویم ملی ایران با نام حضرت فاطمه زهرا(س) گره خورده است. از دیدگاه شما این انتخاب چه پیامی دارد؟

نامگذاری روز زن در ایران بر اساس میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) توسط امام خمینی(ره)، جایگاه والای زن در اسلام را نشان می‌دهد. امام خمینی(ره) در پیامی خود به مناسبت این روز، مقام زن را از منظر اسلام تبیین کردند و بر ارزش والای او در تربیت نسل‌ها، نقش اجتماعی، و جایگاه انسانی تأکید نمودند. حضرت زهرا(س) در تمام روایات نه صرفاً به‌عنوان زن، بلکه به‌عنوان انسانی کامل و برتر، معرفی شده است. این تأکید بر جایگاه زن، در فرهنگ اسلامی ریشه دارد و پیامی الهی برای احترام و تکریم زنان است.

 

جایگاه زن در اسلام و فرهنگ ایرانی را چگونه تفسیر می‌کنید؟

اسلام زن را به‌عنوان یک مقام برجسته انسانی معرفی کرده و هیچ تفاوت ذاتی میان زن و مرد قائل نشده است. تفاوت‌ها تنها در نقش‌های اجتماعی و وظایف است. متأسفانه فرهنگ غربی زن را جنس دوم معرفی کرده، اما در ادبیات کهن ایرانی، زن مظهر جلال و جمال الهی است. هنر و تاریخ ایران، زن را با وقار و شکوه به تصویر کشیده است. این نگاه، زن را عنصری محوری در خانواده و جامعه می‌داند.

 

نقش زنان در تاریخ و فرهنگ ایران چگونه تبلور یافته است؟

در طول تاریخ ایران، زنان از جایگاهی رفیع برخوردار بوده‌اند. شواهد باستان‌شناسی، مانند دیوارنگاره‌های تخت جمشید، نشان می‌دهند که ملکه‌ها در کنار پادشاهان به‌عنوان همتایان آنان حضور داشته‌اند. این جایگاه، برخلاف دیدگاه‌های فرهنگ غربی، به زن ارزش انسانی بخشیده است. در ایران اسلامی، احترام به زن به‌ویژه در نقش مادری و همسری برجسته است. این نگاه، زن را محور خانواده و تربیت نسل‌های آینده معرفی می‌کند.

 

در فرهنگ انقلاب اسلامی، جایگاه بانوان چگونه تعریف می‌شود؟

بانوان شهدا، مادران و همسرانی که عزیزانشان را برای جهاد در راه خدا تقدیم کردند، نمادی از عشق الهی و ایثار هستند. این زنان، الگویی بی‌بدیل از ایمان، صبر، و فداکاری‌اند. امام خمینی(ره) فرمودند: «از دامن زن مرد به معراج می‌رود.» این جمله نشانگر نقش کلیدی زن در تربیت انسان‌های بزرگ است. امروز، جامعه باید به مادران و همسران شهدا به‌عنوان الگوهای سبک زندگی نگاه کند.

 

در برابر هجمه‌های فرهنگی غرب، نقش الگوهای اسلامی-ایرانی چیست؟

الگوهایی که از فرهنگ غربی به ما تحمیل شده‌اند، با ارزش‌های اصیل اسلامی در تضاد هستند. در فرهنگ اسلامی، مادران و همسران شهدا به‌واسطه پیروی از پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع)، خود به الگو تبدیل شده‌اند. قرآن کریم رسول خدا را اسوه حسنه معرفی می‌کند و مادران شهدا با اقتدا به این اسوه، در اوج معنویت قرار گرفته‌اند. وظیفه ماست که این الگوها را ترویج و معرفی کنیم.

 

آیا فکر می‌کنید نقش مادران و همسران شهدا در جامعه امروز به‌درستی شناخته شده است؟

متأسفانه آن‌طور که باید و شاید، نقش این بانوان شناخته نشده است. ما گاهی از کنار این مادران و همسران با بی‌تفاوتی عبور می‌کنیم، در حالی که هر کدام از آن‌ها کتابی از ایثار، عشق، و معرفت هستند. این بانوان، با گذشت از عزیزترین دارایی‌های خود، یعنی فرزندان و همسرانشان، فرهنگ ایثار و شهادت را حفظ کردند. جامعه ما باید قدردان این فداکاری باشد و با تکریم آن‌ها، پیام صبر، ایثار، و مقاومت را به نسل‌های بعد منتقل کند.

 

به نظر شما، این بانوان چه نقشی در تربیت نسل آینده دارند؟

مادران و همسران شهدا نه تنها الگوهای مقاومت و ایثار برای جامعه امروز هستند، بلکه الهام‌بخش نسل‌های آینده نیز خواهند بود. تربیت فرزندان با روحیه‌ای ایثارگرانه و ایمان عمیق به خدا، همان رسالتی است که این زنان به جامعه ما نشان داده‌اند. این فرهنگ باید به‌درستی منتقل شود، چرا که ریشه اقتدار ملی ما، همین ارزش‌هاست. اگر امروز فرهنگ ایثار و شهادت زنده است، به خاطر حضور همین مادران و همسران است که الگویی زنده از سبک زندگی اسلامی ایرانی‌ هستند.

 

از دیدگاه شما، جامعه امروز چگونه می‌تواند از الگوهای این بانوان بهره‌مند شود؟

مهم‌ترین گام، شناخت و معرفی این الگوهاست. ما باید خاطرات و تجربیات مادران و همسران شهدا را جمع‌آوری کرده و با تولید آثار هنری در اختیار نسل‌های جوان قرار دهیم. این آثار می‌تواند به شکل مستند در قالب فیلم در اختیار مخاطب به ویژه نسل جوان قرار بگیرد. همچنین باید به بانوان ایثارگر به‌عنوان سرمایه‌های فرهنگی نگاه کنیم و از آن‌ها بیاموزیم که چگونه در برابر سختی‌ها ایستادگی کنیم.

 

چه پیامی برای جامعه در خصوص جایگاه زن و خانواده دارید؟

زن در خانواده، محور عشق و تربیت است. بانوان نقش مهمی در استحکام جامعه دارند و باید قدردان این جایگاه بود. همان‌طور که امام خمینی(ره) اشاره داشتند، فرهنگ ایثار و شهادت ریشه در اعتقاد و باور دارد. این فرهنگ است که دشمنان را به زانو درمی‌آورد، نه صرفاً سلاح یا تجهیزات نظامی. باید با تمرکز بر ارزش‌های اسلامی و ایرانی، زنان و خانواده‌ها را به عنوان محور مقاومت فرهنگی حفظ کنیم.

 

انتهای پیام/

 



منبع خبر

بانوان جبهه مقاومت الهام بخش نسل آینده هستند بیشتر بخوانید »